gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Usługi

Kreacje graficzne do kampanii reklamowych

Reklamy graficzne od wielu lat cieszą się dużym zainteresowaniem w Sieci. Możliwości, jakie niosą za sobą kreacje graficzne oraz zasięgi kampanii banerowych sprawiają, że wciąż jest to jedna z najczęściej wybieranych form reklamy. Co powinieneś wiedzieć na temat tworzenia grafik do reklam internetowych?

 

Czym są graficzne kampanie reklamowe?

Większości osób banery w internecie kojarzą się z kampaniami reklamowymi w Google Ads. Nic w tym dziwnego – Google Display Network (GDN) to ogromna sieć reklamowa, w której znajduje się ponad dwa miliony witryn, aplikacji mobilnych oraz kanałów wideo, w których możesz zamieścić swoje banery reklamowe. Użytkownik, klikając w grafikę, przenoszony jest do wskazanej przez ciebie witryny. Może to być strona główna twojej firmy, podstrona konkretnego produktu, lub landing page stworzony specjalnie na potrzeby akcji marketingowej.

Umożliwia ci to dotarcie do bardzo szerokiego grona odbiorców w błyskawicznym tempie. Możesz w ten sposób prowadzić kampanię wizerunkową, promować konkretne produkty lub usługi, a także prowadzić działania remarketingowe. GDN nie jest jednak jedynym miejscem w Internecie, w którym można spotkać banery.

Kampanie graficzne cieszą się ogromną popularnością także w mediach społecznościowych. Na Facebooku czy Instagramie coraz częściej oprócz zwykłych zdjęć możesz zobaczyć profesjonalne grafiki reklamowe, które mają za zadanie promować konkretne produkty, usługi lub cechy wyróżniające markę względem konkurencji. Tego typu reklama powinna być dostosowana do specyfiki social mediów, a jednocześnie zawierać elementy zgodne z identyfikacją graficzną marki.

 

Korzyści płynące z banerów reklamowych

Co sprawia, że reklamy graficzne wciąż cieszą się tak dużą popularnością? Ta forma kampanii przykuwa wzrok użytkowników i łatwo zostaje zapamiętana. Profesjonalnie zaprojektowana grafika, wraz z chwytliwym hasłem reklamowym na długo zostanie w pamięci twoich potencjalnych klientów.

Niekwestionowaną zaletą kampanii banerowych jest możliwość dotarcia do dużego grona osób potencjalnie zainteresowanych twoimi produktami lub usługami, które niekoniecznie aktywnie poszukują informacji na ich temat w sieci. Warto przy tym wspomnieć, że rozwiązanie to charakteryzuje się stosunkowo niskim kosztem w odniesieniu do liczby odbiorców, do których uda ci się dzięki niemu dotrzeć.

Możliwości targetowania są bardzo szerokie – oprócz określenia konkretnych serwisów czy tematyki, masz również opcję kierowania reklamy do osób o podobnych zainteresowaniach do twoich klientów, czy użytkowników mających konkretne plany (zmieniających pracę, szukających danych usług, czy planujących ślub). Dzięki temu możesz zwiększyć świadomość swojej marki w oczach klientów i rozwinąć grupę potencjalnych odbiorców reklam.

Forma graficzna doskonale sprawdza się także przy akcjach remarketingowych, podczas których docierasz do osób, które porzuciły koszyk w twoim sklepie lub zrezygnowały z konkretnego działania na etapie mikrokonwersji. Dzięki temu wyświetlasz kreację tym, którzy wyrazili zainteresowanie twoją działalnością, jednak coś przeszkodziło im w realizacji celu. To z kolei przełoży się na zmniejszenie ilości porzuconych koszyków i zwiększy zyski twojej firmy.

 

Rodzaje kampanii graficznych

Google Ads zapewnia mnóstwo różnorodnych form promocji. Ich zastosowanie różni się w zależności od rodzaju kampanii, dlatego nim przejdziesz do tworzenia grafiki, powinieneś zastanowić się, jaka forma będzie dla ciebie najbardziej odpowiednia.

Pierwszym rodzajem kampanii display w GDN są elastyczne reklamy displayowe, które od 2018 roku stanowią domyślny typ kampanii banerowej Google. Działa ona na zasadzie automatycznego doboru poszczególnych elementów wprowadzonych do zasobu reklamy i tworzenia z nich rozmaitych kombinacji. Reklamodawca wprowadza do konta reklamowego logotyp, różne warianty tekstów reklamowych oraz przynajmniej jeden obraz, a następnie automat łączy je ze sobą na zasadzie inteligentnego dostosowania treści i prezentacji do upodobań konkretnego odbiorcy. Taki format pozwala na zwiększenie trafności reklamy pod kątem wizualnym i kontekstowym, bez konieczności tworzenia kilku różnych banerów.

