gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Usługi

e-PR

Budowa wizerunku w sieci i prawidłowa komunikacja online to obecnie jedno z najważniejszych zagadnień marketingowych dla przedsiębiorców. Korzystają z tego zarówno znane marki, jak i firmy, które dopiero raczkują na rynku. Niestety, nie każdy potrafi wykorzystać potencjał, który się za tym kryje. Czym jest e-PR i dlaczego warto zainwestować w public relations w internecie?

 

Co to jest e-PR?

E-PR to nic innego jak nowoczesny public relations oparty na działaniach w Internecie. Jest to element brandingu, który pozwala kreować pozytywny wizerunek firmy i zapobiegać rozwojowi sytuacji kryzysowych.

Podstawowy cel działań PR w internecie opiera się na komunikacji z odbiorcami oraz budowaniu rozpoznawalności marki w obrębie targetu. To przyczynia się do stałego rozwoju marki oraz wzrostu efektywności prowadzonych przez firmę działań, przez co wiele osób uważa e-PR za istotny element strategii marketingowej.

 

Jak skuteczny e-PR wpływa na zyski w firmie?

Mogłoby się wydawać, że działania PR w sieci opierają się jedynie na kreowaniu wizerunku. Warto pamiętać jednak, że wszelkie starania, jakie podejmiemy w zakresie budowania rozpoznawalności marki wśród użytkowników, powinny również przynosić pewne wymierne korzyści. W jaki sposób e-PR może być elementem reklamy w internecie?

Działania PR-owe nie dzieją się w próżni. Budując swój wizerunek i zdobywając zaufanie wśród klientów, mamy możliwość uzyskania wymiernych korzyści. Przekłada się to na zwiększenie zapisów na newsletter, poprawę zaangażowania użytkowników, zdobycie nowych fanów czy obserwujących na profilach w mediach społecznościowych, a w końcu także na zyski. Wszystkie te efekty są możliwe do zmierzenia, dlatego wdrażając strategię e-PR, nie należy zapominać o wyborze wskaźników pomiaru efektywności. Warto również pamiętać, że działania public relations w Internecie mają charakter długofalowy, dlatego na efekty należy nieco poczekać.

 

Różnice między e-PRem a e-marketingiem

Niektórzy zastanawiają się, czy między e-PR a marketingiem internetowym można postawić znak równości. W rzeczywistości jednak są to dwie różne rzeczy, które czasem się przenikają. E-marketing oprócz budowania wizerunku, skupia się przede wszystkim na realizacji celów sprzedażowych poprzez prezentowanie konkretnym użytkownikom oferty, która zrealizuje ich potrzeby. Wykorzystując zalety marketingu internetowego, można więc skupić się niemal wyłącznie na zyskach ze sprzedaży.

Strategie e-PR skupiają się za to wyłącznie na kwestiach wizerunkowych, a także na rozwiązywaniu bieżących problemów firmy i zarządzaniu wizerunkiem w kryzysowych sytuacjach. Choć są elementy, które przenikają się z e-marketingiem, w rzeczywistości nie można między tymi pojęciami postawić znaku równości. Co więcej, e-PR może również wychodzić poza działania marketingowe, skupiając się na współpracy z inwestorami czy mediami.

 

Narzędzia e-PR wykorzystywane w marketingu

W online PR wykorzystuje się wiele różnych kanałów. Jednym z najbardziej popularnych są social media, szeroko wykorzystywane do komunikacji zarówno z klientami, jak i z partnerami. W zależności od portalu społecznościowego komunikaty mogą być luźniejsze, neutralne (Instagram, Facebook), lub bardziej formalne i skierowane do współpracowników i partnerów biznesowych (LinkedIn).

Z mediami społecznościowymi wiąże się także influencer marketing, polegający na współpracy z osobami wpływowymi, które stają się ambasadorami marki oraz marketing wirusowy, dzięki któremu w sieci rozprzestrzeniają się pozytywne informacje na temat firmy. W ten sposób można łatwo zdobyć zaufanie użytkowników i pozyskać nowych klientów.

E-PR to także różnego rodzaju wydarzenia i konferencje prasowe online, a także szeroko rozwinięty content marketing, zarówno w formie informacji prasowych, jak i płatnych publikacji w różnych mediach. Takie działania sprzyjają efektywnej, sprawnej komunikacji i świetnie budują wizerunek przedsiębiorstwa. Dodatkowo podtrzymanie dobrych relacji z mediami i regularne wysyłanie informacji prasowych do dziennikarzy może pozytywnie wpłynąć nie tylko na poprawę wizerunku firmy, ale także na wyniki sprzedażowe.

Warto pamiętać, że przy działaniach public relations liczy się także dobre pozycjonowanie, by uniknąć wyświetlania się negatywnych komunikatów w wynikach wyszukiwania, a jednocześnie poprawić widoczność pozytywnych informacji w SERP.

Bardzo skutecznym narzędziem e-PR są również newslettery. W ten sposób można podtrzymać zainteresowanie klienta oraz informować użytkowników o różnych sukcesach firmy. Dodatkową zaletą tej formy komunikacji jest stosunkowo niski koszt dotarcia do potencjalnego klienta.

 

E-PR a zarządzanie kryzysem w mediach

O działaniach public relations zwykle robi się głośno, gdy dochodzi do jakiegoś kryzysu. W czasach wszechobecnego dostępu do informacji właściwie nie da się uniknąć kryzysowych sytuacji. Zadaniem e-PRu jest między innymi przygotowanie firmy na nieplanowane zdarzenia i nauka odpowiedniego reagowania na pojawiające się negatywne opinie.

To bardzo istotny element strategii public relations w sieci. Zbyt pochopna, nieodpowiednia reakcja firmy na kryzys może bardzo negatywnie wpłynąć na wizerunek przedsiębiorstwa, a umiejętność wyjścia z twarzą z kryzysu z pewnością zaprocentuje in plus.

 

Jak marki wykorzystują PR internetowy w swojej komunikacji?

Obecnie coraz więcej marek dostrzega potrzebę prowadzenia działań PR-owych w internecie. Robią to nie tylko w celu promocji własnej firmy, ale także z bardziej złożonych powodów. Jednym z nich jest bieżące monitorowanie dyskusji, by móc trzymać rękę na pulsie. Wiedząc o wszelkich zmianach, można błyskawicznie zareagować, unikając kryzysu i pokazując stanowisko firmy, stawiając ją w jak najlepszym świetle.

Działania e-PR pozwalają również budować zasięg i relację z klientami oraz z mediami. Dzięki przejrzystej komunikacji marki mają możliwość poprawy zaufania wśród odbiorców oraz kreowania pozytywnego wizerunku. Należy pamiętać, że e-PR to nie reklama. Komunikaty public relations nie powinny skupiać się na zaletach produktów, a dotyczyć rzeczy bardziej złożonych i bliskich ludziom, takich jak zdrowie, środowisko czy szeroko pojęty CSR.