gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Usługi

Analityka social media

Bez względu na to, jaki rodzaj biznesu prowadzisz, w obecnych czasach posiadanie własnych kanałów social media jest niemal koniecznością. Niestety, chcąc w pełni wykorzystać potencjał, jaki drzemie w mediach społecznościowych, musisz się nieco wysilić. W wykorzystaniu tych możliwości pomoże ci analiza social media.

Analityka social media dla najpopularniejszych kanałów społecznościowych

W przeciwieństwie do tradycyjnych kampanii reklamowych, z którymi na co dzień spotykasz się na ulicach, w telewizji lub radiu, reklama w mediach społecznościowych daje ci znacznie większe możliwości.

Nie tylko możesz trafić do konkretnej grupy docelowej, co sprawia, że kampania jest skuteczniejsza, ale przede wszystkim masz możliwość dokładnego zbadania reakcji swoich potencjalnych klientów na twoje działania i dokładnego monitorowania liczb. Analityka mediów społecznościowych pozwoli zoptymalizować komunikację, zwiększyć efektywność i zredukować koszty. Im więcej posiadasz danych, tym skuteczniejsze będą twoje dalsze działania.

Każdy kanał w mediach społecznościowych ma swój charakterystyczny styl. Wraz z nim zmienia się również sposób komunikacji i cel, który ma realizować. Analiza działań marketingowych zawsze powinna dotyczyć konkretnego kanału, podobnie jak strategia komunikacyjna tworzona na jej podstawie.

Od czego zacząć analizę social media?

Na samym początku powinieneś wyznaczyć sobie kluczowe wskaźniki efektywności, czyli tzw. KPI (Key Performance Indicators). Pozwolą ci one na dokładniejsze mierzenie swoich działań i zmotywują do dalszego rozwijania kanałów społecznościowych. Jak powinny wyglądać KPI?

Przede wszystkim musisz pamiętać o tym, by wskaźniki nie były zbyt trudne w realizacji oraz nie wykluczały się nawzajem. Określony cel powinien mieć łatwą, przejrzystą i zrozumiałą formę, być ambitny, a jednocześnie możliwy do zrealizowania. Ponadto wskaźniki KPI powinny być regularnie analizowane i weryfikowane.

W mediach społecznościowych KPI może stanowić na przykład czas odpowiedzi na komentarze i wiadomości, liczba przejść do witryny, liczba odtworzeń wideo, procentowe zaangażowanie wśród użytkowników z grupy docelowej, mierniki remarketingowe, czy wartość koszyka z przekierowań z mediów społecznościowych.

Jakie działania w social mediach warto analizować?

Gdy już wyznaczysz sobie swoje KPI, następne kroki przyjdą ci z łatwością. Trzymając się wytyczonych celów, łatwiej będzie ci sprawować kontrolę nad analizą. Jakie działania powinieneś wziąć pod lupę?

Większość wskaźników w najpopularniejszych kanałach social media jest do siebie podobnych. Część z nich może nieznacznie się różnić, ze względu na specyfikę kanału. Najbardziej podstawowym kryterium, bez którego analiza social media nie miałaby żadnego sensu, jest zasięg, czyli ilość unikalnych użytkowników, do których dotarł dany post lub cały twój profil. Ten z kolei dzieli się na organiczny, czyli taki, do którego odbiorcy dotarli samodzielnie, lub płatny, pochodzący z prowadzonych przez ciebie kampanii reklamowych.

Kolejnym elementem są wyświetlenia, które pokazują, ile razy dana treść została wyświetlona przez odbiorców. Jeśli liczba wyświetleń jest dużo wyższa niż zasięgi postu, może to oznaczać, że użytkownicy chętnie do niego wracali, co sugeruje, że był dla nich interesujący lub wyjątkowo przydatny. Z drugiej strony, takie wyniki mogą sugerować poważny błąd w kampaniach zasięgowych, który sprawia, że przepalasz budżet, a jeden użytkownik widzi twoją reklamę zbyt wiele razy. Ratunkiem w tej sytuacji jest ustawienie tzw. cappingu, czyli limitu wyświetleń kreacji przez daną osobę.

Następnym czynnikiem jest zaangażowanie użytkowników – nie tylko to, które treści zgarniają największe ilości reakcji, udostępnień i nowych subskrypcji, ale także informacje na temat aktywności twoich użytkowników w ciągu doby i tego, kiedy jest najlepszy czas na publikację nowych postów.

Bardzo ważna jest także grupa odbiorców – czy osoby najbardziej zaangażowane są faktycznie tymi, na których ci zależy? Przeanalizuj, czy dobrze określiłeś grupę swoich odbiorców w social mediach i czy odpowiednio dopasowałeś do niej sposób komunikacji.

Oprócz tego należy pamiętać o analizie treści, które publikujesz w poszczególnych mediach społecznościowych, liczbie obserwatorów, fanów i subskrybentów, a także tempie ich przyrostu, szczególnie w czasie prowadzenia kampanii reklamowych. Analityka powinna także objąć reakcje użytkowników na publikowane posty (rodzaj, intensywność, rozkład w czasie) oraz ich wydźwięk (czy są pozytywne, czy negatywne). Nie zapomnij także o sprawdzeniu konkurencji i porównaniu waszych działań. Im więcej wiesz o swoich rywalach, tym łatwiej będzie ci ich prześcignąć!

