blog_small.png

Konkursowicze. Plaga, czy błogosławieństwo?

Akcje specjalne

W dobie wszechobecnego dostępu do Internetu, użytkownikiem globalnej sieci jest niemal każdy. Nawet nie posiadając komputera czy smartfona, pośrednio, wszyscy korzystamy z dobra jakim jest Internet. Często możemy nawet nie zdawać sobie z tego sprawy, gdy np. przykładamy kartę do terminala płatniczego lub wyznaczamy trasę w nawigacji samochodowej. Naturalne jest więc to, że spośród tak ogromnej rzeszy internautów, wykształcają się pewne grupy. Jedną z nich są konkursowicze.

Konkurs konsumencki. Po co? Dla kogo?

Zacznijmy od początku. Konkurs konsumencki to akcja mająca na celu budowanie wizerunku marki. Konkursy organizowane są przeważnie we wszelkiego rodzaju kanałach Social Media oraz stronach internetowych. Obecnie jest to jedna z najprostszych i najbardziej popularnych form promocji marki. Organizując konkurs należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach.

Przede wszystkim każdy konkurs konsumencki musi zawierać szczegółowy regulamin.

Powinien on zawierać informacje o tym kto jest organizatoremkto może wziąć w nim udział,  jaki jest jego cel, jak długo potrwa, jakie są nagrody itp. Ponadto, jeśli konkurs odbywa się na jednym z portali społecznościowych, jego zasady muszą być również zgodne z regulaminem danego portalu. Gdy mamy już regulamin, najważniejsze za nami!

Kolejną ważną kwestią są nagrody. Od tego jak dużo ich rozdamy i jak bardzo atrakcyjne okażą się dla uczestników, w dużej mierze zależy sukces całego przedsięwzięcia. Ostatnią istotną kwestią, decydującą o tym kto i dlaczego zdecyduje się na udział w konkursie, jest zadanie konkursowe. Czyli określenie tego co uczestnik musi wykonać, aby wziąć udział, a także zawalczyć o nagrody.

Zadanie może przybierać przeróżne formy: od dokończenia prostego zdania oraz wpisania jednego wyrazu pod postem konkursowym, po stworzenie wideo, w które uczestnik będzie musiał zaangażować paczkę swoich przyjaciół. To jak złożoną formę wybierzemy zdefiniuje próg wejścia. Niezależnie od stopnia trudności wyznaczonego zadania, należy pamiętać, że im więcej atrakcyjnych nagród, tym bardziej uczestnicy będą się starać! Specyficzną formą akcji promocyjnej jest loteria konsumencka

Kim zatem są konkursowicze?

No właśnie, zwykły uczestnik bierze udział w konkursach sporadycznie, mniej lub bardziej  przykładając się do wykonania zadania konkursowego. Inaczej jest w przypadku konkursowiczów.

Konkursowicze to grupa internautów ściśle wyspecjalizowana w śledzeniu konkursów, wykonywaniu zadań i wygrywaniu nagród.

Jej członkowie na bieżąco śledzą wszelkie nowości, zapowiedzi, czy też promocje. Posiadają specjalnie w tym celu stworzone fora, strony internetowe lub grupy, na których wzajemnie informują się o nadchodzących konkursach, wynikach, reklamacjach, wpadkach organizatorów itp. To są właśnie enklawy konkursowiczów, w których nawiązują się znajomości, pogłębiają relacje, zawiązują sojusze, a także powstają konflikty. Konkursowicze nierzadko bywają złośliwi, składając na siebie wzajemnie donosy, wykłócając się o to kto był pierwszy/lepszy, czy też kwestionując rezultaty konkursów. Jak widać rywalizacja w wirtualnym świecie ma wiele wspólnego z rzeczywistością…

Zawód konkursowicz

Codzienność typowego konkursowicza wykracza daleko poza wirtualny świat. Nierzadko udział w konkursach to codzienny obowiązek, a przygotowanie prac konkursowych to często swoisty rytuał całych rodzin konkursowiczów. Nie dzieje się tak jednak bez przyczyny. Przeważnie organizatorom zależy na tym, aby nagrody były jak najbardziej atrakcyjne, co za tym idzie – ich wartość waha się od kilkudziesięciu do nawet – w przypadku nagród głównych – kilkudziesięciu tysięcy złotych! Wszystko zależy od zasobności portfela fundatora konkursu.

