blog_small.png

20 lat Veneo, czyli co nas zaskoczyło w digital marketingu?

Strategie marketingowe
20 lat Veneo, czyli co nas zaskoczyło w digital marketingu?

Początki istnienia naszej agencji sięgają czasów, kiedy korzystanie z Internetu wiązało się z wystukaniem na klawiaturze telefonu numeru 0202122 i… zablokowaniem linii telefonicznej! Wówczas nagrody marketingowe zgarniały projekty angażujące użytkowników drogą SMSową jak „Smoczy ogień za SMSa”, nagrodzony w pierwszej edycji konkursu Golden Arrow. Ale już wtedy jedno było pewne: Creativity first! Pozostałe pewniki? Zmiana!

Na przestrzeni 20 lat obecności Veneo na rynku w branży digitalowej wiele się zmieniło. Wystarczy uświadomić sobie, że zaczynaliśmy, gdy ludzie „wdzwaniali” się do Internetu, a dziś dzwonią przez Internet. Śmiało można przyznać, że nasza agencja pojawiał się na rynku w idealnym czasie – to był ten moment, gdy w Polsce upowszechniał się dostęp do Intenretu stacjonarnego, a tym samym odnotowano olbrzymi wzrost liczby jego użytkowników. Szybko okazało się, że Internet to przestrzeń i narzędzie do rozwoju firm, oferujących produkty i usługi, których ci użytkownicy potrzebują. Wtedy, dokładnie miesiąc po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, powstało Veneo. 

Początki Veneo

Cel od początku był jasny: pomagać firmom w rozwoju ich biznesu przy wykorzystaniu Internetu. Obserwując przy tym zmiany na rynku reklamy i mając świadomość, że Internet jako medium będzie zwiększał swoje wpływy kosztem prasy, radia i telewizji. oczywistym było, że warto postawić na digital marketing. 

W tym obszarze mieliśmy pewną „przewagę”, ponieważ za dobrym startem w promowaniu usług z zakresu digital marketingu stoi nasza kadra założycielska i menedżerska. Beata Mordarska (CEO, Head of Strategy & Creative) i Tomasz Jażdżyński (Co-founder) już od końca lat dziewięćdziesiątych kreowali politykę i standardy polskiego rynku internetowego, zarządzając największymi portalami i komunikatorami internetowymi w Polsce. Znajomość rynku i trafne prognozy w zakresie jego rozwoju okazały się kluczowe dla obrania właściwego kierunku rozwoju agencji.

Veneo od początku stawiało na kompleksową obsługę firm i marek w Internecie, a tym samym zdobywanie i rozwój wielu obszarów kompetencyjnych.  

Veneo_graf

Po 20 latach obecności na rynku możemy potwierdzić, że naszą domeną jest kreowanie strategii marek, brandingu i strategii komunikacji, a także przeprowadzanie zintegrowanych kampanii marketingowych, w tym łączących on-line z off-line, kampanii display, Google Ads, Meta Ads oraz w Social Mediach i działania performance – optymalizacja konwersji sklepów e-commerce, SXO i SEO. Ponadto zajmujemy się projektowaniem oraz tworzeniem serwisów czy aplikacji WWW. Rozumiemy nowe technologie i stosujemy w praktyce narzędzia oraz techniki digital marketingu w połączeniu z zaawansowaną analityką internetową i wiedzą naszych specjalistów. Potwierdzeniem naszych kompetencji są liczne Dobre Projekty, które możemy liczyć w setkach.

#DobreProjekty
Koncepcje strategiczno-kreatywne oraz ich skuteczne egzekucje w modelu #DMF

Pierwsze prawo Internetu

Nie ma przypadku w tym, że pierwszym Klientem Veneo był producent krzeseł, Grupa Nowy Styl, dla której wykonaliśmy szereg serwisów WWW, co zaowocowało nagrodą Webstar Festival w 2006 roku. Otrzymaliśmy wyróżnienie za kreację wizerunku marki i firm Grupy Nowy Styl w Internecie w kraju i za granicą. To wówczas do powszechnej świadomości docierało, że jeśli czegoś nie ma w Internecie to znaczy, że nie istnieje. Dlatego każda firma potrzebowała witryny internetowej. 

