gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Usługi

Treści na strony www

Wchodząc na stronę internetową, każdy z nas chciałby znaleźć informację, której szuka. Treści na stronie powinny więc nie tylko wyczerpująco odpowiadać na nasze pytania, ale także być ciekawe, unikalne, zwięzłe i dostosowane do potrzeb zarówno użytkownika, jak i robotów wyszukiwarki. O czym należy pamiętać przy tworzeniu contentu na stronę?

 

Pisanie tekstów na stronę internetową

Mogłoby się wydawać, że pisanie tekstów na strony internetowe nie wymaga specjalnych umiejętności i nie różni się niczym od tworzenia treści do innych źródeł. Nic bardziej mylnego! Content na stronie internetowej powinien być wartościowy i dopasowany do odbiorcy. Każda treść powinna realizować konkretny cel, a także zawierać stosowne informacje, które zainteresują użytkownika. Ważne są także frazy kluczowe, na które będzie pozycjonowana dana podstrona oraz ich odpowiednie nasycenie. Dzięki temu strona będzie odpowiadać na pytania użytkowników, którzy szukają konkretnych informacji z pomocą wyszukiwarki Google. Mało tego — wszystko to powinno być podane w kompaktowej, zwięzłej formie, by zbytnio nie znużyć czytelnika poszukującego konkretnych informacji. Maksimum treści i minimum słów — poziom trudności jest wysoki.

 

Czym są wartościowe teksty na stronie?

Wartościowy content na stronę powinien spełniać dwa podstawowe warunki: być atrakcyjny dla użytkownika oraz wspomagać pozycjonowanie witryny. Wbrew pozorom stworzenie tego typu tekstów wcale nie należy do prostych zadań, a pogodzenie tych dwóch warunków nie zawsze jest łatwe. Oprócz tego treści na stronie powinny być całkowicie unikalne – czyli stworzone od początku do końca na potrzeby serwisu i niebędące kopią lub parafrazą innych tekstów dostępnych w internecie.

Z punktu widzenia użytkownika teksty na stronę powinny być czytelne, wyczerpujące i ciekawe. Treść ma za zadanie zachęcić odwiedzającego do wykonania konkretnej czynności, opisać świadczone usługi w sposób prosty i przekonujący. Taki tekst często kojarzy się z minimalizmem i niewielką ilością bardzo konkretnej treści.

Tymczasem treści pozycjonujące charakteryzują się raczej znacznie bardziej rozbudowaną strukturą i większą ilością znaków. To oznacza, że chcąc pogodzić te dwa światy, należy znaleźć złoty środek – sposób, dzięki któremu teksty na stronę będą zarówno atrakcyjne i wyczerpujące dla użytkownika, jak i odpowiednio przystosowane dla robotów wyszukiwarek. Wiąże się to również z odpowiednim zaprojektowaniem treści i rozplanowaniem struktury serwisu poprzez boksy, formatowanie czy wykorzystanie elementów strony internetowej.

 

Kto powinien pisać treści na stronę internetową?

Opcji pisania tekstów na stronę jest kilka. Najlepiej, jeśli robi to osoba, która dobrze poznała branżę i  potrzeby klientów. Niestety, bardzo często tego typu specjaliści nie posiadają mitycznego lekkiego pióra, dzięki któremu potrafiliby przelać na „papier” całą swoją wiedzę w sposób przystępny dla statystycznego Kowalskiego. Zazwyczaj całą swoją uwagę skupiają na kwestiach merytorycznych, piszą zbyt specjalistycznym, trudnym językiem, a jednocześnie nie mają wystarczająco czasu, by zająć się pisaniem efektywnych tekstów na stronę firmową. Ponadto nie zawsze potrafią oni pisać teksty zgodnie z wytycznymi od specjalisty SEO, dlatego rzadko kiedy artykuły na stronie firmowej pisane przez specjalistów w danej branży mają szansę być naprawdę wartościowe.

Z powyższych powodów tworzenie tekstów na stronę internetową warto zlecić osobom, które zawodowo zajmują się pisaniem. Copywriterzy w agencji reklamowej, na podstawie odpowiednich wytycznych i przy niewielkim wsparciu merytorycznym, są w stanie stworzyć wartościowy tekst na niemal każdy temat. Jest to więc rozwiązanie, dzięki któremu można uzyskać najlepszy efekt. Wszystkie treści na stronę będą stworzone przez profesjonalistę w zakresie władania słowem pisanym, który dzięki merytorycznym wskazówkom ze strony klienta będzie mógł wykreować rzetelny, interesujący i wspierający sprzedaż tekst, zgodny z zasadami SEO.

Szukając copywritera najlepiej nawiązać współpracę z agencją, dzięki czemu można być pewnym co do wysokiej jakości świadczonych usług, a także wsparcia z zakresu pozycjonowania od specjalistów SEO. Podejmując współpracę z freelancerem, można trafić na osoby, które niekoniecznie mają doświadczenie w branży, a jedynie chcą sobie dorobić. Zdarza się również, że takie osoby idą na łatwiznę i kopiują czyjąś pracę, podpisując ją jako swoją. Jeśli więc sami nie potrafimy zweryfikować jakości pisanych przez nich artykułów, lepiej postawić na współpracę z agencją.