Jak widać stawka jest wysoka. Nie dziwi więc, że konkursowicze opanowali udział w akcjach promocyjnych do tego stopnia, że traktują je jako dodatkowy zarobek. Znajdą się zapewne i tacy, dla których udział w konkursach stał się głównym źródłem utrzymania! Jak to możliwe? Mechanizm jest prosty. Wyszukać jak najwięcej konkursów. Wziąć udział we wszystkich, w których jest to opłacalne. Wykonać zadanie tak, aby wygrać! Efekt jest taki, że jeśli konkursowicz zwycięży, w mgnieniu oka nagrodę spienięża.

Konkursowicz. Zmora moderatora

Konkursowicz, poza tym, że bywa złośliwy, potrafi być również uciążliwy, szczególnie dla osoby zajmującej się moderacją zgłoszeń. Dlaczego? Dlatego, że to moderator czuwa nad przebiegiem konkursu oraz najczęściej wchodzi w skład jury, które wybiera zwycięzców.

Jak zatem wyłaniani są zwycięzcy? Zwykle scenariusz jest podobny: w pierwszej kolejności odrzucane są zgłoszenia, które nie spełniają warunków zwartych w regulaminie. Następnie skrupulatnie wyszukiwane i odfiltrowywane są zgłoszenia nadesłane przez bohaterów tego artykułu. Wbrew pozorom, doświadczony administrator nie ma z tym większego problemu. Konta, nazwiska, adresy e-mail, a nawet awatary krążą po profilach marek, powtarzając się w bazach zgłoszeń kolejnych konkursów. Jednak gdy tych jest kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy, proces staje się żmudny, a – z pozoru łatwa i przyjemna funkcja osoby zasiadającej w jury konkursu – staje się istną udręką.

Kto jest kim?

Wiemy już jakimi zasadami kierują się administratorzy w trakcie „filtrowania” zgłoszeń. Ale co gdy zgłoszeń w naszym konkursie jest kilka milionów, a każde z nich zawiera materiały niezbędne do wzięcia udziału w konkursie, które trzeba zweryfikować (np. zadania konkursowe)? Skąd administratorzy wiedzą kto jest kim? Z pomocą człowiekowi jak zawsze przychodzi technologia. Aby okiełznać tak rozbudowaną bazę danych osobowych, chronić dane, logicznie porządkować i do tego skutecznie je weryfikować, niezbędny jest zaawansowany system analityczny zarządzający relacjami z klientami.

Skomplikowany dla przeciętnego zjadacza chleba system, automatyzuje wszelkie działania na tyle, aby rozbudowane bazy danych (i nie tylko) mogła kontrolować jedna osoba. Jak to możliwe? Ten skomplikowany proces odbywa się za pośrednictwem zaawansowanego systemu zarządzania treścią (ang. Content Management System, CMS). Czym jest CMS?

W dużym uproszczeniu to platforma, za pośrednictwem której administrator ma dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych, może osobiście weryfikować wybrane zgłoszenia, nagradzać zwycięzców, zarządzać aplikacjami konkursowymi, kontrolować i tworzyć mailingi, itd.

Wszystkie funkcjonalności panelu CMS to materiał na odrębny artykuł…

W Veneo tworzymy systemy tego typu od podstaw, dostosowujemy do założeń akcji, indywidualnych preferencji Klienta oraz kompleksowo obsługujemy cały proces administrowania oraz weryfikacji zebranych danych.

Nie taki straszny konkursowicz jak go malują

Jak zatem traktować konkursowiczów? Nagradzać, ale tylko w ostateczności! 😉 Pożądany przez organizatora konkursu zwycięzca to ten, który był z marką i nadal z nią pozostanie, z kolei zwycięzca idealny to ten, który nie korzystał z produktów/usług marki, a pod wpływem wygranej zacznie i pozostanie na dłużej. Konkursowicz nie wpisuje się w żadną z tych definicji, więc nawet gdy go nie nagrodzimy, możemy mieć pewność, że ten nie odwróci się od marki i weźmie udział w kolejnym konkursie.