gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Usługi

Monitoring marki w social mediach

Dziś, kiedy działalność w mediach społecznościowych odgrywa ogromną rolę w pozyskaniu i utrzymywaniu klientów, a konto social media pozwala budować relacje z użytkownikami, umiejętność reagowania na pojawiające się kryzysy w czasie rzeczywistym stała się koniecznością. Jak wykorzystać wszystkie możliwości mediów społecznościowych? Dzięki monitoringowi marki!

 

Na czym polega monitoring marki social mediach?

Monitoring marki w sieci to inaczej kompleksowa analiza social mediów pod kątem obecności firmy w różnych kanałach społecznościowych. Polega to na śledzeniu pojawiających się w sieci opinii użytkowników, wzmianek oraz różnych publikacji na temat marki. To pozwoli ci zorientować się, jak postrzegają cię twoi klienci oraz opracować kompleksową strategię marketingową, poprawi komunikację w mediach społecznościowych, a także nauczy reagować na pojawiające się kryzysy.

Monitorowanie mediów społecznościowych nie ogranicza się jedynie do konkretnej marki. Analizie podlega również cała konkurencja. To potrzebne, byś mógł zaplanować najlepsze rozwiązania, również na podstawie działań marketingowych innych firm z twojej branży.

 

Dla kogo jest monitoring portali społecznościowych?

Można spotkać się z poglądem, że monitoring social mediów jest wyłącznie dla dużych graczy, których społeczność w mediach społecznościowych gromadzi setki tysięcy osób. Nic bardziej mylnego!

W tym przypadku wielkość firmy nie ma większego znaczenia – kontrola opinii w internecie oraz analiza zachowania klientów w sieci może przydać się zarówno tym wielkim, jak i tym całkiem małym markom.

Co więcej, monitoring social mediów warto robić każdorazowo przed podjęciem wszelkich strategicznych decyzji, a także po wprowadzeniu istotnych zmian lub po przejściu ciężkiej sytuacji kryzysowej. Nie powinna to być wyłącznie jednorazowa usługa, a coś, co stanie się cyklicznym badaniem kondycji firmy oraz jej pozycji w oczach użytkowników i potencjalnych klientów.

 

Co daje monitorowanie mediów społecznościowych?

Monitoring marki w social mediach to jedyny sposób, by realnie określić, jak bardzo skuteczna jest twoja komunikacja w mediach społecznościowych. Dzięki temu dowiesz się, czy tworzony przez ciebie content spełnia ich oczekiwania oraz jakie opinie na temat twojej marki krążą w internecie.

Poznasz także zachowania konsumenckie swoich klientów, a także dopracujesz cały proces sprzedaży i obsługi użytkowników. Klienci cenią marki, które rozumieją ich potrzeby, a monitorowanie ich zachowań pozwoli ci szybko reagować na każdą zmianę. Ponadto dzięki analizie działań konkurencji, uda ci się zdobyć przewagę na rynku, co może realnie przełożyć się na wzrost sprzedaży.

Identyfikacja kryzysów jest jednym z najczęstszych powodów, dla których marki sięgają po monitoring mediów. Jeśli zdecydujesz się na monitoring mediów po kryzysie, dowiesz się, co mogło być jego przyczyną oraz zaplanujesz rozwiązanie, które poprawi opinie o twojej marce.

 

Kim są Twoi obecni oraz potencjalni klienci?

Monitoring social media to świetny sposób, by lepiej poznać swoich klientów i dowiedzieć się, gdzie znaleźć osoby, które są potencjalnie zainteresowane twoją działalnością. Dzięki wykorzystaniu kilku narzędzi dowiesz się, w jakim zakątku internetu są najbardziej aktywni, jakie są ich ulubione platformy, a także jakie mają nastawienie do twojej marki i produktów, które sprzedajesz. To także świetny sposób, by pozyskać odpowiednich influencerów do współpracy – analizując, kogo obserwują twoi klienci, możesz znaleźć kolejny kanał promocji marki.

Oprócz tego przeanalizujesz ich płeć i inne dane demograficzne, co pomoże ci rozszerzyć możliwości kierowania kampanii i tworzyć bardziej dopasowane komunikaty do swoich odbiorców. Co istotne, dowiesz się również, kiedy pojawiają się wątpliwości w związku z twoją działalnością i będziesz mógł na nie odpowiedzieć, zgodnie z ustaloną strategią komunikacji w social mediach.

 

Jak przeprowadzić monitoring mediów społecznościowych?

Na początku warto zastanowić się, co tak naprawdę chcesz monitorować i dlaczego. Czy zależy ci na poznaniu opinii na temat marki, konkretnego produktu, czy może akcji marketingowej? Czy potrzebujesz analizy wizerunku, czy poprawy wyników sprzedażowych? Im lepiej zdefiniujesz cel, tym dokładniejszych informacji możesz się spodziewać.

