gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Usługi

Foldery, katalogi, ulotki

Choć mogłoby się wydawać, że dzisiejszym światem rządzi wyłącznie marketing internetowy, ulotki i katalogi reklamowe wciąż są niezbędnym elementem działań marketingowych w wielu firmach. Dobrze zaprojektowane pozwalają przyciągnąć prawdziwe tłumy klientów. Co powinieneś wiedzieć o projektowaniu ulotek reklamowych?

 

Po co projektować ulotkę?

Każda ulotka reklamowa ma konkretne zadanie do spełnienia. Jeśli nie masz pomysłu, jaki cel miałaby realizować, prawdopodobnie tylko wyrzucisz pieniądze w błoto. Określając cel swojej ulotki, będziesz wiedział, jak ją zaprojektować i jak zachęcić odbiorcę do jego realizacji.

Zastanów się, czy ulotka ma skłonić klienta do wizyty w lokalu, wejścia na stronę internetową, skorzystania z konkretnej promocji czy po prostu zachowania jej, by skorzystać z usług w późniejszym terminie. W zależności od tego potrzebne będą różne rodzaje ulotek reklamowych.

 

Kto jest odbiorcą ulotki?

Nie ukrywajmy – większość źle zaprojektowanych ulotek wciąż ląduje w śmietnikach lub zbiera kurz w lokalu. Często dzieje się to na skutek niedopasowania przekazu do grupy docelowej. By tego uniknąć, wystarczy, że określisz, kto jest potencjalnym odbiorcą ulotki. Gdy już to zdefiniujesz i zadecydujesz, do kogo chcesz kierować reklamę oraz jaki komunikat chcesz przekazać, możesz przejść do prac nad projektem.

 

Profesjonalne projektowanie ulotek i katalogów krok po kroku

Nieistotne, czy chcesz stworzyć ulotkę, folder firmowy czy katalog reklamowy. Każdy z tych formatów wymaga podobnego przygotowania oraz osiąga podobny efekt – musi być czytelny i jak najlepiej prezentować twoją ofertę. O czym powinieneś pamiętać, zaczynając pracę nad reklamą?

 

Określenie potrzeb

Jak już zostało to wspomniane wcześniej, na samym początku powinieneś określić swoje potrzeby: po co, dla kogo oraz w jaki sposób. Oznacza to, że oprócz zdefiniowania grupy docelowej oraz celu ulotki musisz określić preferencje odbiorców, język i styl, w jakim ma być napisany tekst reklamowy, zawartość reklamy oraz budżet na druk.

 

Plan rozkładu informacji, rozmiary

Gdy już odpowiedziałeś sobie na wszystkie potrzebne pytania, przyszła kolej na zaprojektowanie rozkładu informacji. Na tym etapie warto nawiązać współpracę z doświadczonym grafikiem, który doskonale wie, jakie elementy przykuwają uwagę odbiorcy oraz jak zaprojektować architekturę informacji, by klient zwrócił uwagę na to, co najważniejsze. Dzięki temu łatwiej będzie ci osiągnąć cel i pokierować odbiorcę w taki sposób, jak sobie zaplanowałeś.

 

Skompletowanie materiałów

Bardzo istotnym elementem w każdej broszurze czy katalogu są dobrej jakości zdjęcia i profesjonalne treści. Sam projekt nie wystarczy, jeśli materiały wykorzystane do jego stworzenia będą przeciętnej jakości, a treści nie zostaną ubogacone precyzyjnymi tekstami reklamowymi. Z tego powodu o dostępność dobrej jakości materiałów należy zadbać jeszcze zanim projektant przystąpi do pracy.

 

Projekt graficzny ulotki

W przypadku katalogów i folderów, na początku prac projektowych przygotowywany jest jedynie zarys pierwszych rozkładówek, a dopiero po ich dopracowaniu tworzona jest całość. Przy pracach nad ulotką lub broszurą na początku tworzy się wstępny projekt, który konsultowany jest z klientem.

Upewnij się, że wszystkie dane i tabelki są przejrzyste i łatwo widoczne, tekst czytelny, zdjęcia posiadają odpowiednie opisy, logo dobrze widoczne, a wszystkie elementy graficzne oraz kolorystyka dobrze ze sobą współgrają. 

 

Skuteczne ulotki reklamowe – niezbędne elementy

Każda ulotka powinna zawierać wezwanie do działania. Nawet jeśli wydaje ci się, że odbiorca doskonale wie, co zrobić, gdy zapozna się z treścią ulotki, często brak CTA (call to action) może drastycznie zmniejszyć skuteczność tej formy reklamy. Poinformuj więc klienta, co chcesz, aby zrobił. Nawet prosta forma, taka jak: „zadzwoń”, „przyjdź i skorzystaj z promocji” czy „zarejestruj się i odbierz upominek” wystarczy, by zdjąć z odbiorcy odpowiedzialność za podjęcie decyzji.

