gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Content marketing – infografiki

Jeśli czujesz, że twoje materiały nie wzbudzają zainteresowania odbiorców, a posty w mediach społecznościowych często przechodzą bez echa, najwyższy czas sięgnąć po nowe rozwiązania. Jednym z najbardziej skutecznych i jednocześnie najprostszych sposobów, by przyciągnąć uwagę użytkowników, są infografiki. Kiedy możesz z nich skorzystać i jak wygląda proces ich tworzenia?

Infografiki jako narzędzie content marketingu

Niestety, prawda jest okrutna – suchy tekst, nawet najbardziej interesujący, rzadko jest w stanie przyciągnąć spore zainteresowanie (zwłaszcza w szerokiej grupie docelowej). Ludzie znacznie chętniej przyswajają informacje w postaci obrazu niż ściany tekstu. Z tego powodu coraz częściej marki sięgają po content marketing w postaci grafiki informacyjnej.

Czym tak właściwie jest infografika? Definicja, którą można znaleźć w słowniku języka polskiego, mówi, że jest to kategoria sztuki ilustracyjnej, wykorzystująca mapy, wykresy oraz diagramy w celu uwidocznienia struktury oraz skali określonych zjawisk.

Infografikami nazywa się także wszelkie graficzne formy przedstawienia danych oraz informacji. Jest to więc po prostu wizualizacja danych w postaci prostej do przyswojenia formy obrazkowej, która może być różnoraka — od skomplikowanych wykresów, po komiksy bazujące na popularnych memach, gdzie rysunek i tekst tworzą jedną graficzną całość. Wszystko zależy od grupy docelowej oraz zagadnienia, jakie chcesz przedstawić.

Jako element działań content marketingowych, infografika ma za zadanie dostarczać odbiorcom darmowej informacji, wzbudzając w nich ciekawość i zwiększając ich zaufanie wobec marki. To przekłada się na budowanie wizerunku, np. eksperta w danej branży.

W ostatnich latach ta forma dostarczania informacji stała się bardzo popularna. Korzystają z niej zarówno serwisy informacyjne, organizacje, jak i przedsiębiorstwa. Skąd wzięła się moda na infografiki?

Dlaczego infografiki są tak popularne?

Ludzki mózg kocha uczyć się na podstawie obrazu. Znaczna większość ludzi jest wzrokowcami, dlatego o wiele lepiej radzą sobie z przyswajaniem informacji, gdy towarzyszą im jakieś elementy wizualne. Podobnie jest w przypadku pamięci – siła obrazu sprawia, że chcąc przypomnieć sobie jakąś informację, w pierwszej chwili przywołujemy wspomnienia wizualne. Dopiero później dochodzą do głosu inne zmysły. Z tego powodu, gdy chce się coś zapamiętać, często stosuje się w notatkach wyróżnienie kolorem lub używa grafik do zobrazowania swoich skojarzeń. Trudno więc dziwić się, że przekaz poprzez grafikę wzbudza zainteresowanie wśród ludzi.

Co również bardzo istotne, ciekawe infografiki mają ogromny potencjał viralowy. Ze względu na swoją lekką, dobrze przyswajalną formę oraz przykuwający wzrok przekaz, infografiki są jednymi z najchętniej udostępnianych treści w mediach społecznościowych. To oznacza, że przedstawiając dane w takiej postaci, mamy znacznie większe szanse na to, że użytkownicy przekażą je dalej. W końcu mało kogo zachęci do interakcji ściana tekstu w typowym artykule content marketingowym, ale kolorowa grafika z estetycznie przedstawionym zjawiskiem lub procesem — czemu nie!

Kiedy warto wykorzystać formy graficzne informacji?

Właściwie nie istnieją większe ograniczenia dotyczące możliwości korzystania z infografik. Ze względu na ogromne możliwości, ten sposób przedstawienia informacji może być wykorzystany niemal wszędzie. Może służyć do opowiadania historii, wytłumaczenia skomplikowanego procesu w łatwy sposób, przedstawienia wyników badań lub danych statystycznych, zwrócenia uwagi na konkretny problem, podsumowania tekstu lub raportu, a nawet promocji nowego produktu.

Infografika wcale nie musi być rozbudowana ani zawierać skomplikowanych danych. Elementy graficzne można wykorzystać nawet w prostych przekazach, prezentacjach, na stronie internetowej oraz w kampaniach mailingowych. Słowem – gdzie tylko uznasz to za stosowne.

Podział infografik ze względu na perspektywę                                             

Koncepcja infografik może znacznie się od siebie różnić. W zależności od tego, co chcesz przedstawić, możesz użyć odmiennej perspektywy. Wiąże się to z konkretnym układem i budową planszy.

Jednym ze sposobów przedstawienia infografiki jest perspektywa czasu. W tym typie grafik wykorzystuje się oś czasu, by przedstawić kolejność zdarzeń w porządku chronologicznym. To pozwala na opowiadanie historii i zrozumienie relacji czasowych.

Innym, prawdopodobnie najpopularniejszym typem infografik, jest perspektywa danych. Pozwala ona na przedstawienie dużej ilości skomplikowanych informacji w bardzo przystępny, czytelny i łatwy do zapamiętania sposób. W tej formie wykorzystuje się różnego rodzaju wykresy słupkowe, tabele, diagramy, grafy, a także inne metody wizualizacji danych. Jest to bardzo pomocne przy prezentacji danych statystycznych, które w suchej formie rzadko budzą zainteresowanie odbiorcy, a w postaci infografiki stają się niezwykle interesującym contentem.