W ciągu 20 lat stworzyliśmy setki stron WWW – od prostych, po bardzo skomplikowane i zaawansowane technologicznie. Każda wymagała kompetencji z obszaru UX, UI, Design oraz IT. Kluczowe jest to, że od początku posiadaliśmy i rozwijaliśmy własne technologie internetowe. To pomogło nam w realizacji projektów dla największych spółek mediowych w Polsce: Interii, Onetu, Wirtualnej Polski, Agory, Naszej Klasy, TVP czy TVN. Dla tej ostatniej wykonaliśmy takie projekty jak: 

  • platforma X-news, która przyspieszyła obieg informacji,
  • platforma Kontakt24, uznana przez magazyn Brief za najlepszy projekt komunikacji marketingowej 2010 roku
  • czy TVN Graal, czyli najbardziej zaawansowany technologicznie projekt, jaki powstał w naszej agencji.

Wśród ciekawych realizacji z zakresu stron WWW chętnie wymieniamy również: LuxMed, Nikon, Holenderskie Siły Zbrojne, BGK, Raiffeisen Bank, UMCS, 7R, Prymat z Doradcą Smaku czy Porta, a także pomniejsze, ale atrakcyjne wizualnie: Pamapol, Szubryt czy Barlinek.

Online i offline – łączenie dwóch światów

Oprócz rozwoju kompetencji w zakresie technologii internetowych, od początku stawialiśmy na łączenie świata online z offline, dlatego kompleksowo organizujemy i przeprowadzamy loterie oraz konkursy konsumenckie, które angażują tysiące, a nawet miliony użytkowników. Tak było w przypadku marek: Góralki, Lody Koral, Piwniczanka, Iwoniczanka Zdrój, Doppelherz, Avanti, Agora i Mastercard czy Konspol.

20

Drugie prawo Internetu

Wraz z tym jak przez kolejne lata rozwijał się rynek digital, powiększało się spektrum naszych usług. W Social Mediach zaczynaliśmy od platformy Golden Line. Potem przyszły czasy LinkedIna, Facebooka, Instagrama, Pinteresta, Snapchata i wreszcie TikToka. W świat mediów społecznościowych wprowadziliśmy wiele marek – lub pomogliśmy im skuteczniej dotrzeć do konsumentów. Oczywiście w myśl powszechnie znanej, kolejnej już zasady, odnoszącej się do digitalowego świata: „Nie ma cię na Facebooku?! Nie istniejesz!”.

Wśród obsługiwanych przez nas w SoMe marek pojawiły się znane brandy FMCG (Piwniczanka, Piątnica, Konspol, Pamapol, Iwoniczanka, Lody Koral, Bracia Koral), beauty (Golden Rose, Amaderm, Cynkokrem, Fale Loki Koki) czy home&decor (Vintage Cuisine, MPM), jak również marki z segmentu B2B (Fabryka Kart, Synthos, Multigastro, fischer Polska).

Wraz z intensywnym rozwojem mediów społecznościowych i rosnącą rolą influencer marketingu, zadbaliśmy o to, by marki naszych klientów promowali idealnie dopasowani do nich twórcy internetowi i liderzy opinii. Przekonały się o tym marki: Lody Koral, Suavinex, Amaderm, Cynkokrem, Doppelherz czy Golden Rose. Wiele z tych współprac doprowadziły zarówno do marketingowych, jak i biznesowych sukcesów marek naszych Klientów.

Warto zapoznać się z case studies naszych projektów, w których ważne role odegrali influencerzy i liderzy opinii:

W digital marketingu jedyną pewną jest zmiana

Zmiana stanowi permanentną cechę rzeczywistości. Zmiana to tak naprawdę jedyne, czego możemy być naprawdę pewni. A jeśli ma się do czynienia z intensywnie rozwijającym się rynkiem, jakim bez wątpienia na przestrzeni ostatnich 2 dekad stał się rynek digital marketingu, za zmianami należy nie tylko podążać, ale i kreować je. W Veneo dążymy do tego, by być częścią zmiany w wielu obszarach marketingu. 

