gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Obsługa kanałów na YouTube

Choć wielu osobom YouTube wciąż kojarzy się z serwisem do oglądania teledysków i filmowych zwiastunów, coraz więcej firm i osób prywatnych sięga po ten kanał komunikacji. Nic w tym dziwnego – w obecnych czasach wideo jest jedną z najskuteczniejszych form marketingu, a rozmiar i powszechność serwisu YouTube sprawiają, że jest on idealnym miejscem na reklamę swojej działalności. Co powinieneś wiedzieć o zarządzaniu kanałem YouTube?

YouTube Marketing – pozyskiwanie odbiorców przez wideo

Jak to możliwe, że z prowadzenia kanału na YouTube możesz czerpać korzyści biznesowe? W końcu tego typu działalność kojarzy się głównie z rozrywką i sposobem na umilenie sobie czasu – ciężko wyobrazić sobie, by ktoś z własnej woli oglądał treści reklamowe. Czy da się pozyskać zaangażowanych odbiorców przez wideo? Oczywiście!

Sposobów na to, by to zrobić, jest mnóstwo – można prowadzić kanały edukacyjne, zwiększając w ten sposób zaufanie klientów do firmy i budując pozycję eksperta w danej dziedzinie. Innym sposobem jest stworzenie kanału rozrywkowego, który będzie zawierał lokowanie produktów.

Tworząc ciekawy content, przyciągniesz użytkowników, którzy są nim zainteresowani i znacznie lepiej zareagują na film zawierający reklamę niż odbiorcy pozyskani z innych źródeł. Im więcej interesujących filmów, tym więcej subskrypcji i subskrybentów – osób, które obserwują twój kanał i dostają powiadomienia o nowo dodanych materiałach. Powiadomienia te są wyświetlane po kliknięciu w dzwoneczek, maksymalnie do kilku godzin po wrzuceniu nowego filmu.

Daj się znaleźć – jak zadbać o SEO na YouTube?

SEO to nie tylko wyszukiwarka Google. Jeśli prowadzisz kanał wideo, to także dbałość o prawidłowe wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania na YouTube. To serwis z ogromnym potencjałem komunikacyjnym, dlatego powinieneś poważnie podejść do tematu optymalizacji firmowego kanału na YouTube oraz udostępnianych na nim filmów. Na czym to polega?

Przede wszystkim musisz uzupełnić opis firmy w zakładce „informacje”. Powinien być unikalny i jak najbardziej rozbudowany. Dobrze, żeby zawierał ważne linki: do strony internetowej, bloga, mediów społecznościowych, czy inne istotne odnośniki. Nie zapomnij również o integracji firmowej strony WWW z kanałem YouTube.

Zapewnij odpowiednią organizację wewnątrz kanału – podział na playlisty, w zależności od określonej tematyki, zakresu działalności czy aktywności. Każda playlista powinna zostać zaopatrzona w osobny, rozbudowany, unikalny opis, a tytuł zawierać frazy kluczowe. Po osiągnięciu przynajmniej setki subskrypcji istnieje również opcja ustawienia niestandardowego adresu URL dla twojego kanału. Warto to wykorzystać, by poprawić pozycjonowanie, jednak musisz mądrze to zaplanować – później nie będziesz miał możliwości zmiany tego URL.

Następnym krokiem jest optymalizacja wrzucanych przez ciebie filmów. Pamiętaj o oznaczeniu każdego wideo jako „publiczne”, dzięki czemu ułatwisz dostęp użytkownikom i robotom wyszukiwarek. Każdy film powinien zostać przypisany do właściwej kategorii oraz mieć określone, powiązane tematycznie tagi. Dla zwiększenia atrakcyjności powinna zostać włączona możliwość dodawania komentarzy oraz wybrana charakterystyczna miniaturka filmu, najlepiej oddająca jego zawartość. Każde wideo powinno posiadać unikalny opis, chwytliwy tytuł zawierający frazy kluczowe oraz linki do strony głównej lub podstron najlepiej odpowiadających tematem do filmu.

Prawidłowe ustawienia kanału – konfiguracja profilu

Kanał YouTube powinien być przyjazny nie tylko dla wyszukiwarki, ale przede wszystkim dla użytkowników. Zadbaj więc o to, by zdjęcia wewnątrz kanału i miniaturki każdego filmu przyciągały oko potencjalnego odbiorcy. Ważne są ciekawe, przejrzyste opisy oraz chwytliwe tytuły, które zaciekawią internautę.

Aby zwiększyć wiarygodność kanału, powinien on być uzupełniony w jak największym stopniu o dodatkowe informacje, zdjęcia w tle itp. Warto zadbać o regularne aktywności, takie jak subskrypcja innych kanałów (zwłaszcza kanałów branżowych) czy komentowanie filmów – to nie tylko uwiarygodni twój kanał w oczach użytkowników, ale również zachęci ich do zaangażowania się pod twoimi filmami. Dobrym pomysłem jest także ustawienie kart zachęcających do subskrypcji i obejrzenia kolejnego filmu.

Zwiastun kanału powinien zachęcać do dalszego przeglądania – warto więc stworzyć specjalny, krótki film powitalny, w którym poinformujesz nowych użytkowników, czego mogą się spodziewać na twoim kanale, a tym powracającym zaoferujesz playlistę z ostatnio przesłanymi filmami.