Reklamy typu lightbox to tzw. kampanie rozwijalne, które po kliknięciu, dotknięciu palcem lub najechanie kursorem otwierają się na całym ekranie, prezentując zestaw grafik lub film reklamowy. W ten sposób prezentowana jest twoja oferta, która po kliknięciu przenosi użytkownika na stronę internetową. Format lightboxów przykuwa uwagę odbiorców i wzbudza ich zainteresowanie, dzięki czemu cieszy się stosunkowo dużą skutecznością.

Najbardziej tradycyjną formą reklamy są reklamy display, które polegają na przesłaniu gotowych kreacji w postaci pliku graficznego lub formatu HTML5. Pozwala to zaspokoić potrzeby najbardziej wymagających klientów, którzy chcą samodzielnie dopasować wszelkie aspekty wizualne, tworzyć nieszablonowy układ treści, czy precyzyjnie dopracowywać wygląd banerów do grup odbiorców. Dzięki temu reklama jest niemal skrojona na miarę dla konkretnej firmy i jej potencjalnych klientów.

Ostatnim formatem kampanii graficznych jest remarketing, czyli tworzenie reklam skierowanych do użytkowników, którzy weszli w interakcję z twoją stroną internetową, jednak nie dokonali konwersji, na której ci zależało. Działania remarketingowe mają na celu zachęcić użytkownika do powrotu na witrynę i dokonania konwersji, a także zwiększenia lojalności wśród obecnych klientów. Dzięki remarketingowi dynamicznemu możesz mocno spersonalizować reklamę, odwołując się do produktów lub usług, którymi był zainteresowany konkretny użytkownik i przypominając mu o dokończeniu zakupów.

 

Rozmiary reklam w Google Display Network

Google Ads oferuje wiele reklam o różnorodnych rozmiarach i formach. Rozmiar grafiki zwykle zależny jest od rozmiarów powierzchni, na jakiej ma zostać wyświetlona, dlatego nie zawsze jest możliwość wybrania konkretnego rozmiaru baneru. Na szczęście system automatycznie dostosowuje rozmiar do konkretnego formatu. Warto jednak pamiętać, by grafika do Google Ads występowała w minimum trzech różnych formatach – kwadracie, prostokącie poziomym oraz prostokącie pionowym, dzięki czemu nie zniekształci się ona przy zmianie rozmiaru.

W Google Ads dostępne są banery w formie małych kwadratów 200 × 200 pikseli, długich banerów 728 × 90 pikseli, wieżowców 120 × 600 pikseli, billboardów 970 × 250 pikseli, czy panoram 980 × 120 pikseli. Warto pamiętać także o grafikach na urządzenia mobilne, które z założenia są dużo mniejsze. Wśród najbardziej popularnych rozmiarów reklam na smartfony są 300 × 50 oraz 320 × 50 pikseli. Pliki powinny być w formatach GIF, JPG lub PNG, a ich wielkość nie może przekraczać 150 kb.

 

Co zawiera grafika do reklam internetowych?

Każdy baner tworzony z użyciem elastycznych reklam display musi zawierać określone elementy budowy. Są to między innymi nazwa firmy oraz zasoby graficzne, na które składa się między innymi logotyp twojej firmy oraz przynajmniej jedno zdjęcie należące do ciebie lub pozyskane na zasadzie licencji z banku zdjęć.

Oprócz tego w elastycznym trybie tworzenia reklam możliwych jest do stworzenia kilka różnych wariantów nagłówka. W wersji długiej maksymalna ilość znaków to 90, a w wersji krótkiej – 30. Do tego tworzony jest tekst reklamowy, jako uzupełnienie nagłówka, gdy pozwala na to ilość miejsca. Warianty tekstowe można stworzyć w pięciu różnych wersjach.

Nieco inaczej wygląda to, gdy baner tworzony jest przez grafika i przesyłany do Google Ads. Pozwala to na stworzenie atrakcyjnego baneru we własnym zakresie, bez zbędnych ograniczeń dotyczących formy. Dzięki temu nie jesteś skazany na propozycje maszyny, a możesz samodzielnie decydować, co znajdzie się na kreacji reklamowej. Jedyne, o czym musisz pamiętać to dopasowanie treści do zasad Google – nie mogą one zawierać wulgarnych sformułowań czy obrazów, a grafika nie może przedstawiać elementów niestosownych i kontrowersyjnych.


Możliwości CTA – dlaczego warto zadbać o Call To Action?

CTA to skrót od „call to action”, czyli wezwania do działania. To krótkie hasło, umieszczane na grafice w formie buttonu lub nagłówka, które ma za zadanie nakłonić użytkownika do pożądanej przez ciebie reakcji. Jest to zarówno wskazówka, czego może dowiedzieć się odbiorca po kliknięciu w reklamę, jak i zachęcenie do realizacji twojego celu przez użytkownika.

