gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Tworzenie stron www

Każdego dnia z Internetu aktywnie korzystają miliony Polaków. Biorąc to pod uwagę, jeśli prowadzisz jakikolwiek biznes, posiadanie dobrze zaprojektowanej, profesjonalnej witryny internetowej powinno być koniecznością. Dlaczego warto inwestować w nowoczesne strony dla firm?

Firmowa strona internetowa – wizytówka każdego biznesu

Nie ważne, czy to prosta strona wizytówkowa, landing page, duży sklep internetowy, czy też rozbudowana witryna pełna rozmaitych treści – dobra strona www dla firm jest twoim wielkim atutem. Pomaga podtrzymać relację z obecnymi klientami, dotrzeć do tysięcy potencjalnych zainteresowanych, zyskać wiarygodność w ich oczach, wzbudzić zaufanie i poprawić swój wizerunek.

To także znacznie większe możliwości marketingowe – nie mając strony www, praktycznie nie masz szans na prześcignięcie swojej lepiej przygotowanej konkurencji, bez względu na branżę, w której działasz.

Marketing i analityka z pomocą strony WWW

Własna strona internetowa daje ci większą kontrolę nad działaniami marketingowymi oraz możliwość poznania potrzeb twoich klientów. W końcu wszystkie kampanie reklamowe w internecie powinny gdzieś kierować. Dzięki temu masz szansę nie tylko wpłynąć pozytywnie na rozpoznawalność swojej marki, ale również zwiększyć ilość konwersji, co przekłada się na realne zyski z kampanii. Im lepsza reklama i staranniej dopracowana strona internetowa, tym szanse na wzrost sprzedaży rosną.

Dzięki stronie internetowej możesz również dowiedzieć się więcej o potencjalnych klientach i wykorzystać tę wiedzę w dalszym prowadzeniu biznesu. Wdrażając wewnątrz witryny narzędzia analityczne, dowiesz się, kto najczęściej odwiedza twoją stronę i jakie osoby dokonują konwersji. Poznasz frazy i źródła, z jakich użytkownicy trafiają na witrynę, dowiesz się, które elementy serwisu cieszą się największą popularnością i co możesz zrobić, by jeszcze skuteczniej przyciągnąć klientów na swoją stronę.

Tworzenie stron WWW — etapy

Strona WWW dla firm nie powstaje z dnia na dzień. Cały proces składa się z kilku etapów i przeważnie angażuje cały zespół ludzi z różnych specjalizacji. Na samym początku, zanim jeszcze powstanie projekt witryny, bardzo istotna jest wstępna analiza potrzeb klienta, przedyskutowanie celu stworzenia strony, kierunku działań oraz potencjalnych oczekiwań.

Zupełnie inne oczekiwania będzie miał klient względem strony wizytówkowej, a inne względem projektu mającego stopniowo budować jego wizerunek. Na tym etapie dyskutowane są wstępne koncepcje wyglądu strony, systemu nawigacji, planowanych rozwiązań, a także rodzaju, ilości oraz układu podstron. To również czas na analizę konkurencji i ich witryn.

Następny punkt to już projektowanie stron internetowych. W tym momencie tworzony jest projekt graficzny uwzględniający wszystkie potrzeby i wymagania klienta i zgodny z trendami zarówno w Internecie, jak i w konkretnej branży. Makieta zawiera także elementy istotne pod kątem SEO i UX. Po konsultacjach nanoszone są ewentualne poprawki, a po akceptacji przez zlecającego przystępuje się do dalszych prac. W międzyczasie zlecane i tworzone są treści, które mają za zadanie wypełnić stronę.

Następny krok to decyzja o wdrożeniu systemu CMS oraz wybranie najlepszego rozwiązania — o tym, z czym to się wiąże, możesz przeczytać w dalszej części artykułu. Tworzony jest kod oraz przeprowadzane są testy wewnętrzne. W tym momencie należy także wybrać odpowiednią domenę, czyli adres internetowy, pod którym będzie znajdować się twoja strona, a następnie ją zarejestrować.

Najlepiej, jeśli domena będzie miała charakter funkcjonalny (tzn. była krótka i łatwa do zapamiętania) i odnosiła się do nazwy lub charakteru twojej firmy. Dobrą decyzją będzie wybranie domeny z rozszerzeniem .pl, ponieważ z reguły wzbudzają one większe zaufanie wśród użytkowników.

Ostatni krok przed uruchomieniem strony to wybranie hostingu, czyli miejsca na serwerach. Każda witryna potrzebuje gdzieś przechować wszystkie dane – pliki, zdjęcia, dokumenty. Powinny one być dostępne cały czas, dlatego usługi hostingowe należy dobierać z należytą starannością. Serwery powinny gwarantować ochronę danych i oferować bezawaryjny, wydajny sprzęt, wyposażony w dodatkowe źródło zasilania na wypadek odcięcia prądu w budynku. Nie warto ufać darmowym usługom hostingowym, które wiążą się z brakiem ochrony, awaryjnością, ograniczeniem przestrzeni i sporą porcją reklam na stronie, na które nie będziesz miał żadnego wpływu.

