blog_small.png

Konkurs czy loteria?

Jakie są najważniejsze różnice pomiędzy konkursem a loterią? Wiele marek, zwłaszcza z branży FMCG, staje co roku przed tego typu dylematem. Wyjaśniamy, z czym się wiąże organizacja obu akcji konsumenckich i na jakie efekty możemy liczyć.

Konkurs czy loteria? W jaki sposób najlepiej wygrać zainteresowanie konsumentów? Aby dobrze wybrać, należy odpowiedzieć sobie na pytanie – co chcemy osiągnąć? Następnie rozważyć, jakim budżetem dysponujemy.

Kiedy zdecydować się na organizację konkursu?

Jeśli zależy ci na wzmocnieniu wizerunku firmy, zaangażowaniu konsumentów w narrację marki, uzyskaniu ciekawego contentu związanego z twoim produktem lub firmą, podtrzymaniu zainteresowania, docenieniu konsumentów za ich pomysły i możliwość wpływu na markę – wybierz konkurs! Jeśli chcesz pozyskać lojalnych konsumentów, nowych miłośników twojej marki oraz nowych klientów – wybierz konkurs!
Warunkiem udziału w konkursie może być konieczność zakupienia promocyjnego produktu oraz przesłania paragonu – musisz mieć jednak świadomość, że w razie niedostępności towaru w sklepach ograniczasz sobie zasięgi i zaangażowanie w konkursie. Jeśli produkt jest powszechnie dostępny przy okazji możesz lekko podkręcić wzrost sprzedaży. Jeżeli zależy ci na jak największej liczbie zgłoszeń, zadanie konkursowe musi być łatwe do wykonania. Gdy twoim celem jest przede wszystkim zdobycie wartościowego dla marki contentu generowanego przez użytkowników, możesz pozwolić sobie na trudniejszy konkurs.

agencja Veneo

Kiedy zdecydować się na organizację loterii?

Jeśli twoim celem jest przede wszystkim wzrost sprzedaży, najlepszym wyjściem jest zorganizowanie loterii promocyjnej. Liczba zgłoszeń do loterii jest znacznie większa niż do konkursu ze względu na niski próg wejścia. Jedyne co trzeba zrobić, aby wziąć udział w loterii to zakup produktu i rejestracja lub wysłanie paragonu, najczęściej online. Ludzie kochają loterie – nie tylko ze względu na brak wymagań i zadań stawianych przez markę (nie każdy przecież posiada umiejętności, fantazję i zdolności, aby zrobić ciekawe zdjęcie, film czy stworzyć hasło reklamowe) – ale również ze względu na emocje, jakich im dostarcza. Nadzieja, dreszczyk emocji, aż wreszcie radość z wygranej i poczucia, że dopisało nam szczęście! Krótka chwila rozczarowania w przypadku braku wygranej nie jest dotkliwa i nie przekłada się na negatywne uczucia w stosunku do marki, ponieważ wysłanie zgłoszenia nie wymagało od uczestników ani wiele czasu, ani wysiłku. To raczej pretekst i motywacja do dokonania ponownego zgłoszenia, czyli ponownego zakupu produktu – pod warunkiem umiejętnej komunikacji reklamowej loterii.

loteria czy konkurs

Jak osiągnąć wyznaczone cele w przypadku loterii lub konkursu?

Konkursów jest wiele, loterii mniej, jednak w obu przypadkach aby odnieść sukces trzeba opracować jasne i czytelne zasady oraz komunikację akcji konsumenckiej. Uczestnicy nie czytają powszechnie treści regulaminów, dlatego trzeba zadbać o dobrze skonstruowany landing page akcji oraz sformułowanie przejrzystych zasad udziału, tak by uczestnik był prowadzony za rękę. Warunkiem powodzenia konkursu czy loterii jest również odpowiednio poprowadzona komunikacja reklamowa oraz atrakcyjne dla grupy docelowej nagrody.

Czym się różni organizacja loterii od konkursu?

Dużo więcej marek decyduje się na konkurs niż na loterię ze względu na niższe koszty oraz krótszy czas i łatwość jego zorganizowania.

