gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Social media dla e-commerce

Media społecznościowe stanowią bardzo istotny element naszego życia. Z roku na rok spędzamy w nich coraz więcej czasu, nie tylko śledząc wpisy znajomych, ale także monitorując ulubione marki. To także coraz lepsze miejsce dla sprzedawców, którzy chcą reklamować swoje produkty. W jaki sposób możemy wykorzystać social media do promocji swojego sklepu internetowego?

Czy social media pomagają w sprzedaży?

Social media są bardzo istotnym elementem marketingu internetowego. Dzięki nim możemy w prosty sposób angażować grupy odbiorców i docierać z informacją do potencjalnych klientów. To świetny kanał do prowadzenia działań z zakresu public relations, a także do tworzenia społeczności wokół firmy i komunikacji z odbiorcami. Dzięki temu możemy zwiększyć rozpoznawalność marki i zyskać nowych klientów.

Media społecznościowe są także doskonałym miejscem na prowadzenie działań marketingowych oraz analizę grupy odbiorców. Te wszystkie elementy czynią je doskonałym kanałem wsparcia sprzedaży. Skupiając konkretną grupę odbiorców, możemy łatwo dostosować właściwy sposób komunikacji, tym samym kierując osoby zainteresowane do naszego sklepu i wzmacniając ich zaangażowanie oraz relację z naszą marką.

Chcąc zaistnieć w mediach społecznościowych, mamy do wyboru różne możliwości. Do promocji sklepu internetowego najlepszymi kanałami komunikacji będą Facebook, Instagram oraz YouTube, które dają spore możliwości reklamowe i są w stanie efektywnie promować produkty.

Social selling – dlaczego warto uwzględnić go w swoich działaniach?

Zanim przejdziemy do korzyści, jakie za sobą niesie, najpierw wytłumaczymy co to jest social selling. Najprościej mówiąc, jest to jedna z technik sprzedażowych, która ma na celu pozyskanie nowych klientów poprzez wykorzystanie mediów społecznościowych.

Dzięki budowaniu relacji opartych na zaufaniu łatwiej jest dotrzeć do klientów, generując tym samym lepsze leady sprzedażowe. Ma to związek ze zjawiskiem, które nazywane jest „social buying”, czyli tendencji do podejmowania decyzji zakupowych opierając się o to, co znajdziemy w portalach społecznościowych: zarówno reklamy, jak i rekomendacje. To powód, dla którego aktywna obecność marki w social mediach może być kluczowa dla prowadzenia biznesu.

Social selling mocno wpływa na wizerunek marki. Działając na zasadzie bezpośredniego polecenia przez osoby, które jesteśmy w stanie zidentyfikować z imienia i nazwiska, znacznie łatwiej jest uwierzyć w konkretną rekomendację sklepu. To jak marketing szeptany, tyle że z lepszą skutecznością, dzięki brakowi anonimowości.

Social listening – jak poznać swoich klientów?

Zanim zaczniemy działania na dużą skalę, warto zastanowić się, w jaki sposób poznać potrzeby grupy docelowej. Wiąże się to z pojęciem social listening, czyli dosłownie tłumacząc nasłuchiwaniem w mediach społecznościowych. To proces, który powinien być jednym z elementów analizy grupy docelowej i działań PR-owych w social mediach. Pozwala on trzymać rękę na pulsie, śledząc i reagując na to, co piszą o naszej firmie/marce użytkownicy.

Social listening umożliwia zgromadzenie wypowiedzi na temat naszej marki i produktów, a następnie przeanalizowanie ich pod względem ilości i jakości. To pozwala odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów i szybko wykrywać ewentualne sytuacje kryzysowe. Dzięki niskim kosztom własnym, jest to metoda dostępna zarówno dla wielkich graczy na rynku, jak i małych sklepów internetowych.

Jak wykorzystać social media dla e-commerce?

Jest mnóstwo dowodów na to, że prowadzenie social mediów dla sklepu internetowego się opłaca. Kanały społecznościowe można wykorzystać do promocji nowych produktów, a także akcji rabatowych czy marketingowych. Są ponadto doskonałym miejscem na organizację konkursów, które przyciągną większe ilości nowych klientów.

Wykorzystując social media jako kanał reklamowy, możemy niskim kosztem dotrzeć do precyzyjnej grupy odbiorców, którzy będą zainteresowani dokonaniem zakupu. Media społecznościowe są także świetną bazą danych potencjalnych klientów, którą można wykorzystać do innych działań marketingowych. To również doskonała okazja do przeprowadzenia kampanii remarketingowych, które znacznie zminimalizują ilość porzuconych koszyków.

Dzięki luźnej formie komunikacji media społecznościowe sprawdzą się w budowaniu wizerunku marki oraz zaufania do naszej firmy. Możemy wzbudzać emocje oraz zacieśniać więzy, a także prowadzić skuteczne analizy dotyczące tego, kim są nasi klienci i potencjalni odbiorcy. To sprawia, że lepiej ich poznajemy i możemy bardziej spersonalizować komunikaty reklamowe.

Promocja sklepu internetowego poprzez fanpage i profile biznesowe

Promowanie sklepu w social media może przyjąć różne formy. Oprócz standardowych postów na facebookowym fanpage’u można tworzyć posty sponsorowane w formie karuzeli produktowych czy wykorzystać możliwości, jakie daje nam Marketplace na Facebooku. Zwłaszcza, że dzięki temu będziemy mogli oznaczać produkty w swoich postach oraz filmach, zwiększając szansę na dokonanie zakupu. Dodatkowe miejsce zakupu to, oprócz promocji produktów, także poprawa wyników sprzedaży online.