Jak zarządzać treścią na stronie? Wybór CMS

Zdarza się, że osoby, które nie czują się pewnie ze swoją wiedzą z zakresu obsługi komputerów, obawiają się, że nie dadzą sobie rady z zarządzaniem zawartością firmowej strony internetowej. Na szczęście dzięki systemom zarządzania treścią do obsługi witryny nie potrzeba zaawansowanej wiedzy programistycznej; wystarczą jedynie podstawowe umiejętności władania komputerem.

CMS to oprogramowanie pozwalające na publikację treści wewnątrz serwisu, bez potrzeby zagłębiania się w kod strony. Umożliwia także obsługę formularzy, modułów oraz wiele innych funkcjonalności w sposób prosty i zrozumiały dla przeciętnego użytkownika. Ważne jest jednak, by CMS był dostosowany do twoich potrzeb.

Jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań jest system Open Source, udostępniany na podstawie bezpłatnej licencji. Jest to między innymi popularny WordPress, Joomla! czy bardziej zaawansowany Durpal. Systemy te mają pewne ograniczenia, a ich obsługę ułatwiają wtyczki. CMS Open Source cieszą się dużą popularnością w przypadku stron zapleczowych oraz prostych witryn tworzonych przez osoby początkujące.

Drugą zalecaną opcją są dedykowane systemy CMS – są to rozwiązania „szyte na miarę”, stworzone przez zewnętrzną agencję z uwzględnieniem wszystkich wymagań oraz potrzeb konkretnego klienta. W przeciwieństwie do serwisów opartych na gotowych rozwiązaniach są znacznie bezpieczniejsze (mają indywidualną strukturę i nie zostały stworzone dedykowane narzędzia hakerskie ułatwiające przejęcie strony, jak w przypadku popularnych systemów Open Source) oraz nie posiadają niemal żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o funkcjonalności. Są one dobrym wyborem w przypadku stron bardziej złożonych, wymagających lepszej ochrony.

Certyfikat SSL

Mówiąc o bezpieczeństwie strony internetowej, nie można nie wspomnieć o certyfikatach SSL i TLS. Chodzi o protokół HTTPS, który poprzedza adres strony internetowej i określa sposób udostępniania treści na stronie. Jest to szyfrowana wersja protokołu HTTP, która zabezpiecza wszystkie dane przesyłane pomiędzy serwerem a przeglądarką. To sprawia, że połączenie jest bezpieczne zarówno dla ciebie, jako właściciela strony, jak i dla odwiedzającego.

Dodatkową zaletą jest fakt, że wdrożenie certyfikatu poprawia wiarygodność witryny, zwiększa ruch i zmniejsza współczynnik odrzuceń, co przekłada się na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania. Od 2011 roku Google wspiera przejście stron na protokół HTTPS, a znaczenie tego czynnika rankingowego stale rośnie. Aby oszczędzić sobie późniejszych problemów związanych z wdrożeniem certyfikatu, warto podjąć tę decyzję już na etapie tworzenia strony firmowej.

Blog firmowy, a tworzenie pozycji lidera w branży

Jeśli strona internetowa nie ma pełnić wyłącznie roli wizytówki, a tobie zależy na tym, by pomagała kreować twój wizerunek, dobrym pomysłem jest prowadzenie bloga. Publikowanie cyklicznych artykułów związanych z twoją branżą, napisanych przez ekspertów, zwiększa twoją wiarygodność w oczach potencjalnych klientów i stawia cię na pozycji lidera względem konkurencji.

To także doskonała metoda, by zyskać dodatkowy ruch – blog wiąże się z większą ilością linkowań, co wpływa na twoją pozycję w Google i zwiększa potencjał SEO witryny. Ciekawy content przyciąga ludzi, buduje relacje i daje firmie możliwość komunikowania się z klientami w taki sposób, by zwiększyć ilość i jakość konwersji. Ponadto prowadzenie działań marketingowych wewnątrz bloga pozwala obniżyć koszty, jednocześnie poprawiając efektywność.

Nie wiesz jakie treści udostępniać na swoim blogu? Obserwuj konkurencję, szukaj tematów, które zainteresują twoich użytkowników i podejmij współpracę ze specjalistami z zakresu SXO, którzy przeprowadzą dla ciebie analizę i zaproponują efektywny content.

Najważniejsze elementy strony internetowej

Co powinna zawierać każda strona internetowa? Najważniejszy jest wygląd strony głównej – to ona buduje pierwsze wrażenie potencjalnego klienta oraz tam znajdują się najbardziej istotne informacje i rzeczy, które powinny zostać dostrzeżone w pierwszej kolejności. Na pierwszy rzut oka powinno być widoczne logo oraz nazwa firmy. W tym przypadku warto zadbać o analizę strony pod kątem UX, by strona główna była czytelna i zawierała wszystko, czego odwiedzający oczekuje.

