gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Usługi

Performance Marketing

W działaniach biznesowych ważne jest efektywne podejście. W końcu każda firma powstała po to, by czerpać z niej zyski. Nic więc dziwnego, że performance marketing, zwany również marketingiem efektywnościowym, cieszy się coraz większą popularnością. Oto wszystko, co musisz wiedzieć na temat performance marketingu!

 

Co to jest performance marketing?

Performance marketing, znany również pod bardziej spolszczoną nazwą „marketing efektywnościowy”, to najprościej mówiąc rodzaj działań marketingowych, zmierzających do zaangażowania potencjalnych klientów w oczekiwane przez nas zadania. W zależności od rodzaju biznesu i celów marketingowych jest to na przykład wejście na stronę, kliknięcie w banner, wypełnienie formularza, wysłanie zapytania, czy złożenie zamówienia.

Reklamodawca może wybrać formę reklamy oraz sposób rozliczenia w taki sposób, by zmaksymalizować zyski i zmniejszyć koszty kampanii. To wszystko dobierane jest oczywiście na podstawie analizy danych, w zależności od branży, popularności firmy, rodzaju komunikatu i celu marketingowego.

W performance marketingu żadnej decyzji nie podejmuje się na podstawie subiektywnych wrażeń, dlatego tak ważne jest stosowanie odpowiednich narzędzi analitycznych do oceny i optymalizacji kampanii reklamowych. Dobiera się je indywidualnie, w zależności od typu strony, rodzaju biznesu, grupy docelowej czy wybranych kanałów promocji.

 

Zalety performance marketingu

Dlaczego performance marketing jest tak popularny? Nie da się ukryć, że ta forma działań marketingowych ma wiele zalet.

Mierzalność – to jeden z największych atutów performance marketingu. Efekty wszystkich działań reklamowych są określane przez konkretne liczby, dzięki czemu od początku wiadomo, jak kampania wpłynęła na ilość konwersji, wizerunek marki itd.

Oszczędność – planując działania performance marketingowe, dąży się do maksymalizacji zysków przy minimalizacji kosztów. Precyzyjnie dopasowane kanały komunikacji, formaty reklamowe oraz grupy docelowe zapewnią więc zwrot z inwestycji, bez ryzyka utraty całego budżetu reklamowego.

Szybki efekt – w tradycyjnych formach marketingu na efekty trzeba czasem czekać bardzo długo. Rezultat kampanii efektywnościowych jest widoczny niemal natychmiast po jej odpaleniu — już w pierwszych godzinach można spodziewać się realnych efektów w postaci wzrostu konwersji czy realizacji planów sprzedażowych.

Elastyczność – to nie tylko różne kanały pozyskania klientów, gwarantujące stabilny rozwój biznesu, ale także różnorodność formatów i łatwa możliwość modyfikacji oraz optymalizacji kampanii w taki sposób, by jeszcze lepiej dopasować ją do potrzeb reklamodawcy.

Kontrola – jasne modele rozliczeń oraz przejrzyste raporty sprawiają, że reklamodawca ma większą kontrolę nad budżetem. Dzięki temu w kampaniach efektywnościowych łatwiej jest o zwrot z inwestycji.

 

Podstawowe narzędzia performance marketingowe

W celu prowadzenia kampanii performance, potrzebne są podstawowe narzędzia marketingowe. Wiele z nich widzimy na co dzień, jednak nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Czego używa się w marketingu efektywnościowym?

Google – zarówno platformy Google Ads, która oferuje nam rozmaite formaty oraz możliwości kierowania przekazu, jak i narzędzia analityczne, które wykorzystuje się do sprawowania kontroli nad efektami kampanii oraz doboru właściwego typu reklamy.

Facebook Ads – social media powoli stają się jednym z najpopularniejszych miejsc reklamowych. Duże możliwości targetowania oraz spora ilość formatów kampanii i dokładne raportowanie sprawiają, że reklamy na Facebooku i Instagramie cieszą się dużym zainteresowaniem reklamodawców.

Sieci afiliacyjne – jedno z podstawowych narzędzi w marketingu efektywnościowym. Opierają się na systemie programów partnerskich. Szeroki zasięg, duża liczba wydawców oraz zaawansowane zaplecze technologiczne zwiększają szanse na powodzenie kampanii.

