Digitalowy Marketing Funcjonalny
Kreacje graficzne social media
Grafika jest zdecydowanie najważniejszym elementem każdej reklamy w mediach społecznościowych. Ma za zadanie przykuwać wzrok użytkownika i skłonić go do interakcji. Jak tworzyć dobre, spójne z marką grafiki, które zwiększą efektywność twoich postów?
Dlaczego dobra grafika w mediach społecznościowych zwiększa skuteczność przekazu?
Liczne badania udowadniają, że ludzki mózg z dużo większą łatwością i w znacznie szybszym tempie przyswaja elementy graficzne, niż tekstowe. Z tego powodu to właśnie zdjęcia, obrazki czy banery w pierwszej kolejności przyciągną wzrok widza, który dopiero po chwili zainteresuje się treścią udostępnionego wpisu.
To wszystko przekłada się na to, że posty zawierające kreacje graficzne lepiej się klikają, a co za tym idzie – osiągają lepsze wyniki. Nie wystarczy jednak wrzucenie byle jakiego obrazu, żeby zainteresować internautę. Bardzo ważne jest, by grafika wzbudzała w odbiorcy konkretne reakcje i wyrażała to, co chcesz przekazać. Jak to zrobić?
Co zrobić, by Twoje grafiki zostały zapamiętane?
Każdego dnia twoje reklamy walczą o uwagę użytkownika z tysiącami innych postów w mediach społecznościowych. Aby zaistnieć w ich pamięci, musisz naprawdę się postarać. Pierwsza rzecz, o której powinieneś pamiętać, to dopasowanie formatów reklamy do rekomendowanych przez serwis rozmiarów.
Już na początku powinieneś przygotować kilka kreacji — każda z nich powinna być odpowiednio dopasowana do właściwych formatów, by mogły wyświetlać się w różnych miejscach. Nie powinny zbytnio różnić się od siebie wyglądem, a jedynie rozmiarem. O jakich jeszcze elementach musisz pamiętać?
Prosty przekaz
Jak często uda ci się zapamiętać autora postu podczas codziennego scrollowania tablicy na Facebooku czy Instagramie? Większość ludzi nie przykłada do tej czynności zbyt dużej uwagi, przez co ciężko jest przykuć ich wzrok w taki sposób, by jednoznacznie skojarzyli grafikę z wizerunkiem marki.
Dlatego tak ważne jest, byś pamiętał o spójnej identyfikacji graficznej treści, zarówno w mediach społecznościowych, jak i poza nimi. Brak brandingu na grafikach social media sprawi, że mało kto skojarzy je z twoją marką. Wszystkie, zarówno statyczne, jak i ruchome grafiki marketingowe powinny zawierać z góry ustaloną kolorystykę oraz logotyp marki.
Pamiętaj również o jasnym i prostym przekazie – tu nie wystarczy jedynie ładny obrazek. Nie każdy odbiorca przeczyta treść postu, dlatego dobrą alternatywą jest stworzenie obrazów z napisami oraz dodatkowymi elementami, które będą hasłem reklamowym, wezwaniem do działania, czy zwykłą informacją o ofercie.
Kolor kreacji ma znaczenie
Kolorystyka, jaką wykorzystasz w swoich grafikach, ma ogromny wpływ na to, jak zostanie odebrana twoja reklama. Odpowiedzialność za to ponosi nie tylko nasz krąg kulturowy, ale przede wszystkim psychologiczne znaczenie barw oraz wpływ temperatury barwy na emocje człowieka. Co to oznacza?
Kolory ciepłe, takie jak żółty, pomarańczowy i czerwony wpływają na odbiorcę pobudzająco, zwiększając jego energię i mobilizując do działania. Zimne barwy, jak na przykład niebieski lub fioletowy są bardziej spokojne i stonowane. Co więcej, znaczenie mają także poszczególne kolory – zielony będzie kojarzył się ze spokojem i zdrowiem, czerwony z odwagą, a pomarańczowy z pewnością siebie. Istotne jest, by w czasie projektowania grafiki uwzględnić także identyfikację wizualną twojej marki i zadbać o zachowanie kontrastów dla podkreślenia najważniejszych elementów.
