gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Usługi

Projektowanie opakowań

Jak to się dzieje, że będąc w sklepie, zawsze sięgasz po określone produkty, mimo że dookoła roi się od konkurencji? Co sprawia, że już po jednym spojrzeniu na design opakowań jesteś przekonany, że produkty spełnią twoje oczekiwania? Oto powody, dla których powinieneś zadbać o profesjonalny projekt opakowania!

 

Wpływ opakowania na odbiór konsumenta

Mówi się, że będąc w sklepie, klient nie pakuje do koszyka produktu, a swoje oczekiwania wobec marki i wyobrażenia o konkretnym wyrobie. Opakowanie powinno więc być wizytówką twojej firmy, komunikować twoje wartości i wzbudzać zaufanie. To bardzo istotny element brandingu, który wpływa na zwiększenie sprzedaży produktu i postrzeganie marki przez konsumentów. Tym bardziej należy tu zadbać o spójność graficzną opakowania z innymi elementami identyfikacji graficznej.

Każdy projekt opakowania powinien uwzględniać kolorystykę, kształt, oznakowanie, oryginalne wykończenia, ekspozycję nazwy oraz inne wartości dodatkowe. Design powinien wpływać na emocje i przyciągać uwagę, dlatego wszystkie elementy opakowania odgrywają istotną rolę w odbiorze. Przy projektowaniu kluczowe jest więc zrozumienie zachowań klientów, ich potrzeb oraz oczekiwań.

Ważna jest przejrzystość komunikacji – każda informacja zawarta na opakowaniu powinna jasno określać, jakie jest przeznaczenie produktu. Inny design będzie posiadał produkt do codziennego użytku, a inny wyrób przeznaczony do specjalistów w danej branży. Nie chodzi tu jedynie o opis produktu czy informacje tekstowe, ale także sam kształt opakowania, kolorystykę i całokształt projektu. Efekt powinien ciekawić i wyróżniać się wśród konkurencji, wzbogacając doznania estetyczne.

Warto wziąć pod uwagę walory użytkowe opakowania. Świetnie, jeśli uda ci się opracować coś innowacyjnego, dzięki czemu rozwiążesz problem, z którym borykają się twoi klienci. To wcale nie musi być coś wielkiego – czasem wystarczy inny kształt opakowania, który zapewni konsumentom łatwiejszy dostęp do zawartości czy dłuższą świeżość produktu. Coraz ważniejszy jest także aspekt ekologiczny – opakowania eko friendly nie tylko stają się dodatkową reklamą, ale również niosą za sobą realną wartość, która wpływa na postrzeganie marki przez potencjalnych klientów.

A jak emocje konsumenta związane z odbiorem opakowania mogą wpłynąć na przychody twojej firmy? To oczywiste, że wynik sprzedażowy zależny jest od różnych czynników: wielkości oferty, ceny materiałów, wrażliwości cenowej, skuteczności reklamy i wielu, wielu innych. Oryginalne, nietuzinkowe opakowanie również ma szansę wpłynąć na wyniki sprzedaży. Większość konsumentów nie planuje dokładnie wszystkich swoich wydatków. Kupują pod wpływem impulsu, kierując się emocjami, które odczuwają, patrząc na opakowanie. Jeśli więc projekt przykuwa wzrok, wzbudza zainteresowanie i odpowiada na potrzeby klienta, ten znacznie chętniej włoży go do koszyka. To jednak nie wszystko.

Sam zakup produktu nie powinien być końcem sprzedaży. To szczególnie istotne przy sprzedaży internetowej, gdy klient w mniejszym stopniu sugeruje się opakowaniem, a bardziej zwraca uwagę na cechy produktu. Chcąc zadbać o jego zadowolenie, doskonałym pomysłem jest opracowanie innowacyjnego sposobu wysyłki, poprzez pakowanie zamówienia w oryginalne, specjalnie zaprojektowane pudełko. Jest to dodatkowa wartość sprzedaży, która podkreśla to, na czym ci zależy – wysoka jakość, dbałość o klienta i unikalność twojej marki.

 

Dopasowanie stylu do rodzaju produktu

W tworzeniu opakowań produktu można dopatrzyć się różnorodnych stylów projektowania. Choć lista jest dość długa, a style mogą dowolnie mieszać się ze sobą, a w niektórych wypadkach – tworzyć coś całkowicie abstrakcyjnego. Oto najpopularniejsze style w projektowaniu opakowań:

  • Vintage
  • Innowacja
  • Minimalizm
  • Opakowania luksusowe
  • Opakowania rustykalne
  • Abstrakcja
  • Nowoczesność

 

Opakowania produktów w stylu vintage

W ostatnich latach coraz bardziej popularne stają się opakowania produktów w stylu vintage, zwłaszcza w przemyśle spożywczym. Wzbudzają one u klientów nostalgię i przyjemne wspomnienia. Często mają bardzo emocjonalny charakter, nawiązują do tradycji i doświadczenia związanego z długą obecnością na rynku. Świetnie sprawdzają się w przypadku firm obchodzących swój jubileusz, które wypuszczają specjalną serię produktów w opakowaniach typu vintage. Podkreślają tym samym, że od lat ich produkty cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Można zobaczyć to na przykładach niektórych alkoholi, czekolad czy opakowań kawy lub kakao. Oprócz tego często po ten styl sięgają firmy produkujące kosmetyki do pielęgnacji zarostu, a także sprzedające produkty stylizowane na stare.