Jednym z ciekawszych wyzwań, z jakim przychodzi nam się mierzyć w codziennej pracy marketerów jest launch produktu, zwłaszcza że od pewnego czasu duża część aktywności marketingowych w ramach wprowadzania na rynek nowego produktu czy marki ma miejsce w Sieci. Realizowane w Veneo projekty takie jak Lody Koral Ekipa, które jako nowość sezonu’21 zdobyły 53% rynku lodów na patyku, launch butów typu barefoot Marki Brubeck, gdzie w ramach kampanii adsowej osiągnęliśmy ROAS na poziomie +800%, wprowadzenie na rynek nowego suplementu diety z kolagenem dla Marki Doppelherz, która rok po intensywnej kampanii launchowej odnotowała wzrost sprzedaży dla tego konkretnego SKU na poziomie 198% czy też ogromny buzz marketingowy w ramach wprowadzenia na rynek kolejnej nowości PPL Koral, czyli lodów Slick – to dowody na to, że potrafimy z sukcesem zrealizować wiele marketingowych wyzwań i kreować działania, które wpisują się w oczekiwania rynku

veneo_reklama_doBloga_20240701

Te umiejętności są niezbędne również wtedy, gdy przychodzi nam stworzyć zupełnie nowy wizerunek marki i opracować branding. To niezwykle ciekawe zagadnienie, ponieważ nasze projekty z obszaru systemów identyfikacji wizualnej uświadamiają – już na pierwszy rzut oka – jak wiele przez te 20 lat się zmieniło, a zmiany te najlepiej widać w designie. Choć oczywiście marketing digitalowy w ogóle to – jak zostało wspomniane powyżej – ciągłe podążanie za zmianą. Z pewnością przekonały się o tym Marki: Gadu-gadu, Bankier, KCM Clinick, Ogródek Dziadunia, Nature Queen, Wisła Kraków, ADAM BARON, Sipeko, Rosetta Gaming, Loyd, MCKB, Milestone hero, dla których opracowaliśmy Systemy Identyfikacji Wizualnej. 

Prezentujemy wybrane przykłady SIW oraz brandingu:

Warto dodać, że w Veneo staramy się być wierni filozofii, że kreacja powinna pracować na strategii marki, bo dzięki temu marka komunikuje się zgodnie z wypracowanym pozycjonowaniem, a komunikacja jest spójna. I to jest najważniejsze w visual brandingu – nie subiektywne odczucia estetyczne, ale właśnie wizualna spójność w przekazie marki. 

28

W kontekście wizualizacji przekazu marek, ważnym elementem stały się wideonarracje. Na przestrzeni ostatnich lat toczyła się nawet dyskusja, czy wideo w digitalu wyprzedzi telewizję pod względem czasu przeznaczanego na konsumpcję. Wszystko dlatego, że treści w tym formacie zdominowały przestrzeń digital, a z rozmaitych statystyk i badań wynika, że wideo jest formą najchętniej konsumowaną przez użytkowników i najbardziej wspieraną przez algorytmy Social Media. Dlatego podążamy za trendami, tworząc multimedia i wideonarracje dla wielu marek: Paclan, Lody Koral, Piwniczanka, Iwoniczanka, fischer Polska, Doppelherz. Elanco (dawniej Bayer), BRACIA KORAL czy Muzeum Historyczne Miasta Krakowa.

Zobacz jak w Veneo tworzymy wideonarracje na przykładzie spotów dla Marki Lody Koral:

Przeczytaj więcej w case study „Narracje wideo o nowościach produktowych Marki”

W tym wszystkim pamiętamy, że marketing to komunikacja nie tylko obrazem, ale przede wszystkim słowem i na tym polu również zaszły zmiany – oczywiście w kontekście digital marketingu. Otóż na przestrzeni lat praktykowany przez nas e-PR ewoluował w Content Marketing. Sieć jest nasycona rozmaitymi treściami, dlatego – żeby słowo miało właściwą moc – niezbędni są Content Designerzy, którzy w ramach tworzenia treści łączą kreatywność z właściwą analizą badań oraz umiejętnością budowania marki. Nasze wysokie kompetencje w tym zakresie zdecydowały o sukcesie projektów content marketingowych chociażby dla takich marek jak: Doppelherz,  KCM Clinic, Golden Rose, Elanco, ADAM BARON czy Nikon. Warto sprawdzić, jak podeszliśmy do wyzwania budowania eksperckiego wizerunku marki suplementów diety za pomocą Content Marketingu.

Formuła funkcjonalna działa!