Kieruj wzrok odbiorcy
Ludzki mózg dzieli się na dwie półkule – lewą, odpowiedzialną za analitykę oraz prawą, która zajmuje się rzeczami kreatywnymi. Analizując obraz, działają one naprzemiennie – to, co położone jest po lewej stronie grafiki, trafia do prawej półkuli, a to, co po prawej – do lewej. Ta prosta zależność może okazać się bardzo istotna przy tworzeniu kreacji reklamowych, a zwłaszcza grafik z napisami. Jeśli więc zależy ci na tym, by użytkownik zwrócił uwagę na tekst lub dane liczbowe – umieść je po prawej stronie.
To jednak nie wszystko – kluczowe hasła reklamowe powinny być umieszczone około 1/3 odległości od krawędzi obrazu – to właśnie w tym punkcie najczęściej ląduje wzrok odbiorcy. Istnieją również sztuczki, które pozwalają kierować oko użytkownika dokładnie tam, gdzie zechcesz, choćby poprzez wykorzystywanie zdjęć ludzi patrzących w danym kierunku lub manipulacja wielkością, kolorem i kształtem elementów graficznych i tekstowych.
Wyjdź poza schemat
Znasz już wszystkie zasady dotyczące tworzenia skutecznych grafik – co dalej? Zapomnij o nich i zaufaj swojej intuicji! Czasem warto pamiętać o tym, by nie trzymać się sztywno wszystkich opisanych reguł, a wyjść poza schemat i zrobić coś całkowicie odmiennego, dzięki czemu uda ci się osiągnąć sukces.
Oczywiście, takie podejście wiąże się ze sporym ryzykiem, jednak podejmując wyzwanie, masz szansę zrobić coś niesamowitego po raz pierwszy. Nie rzucaj się jednak od razu na głęboką wodę, całkowicie rezygnując z utartych szlaków – eksperymentuj z drobnymi elementami i analizuj, jak reagują na nie odbiorcy.
Uważaj na regulamin
Tworzenie kreacji reklamowych do mediów społecznościowych wiąże się z pewnymi zasadami, których nie da się przeskoczyć. Na Facebooku grafika reklamowa nie może zawierać więcej niż 20 procent tekstu (po przekroczeniu tego progu zasięgi są obcinane), dlatego obrazy ze zbyt dużą ilością treści nie są najlepszym pomysłem.
Bezwzględnie powinieneś unikać nagości, treści nacechowanych seksualnie oraz naruszania innych standardów internetowej społeczności Facebooka czy Instagrama, a także łamania praw autorskich – zarówno twoi użytkownicy, jak i sama platforma szybko zauważą tego typu potknięcie, co z pewnością nie wyjdzie ci na dobre. Strona, która narusza regulamin, może zostać ukarana blokadą emisji reklam oraz promowania postów.
Analizuj efekty
Na sam koniec – nie zapomnij o dokładnym sprawdzeniu efektów twojej kampanii. Czy odbiorcy reagują w odpowiedni sposób? Czy dzięki kreacji udało ci się osiągnąć swój cel? Dbaj o dokładną analitykę i skrupulatnie sprawdzaj wszystkie kampanie reklamowe w mediach społecznościowych pod kątem realizacji określonego celu marketingowego.
Pamiętaj o testowaniu różnych wersji kreacji oraz wybieraniu rozwiązań, które sprawdziły się w poprzednich kampaniach. Będą one świetnym punktem wyjścia do opracowania skutecznej grafiki dla każdej nowej reklamy. Nie zapominaj także o tym, do kogo kierujesz swoje działania w social mediach. Zarówno przekaz, jak i sama kreacja reklamowa, powinny być dostosowane do tego, kim jest twój odbiorca.