gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Konkursy internetowe

Konkursy to jeden z najlepszych sposobów promowania marki w digitalu i budowania jej pozytywnego wizerunku. Przyciągają uwagę użytkowników, zwiększają zasięgi i niewielkim kosztem pozwalają zdobyć ogromną rozpoznawalność. Co powinniśmy wiedzieć na temat konkursów i dlaczego warto je organizować?

Czym są konkursy internetowe?

Choć mogłoby wydawać się to oczywiste, w rzeczywistości definicja konkursu wcale nie jest taka prosta. W polskich przepisach pojęcie konkursu w ogóle nie występuje, stąd by określić, czym tak naprawdę jest konkurs internetowy, musimy sięgnąć do słownika języka polskiego. Zgodnie z definicją jest to publiczne przyrzeczenie nagrody za spełnienie określonych warunków lub uzyskanie najlepszego rezultatu. Oznacza to, że organizator konkursu jest zobowiązany do wydania określonej nagrody laureatowi, a jeśli tego nie zrobi, ten ma prawo domagać się wręczenia nagrody na drodze sądowej.

Bardzo ważnym elementem wyróżniającym konkurs jest sposób przyznawania nagrody. Jeśli na którymkolwiek etapie organizacji konkursu o wyborze laureata będzie decydował los, konkurs przestaje być konkursem, a w rozumieniu prawa staje się loterią. Oznacza to, że organizacja całego przedsięwzięcia wymaga uzyskania zezwolenia od dyrektora Izby Celnej, a wszystko powinno przebiegać w zgodzie z ustawą o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 roku. Przeprowadzenie konkursu wymaga znacznie mniej formalności, w dodatku dzięki ustaleniu konkretnych kryteriów, liczy się przede wszystkim zaangażowanie uczestników, a nie jedynie przypadek.

Aby konkurs nie został uznany za loterię, o wygranej powinny decydować czynniki obiektywne (np. najszybsza poprawna odpowiedź czy największa ilość głosów oddanych na pracę konkursową) lub subiektywne (np. najbardziej kreatywna odpowiedź na pytanie konkursowe lub najładniejsza praca konkursowa). Wszystkie warunki, jakie należy spełnić, a także sposób przyznania nagrody oraz co można wygrać, powinny być zawarte w regulaminie.

Prowadzenie konkursów internetowych dla firm – czy to się opłaca?

Wiele osób zastanawia się, czy konkursy się opłacają. Odpowiedź brzmi: jak najbardziej! Konkurs niesie za sobą korzyść zarówno dla uczestników, jak i dla samego organizatora. Jest świetnym sposobem na budowanie rozpoznawalności firmy oraz podniesienie zaangażowania wśród klientów. Organizując konkurs, docieramy do grupy docelowej, która jest potencjalnie zainteresowana naszą działalnością i wpływamy na jej decyzje zakupowe. Odbiorcy, którzy czują się przywiązani do marki, na skutek konkursu nierzadko decydują się na dokonanie zakupu, nawet jeśli nie uda im się zdobyć wygranej.

Konkursy mają również pozytywny wpływ na zasięgi. Atrakcyjne nagrody i cała otoczka sprawiają, że konkurs staje się marketingowym wsparciem dla naszej firmy. Wydarzenie jest chętnie udostępniane i ma szeroki zasięg organiczny, dzięki czemu nie potrzebujemy inwestować dużych kwot w reklamę. Warto pamiętać o tym, że konkursy budzą przeważnie w odbiorcach dużo pozytywnych emocji, dzięki czemu chętnie dzielą się oni informacjami o marce ze swoimi bliskimi, zachęcając ich do głosowania lub udziału, by zwiększyć swoje szanse na wygraną. To przekłada się na niski koszt uzyskania ruchu oraz szansę na umocnienie swojej rozpoznawalności wśród nowych i lojalności wśród dotychczasowych klientów.

Jak angażować fanów, czyli rodzaje konkursów

Sposobów na aktywizację użytkowników w ramach konkursu jest mnóstwo. Wiele zależy od tego, jak ustalimy zasady, według których uczestnicy mogą wziąć udział w konkursie oraz sposób, w jaki są oni nagradzani. Jeśli wygrana jest zależna od ilości głosów, zbieranie like’ów przez uczestników pomoże błyskawicznie wypromować zarówno sam konkurs, jak i markę.