Praca kreatywna nie miałaby większego sensu, gdyby nie przekładała się na wymierne efekty biznesowe. Dlatego niemal od początku rozwijamy kompetencje w zakresie performance marketingu poprzez naszą dywizję Veneo Performance ze specjalizacjami w zakresie SEO, SXO, kampanii Google Ads, Social Media Ads i analityki internetowej. Dodajmy, że tworząc strategie performance obejmujące wymienione obszary, Veneo Performance korzysta z zaplecza kreatywno-strategicznego Veneo w myśl zasady. że strategiczne założenia marketingowe dla Marki stanowią bazę dla egzekucji performance marketingowej w przestrzeni digitalowej. Niezwykle cenne dla teamu Veneo Performance są również doświadczenia ze współpracy performanceowej z markami: BASF, Umbro, WPW Invest, Porta, Brubeck, Multigastro, MagMac, Doppelherz, kina Helios, Elanco (Bayer), ActivLab, Barwa czy BEL-POL.

Z perspektywy 20 lat obecności na rynku śmiało możemy przyznać, że na początku SEO było stosunkowo łatwe. To się zmieniło. dlatego szukaliśmy taktyk, które pozwalałyby nam uzyskiwać wysoką skoczność w zakresie pozycjonowania. I tak rozszerzyliśmy klasyczne SEO o UX, Content Marketing oraz Analitykę Internetową, a nowe podejście nazwaliśmy SXO. Dziś tym pojęciem posługuje się cała branża.

Performance Marketing to bez wątpienia wymagający obszar marketingu. Niezbędna jest tu ciągła aktualizacja wiedzy i doskonalenie się w zakresie wykorzystywania konkretnych narzędzi czy technologii. Często wydaje się, że bycie na bieżąco i doświadczenie w korzystaniu z narzędzi marketingu efektywnościowego są wyznacznikiem tego, czy będziemy w stanie zrealizować kampanię, która „zrobi różnicę” odczuwalną dla biznesu. Ale tak naprawdę różnicę robi to czy marka ma wypracowane pozycjonowanie, a zatem wie (i odpowiedzialni za jej promocję ludzie!) co i dlaczego chce komunikować swoim klientom. Chodzi o to żeby trwale zwiększać efektywność biznesu, a nie tylko pojedynczych kampanii, dlatego – dążąc do tego celu – jesteśmy zwolennikami podejścia funkcjonalnego. Co to oznacza w kontekście działań perofrmance marketingowych? Tylko tyle, że bezduszne dane nie kupują. Kupują ludzie, dlatego dobrze jest określić powód, dla którego mieliby kupować u ciebie, a nie u konkurencji. W Veneo pomagamy firmom to określić, a na etapie egzekucji marketingowych założeń strategicznych prowadzimy działania performancowe z uwzględnieniem istoty komunikacji wyznaczonej przez strategię marki i jej komunikacji. Uwzględniamy to w kreacjach reklamowych  treściach, obrazach, video. To podejście to nasza autorska formuła: Performance Funkcjonalny.

Zobacz success stories Marek, które postawiły na naszą autorską formułę efektywnościową – Performance Funkcjonalny >

Marketing Funkcjonalny

Funkcjonalne podejść do marketingu nie ograniczamy do działań efektywnościowych – na marketing i PR Marki patrzymy holistycznie. Opracowujemy strategie marketingowe – strategie komunikacyjne i kreatywne dla Marek. Projektowana w ten sposób komunikacja, a potem jej profesjonalna egzekucja przynosi trwały wzrost biznesu. Tę naszą autorską filozofię działania nazwaliśmy DMF – Digitalowy Marketing Funkcjonalny. Skąd pomysł, by promować funkcjonalne podejście do marketingu? 

W dzisiejszych czasach cenimy sobie rzeczy funkcjonalne – meble, samochody, odzież… Coraz częściej docenia się również medycynę funkcjonalną, która traktuje organizm jako całość i poszukuje pierwotnych przyczyn powstania dysfunkcji lub choroby. Marketing może wyglądać podobnie, jeśli sięgniemy po model DMF! 