 

Przykładowe wytyczne, które copywriter powinien otrzymać

Zlecając pisanie artykułów profesjonalnemu copywriterowi, należy przygotować odpowiednie wytyczne. Im bardziej będą one precyzyjne, tym łatwiej będzie osiągnąć zadowalający efekt tej współpracy. Choć copywriter świetnie zna się na swoim fachu, nie siedzi w naszej głowie i nie jest w stanie przewidzieć, jaką mamy wizję dotyczącą tekstów na stronę www.

Wytyczne powinny więc zawierać przede wszystkim temat i listę zagadnień, które należy w tekście poruszyć. W przypadku nietypowych usług lub bardziej technicznych zagadnień dobrze jest przesłać również materiały, na których osoba tworząca treści będzie mogła się wzorować, by uniknąć błędów merytorycznych.

Liczy się także forma zwrotu do klienta oraz styl pisania treści – czy artykuły mają mieć bardziej oficjalny, ekspercki charakter czy może wolimy, by były bardziej lifestylowe, przyjazne, pisane dla laików. Warto również poszerzyć listę o elementy zakazane, czyli zwroty i informacje, których copywriter powinien unikać w swoich tekstach.

Oprócz tego należy spisać wytyczne dotyczące bardziej technicznych aspektów tekstów, czyli przewidywana długość (podana w ilości znaków ze spacjami) oraz lista fraz kluczowych, które powinny znaleźć się w treści. Tego typu elementy powinny być skonsultowane ze specjalistą SEO.

 

Czym są frazy kluczowe i dlaczego są ważne?

O co w ogóle cała ta afera dotycząca fraz kluczowych? Frazy kluczowe, zwane również słowami kluczowymi lub keywordsami, są ciągiem znaków, jakie wpisujemy w wyszukiwarkę w celu znalezienia interesujących nas informacji. Mogą być bardzo ogólne, jak na przykład „buty” - wówczas charakteryzują się bardzo wysoką konkurencją oraz bardzo niskim współczynnikiem konwersji. Oznacza to, że mało która osoba wpisująca ogólną frazę w wyszukiwarce ma faktycznie zamiar dokonać zakupu.

Istnieją także frazy bardziej szczegółowe (jak np. „buty sportowe”), brandowe („buty Nike”) oraz lokalne („buty Kraków”). Wśród fraz szczegółowych wyróżnia się także tzw. frazy długoogonowe, które są rozbudowane i składają się z wielu wyrazów. Choć są znacznie rzadziej wyszukiwane, cechują się niższą konkurencyjnością i często znacznie lepszym wynikiem sprzedażowym.

Ustalenie odpowiednich fraz kluczowych do pozycjonowania konkretnej podstrony jest bardzo istotne. Pozycjonując serwis wyłącznie na frazy ogólne, mamy niewielką szansę na przebicie się w wynikach wyszukiwania. Z kolei wybierając jedynie słowa kluczowe, które są rzadko wyszukiwane, mimo pierwszych miejsc w wynikach nie zyskamy zbyt dużego ruchu w witrynie.

 

SEO – jak wykorzystać treść strony do pozycjonowania?

Pisanie na stronę internetową pełni nie tylko funkcje marketingowe. To także bardzo istotny element pozycjonowania witryny, bez którego ciężko wyobrazić sobie pracę specjalistów SEO. W końcu to właśnie atrakcyjne treści sprawiają, że użytkownik klika w konkretny link w wynikach wyszukiwania.

Chcąc wykorzystać teksty na stronie do pozycjonowania witryny, należy zadbać o to, by spełniały one pewne wymogi. Tekst powinien być odpowiedniej długości oraz zawierać pożądane frazy kluczowe w odpowiednim nasyceniu. Ważne, by przy tym treść wyglądała naturalnie i była przyjazna dla użytkownika. Artykuły zbyt mocno przesycone słowami kluczowymi mogą na dłuższą metę poważnie zaszkodzić naszej witrynie. Zarówno ze względu na karę, jaką możemy otrzymać od Google (niższe rankowanie), jak i ze względu na zniechęcenie potencjalnych klientów.

 

Co to są nielegalne artykuły?

Wielu freelancerów mieniących się copywriterami próbuje osiągnąć zysk przy niewielkich nakładach pracy. Wiąże się to niestety z oszustwem i kradzieżą czyjejś własności intelektualnej. Takie osoby tworzą artykuły, kopiując treści z kilku różnych źródeł i łącząc je w jedną całość. W efekcie powstaje tekst, który zawiera powielone zdania, a nawet całe akapity będące kopią czyjejś pracy.

Szczególnie często zdarza się to w przypadku tekstów bardziej specjalistycznych, w których konieczny jest dobry research lub po prostu znajomość tematu z własnego doświadczenia. Niestety, efekt jest często na tyle kiepski, że tekst wymaga napisania od zera, dlatego lepiej unikać kupna treści nieznanego pochodzenia.

 

Treści zawierające język korzyści

Zgodność z wytycznymi SEO wysoka jakość tekstu to jednak nie wszystko, czym muszą charakteryzować się treści branżowe na stronę internetową. Całość powinna być napisana w taki sposób, by przyciągnąć uwagę klienta i przekonać go do skorzystania z usług.

Tekst powinien być pisany językiem korzyści, podkreślać atuty firmy i spełniać oczekiwania użytkowników. Zamiast pisać puste slogany na temat firmy, warto wcielić się w rolę potencjalnego klienta i poznać jego sposób myślenia, odpowiedzieć na pytania oraz przekonać go do swojej racji. Dobry tekst powinien intrygować, wzbudzać w odbiorcy pragnienie i przede wszystkim sprzedawać. Wówczas spełni on swoją funkcję w stu procentach!