Następnym krokiem jest określenie źródeł, które chcesz przeanalizować. Często monitorowanie wszystkich zakątków internetu nie ma większego sensu, a może wprowadzić chaos w wynikach. Z tego powodu ważne jest również określenie priorytetów, które pozwolą uporządkować pracę i zdecydować, którymi informacjami zajmiesz się w pierwszej kolejności. Ilość danych, które pozyskasz w wyniku monitoringu social mediów, jest ogromna, dlatego dobrze od początku zadbać o ich prawidłową filtrację.

Przeprowadzając monitoring mediów społecznościowych, nie należy ograniczać się wyłącznie do jednego narzędzia. Dobrze też zlecić to zadanie specjalistom od social mediów, którzy nie tylko doskonale potrafią posługiwać się narzędziami, ale również mają wiedzę na temat tego, co można wykorzystać przy tworzeniu strategii komunikacji oraz reagowania na kryzysy.

 

Przykładowe narzędzia do monitoringu marki w sieci

Możesz regularnie spędzać setki godzin na ręcznym przeglądaniu Facebooka, forów branżowych i popularnych serwisów pod kątem wzmianek o twojej marce lub konkretnych produktach. Takie rozwiązanie jednak wymaga ogromnej ilości czasu i charakteryzuje się niską skutecznością. Dlatego chcąc wykonać rzetelny monitoring social mediów, powinieneś sięgnąć po odpowiednie narzędzia. Oto najpopularniejsze z nich.

Brand24
Jedno z najbardziej popularnych polskich narzędzi do monitorowania internetu i mediów społecznościowych. Opierając się na podanych przez ciebie słowach kluczowych, Brand24 w ciągu zaledwie kilku minut jest w stanie zebrać niezbędne dane i zaprezentować ci podstawowe wnioski na ich podstawie. Narzędzie umożliwia zestawienie ze sobą wyników kilku monitorowanych marek, co daje możliwość szybkiego porównania twoich działań do działań konkurencji.

Monitori – Unamo Social Media Monitoring
Kolejne polskie narzędzie do monitorowania wzmianek w internecie i social mediach to popularne Unamo. Jego największą zaletą jest bardzo przejrzysty i przyjazny interfejs oraz dashboard – obsługa tego narzędzia jest banalnie prosta, a wyniki przedstawiane są w taki sposób, by za pomocą jednego spojrzenia móc zorientować się, jaki jest efekt całego badania. Korzystając z Unamo możesz poznać liderów opinii swojej marki, zapoznać się z kontekstem dyskusji w twoim projekcie oraz monitorować wybrane źródła, docierając do najpopularniejszych wzmianek w interesujących cię tematach. Dowiesz się również, jaki jest wydźwięk emocjonalny wypowiedzi o twojej marce oraz kim konkretnie są twoi potencjalni klienci.

SentiOne
A co jeśli twoja firma wykracza poza polski rynek, a ty jesteś zainteresowany wzmiankami na jej temat w innym języku? W Europie jednym z najbardziej popularnych systemów pozwalających na śledzenie fraz w różnych językach jest SentiOne. Narzędzie umożliwia pracę w trybie prostym i zaawansowanym oraz pozwala na monitorowanie internetu w kilkudziesięciu różnych językach. Oprócz standardowych opcji, takich jak analiza wzmianek czy porównania, SentiOne daje możliwość zarządzania źródłami komentarzy wraz z opcją szybkiego odpowiadania.

BrandWatch
Ciężko nie wspomnieć o jednym z najpopularniejszych na całym świecie narzędzi, z którego korzystają największe korporacje, takie jak eBay czy Microsoft. BrandWatch nie jest jednak prostym i intuicyjnym narzędziem – program wymaga wdrożenia, przeprowadzenia odpowiedniej konfiguracji oraz szczegółowego szkolenia. Pakiet usług jest jednak na tyle szeroki, że oferta wciąż pozostaje atrakcyjna, a niemal wszyscy klienci są zadowoleni z inwestycji w monitoring.

 

Sam monitoring to nie wszystko

Oprócz zebrania niezbędnych danych należy jeszcze wiedzieć, jak dobrze je wykorzystać. W zależności od rodzaju opinii powinieneś przyjąć odpowiednią strategię reagowania na kryzysy. W tym pomoże ci doświadczony specjalista social media, który doskonale radzi sobie z najróżniejszymi problemami wizerunkowymi i miał okazję zarządzać wieloma kryzysami w mediach społecznościowych.

Jeśli dopiero stawiasz swoje pierwsze kroki w świecie social mediów, monitoruj odbiór pierwszych postów i pojawiających się opinii, a także wzmianek na temat twojej działalności na stronach powiązanych z konkurencją. Dzięki temu będziesz mógł zaplanować dalsze działania i uniknąć kryzysowych sytuacji.