Podczas tworzenia ulotek warto pamiętać o tzw. AIDA, czyli oczekiwanych reakcjach odbiorcy. Skrót ten wziął się od pierwszych liter czterech słów: Attention, Interest, Desire, Action, czyli uwaga, zainteresowanie, pożądanie i działanie. Reklama ma przyciągnąć uwagę klienta, następnie zainteresować go konkretnymi elementami, wzbudzić w nim pragnienie oraz doprowadzić do skorzystania z oferty.

 

Treść ulotki reklamowej

Ulotka to nie tylko aspekt graficzny, ale przede wszystkim treść. Tekst na ulotkę powinien być pisany językiem korzyści przez profesjonalnego copywritera, który nie tylko umieści wszystkie niezbędne informacje, takie jak informacje o rabatach czy referencjach, ale przede wszystkim zrobi to w sposób atrakcyjny dla odbiorcy, unikając przy tym błędów językowych, stylistycznych czy interpunkcyjnych.

 

Foldery firmowe, katalogi i ulotki reklamowe – czego unikać?

Przede wszystkim – unikaj przesady. Nadmiar treści, lanie wody, przydługie opisy – to wszystko może łatwo sprawić, że ulotka trafi do kosza na śmieci. Warto postawić na minimalizm, który pomoże ci osiągnąć cel i nie zmęczy odbiorcy zbyt dużą ilością elementów i nadmiarem informacji.

Bardzo ważny jest także dobrej jakości druk i dobór odpowiedniego papieru. Nawet najlepszy projekt wykonany na słabej jakości materiałach może okazać się kompletną porażką. Sprawdź dobrze drukarnię, w której chcesz wydrukować reklamy, zanim skorzystasz z jej usług. Pamiętaj, by zwrócić uwagę na to, czy wszystkie, zwłaszcza drobne elementy są dobrze widoczne na wydruku.

 

Jak sprawić, by broszury i ulotki były użyteczne?

Jeśli nie chcesz, by twoje reklamy trafiły do kosza, dobrze jest, by posiadały one jakąś wartość dodaną. Dzięki temu ulotka będzie nie tylko skuteczna, ale również przydatna dla potencjalnego klienta, który zachowa ją na dłużej. Jak to zrobić?

Najprostszym rozwiązaniem jest umieszczenie wewnątrz broszury lub ulotki kodu promocyjnego, który klient musi podać przy zakupie, by otrzymać zniżkę lub prezent. Właściciele restauracji lub pizzerii mogą umieścić menu na ulotce, dzięki czemu klient zachowa ją, by móc zamówić jedzenie. Podobnie mogą postąpić właściciele salonów kosmetycznych, umieszczając skrócony cennik swoich usług.

Są także inne sposoby – kierując reklamę do osób posiadających dzieci w wieku szkolnym, możesz z tyłu ulotki umieścić plan lekcji. Reklama siłowni może zawierać prosty przepis na koktajl energetyczny lub krótką rozgrzewkę, reklama szkoły językowej – kilka podstawowych zwrotów w różnych językach, a salon SPA przepis na domową maseczkę i instrukcję masażu twarzy. Pomysłów jest dużo i dla każdej branży można znaleźć jakiś sposób.

 

Kiedy warto zainwestować w ulotki i broszury reklamowe?

Często ta tradycyjna forma reklamy jest niedoceniana w świecie, w którym spora część działań marketingowych została przeniesiona do Internetu. Tymczasem inwestycja w produkcję ulotek, broszur i katalogów reklamowych potrafi przynieść wymierne korzyści.

Ulotki mogą przydać się zarówno jeśli prowadzisz biznes stacjonarny i chcesz ściągnąć do niego klientów, którzy niekoniecznie znajdą cię w Sieci, jak również w przypadku prowadzenia działalności typowo wirtualnej (np. sklepu internetowego). Wówczas można dołączyć ulotkę do przesyłki, zachęcając klienta do dokonania kolejnego zakupu.

To także świetny sposób, by zdywersyfikować źródła reklamy. Marketing tradycyjny daje spore pole do popisu, zwłaszcza w przypadku osób, do których chcesz dotrzeć w konkretnym miejscu (np. rozdając ulotki przed lokalem) lub do których nie jesteś w stanie dotrzeć w inny sposób.