Atrakcyjna forma konkursu lub ciekawe nagrody również mogą zwiększyć zaangażowanie fanów, co w dużej mierze przekłada się na marketing viralowy. Pomaga również wykorzystanie Real Time Marketingu, odnoszącego się do bieżących wydarzeń. Doskonałym sposobem na zwiększenie zasięgów i zaangażowania użytkowników jest współpraca pomiędzy dwoma markami, które łączą siły i wspólnie organizują konkurs. Wówczas zainteresowanie akcją ma szansę się podwoić!

Konkurs w internecie może przybrać różne twarze: od najprostszych, polegających na udzieleniu odpowiedzi na pytanie konkursowe, wysłaniu zdjęcia czy wykonaniu konkretnego zadania, po te bardziej skomplikowane, które wymagają nagrania krótkiego filmu, przerobienia zdjęcia z otrzymanego szablonu, kolekcjonowania punktów czy zakupu produktów i wykorzystania ich zgodnie z wytycznymi. Właściwie jedynym ograniczeniem jest inwencja twórcza osób odpowiedzialnych za organizację przedsięwzięcia.

Często w tym celu tworzone są również specjalne aplikacje konkursowe, które pojawiają się w mediach społecznościowych lub na landing page’u stworzonym z tej okazji przez organizatora. Nie należy ignorować potencjału, jaki tkwi w Facebooku i Instagramie. Zwłaszcza ten drugi doskonale sprawdza się przy prowadzeniu konkursów fotograficznych, dodatkowo zapewniając nam darmowy ruch ze strony osób obserwujących uczestników akcji.

Co robić, by konkurs był skuteczny?

Konkurs w internecie jest doskonałym narzędziem marketingowym, który świetnie sprawdza się w promocji marki. Aby jednak całe przedsięwzięcie ma mieć sens, na samym początku należy ustalić jego cel. Wówczas wszystkie założenia powinny być zgodne z pierwotnym ustaleniem. Co może być celem konkursu? Promowanie fanpage, wzmocnienie zaangażowania wśród stałych klientów, pozyskanie nowych odbiorców, podkręcenie sprzedaży, promocja nowych produktów, czy zwiększenie rozpoznawalności w konkretnej grupie docelowej.

Kluczowym krokiem jest także zaplanowanie formy konkursu. Jak już zostało wspomniane, może mieć ogromny wpływ na zainteresowanie i zaangażowanie uczestników. Jeśli zadanie będzie zbyt skomplikowane, mało kto weźmie udział w akcji. Jeśli będzie mało interesujące – nikomu nie zapadnie w pamięć. Wszystkie elementy należy więc odpowiednio przemyśleć i zaplanować w taki sposób, by jak najlepiej realizować wstępne założenia.

Powinniśmy także sprawdzić, jakie formalności musimy spełnić przed organizacją konkursu — bez względu na to, czy robimy to z użyciem własnej strony, czy wykorzystujemy social media. Ważne jest również, by zadbać o odpowiednią promocję. Choć w znacznej mierze informacja o konkursie udostępni się viralowo, nie można zdać się wyłącznie na przypadek. Płatna reklama, nawet z niewielkim budżetem, może zapewnić nam spory sukces — zwłaszcza że wtedy kierujemy komunikat precyzyjnie do naszego targetu.

Jak legalnie zorganizować konkurs w Internecie?

To nie tak, że w każdej chwili możemy wystartować z wielkim, ogólnopolskim wydarzeniem, oferując zwycięzcom mnóstwo atrakcyjnych nagród. Chcąc zorganizować legalny konkurs w Internecie, musimy najpierw spełnić pewne warunki. Jeśli konkurs ma formę loterii (czyli de facto jest loterią), konieczne jest uzyskanie stosownego zezwolenia od dyrektora Izby Celnej przynajmniej dwa miesiące przed planowanym rozpoczęciem loterii. Oprócz tego osoba sprawująca nadzór nad losowaniem powinna odbyć odpowiednie szkolenie z zakresu przepisów hazardowych, a organizatorzy są zobowiązani do sporządzenia niezbędnych dokumentów oraz uzyskania maszyny do losowania nagród, która będzie mieć opinię techniczną Urzędu Celnego.