DMF to marketing, który buduje biznes. DMF, czyli Digitalowy Marketing Funkcjonalny patrzy bowiem na marketing Marki w Sieci w sposób holistyczny, spójny i kompleksowy. W tradycyjnym marketingu internetowym, w tym performanceowym, chodzi głównie o reklamę w konkretnym kanale komunikacyjnym i dostarczenie wyrażonych liczbowo konkretnych KPI. Każdy kanał komunikacji i każde narzędzie wykorzystywane jest najczęściej osobno – osobno SEO, osobno SoMe, osobno kampanie adsowe czy Content Marketing. Jeśli KPI zostały dowiezione, to wydaje się, że praca została dobrze wykonana, a konkretny kanał czy narzędzie działa. Najważniejsze pytanie dotyczy jednak tego, czy wysokie KPI przekładają się na rozwój biznesu Marki? I tutaj wkracza DMF! 

W DMF nie chodzi tylko o kwestie reklamy i komunikacji marketingowej, ale o wszelkiego rodzaju digitalowe rozwiązania marketingowe, które wpływają na wzrost biznesu. Model łączy analityczne, strategiczno-kreatywne oraz performanceowe podejście do sposobu komunikacji marek w świecie digitalowym. To integratywne podejście do marketingu digitalowego, które realizuje najważniejszy cel marketingu w ogóle, czyli rozwój biznesu marki. 

W Veneo nie tylko stworzyliśmy to pojęcie marketingowe, ale przede wszystkim działamy zgodnie z jego założeniami, co oznacza, że jako agencja nie tylko dostarczamy dobrą, merytoryczną i poprawną komunikację, ale również rezultaty biznesowe. 

1

Przykłady kampanii w modelu DMF:

Digitalowy Marketing Funkcjonalny przyniósł kolejny przełom. Podczas rozmów o współpracy klienci nie rozmawiali z nami o kampaniach i KPIach – zgłaszali potrzebę uporządkowania swoich marek… 

Marka gotowa, by podbijać świat

Potrzeba uporządkowania architektury marki, wyznaczenie nowego kierunku działań po latach obecności na rynku, zwiększenie wartości brandu, zbudowanie spójnego wizerunku i własnego story czy wreszcie launch nowej marki na rynku – przez lata nasi Klienci pokazali, że każdy powód jest dobry, by zdefiniować założenia strategiczne i skutecznie budować siłę marki! Dlatego wielokrotnie podjęliśmy wyzwanie strategicznego uporządkowania marki, określenia pozycjonowania oraz opracowania brandingu. I tak zaprojektowaliśmy marki z precyzyjnie określoną tożsamością i DNA oraz wytycznymi do budowania spójnego wizerunku – marki gotowe, by zdobywać rynek!

Jak wygląda proces projektowania marki? Na początku naszej współpracy szczegółowo analizujemy firmę i jej otoczenie, by zrozumieć uwarunkowania biznesowe, recepcję produktów, bądź usług oraz potrzeby grupy docelowej, a następnie wypracować brand essence oraz stworzyć brand manual. Na tym etapie powstaje strategia marki i jej komunikacji – każdorazowo taki dokument ma stanowić drogowskaz do budowania założonego wizerunku i pozycjonowania brandu. W niektórych przypadkach marka przechodzi jeszcze rebranding i zyskuje nowy system identyfikacji wizualnej.

Przygotowując strategie marketingowe, naszym założeniem od początku było to, by dzięki takiemu dokumentowi marka wiedziała do kogo ma trafić i jak się komunikować, wizualizując swoje niematerialne cechy i świat z nią związany. Efekty naszej pracy strategiczno-kreatywnej możemy obserwować u takich marek jak: Lody Koral, fischer Polska, Fabryka Kart, Crystal Mountain, Treeco, Unitrailer, Marz, Temared, Grupa Q3D, Topserw czy Sipeko. 

Na zakończenie…

Zaczynając w 2004 roku, realizowaliśmy projekty internetowe w ówczesnych technologiach, które dzisiaj nie istnieją… Działamy w bardzo dynamicznej branży i nie możemy pozwolić sobie na zastój, nie możemy pozostać w tyle, bo nie zrealizujemy najważniejszego zadania marketingu, jakim jest budowanie siły marek. Jako digitalowa agencja strategiczno-kreatywna MUSIMY się rozwijać. 

I tak zaczynaliśmy od witryn internetowych, dołączyliśmy PR, potem SEO i kampanie adsowe. Wraz z tym jak rozwijał się Internet, rozwijały się też nasze usługi. Ale niezależnie od tego, jaką usługę realizowaliśmy dla naszych Klientów, zawsze staraliśmy się sięgać do początków, a więc do Marki. To Marka jest w centrum. Jest i pozostanie.