Choć może wydawać się, że CTA jest tylko jednym z wielu elementów kreacji reklamowej, w rzeczywistości dobór odpowiedniego wezwania ma kluczowe znaczenie dla powodzenia kampanii. Może występować w formie wyrażenia rozkazującego (np. sprawdź, kup teraz, skorzystaj z rabatu) lub stwierdzenia (np. czytam dalej, biorę udział). Dobrze dopasowany CTA zapewnia wysoki CTR (współczynnik klikalności), co przekłada się na efektywność reklamy.

Rodzaj CTA powinien być dopasowany do celu kampanii. Kampanie efektywnościowe powinny mieć wyraźnie sformułowane CTA, najlepiej w formie rozkazującej z dokładnie zarysowanym oczekiwaniem. Jeśli reklamujesz konkurs, hasło może brzmieć „weź udział”, jeśli chcesz promować konkretny produkt – „zamów teraz”, a jeśli zależy ci na zwiększeniu bazy odbiorców newslettera - „zapisz się”. Przy kampanii wizerunkowej lepiej sprawdzają się bardziej stonowane hasła, które nie będą wywierać presji na odbiorcy.

 

Przygotowanie reklamy graficznej

Przygotowując reklamę graficzną, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Bardzo ważne, by kolorystyka, rodzaj komunikatu oraz zdjęcia do kampanii reklamowej były zgodne z identyfikacją wizualną marki. Każdy baner powinien być spójny i jasno wpisywać się w branding konkretnej firmy. Kolorystyka powinna też być dopasowana do emocji, jakie ma budzić kampania – jest różnica pomiędzy odbiorem emocjonalnym barw chłodnych, a ciepłych.

Bardzo ważne jest, by zdjęcia i wszystkie materiały do kampanii były jak najwyższej jakości oraz pochodziły z legalnych źródeł. Warto pamiętać, by dostosować przekaz do odbiorcy oraz specyfiki firmy – reklamując regionalne wyroby z Podhala, lepiej jest umieścić na grafice zdjęcie polecającego je górala niż biznesmena w krawacie.

Ważną zasadą, zwłaszcza w przypadku kreacji graficznej na Facebooka, jest minimalizacja ilości tekstu. Im mniej elementów pisemnych, tym lepiej dla kampanii – przyjmuje się, że treść tekstowa powinna pojawiać się na maksymalnie 20 procentach powierzchni baneru.

 

Czego unikać, tworząc kreacje graficzne do kampanii reklamowych?

Tworząc kreację reklamową, należy zawsze brać pod uwagę odczucia odbiorcy. Z jednej strony grafika ma za zadanie przyciągnąć uwagę użytkownika, a z drugiej nie powinna wzbudzać irytacji i innych negatywnych emocji. Nie może więc posiadać zbyt krzykliwej i drażniącej formy, która, choć w teorii pozwoli wyróżnić się w tłumie innych komunikatów, w praktyce może paść ofiarą tzw. ślepoty banerowej.

Nadmiar reklam graficznych zarówno w internecie, jak i na ulicach sprawił, że ludzki mózg zaczął sprawnie ignorować wszystkie pstrokate, nachalne kreacje, które każdego dnia bombardowały go z każdej strony. W efekcie znacznie lepszą skutecznością cieszą się proste, stonowane reklamy, które przybierają nienachalną formę i dopasowują się serwisów, w których są wyświetlane.

 

Ocena skuteczności reklam

Jak sprawdzić, czy stworzona przez ciebie reklama jest skuteczna? Pierwszym krokiem powinno być przeanalizowanie CTR, czyli tzw. klikalności reklamy. W zależności od typu kampanii, kreacji i branży dane te mogą znacznie się od siebie różnić, dlatego osoba analizująca powinna mieć spore doświadczenie i wgląd do historycznych danych.

Oprócz tego kluczowymi wskaźnikami efektywności dla każdej działalności internetowej są ROAS (ang. Return on Advertising Spend) oraz ROI (ang. Return on Investment). Pierwsze pojęcie wiąże się ze zwrotem nakładów poniesionych na reklamę, drugie – z całkowitym zwrotem z inwestycji.


Wzór na ROAS to przychód podzielony przez koszt razy 100%. Google Ads umożliwia monitorowanie tego wskaźnika, jednak nie w formie procentowej, w zakładce „wartość konwersji przez koszt”.

Nieco trudniejszym zadaniem jest obliczenie całkowitego zwrotu z inwestycji, który wylicza się na podstawie wzoru: ROI = zysk netto/koszt x 100%. Tu potrzebne są informacje o marży, kosztach produkcji itd.