blog_small.png

Marketingowe trendy i wyzwania na 2024

Strategie marketingowe
Marketingowe trendy i wyzwania na 2024

Social Media & Influencer Marketing 

Anna Wąsik

Anna Wąsik
Social Media Manager

Trendy 2024 w Social Media

Nie zaskoczę Was, jeśli powiem, że w 2024 roku wciąż najbardziej klikalne i pożądane w SoMe będą krótkie formy video, a dotyczy to wszystkich kanałów: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok czy LinkedIn. Warto dodać, że filmiki, które zdobywają ogromną popularność w dużej mierze są nagrywanie telefonem! Liczy się jakość, montaż, dobór efektów i oczywiście dobry koncept. 


Trendy w Social Mediach bardzo szybko przemijają, ale na szczęście są też takie, do których marka może przygotować się dużo wcześniej! Na przykład podsumowanie roku, w którym pokazujemy najciekawsze urywki z minionego okresu czy pokazanie planów na kolejny sezon. Podobnie jest z podsumowaniem wakacji.
Wciąż na topie są i będa vlogi. Taką narrację można prowadzić okiem pracownika i poruszać najrozmaitsze tematy – od kulisów produkcji po typowy dzień w firmie.

Intensywny rozwój i komercjalizacja narzędzi z obszaru AI sprawiają, że coraz częściej na profilach marek pojawiają się grafiki wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Planując content na profile SoMe (i nie tylko), warto wziąć pod uwagę, że Unia Europejska planuje wprowadzić obowiązkowe oznaczania contentu wygenerowanego przez sztuczną inteligencję, aby odbiorca był bardziej świadomy treści, które do niego docierają.


W kontekście trendów, które przenikają do świata mediów społecznościowych warto również przyjrzeć się kampaniom „digital w outdoor”, czyli Computer Generated Imagery (CGI). Polega to na wkomponowaniu cyfrowych instalacji w przestrzeni publicznej, czyli obrazy wygenerowane komputerowo, ale osadzone w rzeczywistym miejscu. Marki, które w ostatnim czasie wykorzystały ten format to Lody Koral, Maybelline, Netflix, Valentino czy Barbie. Treści te mają ogromny potencjał viralowy i są chętnie publikowane, udostępniane czy komentowana w SoMe, generując buzz wokół marki, dlatego w 2024 warto pomyśleć o reklamie w tym formacie.

Trendy 2024 w Influencer Marketingu

Po tegorocznych kryzysach w świecie Influencer Marketingu wierzę, że marki będą zwracać większą uwagę na to, czy Twórca wpisuje się w DNA promowanego brandu, bacznie śledząc jego dotyczasową twórczość, a także (na ile to możliwe) przeszłość. Oczywiście nie każdy musi się znać na Influencer Marketingu, dlatego czasem warto oddać tę usługę w ręce profesjonalistów, którzy mają doświadczenie w podejmowaniu współprac i dobrze znają świat influencerów. Na swoim koncie w Veneo mamy zrealizowanych ponad 1000 współprac zarówno z topowymi, jak i mikro influencerami i od wielu lat doradzamy klientom, jacy Twórcy pasują do ich marki oraz przygotowujemy całe akcje influencerskie.

Kryzysy influencerów spowodowały znaczny spadek zaufania odbiorców do Twórców (dlatego tak ważne jest właściwe ich dobranie!). W odpowiedzi na liczne afery ostatnich miesięcy marki coraz częściej decydują się na współpracę z osobami, które nie są influencerami i nie posiadają dużej publiczności w Social Mediach, ale posiadają umiejętność nagrywania i są w stanie przygotowywać content na kanały klienta. Nastaje więc trend na User Generated Content (UGC)! Jakie są z tego korzyści dla marki? Odbiorca nie czuje, że to kolejny influencer, który dostał pieniądze za promowanie dowolnego, często niesprawdzonego przez siebie produktu. Generuje to także mniejszy nakład finansowy przez Markę – taki Twórca jest dużo tańszy niż topowy influencer.

 

Grafika & UX

Kacper Biernacki

Kacper Biernacki
Art Director

Trendy 2024 w Grafice Marketingowej

Spodziewam się, że nadchodzący 2024 rok pod względem trendów wizualnych nie będzie różnił się znacząco od lat poprzednich lat. W webdesign prym będzie wiodła różnorodność – aktualne będą zarówno projekty minimalistyczne, jak i te utrzymane w duchu maksymalizmu. Możemy nawet obserwować kierunek, w którym jeszcze zwiększy się polaryzacja między tymi – i tak już skrajnymi – stylami. Spodziewam się również, że wielu projektantów będzie sięgać do stylistyki poprzednich dekad: lat dwutysięcznych i dziewięćdziesiątych, traktując ja jako bazę do popularnej od pewnego czasu estetyki vintage. W minimalizmie największą rolę będzie odgrywała typografia, często w nieoczywistej, zniekształconej formie. Liternictwo zawsze było bardzo ważne dla projektantów, więc nie dziwi mnie coraz odważniejsze eksperymentowanie z fontami. Widać to także w brandingu. Coraz więcej marek decyduje się na zmiany swoich znaków w kierunku stosowania samego logotypu i spodziewam się, że ten trend nabierze rozpędu.


Nie można pominąć prawdopodobnie największego trendu 2023 roku – sztucznej inteligencji. Pojawienie się narzędzi generujących obrazy wysokiej jakości jedynie na podstawie opisu na pewno miało olbrzymi wpływ na grafikę reklamową. Nie sposób nie zauważyć, jak wiele marek zastosowało wygenerowane przez AI kreacje w swoich kampaniach reklamowych. Mam jednak wrażenie, że to zachłyśnięcie się nową technologią obnażyło jej największą wadę w przestrzeni tworzenia grafiki – brak kreatywności i różnorodności. Moim zdaniem większość tych kampanii na poziomie wizualnym była taka sama. Już widać pewne znudzenie kreacjami w całości tworzonymi przez sztuczną inteligencję i powrót do prac wykonanych od początku do końca przez człowieka. Niemniej uważam, że AI zostanie z nami jako wspaniałe narzędzie, które poszerzy możliwości twórców.

Trendy 2024 w User Experience


Trochę inaczej sprawa ma się w dziedzinie UX. Tutaj sztuczna inteligencja będzie miała coraz większy udział, zwłaszcza w postaci narzędzi analitycznych i research’owych. Proces pozyskiwania danych niezbędnych do analizy, tworzenia person, scenariuszy oraz częściowa analiza danych powinny stawać się coraz szybsze i coraz mniej kosztowne, co – mam nadzieję – przyczyni się do rozpowszechnienia idei dbania o user experience.