Digitalowy Marketing Funcjonalny
Obsługa i utrzymanie stron www
Wiele osób widząc, ile kosztuje strona internetowa, myśli, że na jej stworzeniu kończy się cała historia. Tymczasem, aby posiadanie witryny miało sens, należy stale ją aktualizować zarówno pod względem publikowanych treści, jak i pod kątem technicznym. Na czym jeszcze dokładnie polega kompleksowe prowadzenie strony internetowej?
Dlaczego warto aktualizować stronę internetową?
Zanim odpowiemy na pytanie, jakie są zalety obsługi stron internetowych, wyobraź sobie, że w poszukiwaniu ważnych informacji trafiasz na witrynę pewnej firmy. Na stronie głównej widnieje wpis z 2008 roku z zaproszeniem na wydarzenie, które odbyło się ponad dekadę temu, część funkcjonalności strony kompletnie nie działa, a na domiar złego wszystkie informacje, na jakie trafiasz, zdają się kompletnie zdezaktualizowane.
Cała witryna wygląda, jakby ktoś dawno o niej zapomniał, a dla wzmocnienia efektu brakuje jedynie grubej warstwy kurzu, który osiadł na poszczególnych kategoriach w menu. Czy wobec tego firma, na której stronę trafiłeś, wzbudzi twoje zaufanie?
Odpowiedź wydaje się oczywista. Mało kto będzie chciał skorzystać z usług przedsiębiorstwa, co do którego nie ma absolutnej pewności, czy w ogóle jeszcze istnieje. Jeśli marka nie dba o swoją witrynę i potencjalny klient nie ma możliwości pozyskania aktualnych informacji bezpośrednio z jej serwisu, nie może być mowy o żadnym zaufaniu.
Dbając o utrzymanie strony www w dobrej kondycji, inwestujesz w swój wizerunek w Internecie. Aktualne treści wewnątrz witryny przyciągają klientów i mają wpływ na zwiększenie ilości odwiedzających, jednocześnie stawiając cię w pozycji eksperta, który jest świadom tego, co dzieje się w branży, ma aktualną wiedzę i szybko reaguje na trendy.
Obsługa stron internetowych to także dbałość o aktualizację oprogramowania, zachowanie kopii bezpieczeństwa, a także monitoring oraz prace pozycjonujące witrynę, dzięki którym masz szansę wybić się w wynikach wyszukiwania.
W jakim celu pozycjonować stronę internetową?
Jak już wspomnieliśmy, aktualizacja stron internetowych wiąże się także z optymalizacją ich pod kątem SEO. Oznacza to, że zarówno struktura strony, jak i treści w niej zawarte aktualizowane są w taki sposób, by zwiększyć twoje szanse na wyświetlanie się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania na kluczowe dla twojej działalności frazy.
Dlaczego to takie istotne? Większość osób poszukuje informacji na temat różnorodnych produktów i usług, korzystając z wyszukiwarki Google. Nieważne, czy jest to biznes lokalny, sklep internetowy, czy przedsiębiorstwo mające zasięg ogólnopolski. Wyświetlając się wysoko na konkretne słowa kluczowe, twoja firma ma szansę zgarnąć znacznie więcej konwersji, a co za tym idzie – przynieść większe zyski.
Jakie materiały dodawać na stronę www?
To, co pojawi się na twojej stronie internetowej w ramach aktualizacji, w dużej mierze zależy od branży, w której działasz oraz specyfiki twojej firmy. Na pewno warto, byś dzielił się z potencjalnymi zainteresowanymi nowościami i innowacjami wprowadzanymi przedsiębiorstwie, które będą świadczyły o tym, że twój biznes stale się rozwija, a ty śledzisz najnowsze trendy. To podniesie wartość twojej witryny i jednocześnie uwiarygodni wizerunek w oczach klientów i osób zainteresowanych twoją ofertą.
Jeśli oferujesz różne usługi, zadbaj o wpisy ukazujące twoje realizacje, a także referencje od klientów, czy informacje na temat promocji oraz nowości ofertowych. Oprócz tego warto publikować wiadomości na temat wydarzeń z branży, materiały promocyjne oraz artykuły specjalistyczne, które odpowiedzą na najczęściej zadawane przez użytkowników pytania, a przy okazji przyczynią się do lepszego pozycjonowania witryny.
Co powinno być wykonywane w ramach utrzymania strony internetowej?