Dlaczego Twoje działania nie przynoszą efektów?

Nie da się ukryć – brak efektów na kanałach społecznościowych może być demotywujący. Nie wystarczy jedynie prowadzić fanpage na Facebooku czy profilu na Instagramie, Tik Toku lub Snapchacie. Każde z tych źródeł wymaga sporego zaangażowania, dogłębnej analizy oraz optymalizacji reklam.

Osoby, które dopiero raczkują w temacie mediów społecznościowych i próbują samodzielnie prowadzić komunikację w social mediach, często popełniają proste błędy, które rzutują na całą ich działalność. Nie wiedzą, jak określić cele, wyłonić grupę docelową oraz jak dopasować komunikat do odbiorcy. Często biorą pod uwagę własne przeczucia, nie zważając na wyniki badań i analizy.

Bardzo częstym błędem jest używanie tego samego języka we wszystkich kanałach komunikacji. Tymczasem ton komunikacji, którym zwracasz się do fanów na Instagramie, powinien różnić się od komunikatu, jaki wysyłasz użytkownikom TikToka czy Snapchata. Nie powinieneś więc wszystkich serwisów społecznościowych wrzucać do jednego worka.

Czasem za brakiem efektów stoją kryzysy, o których nawet nie masz pojęcia. Wówczas tym bardziej warto zwrócić się do specjalistów, którzy przeanalizują sytuację i dopracują strategię, by zapobiegać i łagodzić wszelkie konflikty w zarodku. A jeśli już wystąpiły, pomogą je zlokalizować — głównie dzięki monitoringowi Sieci, za pośrednictwem specjalnych narzędzi.

Niskie zaangażowanie odbiorców może też wiązać się ze słabą jakością treści dostępnych na twoim kanale lub źle dopasowaną reklamą. Jeśli chcesz zwiększyć aktywność swoich użytkowników, możesz spróbować reklamy na zaangażowanie. Pamiętaj jednak, że każda kampania powinna być jak najlepiej zoptymalizowana. W innym wypadku inwestycja w reklamę w social mediach może skończyć się przepalonym budżetem.

Narzędzia do analizy mediów społecznościowych

Większość platform społecznościowych posiada własne narzędzia analityczne, takie jak Instagram Insights czy narzędzia Facebooka. Dostarczają one sporo wiedzy na temat twojego konta, jednak nie są idealne — nie udostępniają wszystkich niezbędnych danych.

Niewystarczające będzie także oparcie swojego działania wyłącznie o wskaźniki Google Analytics. Choć to potężne źródło informacji, chcąc dokładnie przeanalizować działania w mediach społecznościowych, potrzebujesz znacznie więcej. Po które z zewnętrznych narzędzi do kontroli social media powinieneś sięgnąć?

Sotrender
To płatne narzędzie, które stanowi podstawę dla wszystkich specjalistów social media. Oferuje szeroki zakres możliwości, w tym także dostęp do danych historycznych, dając przy tym wgląd w ogromną liczbę wskaźników przedstawionych w ciekawy i czytelny sposób. Jedną z bardzo przydatnych funkcji tego narzędzia jest wykres strategii komunikacji, który na podstawie systemu tagów przedstawia, jakie treści są najbardziej interesujące dla twoich odbiorców i cieszą się ich największym zaangażowaniem.

Ponadto Sotrender umożliwia monitorowanie działań konkurencji oraz zebranie danych ze wszystkich prowadzonych przez ciebie profili w jednym miejscu. To pozwoli ci na dopracowanie swojej strategii i prześcignięcie rywali dzięki uczeniu się na ich błędach.

Brand24
To jedno z najpopularniejszych polskich narzędzi do monitorowania social mediów. Na podstawie słów kluczowych Brand24 zbiera niezbędne dane i prezentuje wnioski na ich podstawie. Umożliwia śledzenie wzmianek na temat marki i poznanie opinii w każdym zakątku internetu, dzięki czemu możesz chronić swoją reputację w mediach społecznościowych i szybko reagować na pojawiające się kryzysy.

Buzzsumo
To narzędzie służy do identyfikowania najpopularniejszych treści w mediach społecznościowych. Wystarczy ustalić datę oraz wpisać frazę kluczową, by zobaczyć wyniki w serwisach takich jak Facebook, Twitter, LinkedIn czy Pinterest, posortowane zgodnie z liczbą udostępnień. Dzięki temu narzędziu możesz przeanalizować, co aktualnie znajduje się na topie, tworzyć ciekawe, wirusowe treści oraz pozyskiwać influencerów do współpracy.

Keyhole
Proste w obsłudze, jednak bardzo przydatne narzędzie do monitorowania hasztagów w serwisach takich jak Instagram czy Twitter. Keyhole pozwala sprawdzić popularność wybranych hasztagów, a także zidentyfikować najbardziej popularnych autorów, którzy z nich korzystają. Dzięki temu będziesz mógł zwiększyć zasięg organiczny swoich postów i odnaleźć konta, które warto zaobserwować.

Wyciągnięte wnioski to inspiracja do działania

Sama analiza mediów społecznościowych to dopiero początek. Na jej podstawie powinieneś podjąć konkretne kroki, przebudowując swoją strategię komunikacji, dopasowując język do medium i grupy odbiorców, a także optymalizując swoje płatne kampanie reklamowe. Wyciągnij wnioski i planuj swoje działania tak, by osiągnąć jak najlepsze wyniki!