Każda witryna potrzebuje również menu, stanowiące podstawową nawigację wewnątrz serwisu. Nie warto tu wysilać się na kreatywność i lepiej postawić na sprawdzone rozwiązania – ten element powinien być prosty i zrozumiały dla każdego odwiedzającego. W menu obowiązkowo powinny znaleźć się zakładki takie jak „o firmie” czy „kontakt”.

Do ważnych elementów należy również stopka informacyjna, w której zamieszczone zostaną inne istotne elementy, jakie nie zmieściły się w menu. Tam powinieneś zostawić kontakt do siebie; możesz także wykorzystać to miejsce do napisania krótkiej notki na temat firmy oraz umieszczenia mapy strony, co usprawni nawigację wewnątrz serwisu zarówno ludziom, jak i robotom wyszukiwarki.

Responsywne strony internetowe — zalety

Z roku na rok rośnie liczba osób przeglądających internet i podejmujących decyzje zakupowe z użyciem urządzeń mobilnych. Podczas gdy do niedawna smartfony i tablety stanowiły znikomy procent, dziś znacząco zdominowały źródło ruchu. Z czasem zmieniła się także wielkość urządzeń – telefony występują w rozmaitych rozmiarach, od całkiem małych po te przypominające niewielkie tablety. To wszystko sprawia, że dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych przestało być atutem, a stało się koniecznością.

Początkowo popularnym rozwiązaniem było tworzenie wersji mobilnych strony, rozpoznawalnych przez charakterystyczną literkę „m” poprzedzającą nazwę domeny. Taka opcja wiąże się jednak z pewnymi problemami – wersja mobilna może nie pasować do urządzeń o większej rozdzielczości, a aktualizacja treści wymaga pracy na dwóch witrynach. Niedogodności sprawiły, że rozwiązanie to zostało wyparte przez technologię RWD.

Strony responsywne tworzone są na podstawie kilku różnych widoków. Dzięki temu automatycznie dostosowują się do ekranów o rozmaitej rozdzielczości, nie utrudniając przy tym ich przeglądania. Ich niekwestionowaną zaletą jest łatwość w prowadzeniu działań SEO – brak duplikacji treści i prostsze planowanie prac z zakresu linkbuildingu to nie wszystko; Google oficjalnie wsparło korzystanie z technologii RWD na stronach internetowych.

Strona firmowa – optymalizacja i pozycjonowanie

Sama witryna nie wystarczy. Jeśli chcesz trafić do klientów, musisz liczyć się z tym, że muszą mieć cię jak znaleźć. Oprócz działań w social mediach czy tradycyjnego marketingu musisz zadbać o to, by strona była przyjazna dla użytkownika i wyszukiwarki. Jak powinna wyglądać zoptymalizowana strona internetowa dla firm?

Przede wszystkim pozycjonowanie witryny należy rozpocząć już na etapie projektu. Jeśli nie weźmiesz tego pod uwagę przy tworzeniu strony, może się okazać, że po miesiącu witryna będzie wymagała gruntownej przebudowy, by w ogóle prowadzić jakiekolwiek działania z zakresu SEO. Planując wszystko od początku, oszczędzisz sobie i webmasterowi pracy na dalszych etapach.

Całość działań powinna być oparta o precyzyjnie dobrane słowa kluczowe, zarówno ogólne, jak i długoogonowe. Wszystkie grafiki powinny mieć alternatywne opisy, a każda podstrona – tytuł i opis. W artykułach należy pamiętać o hierarchizacji nagłówków i prawidłowym linkowaniu wewnętrznym.

Strona powinna być również zoptymalizowana pod kątem użytkowników. Oznacza to, że poruszanie się po niej powinno być proste i intuicyjne, a potencjalny klient nie zostanie przytłoczony nadmiarem przycisków, kolorów i efektów.

Ile kosztuje strona dla firmy?

Cena stworzenia strony internetowej dla firmy zależna jest od wielu czynników. Przede wszystkim istotny jest poziom rozbudowania serwisu, branża, rodzaj CMS i wiele innych pomniejszych elementów. O ile nie masz sprecyzowanych wymagań, obowiązuje zasada „sky is the limit”. Równie dobrze możesz wydać 3000, jak i 10000 zł.

Wiele zależy także od tego, komu zlecisz tę usługę. Korzystając z usług freelancera, możesz łatwo utopić budżet, otrzymując produkt, który, choć wizualnie spełni twoje oczekiwania, z czasem może wymagać poważnych poprawek.

Zlecając stworzenie strony WWW profesjonalnej agencji, masz pewność, że usługa zostanie wykonana od A do Z. Oznacza to nie tylko indywidualny projekt graficzny na początku współpracy, ale także gwarancję prawidłowego funkcjonowania strony, optymalizację pod kątem SXO, pomoc przy rozbudowie oraz doradztwo w zakresie reklamy i prowadzenia strony.