Bieżąca obsługa oraz naprawa strony internetowej to nie tylko aktualizacja oferty, dodawanie treści i artykułów wewnątrz serwisu oraz prace optymalizacyjne i pozycjonujące. To także szereg elementów technicznych, o które trzeba dbać, by witryny internetowe były cały czas widoczne i nie zawierały błędów. Co wchodzi w zakres obsługi stron?
Jednym z bardzo istotnych elementów pracy nad stroną internetową jest regularne tworzenie kopii zapasowych, które zapewnią bezpieczeństwo w razie ataku hakerów czy utraty danych na skutek jakiejś awarii. Kopie tworzone są w zależności od potrzeb właściciela strony – raz w tygodniu, raz w miesiącu czy po prostu na żądanie, w momencie, gdy zaistnieje taka potrzeba.
Oprócz aktualizacji contentu na stronie bardzo ważne jest także dopilnowanie aktualizacji oprogramowania strony WWW. Zalicza się do tego między innymi obsługa systemu CMS oraz wtyczek i rozszerzeń, a także pilnowanie, by wszystkie te elementy były aktualne i sprawne.
Wiąże się z tym także stały monitoring serwisu pod kątem obecności w wynikach wyszukiwania, a także publikacji online. W ramach utrzymania strony konieczna jest kontrola nad widocznością, szybkie reagowanie na błędy, braki w aktualizacjach czy usuwanie skutków ingerencji osób trzecich oraz uszkodzeń powstałych w wyniku działania szkodliwego oprogramowania. Obsługa strony zawiera także doradztwo w zakresie rozwoju strony internetowej lub sklepu, a także dalszych kroków, które musisz podjąć, by osiągnąć swoje cele biznesowe.
Aktualizować samemu czy zlecić to firmie?
Minimum potrzebne do utrzymania strony internetowej to hosting i serwer, na którym zostanie ona umieszczona. To jednak nie wystarczy, by utrzymać ją w dobrej kondycji. Jeśli chcesz samodzielnie zabrać się za obsługę serwisu, musisz pamiętać o wielu czynnikach, takich jak bieżąca aktualizacja treści, regularna publikacja artykułów, dbanie o aktualność CMS i wtyczek, a także stały monitoring strony. Choć nie jest to zadanie niemożliwe do wykonania, cały proces jest bardzo czasochłonny i wymaga od ciebie dużego zaangażowania. Jeśli więc nie masz możliwości poświęcić się temu w stu procentach, lepiej zlecić to zadanie specjalistom.
Zaletą współpracy z profesjonalistami jest to, że zadbają oni o twoją stronę całkowicie kompleksowo. Tu nie ma mowy o przeoczeniu jakichś istotnych błędów czy zapomnieniu o aktualizacji oferty. Przy podejmowaniu współpracy z agencją ustalane są wszystkie konkrety, a firma dba o to, by każdy element strony był objęty opieką. Nie musisz martwić się także o to, że gdy przebywasz na urlopie, wydarzy się coś niepokojącego. Specjaliści opiekujący się twoją witryną stale trzymają rękę na pulsie, monitorują sytuację i reagują odpowiednio szybko, by móc zapobiec przykrym sytuacjom.
Agencja czy freelancer – komu powierzyć stronę?
Gdy już zdecydujesz się powierzyć obsługę strony specjaliście, zapewne staniesz przed wyborem właściwej oferty. Wśród dostępnych opcji masz współpracę z agencją marketingową lub zwrócenie się o pomoc do freelancera – pojedynczej osoby, która samodzielnie ogarnie za ciebie wszystkie potrzebne aktualizacje. Która opcja będzie korzystniejsza?
Decydując się na podjęcie współpracy z agencją, przeważnie możesz liczyć na wieloletnie doświadczenie, poparte rekomendacjami firm z różnych branży. Masz pewność, że zwracasz się do prawdziwych specjalistów, a nie jedynie osób, które same tak się określają. W przypadku zlecenia obsługi strony freelancerowi nie zawsze masz możliwość weryfikacji jego kompetencji – dużo trudniej jest sprawdzić, czy doświadczenie, którym się chwali, jest prawdziwe, czy też nieco naciągane.
Kolejnym elementem, na który warto zwrócić uwagę, jest twoje bezpieczeństwo – korzystając z usług agencji, możesz liczyć na wsparcie przez cały czas, bez względu na sytuację. Współpracując z freelancerem, jesteś zależny wyłącznie od jednej osoby – jeśli on rozchoruje się, wyjedzie na urlop, zmieni pracę lub z jakiegoś powodu zdecyduje się zakończyć współpracę, ty pozostaniesz na przysłowiowym lodzie.