Zorganizowanie konkursu, w którym o wygranej nie decyduje losowanie, jest na szczęście dużo prostsze. Należy jednak unikać wszelkich haseł i niedopowiedzeń, które mogą wskazywać na udział czynnika losowego na którymkolwiek etapie konkursu. Co powinniśmy wiedzieć przed organizacją konkursu internetowego, który nie będzie loterią?

W takiej formie konkurs nie wymaga uzyskania zezwolenia. Nie oznacza to jednak, że obejdzie się bez różnych, czasem kłopotliwych formalności. Jeśli wartość oferowanej nagrody wynosi więcej niż 760 złotych, musimy uwzględnić podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10 procent wartości. Można tego uniknąć, jeśli kwota ta jest niższa lub jeśli konkurs ma charakter naukowy, dziennikarski, artystyczny lub sportowy.

Warto pamiętać także o przepisach związanych z RODO i świadczeniem usług drogą elektroniczną. Musimy uzyskać zgodę uczestników na przetwarzanie ich danych osobowych, wysyłanie informacji handlowych czy późniejsze wykorzystanie prac konkursowych. Bez wyraźnej zgody użytkowników oraz stosownego regulaminu, przeprowadzenie konkursu będzie wręcz niemożliwe.

Social Media a konkursy internetowe                                                            

Doskonałym środowiskiem na organizację konkursu w Internecie są social media. To miejsce, w którym łatwo znajdziemy chętnych użytkowników oraz bez problemu zadbamy o odpowiednią promocję całego przedsięwzięcia, wykorzystując potencjał portali. To niewątpliwie zapewni nam szerokie zasięgi organiczne oraz możliwość bezpłatnej reklamy. Zwłaszcza jeśli za nagrodę będą odpowiadać lajki i reakcje pod pracą konkursową.

Jeśli chcemy zorganizować legalny konkurs na Facebooku lub w innych mediach społecznościowych, oprócz przepisów prawa musimy liczyć się także z zasadami, które panują wewnątrz portalu. Wiele osób popełnia błąd, organizując konkursy, które łamią regulamin Facebooka, przez co narażają się na karę od serwisu. O czym należy pamiętać, organizując konkurs na Facebooku?

Pierwszym i najważniejszym aspektem jest oficjalny regulamin, w którym zostaną przedstawione warunki i wymagania, będzie zgodny z przepisami, a na jego mocy serwis Facebook zostanie zwolniony z odpowiedzialności za skutki konkursu. Bardzo istotnym punktem jest również zakaz wykorzystywania prywatnych osi czasu oraz połączeń ze znajomymi do prowadzenia konkursu. Wszelkie zapisy takie jak „udostępnij na swojej osi czasu, by wziąć udział w konkursie” czy „oznacz znajomego, by wziąć udział” są niezgodne z zasadami Facebooka.

Jak możemy to obejść? Zamiast wymuszać na użytkownikach konieczność udostępniania posta, możemy poprosić ich poza konkursem o tagowanie i posyłanie dalej informacji o przedsięwzięciu. Choć nie może to mieć wpływu na wygraną, taka prośba często sprawia, że uczestnicy chętnie korzystają z tej opcji.

Jest jeszcze jeden aspekt, który należy mieć na uwadze, zarówno w przypadku akcji w mediach społecznościowych, jak i poza nimi. Są to tzw. hieny konkursowe, które często biorą udział w różnych promocjach z fejkowych kont. Zrzeszają się w grupach konkursowych i startują w każdej akcji, nie przynosząc nam żadnej korzyści. Aby tego uniknąć, często wystarczy jedynie wymyślić bardziej kreatywne zadanie konkursowe, które odstraszy poszukiwaczy łatwej okazji. Pomocne może być też wykluczanie określonych grup użytkowników przy promocji posta konkursowego.