 

Innowacyjne opakowania produktów

Projekty innowacyjne wymagają ogromnej kreatywności. To prawdziwa zabawa z formą, materiałem oraz kształtem, która skupia się na jednym elemencie opakowania, nadając mu całkowicie nowego znaczenia. Często takie rozwiązania stosowane są w branży technologicznej oraz spożywczej, zwłaszcza w produktach klasy premium. Opakowanie innowacyjne ma zaskakiwać, budzić pozytywne emocje i przełamywać konwencjonalne myślenie o wyglądzie opakowań.


Minimalistyczny design

Choć pierwotnie ten styl powstał w Stanach Zjednoczonych, a obecnie jest pielęgnowany przez kraje skandynawskie, minimalizm powoli przedziera się także do projektowania opakowań. Sprowadzając formę opakowania do najprostszych elementów, podkreśla się funkcjonalność, prostotę i profesjonalizm produktu. Wbrew pozorom minimalizm w tworzeniu opakowań nie jest łatwym wyzwaniem dla projektantów. Z pozoru nieskomplikowana formuła wymaga wielu godzin przemyśleń i dopracowania wszystkich elementów do perfekcji.

 

Luksusowe opakowania produktów

Na luksusowy wygląd opakowania zwykle składa się kilka elementów, łącząc w sobie różne style projektowania. Często takie opakowania opierają się na minimalizmie oraz połączeniu kolorów takich jak czerń, złoto czy srebro, które większości konsumentów kojarzą się z produktami o charakterze premium. Popularne są także wykończenia w postaci wypukłych, połyskliwych elementów na powierzchni pudełka, które kontrastują z matowym tłem. Bardzo ważny jest dobór materiałów, z których jest wykonane opakowanie – powinny być one jak najwyższej jakości.

 

Opakowania w klimacie rustykalnym

Rustykalny design w ostatnich latach mocno przybiera na popularności, zwłaszcza sezonowo, w okresie świąt Bożego Narodzenia. Często łączy się z minimalizmem, prezentując geometryczne wzory lub motywy roślinne i organicznie. Wybierany jest głównie przez firmy produkujące kosmetyki, ale pojawia się także wśród firm, które podkreślają ekologiczne podejście do biznesu oraz przywiązanie do natury i dbałość o środowisko. Kojarzony jest z wysokiej jakości produktami naturalnymi. Często stawia się także na biodegradowalność i użyteczność opakowania, minimalizując również ilość materiałów, w które zapakowany jest produkt.

 

Abstrakcyjny design

Przeznaczony jest dla marek o oryginalnym, niecodziennym charakterze. Często stosowany jest w opakowaniach produktów ściśle związanych ze sztuką, w branży związanej z wystrojem wnętrz, jako opakowanie do biżuterii, kosmetyków lub bardziej nietypowych produktów spożywczych. Styl ten polega na luźnym łączeniu rozmaitych, oryginalnych kształtów w różnych kolorach, które mają za zadanie wpłynąć na wyobraźnię konsumenta. Dobrze sprawdzają się przy produktach zapakowanych w sposób, który uniemożliwia zabawę kształtem opakowania, nadając im niecodzienny wygląd i przykuwając wzrok odbiorców.

 

Nowoczesne style w projektowaniu opakowań

Współczesne podejście do opakowań produktów jest przeważnie połączeniem kilku różnych stylów, zwłaszcza minimalizmu, stylu vintage, rustykalnego designu ze szczyptą luksusu. To także szukanie całkowicie nowych rozwiązań, zabawa formą oraz odniesienia kulturowe, które często stają się elementem marketingu wirusowego. Często opakowania w stylu nowoczesnym potrafią zaskoczyć odbiorcę nietypowym, innowacyjnym rozwiązaniem, odnosząc się do jego potrzeb.

 

Projektowanie graficzne opakowań produktu a grupa odbiorców

Sam styl opakowania w dużej mierze zależy również od tego, kto jest potencjalnym klientem. Jeśli sprzedajesz produkty naturalne i wegańskie, warto postawić na wzory, które łączą w sobie elementy natury, roślinności i odwołują się do ekologii. Produkty przeznaczone dla dzieci powinny rzucać się w oczy, posiadać żywe, mocno nasycone kolory i przykuwać zainteresowanie malucha. Ważna jest również płeć potencjalnego odbiorcy –  opakowania produktów przeznaczonych dla kobiet przeważnie mają delikatne, pastelowe kolory, a te przeznaczone dla mężczyzn bazują na ciemnych barwach, takich jak czerń, granat czy szarości.