Reklamy natywne – to rozwiązanie dla tych, którym przejadł się już format reklamy tradycyjnej. Kampanie natywne nie przypominają typowych materiałów reklamowych – zarówno pod kątem wizualnym, jak i merytorycznym bardziej przypominają tradycyjne treści redakcyjne. Reklama umieszczana jest na specjalnych portalach, w których zamieszczane są artykuły sponsorowane.

 

Najważniejsze skróty i modele rozliczeń performance marketingu

Z zagadnieniem performance marketingu wiąże się wiele, z pozoru bardzo skomplikowanych, pojęć. Widząc te krótkie, trzyliterowe skróty, jak: CPC, PPA, CPO, czy PPC zwykłego laika może rozboleć głowa. Większość z nich wiąże się ze sposobem rozliczeń w marketingu efektywnościowym.

CPC – Cost Per Click – często nazywany także PPC (Pay Per Click); jest to opłata za kliknięcie w link lub kreację reklamową.

CPA – Cost Per Action – także PPA (Pay Per Action); płatność przebiega za zdefiniowaną przez reklamodawcę czynność – wejście na stronę, subskrypcję newslettera, złożenie zamówienia czy wypełnienie formularza.

CPL – Cost Per Lead – opłata za uzyskanie danych potencjalnych klientów (tzw. leadów), na podstawie wypełnionego formularza lub ankiety.

CPS – Cost Per Sale – płatność przebiega w formie prowizji od dokonanej sprzedaży

CPO – Cost Per Order – rozliczenie również przebiega po sprzedaży danego produktu, jednak w przeciwieństwie do modelu CPS, reklamodawca płaci stałą stawkę, a nie procent od dokonanej sprzedaży.

 

Inne skróty i pojęcia powiązane z performance marketingiem:

UX – User Experience – dziedzina zajmująca się interakcją użytkownika z produktem. Jej istotą jest odkrycie potrzeb i przyzwyczajeń użytkowników i dopasowanie strony lub aplikacji w taki sposób, by zmaksymalizować pozytywne doświadczenia.

SEO – Search Engine Optimization – optymalizacja stron WWW w taki sposób, by zwiększyć ich szansę na wyświetlanie się wyżej w wynikach wyszukiwania.

SEM – Search Engine Marketing – jest to forma reklamy widoczna w wynikach wyszukiwania, po wpisaniu konkretnych fraz.

ATL – Above The Line – strategia działań marketingowych kierowana do odbiorcy masowego, prowadzona drogą konwencjonalną. Przeciwieństwem jest strategia BTL, która skupia się na odbiorcy indywidualnym.

 

Performance marketing w praktyce

Chcąc zająć się prowadzeniem kampanii performance, należy nie tylko wiedzieć, jak obsługiwać narzędzia do analizy i pomiaru efektywności oraz tworzenia kampanii, ale również mieć sporą wiedzę z zakresu marketingu i cechować się kreatywnością oraz dociekliwością.

W tej branży liczy się skuteczność w działaniu, dlatego należy cały czas trzymać rękę na pulsie i monitorować efekty kampanii. Ważne jest również, by mieć szeroko rozwinięte zdolności analityczne, dzięki którym można będzie wyciągnąć wnioski i optymalizować reklamę, minimalizując jednocześnie poniesione koszty.

 

Różne formy reklamy

Każde z narzędzi marketingowych proponuje nam szereg różnych form reklamowych. Korzystając z Google Ads, możemy tworzyć reklamy w sieci wyszukiwania, kampanie banerowe w GDN, reklamy video w serwisie YouTube czy reklamy produktowe PLA.

Dzięki narzędziom Facebooka można tworzyć reklamy natywne w formie postów sponsorowanych w social mediach, a także eksponować produkty w postaci karuzeli czy tworzyć kampanie w Messengerze.

W ramach kampanii efektywnościowych wykorzystywane są także mailingi, newslettery, portale z promocjami oraz z artykułami sponsorowanymi. Warto korzystać z kilku różnych formatów reklamowych i dopasowywać je do specyfiki swojej branży oraz grupy docelowej i celów, które chcemy osiągnąć. Ważne, by efekty każdej kampanii były mierzalne, a raporty odzwierciedlały ich skuteczność, dzięki czemu będziemy mieli możliwość odpowiednio reagować i stale optymalizować reklamy.

banner_performance