Organizacja loterii

Loteria to duże wyzwanie dla organizatora. Jest grą losową i podlega pod przepisy ustawy o grach hazardowych. Tu wszystko musi być zapięte na ostatni guzik, nie ma miejsca, by wetknąć przysłowiową „nieprzepisową szpilkę”. Wszelkie nieprawidłowości wiążą się z karą nakładaną na organizatora, dlatego niewiele agencji reklamowych decyduje się organizować loterie. Warto wiedzieć, że powierzenie organizacji loterii nieodpowiedniemu podmiotowi, który nie wywiąże się ze wszystkich obowiązków, może wiązać się też z konsekwencjami wizerunkowymi również dla marki, ponieważ do odpowiedzialności mogą zostać pociągnięci nawet niczemu niewinni uczestnicy loterii. Jest się czego bać, ponieważ kontrole wykazują, że nawet 9 na 10 loterii promocyjnych jest z przeprowadzanych z naruszeniem przepisów. To nam, jako organizatorowi loterii dla marek Góralki, Piwniczanka i Koral, nigdy się nie przydarzyło – przeprowadzone u nas kontrole administracji karno-skarbowej (tak, z takimi podmiotami ma się do czynienia w przypadku loterii!) nie wykazały żadnych uchybień i niezgodności z prawem we wdrożonych przez nas procedurach! Posiadamy wiedzę i doświadczenie w przeprowadzaniu loterii promocyjnych, a w naszym zespole jest osoba posiadająca stosowne certyfikaty i uprawnienia do przeprowadzania loterii, w tym do nadzorowania losowań.
Szczegółowo na temat organizacji loterii pisaliśmy w artykule L jak loteria, czyli zgodnie z literą prawa, do którego odsyłamy wszystkich zainteresowanych. Warto dodać, że organizacja loterii może trwać około 6 miesięcy ze względu na konieczność uzyskania zezwolenie na loterię od właściwego dla danego obszaru Dyrektora Izby Administracji Skarbowej.

Zobacz portfolio organizowanych przez nas loterii: GóralkiPiwniczankaKoral-KoraliadaKoral-Zalodowana loteria

Organizacja konkursu

W porównaniu z loterią organizacja konkursu to bułka z masłem. Tu wystarczy tylko dobrze skonstruowany regulamin, który nie stwarza możliwości do nadużyć ze strony uczestników oraz – w przypadku konkursów na landing page – zaawansowany CMS (ang. Content Management System). Czy to znaczy, że każdy może zorganizować konkurs? Nie do końca. Wprawdzie przy konkursie nie mamy do czynienia z urzędami administracji karno-skarbowej, ale mamy od czynienia z uczestnikami, wśród których nie brakuje tzw. konkursowiczów, czyli osób, a nawet całych rodzin, żyjących „zawodowo” z udziału w konkursach i zdobywaniu nagród, które następnie sprzedają na OLX czy Allegro. Konkursowiczów należy nagradzać jedynie w ostateczności, ponieważ nasza marka jest im obojętna. Mają swoje fora, na których wymieniają się informacjami na temat wygranych. Czasami stosują oni nieuczciwe metody, np. wysyłając tę samą pracę na kilka różnych konkursów, zmienia się tylko produkt. Skąd jednak wiedzieć, kto jest kim i czy gra uczciwie? Tu moderatorowi konkursu z pomocą przychodzi technologia: system monitoringu internetu oraz właśnie CMS w postaci zaawansowanego systemu analitycznego zarządzającego relacjami z klientami. Pozwala tworzyć rozbudowaną bazę danych osobowych, logicznie porządkować i skutecznie weryfikować zgłoszenia konkursowe oraz chronić dane osobowe. CMS wykorzystywany jest również w przypadku loterii.

Zobacz portfolio organizowanych przez nas konkursów: Koral TikTokKonspolKoral-konkurs z okazji 40-leciaPora na Koral 

Konkurs czy loteria?

Znasz już potencjał oraz ewentualne trudności, z jakimi można się spotkać przy ich organizacji. Wybór należy do ciebie. Niezależnie od tego czy wybierzesz konkurs czy loterię, możesz liczyć na zaangażowanie i interakcje użytkownikówpozytywny wizerunek marki oraz wzrost biznesu – 32% wzrost sprzedaży Góralek dzięki przeprowadzonej przez nas loterii mówi samo za siebie!

Skontaktuj się z nami >