Bardzo ważne, by w codziennym prowadzeniu profili social mediowych nie zapominać o kontakcie z użytkownikami. Warto odpowiadać na komentarze, udostępniać wpisy innych użytkowników i prowadzić konwersacje także poza naszym profilem społecznościowym, gdy ktoś oznaczy firmę w poście czy komentarzu. Dzięki temu nie tylko odbiorca poczuje większą więź z marką, ale również potencjalni klienci mają okazję zobaczyć, jak wyglądają nasze produkty w użyciu, nie jedynie na fotografiach produktowych.

Ciekawym elementem promocji jest także transmisja live, tworzenie stories (w tym także sponsorowanych) czy współpraca z influencerami. Takie zabiegi mogą znacznie podnieść zainteresowanie marką, zwiększyć liczbę odbiorców, a także wzbudzać zaufanie wśród osób z grupy docelowej, dla których polecenie znanej osoby będzie realną zachętą do kupna naszych produktów.

Social commerce – czym jest i jak można to wykorzystać?

Social media to jednak nie tylko prowadzenie profili i ustawianie reklam. Z roku na rok pojawiają się coraz to nowsze rozwiązania, które pozwalają nam rozwijać sprzedaż online z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Jednym z takich rozwiązań jest social commerce. Na czym to polega?

Social commerce to, najprościej rzecz ujmując, kupowanie i sprzedawanie produktów w serwisach oraz aplikacjach społecznościowych. Choć sposób działania może różnić się w zależności od platformy, kluczowa jest możliwość częściowej lub całkowitej realizacji procesu zakupowego za pośrednictwem social mediów.

W social commerce sprzedaż prowadzić mogą zarówno zwykli użytkownicy, jak i sklepy internetowe. Dzięki takiej formie klienci nie muszą wchodzić na strony sklepów i mogą dokonać zakupu bez konieczności rejestracji oraz z minimalnym poziomem bezpośredniej interakcji ze sprzedawcą. Ostatnie badania pokazują, że social commerce powoli staje się jednym z podstawowych kanałów kontaktu klientów z marką.

W jakich portalach społecznościowych i aplikacjach można spotkać się z tego typu rozwiązaniami? Doskonałym przykładem jest Instagram, który wdrożył możliwość dokonania zakupu bezpośrednio z poziomu platformy. Oprócz tego istnieje także opcja „kup teraz” na Facebooku lub Snapchacie, czy piny „Shop the Look” na Pinterest. Warto pamiętać jednak, że ta gałąź sprzedaży dopiero się rozwija, a sądząc po efektach, można spodziewać się sporych zmian w najbliższej przyszłości. Właściciele portali społecznościowych cały czas eksperymentują, wdrażając coraz to nowsze rozwiązania, umożliwiające sprzedaż i kupno produktów za pośrednictwem social mediów. Już teraz jednak widać dużą popularność tego typu funkcjonalności.

Jak mierzyć konwersje z portali społecznościowych?

Wbrew pozorom, rozpoznanie źródła konwersji wcale nie jest takie proste. Często działania marketingowe prowadzone są w wielu różnych kanałach, a użytkownik nie dokonuje zakupu od razu. Może zdarzyć się, że poszukiwał czegoś w wyszukiwarce, odwiedził naszą stronę, a zakupu dokonał dopiero dwa dni później, po zobaczeniu reklamy w mediach społecznościowych. Jak w takim razie mierzyć konwersję z social mediów?

Jednym z najprostszych i jednocześnie najbardziej popularnych sposobów na rozpoznanie źródeł ruchu jest stosowanie tagów UTM. Są to parametry, które przypisuje się do linków w taki sposób, by Google Analytics mógł pogrupować je w statystykach i raportach. Dzięki temu wiemy, w jaką kampanię kliknął użytkownik i w jaki sposób trafił na stronę naszego sklepu. Nie wystarczy jednak zrobić to byle jak – warto poważnie przemyśleć, w jaki sposób otagujemy konkretne linki, by móc zebrać jak największą ilość danych o wejściach na stronę. W innym wypadku w statystykach zrobi się bałagan, ponieważ raz zapisany link z tagiem UTM zostanie w nich na zawsze. Tu bardzo istotna jest konsekwencja i dokładność.

Gdy już prawidłowo otagujemy linki, które udostępniamy w mediach społecznościowych, w  Google Analytics będziemy mogli sprawdzić nie tylko źródła wejść użytkowników, ale także ilość przychodów z konkretnych źródeł ruchu. W ten sposób dowiemy się, jakie działania wiążą się dla nas z największym zyskiem i największą ilością transakcji.

Oczywiście analityka nie powinna opierać się wyłącznie na Google Analytics. Bardzo przydatne są także wewnętrzne narzędzia poszczególnych portali społecznościowych, dzięki którym zgromadzimy jeszcze więcej danych na temat użytkowników i ich konwersji.

Warto pamiętać jednak o różnicach w przypisywaniu sobie konwersji przez poszczególne narzędzia, ponieważ dla niedoświadczonych osób na pierwszy rzut oka mogą one prezentować kompletnie różne wyniki. Dlatego bardzo ważne jest, by tego typu dane trafiały do doświadczonych analityków. Oni bez problemu będą w stanie przeanalizować dostępne statystyki i rozpoznać wartościowy ruch z mediów społecznościowych, a także znaleźć sposób na jego poprawę.