Instagram

Instagram to medium społecznościowe bazujące na przekazie wizualnym. Każdego dnia, ponad 80 000 000 nowych zdjęć i filmów zostaje dodanych przez jego użytkowników. Największym czynnikiem wyróżniającym Instagram spośród innych platform marketingowych jest wyjątkowo wysoki wskaźnik odpowiedzi na publikowane materiały. Zawartość sponsorowana jest 2.8x lepiej zapamiętywana niż na pozostałych sieciach społecznościowych. Ponadto, niezależne badania wykazały, że wskaźnik interakcji w proporcji do ilości fanów obserwujących stronę wykazał, że reklamy umieszczone na Instagramie były 58-krotnie bardziej efektywne w stosunku do treści na Facebooku i 120-krotnie bardziej angażujące od tych na Twitterze. W czasach, gdy w kampanii ważniejsze od zasięgu jest zaangażowanie, Instagram staje się wyjątkowo skutecznym narzędziem marketingowym.


Profil na Instagramie
Prowadzenie profilu firmowego jest powszechnie stosowanym sposobem na zwiększenie rozpoznawalności, ponieważ aż 70% użytkowników Instagrama obserwuje profile markowe. Nacisk na aplikację mobilną sprawia, że użytkownicy mają dostęp do publikowanych treści z każdego miejsca i w każdej chwili. Wygoda korzystania i natychmiastowy dostęp do zdjęć sprzyjają zaangażowaniu fanów w interakcje, generując świadomość publiczną i wpływając znacząco na rozpoznawalność. Instagram to miejsce, gdzie przedmioty eksponowane przez użytkowników świadczą o ich stylu życia. Profesjonalnie prowadzony profil sprawi, że marka nabierze charakteru lifestylowego, zwiększając swoją popularność, co przełoży się na wyniki sprzedażowe.


Hashtag
Wprowadzając markę na Instagram, należy pamiętać o sile hashtagów – znaczników umożliwiających znalezienie materiałów publikowanych w serwisie. Odpowiednio zaprojektowany #SloganFirmowy ma potencjał, by zapoczątkować skuteczną kampanię buzz marketingową i skłonić odbiorców kampanii do pokazania produktów na swoich profilach. Narzędzia statystyczne pozwalają na analizę danych dotyczących hashtagów, umożliwiając monitoring ich skuteczności i szybką reakcję na posty użytkowników. Aby spopularyzować hashtag marki, należy zachęcać użytkowników do używania go, na przykład przez konkurs.


Reklama w aplikacji
Reklama w serwisie Instagram pojawi się w aktualnościach użytkowników obok zdjęć i filmów kont, które obserwują. Każdy format działa przekierowująco, więc możliwym jest zrealizowanie szerokiej gamy celów marketingowych – od budowania świadomości konsumentów po zakup usługi. Materiały udostępnione w ramach działań promocyjnych mają format natywny, co ułatwia odbiorcom przyswojenie ich treści. Atrakcyjne reklamy będą angażować fanów do interakcji i zaobserwowania profilu markowego. Reklama w aplikacji obejmuje:

  • Reklamy w formie zdjęć
    Zdjęcia udostępniane przez profile profesjonalne mają na celu prezentację marki w przejrzysty sposób i zachęcenie potencjalnego klienta do zapoznania się z ofertą firmy.

  • Reklamy Wideo
    Trwające do 60 sekund spoty, zajmujące odbiorcę w kreatywny sposób. Zastosowanie dźwięku i ruchu daje dodatkowe możliwości względem formatu zdjęciowego.

  • Galerie zdjęć
    Galerie, nazywane również karuzelami, wprowadzają element interaktywny dzięki umożliwieniu użytkownikom przesuwania zdjęć i filmów w jednym formacie reklamowym.

  • Instagram Stories
    Reklamy udostępnione w relacjach to trwające 15 sekund spoty typu mid-roll. W przeciwieństwie do pozostałych formatów, rolę przycisku CTA pełni krótka wiadomość u dołu ekranu. Przeciągnięcie jej w górę na ekranie urządzenia mobilnego spowoduje, że użytkownik zostanie przekierowany do witryny docelowej.W prowadzeniu kampanii na Instagramie najważniejsza jest autentyczność. Grafika umieszczona na białym tle różni się znacząco od zawartości udostępnianej przez użytkowników. Kontekstowe lokowanie produktu zwiększy wiarygodność przekazu i wzbudzi zaufanie wśród odbiorców reklamy.


Transmisje na żywo
Instagram Live swoim sloganem „Go Insta!” zachęca do pokazywania ulotnych, pozornie nieuchwytnych momentów z życia. Rzeczywistość pokazuje, że mimo głęboko przemyślanych strategii marketingowych, to właśnie spontaniczny pomysł powstały w ostatniej chwili potrafi być przełomowy dla kampanii. Transmisja strumieniowa tworzy nowe perspektywy dla reklamodawców. Zdawać by się mogło, że pełni funkcję wirtualnych drzwi na zaplecze firmy, ale inteligentne zarządzanie zmieni Instagram Live w osobny kanał komunikacyjny między marką i odbiorcami. Transmisja na żywo umożliwi natychmiastowy kontakt z fanami, a komentarze wyświetlające się na ekranie stanowią źródło feedbacku, pozwalając na lepsze zrozumienie bieżących potrzeb klienta. Dzięki wprowadzonej w pierwszym kwartale 2017 roku funkcji zapisu, udostępniany materiał wideo nie znika po zakończeniu transmisji. Znacznie ułatwia to późniejsze wykorzystanie pliku na pozostałych portalach społecznościowych, nie zmniejszając tym samym wartości oryginalnej transmisji. Fani, uczestniczący w wydarzeniu na żywo będą czuć się wyjątkowo, mając świadomość wkładu w opublikowany materiał. 


Wsparcie eCommerce
Jako aplikacja partnerska Facebooka, Instagram jest platformą kompatybilną z gigantem social media. Wiąże się to między innymi ze wsparciem funkcji dotyczących targetowania, ale też zakupów online. Produkty z facebookowej zakładki „sklep” mogą być oznaczane w postach. Stuknięcie palcem w ekran spowoduje, że na zdjęciu pojawią się znaczniki produktów wraz z ich ceną. Użytkownik będzie miał możliwość zobaczenia dodatkowych informacji i przejścia do sklepu internetowego z poziomu aplikacji. Należy przy tym zaznaczyć, że Instagram pozwala na prowadzenie sklepu jedynie w wybranych branżach – moda, biżuteria i zdrowie/uroda. Wbrew pozorom, nie stanowi to ograniczenia. Są to produkty, które łatwiej ukazać w naturalny sposób, co zwiększy znacząco efektywność reklamy na Instagramie.


Influence Marketing
Wielu celebrytów, wykreowanych zarówno przez Internet i tradycyjne media, posiada profil na Instagramie z pokaźną ilością obserwujących użytkowników. Możliwym jest nawiązanie współpracy z influencerami, obejmujące repostowanie zdjęć, użycie markowych hashtagów, lokowanie produktów, relacje w Instagram Stories i oznaczanie profilu marki. Współpraca odbywa się czasem na zasadzie barteru – recenzja w zamian za produkt lub promocja eventu/miejsca za bilet wstępu. Influence marketing pozwoli na zwiększenie prestiżu ugruntowanej marki lub spopularyzuje tę dotąd nieznaną.