Kolejnym sposobem na przedstawienie danych na infografice jest perspektywa miejsca. Bazuje ona na geografii i lokalizacji. Tu często wykorzystuje się mapy poglądowe, które przedstawiają procesy zachodzące na danym obszarze, dlatego ten typ infografik zazwyczaj stosuje się w przypadku zjawisk lokalnych. Wówczas na tapet bierze się specjalne linie, znaki oraz symbole, które mają określać punkty orientacyjne.

Infografiki doskonale sprawdzają się także, gdy istnieje potrzeba opisania jakiegoś procesu. Wówczas łatwiej o przejrzystość i klarowność niż w przypadku opisywania wszystkiego wyłącznie za pomocą słów. W takich grafikach stosuje się często ikony oraz strzałki, które pokazują kolejność poszczególnych etapów procesu.

Oprócz powyższych istnieją także infografiki przedstawiane z perspektywy abstrakcyjnej. Często mają one humorystyczny wydźwięk i mają za zadanie przede wszystkim rozbawić lub zaciekawić odbiorcę. Odnoszą się one do popularnych tematów i cechują dużą kreatywnością oraz luźnym charakterem.

Projektowanie infografik krok po kroku – zacznij od celu

Zanim przejdziesz do tworzenia infografiki, musisz wyznaczyć sobie konkretny cel. Zastanów się, kto ma być jej odbiorcą i co chcesz dzięki niej osiągnąć. Czy ma ona pełnić wyłącznie funkcję informacyjną, czy może wzbudzić konkretne emocje? Czy chcesz, by bawiła, czy może zależy ci nad wzruszeniem lub przestraszeniem odbiorcy? Jaki jest główny problem, który zamierzasz poruszyć i co ma być wątkiem przewodnim grafiki? Odpowiedz sobie na te wszystkie pytania i zastanów się, co powinien zapamiętać odbiorca po ujrzeniu twojej infografiki. Wówczas będziesz miał szansę zwiększyć atrakcyjność swojego przekazu.

Bardzo ważne jest także zebranie odpowiednich danych, które umieścisz w grafice. Czasem taki content masz niemal na wyciągnięcie ręki w swoich raportach i statystykach. Innym razem zmuszony będziesz poszukać konkretnych informacji znacznie głębiej, korzystając z zasobów Internetu, a także dostępnych publikacji oraz badań naukowych. Ważne, by zebrane przez ciebie informacje były jak najbardziej rzetelne i szczegółowe, by efekt był jak najbardziej wiarygodny.

Następnie zebrane informacje powinieneś przeanalizować i uporządkować, grupując je w konkretne sekcje. Na tym etapie dobrze jest zadbać również o treści i nagłówki. Choć powinno być ich jak najmniej (w końcu infografika służy głównie do oglądania, nie do czytania), warto dopracować je do perfekcji. Pamiętaj, że odbiorcy kochają porównania i odniesienia do rzeczy, które są dla nich bardziej realne, dlatego warto je wykorzystać w swoich grafikach.

Kolejny krok to już praca, którą powinien zająć się doświadczony grafik komputerowy. Od koncepcji po efekt końcowy to właśnie on powinien zadbać o to, by infografika była przyjazna dla użytkownika. Tu liczy się design, dobór kolorów, a także sposób prezentacji danych. Warto pierwsze pomysły przelać na papier w formie szkicu i na tego typu makiecie dokonywać poprawek. Dzięki temu unikniesz wielokrotnego przebudowywania infografiki i dowiesz się, czy twoje koncepcje mają w ogóle sens.

Zasady tworzenia infografik

Jest kilka ważnych reguł, których powinieneś się trzymać w tworzeniu swoich infografik. Przede wszystkim pamiętaj o tym, by całość zmieścić w zasięgu wzroku – grafika nie może być zbyt duża, ponieważ jej przewijanie będzie zwyczajnie uciążliwe dla odbiorcy.

Pamiętaj także o dostosowaniu designu do grupy docelowej – nie przesadzaj z ilością ikon, zwłaszcza jeśli kierujesz treść do osób w średnim wieku lub starszych. Pamiętaj także o kolorach – granatowy wzbudza zaufanie, dlatego świetnie sprawdzi się w infografikach, których celem jest pozyskanie klienta, zwłaszcza w branżach, gdzie zaufanie odgrywa dużą rolę, jak np. ubezpieczenia czy opieka zdrowotna. Z kolei bardziej intensywne kolory świetnie sprawdzą się w infografikach skierowanych do młodzieży.

Dobrze jest, jeśli grafika opowiada jakąś historię – dzięki temu nie przeciążysz odbiorców nadmiarem informacji i łatwiej zdobędziesz ich uwagę. Ważne jest także, by wszelkie złożone kwestie komunikować w jak najprostszy sposób i stosować łatwe w interpretacji wykresy i diagramy. Odbiorca już na pierwszy rzut oka powinien wiedzieć, o co chodzi, bez konieczności dogłębnej analizy tematu.

Śledź trendy i analizuj, co interesuje ludzi z podobnych grup docelowych. Jakie infografiki cieszą się dużą popularnością i co może sprawiać, że są tak powszechnie udostępniane? Im więcej znajdziesz inspiracji, tym łatwiej będzie ci wypracować swój własny styl.

Ułatwianie rozpowszechniania – gdzie udostępniać infografiki?

Nie wystarczy samo stworzenie infografiki. Żeby zdobyć nowych odbiorców, musisz się nieco postarać i ułatwić im znalezienie twojego contentu. Co to oznacza w praktyce?

Wykorzystaj wszystkie możliwe kanały dotarcia do grupy docelowej. Zamieść infografikę w mediach społecznościowych, dołącz do newslettera i zachęcaj do jej udostępniania. Dzięki temu pozyskasz nowych czytelników i zwiększysz swoje zasięgi, a jeśli infografika faktycznie okaże się strzałem w dziesiątkę – może stać się viralem i zrobić ci doskonałą reklamę.