Zarządzanie i obsługa kanałów na YouTube

Jeśli myślisz, że filmy, które oglądasz na YouTube, są tworzone przez jedną osobę, rzeczywistość może cię nieźle zaskoczyć. Za dużymi kanałami, które regularnie publikują filmy, często stoi cały sztab ludzi: od specjalistów wideo, którzy nagrywają całą treść, po marketingowców, którzy przygotowują opisy, zarządzają kontaktami ze sponsorami, nadzorują współpracę i reklamują film różnymi kanałami.

Zarządzanie kanałami YouTube to coś więcej niż tylko publikacja wideo. Często samo nakręcenie i obrobienie filmu to dopiero początek – trzeba jeszcze odpowiednio go opisać, rozreklamować, wybrać właściwą miniaturę oraz dodać do właściwej playlisty. Obsługa kanału YouTube przez agencje obejmuje także interakcję z użytkownikami oraz reakcję na ewentualne kryzysy.

Zarabianie na YouTube

Sposobów na zarabianie dzięki filmom na YouTube jest sporo. To nie tylko tradycyjne reklamy na YouTube, ale także mniej powszechne formy promocji. Z pomocą swojego kanału możesz tworzyć filmy promocyjne, które zachęcą użytkowników do zakupu poprzez prezentację właściwości produktów oraz możliwość ukazania ich w ładnym otoczeniu z różnej perspektywy. Dobrą metodą jest także pokazanie np. filmów ukazujących proces produkcji twoich wyrobów, dzięki czemu zdobędziesz zaufanie klientów, pokazując, że nie masz nic do ukrycia.

Inną formą zarobku jest lokowanie produktu i współpraca z influencerami. Przekazując swój produkt innym kanałom biznesowym, możesz liczyć na ukazanie go szerszemu gronu widzów i zaprezentowanie jego zalet czy wyrażenie opinii na jego temat przez osoby sławne. Taka opinia jest znacznie bardziej wartościowa w oczach potencjalnego klienta niż zwykły, anonimowy wpis na forum,  że jakiś produkt jest w porządku.

W ramach współpracy z innymi firmami lub kanałami na YouTube możesz prowadzić działania typu cross promotion, polegające na wzajemnym reklamowaniu swojej działalności przez dwa różne podmioty. Takie akcje mają sporą szansę powodzenia i cieszą się coraz większą popularnością, przynosząc spory zwrot z inwestycji.

Jeśli stajesz się rozpoznawalny dzięki swoim filmom, możesz zacząć szukać sponsorów, którzy będą płacić za dodatkowe treści, przeznaczone wyłącznie dla nich. W tym celu możesz wykorzystać między innymi serwis Patronite, który zrzesza twórców oraz osoby, które chcą wspierać konkretne jednostki.

Najczęstsze błędy przy prowadzeniu kanału YouTube

Wiele osób do obsługi kanału na YouTube podchodzi nieco po łebkach. W efekcie nie udaje im się osiągnąć satysfakcjonujących rezultatów, a jedynie tracą czas, wysiłek oraz pieniądze na utrzymanie kanału przy życiu. Jakie są najczęściej spotykane błędy przy zarządzaniu kanałem YouTube?

  • Brak optymalizacji – żeby kanał na YouTube i filmy, które publikujesz, cieszyły się zainteresowaniem, najpierw musisz przyciągnąć do siebie ludzi. Ciężko będzie ci to zrobić, jeśli twoje filmy wyświetlają się daleko w wynikach wyszukiwania, a kanał wygląda, jakby był opuszczony. Kanał na YouTube jest twoją wizytówką, dlatego zadbaj o unikalne opisy, tagi, dopasowane zdjęcia, dedykowane miniaturki, chwytliwe tytuły oraz wszystkie inne elementy, które dopieszczą jego wygląd.
  • Brak pomysłu na prowadzenie kanału – to jeden z najczęściej popełnianych błędów zarówno przez firmy, jak i pojedyncze osoby, które chcą wybić się dzięki serwisowi. Brak przemyślanej strategii na kanał YouTube sprawia, że staje się on jedynie nieuporządkowanym miejscem z filmami. Użytkownicy tego serwisu bardzo cenią sobie jasną strukturę kanałów oraz różnorodność tematyki. Nikt nie chce subskrybować kont, na których panuje misz-masz.
  • Podobne kanały – by wyeliminować ten błąd, wystarczy jedno kliknięcie, jednak mimo tego na wielu kanałach można go zauważyć. Sekcja „podobne kanały” jest domyślnie włączona, a wiele kanałów biznesowych zapomina o jej wyłączeniu. W efekcie po wejściu na twój profil wyświetlają się propozycje subskrypcji kanałów twojej bezpośredniej konkurencji. Chyba nie chcesz oddać im swoich subskrypcji, prawda?
  • Niedbała analityka – w tym zakresie mieści się kilka elementów. Chcąc prowadzić działalność na YouTube, powinieneś trzymać rękę na pulsie i kontrolować swoje wyniki. Oznacza to, że błędem będzie brak tagowania linków z YouTube UTM-ami oraz udostępnianie statystyk publicznie, by konkurencja miała do nich wgląd.

Dlaczego kanał na YouTube jest skuteczny?

Ciężko jest ignorować potencjał marketingu wideo. Duża ilość użytkowników oraz rosnące zainteresowanie materiałami filmowymi sprawia, że tworząc interesujące filmy na YouTube, łatwiej będzie ci dotrzeć do grupy odbiorców, która stanie się twoimi lojalnymi klientami. Dzięki dobrej strategii masz szansę znacznie zwiększyć swoją wiarygodność i zaistnieć wśród zupełnie nowej grupy docelowej, osiągając dobre wyniki przy niewielkim nakładzie pracy.