 

Typy opakowań a koncepcje graficzne

Projektowanie opakowań to nie tylko praca grafików komputerowych, którzy opracują konkretny wygląd produktu. To także odpowiedni dobór materiałów i technik wykończenia, które należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu projektu.

Najczęściej stosowanym materiałem w produkcji opakowań jest tektura falista, czyli po prostu karton. Niska cena i stosunkowo wysoka trwałość tektury, a także duże możliwości związane z drukiem na kartonie sprawiają, że z tego materiału korzystają zarówno wielkie korporacje, jak i małe, lokalne marki. Dodatkową zaletą jest fakt, że materiał ten jest lekki, dzięki czemu idealnie nadaje się do wysyłki produktów.

Wysoka trwałość, dowolność kształtów, niskie koszty produkcji oraz duże właściwości ochronne sprawiły, że plastik wciąż jest bardzo cenionym materiałem do produkcji opakowań. Służy on przede wszystkim do pakowania kosmetyków oraz niektórych produktów spożywczych. Niestety, takie opakowania zwiększają wagę produktu i są nieekologiczne, przez co coraz częściej odchodzi się od nich w branżach, w których jest to możliwe.

Ze względu na rosnącą świadomość społeczną w zakresie dbania o środowisko oraz ekologicznego trybu życia, coraz częściej na rynku pojawiają się opakowania z innych materiałów biodegradowalnych, pochodzenia roślinnego. Takie rozwiązanie jest niestety droższe niż plastik czy tektura, jednak cieszy się sporym zainteresowaniem wśród firm odnoszących się do natury w swojej strategii komunikacji. Do takich rozwiązań należą między innymi włókna kukurydziane lub jutowe, a także opakowania z materiałów nadających się do spożycia.

Ostatnim typem opakowań jest szkło oraz aluminium. Choć nie są to materiały biodegradowalne, nadają się do recyklingu, dlatego często zastępują opakowania plastikowe. W przypadku aluminium zaletą produktu jest niska waga oraz całkiem spore możliwości wykończeniowe. Decydując się na szkło, należy pamiętać, że do jego wykończenia konieczne będzie stosowanie naklejek, a wysyłka szklanych opakowań może okazać się dość kłopotliwa.

 

Możliwości wykończenia opakowań

Największe pole do popisu w kwestii wykończenia opakowania daje oczywiście karton oraz etykiety drukowane na opakowania plastikowe lub szklane. Tu projektanta nie ogranicza dobór kolorów czy faktury materiału. Bez problemu można stosować tłoczenia, złote wykończenia, śliskie elementy czy połyskujące uszlachetnienia. Należy jednak pamiętać, by wszystkie wytyczne dotyczące rodzaju wykończenia były uwzględnione w projekcie.

 

Projektowanie graficzne opakowań – jak wygląda proces?

Nieważne, czy grafik pracuje nad projektem nowego produktu, czy opracowuje refreshing marki – sporą część jego pracy zajmuje myślenie. Warto pamiętać o tym, że tworząc opakowanie dla nowej oferty klienta, powinna ona tworzyć spójną serię produktów – poszczególne elementy nie powinny odstawać od siebie w zakresie formy, stylu i charakterystycznych zdobień.

W tym zawodzie potrzebna jest kreatywność, doświadczenie oraz zmysł, który pozwoli odpowiednio dopasować styl do charakteru produktu. Dlatego nie każdy jest w stanie wymyślić odpowiedni projekt – nawet coś z pozoru banalnego często wymaga długich przemyśleń i wielu godzin pracy projektanta.

Po długich rozmowach, zebraniu niezbędnych informacji w formie briefu i dogłębnym zapoznaniu się z marką klienta, jej strategią komunikacji, produktami oraz celem marketingowym, projektant przedstawia swoją wizję opakowania. Projekt powstaje w programach graficznych, wraz z uwzględnieniem materiałów, z jakich ma zostać wykonany, a także specyfiki wykończenia – jeśli dany element ma być np. tłoczony lub posiadać inną fakturę, musi to być zaznaczone już na etapie tworzenia projektu.

Przeważnie przygotowywanych jest kilka różnych wersji, by klient mógł zdecydować, która bardziej mu odpowiada. Jeśli po prezentacji firma zgłasza poprawki, są one dyskutowane i nanoszone na projekt. Po uzyskaniu akceptacji cały projekt jest przygotowywany do druku i prezentowany klientowi w gotowej formie. Efekt prac naszych grafików można zobaczyć między innymi na produktach marki NATURE QUEEN, dla której wykonaliśmy projekty opakowań i etykiet dla ponad 60 produktów. Już na pierwszy rzut oka widać, jak opakowanie odzwierciedla to, co dla marki najważniejsze: naturalny skład kosmetyków.