gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Usługi

Aplikacje internetowe

Większości osób, gdy słyszą słowo „aplikacja”, od razu nasuwa się skojarzenie z urządzeniami mobilnymi. Wielu z nich nie zdaje sobie nawet sprawy z istnienia aplikacji webowych, które towarzyszą im każdego dnia. Czym są, jakie są ich rodzaje oraz dlaczego warto zainwestować w tworzenie aplikacji internetowych?

Czym są aplikacje internetowe?

Aplikacje internetowe, zwane także webowymi, to programy pracujące na serwerze i komunikujące się z użytkownikiem za pomocą sieci komputerowej z wykorzystaniem przeglądarek internetowych, pełniących funkcję interfejsu. Ma ona za zadanie dostarczać internaucie konkretną usługę poprzez reagowanie na wykonane przez niego akcje. W tym celu konieczny jest zwykle dostęp do internetu, choć istnieją również aplikacje webowe, które potrafią obsłużyć i tymczasowo działać bez połączenia z siecią, na podstawie danych przechowywanych w pamięci przeglądarki.

Z punktu widzenia użytkownika aplikacja internetowa wygląda niemal identycznie jak zwykła strona WWW. Podobnie jak w przypadku zwykłej strony, by uruchomić aplikację, należy otworzyć przeglądarkę i wpisać adres. Istnieją jednak pewne różnice pomiędzy aplikacją a witryną internetową, które pozwalają bardziej wtajemniczonym obserwatorom na rozpoznanie, z czym właściwie mają do czynienia.

Różnica między aplikacją a stroną internetową

Jaka jest największa różnica między aplikacją webową a zwykłą stroną internetową? Strony internetowe mają charakter stricte informacyjny. Wchodząc na taką witrynę, możesz przeczytać zawarte wewnątrz treści, zapoznać się z grafikami, materiałami wideo czy tabelami, które są widoczne w serwisie. De facto są czymś w rodzaju gazety w wydaniu online – pozwalają jedynie na pozyskanie informacji i przechodzenie pomiędzy poszczególnymi podstronami.

Aplikacje webowe są znacznie bardziej zaawansowanym tworem. Mają charakter interaktywny oraz mogą dostarczać nam konkretne funkcjonalności. Ich interfejs jest znacznie bardziej złożony, a użytkownik ma możliwość interakcji z zawartością serwisu. Może np. wpisać dane, zalogować się, wypełnić formularz czy zakupić bilet. Przykładem, który pozwoli to dobrze zobrazować, są między innymi strony umożliwiające dokonanie rezerwacji pokoju w hotelu, kupno karnetu czy biletu lotniczego.

Oznacza to, że do stworzenia aplikacji webowej potrzeba znacznie więcej pracy różnych specjalistów. Podczas gdy strony internetowe są zbudowane w prosty sposób, oparte na statycznych plikach HTML oraz stylach CSS, aplikacje wykorzystują bardziej nowoczesne technologie, dzięki którym możliwa jest zaawansowana komunikacja z serwerem. Jeśli więc witryna stoi na platformie CMS i posiada jakieś złożone funkcje, można już nazwać ją aplikacją webową.

Warto przy tym wyróżnić strony internetowe pełniące funkcję informacyjną (nieposiadające interaktywnego charakteru), które postawione są na systemach CMS takich jak Wordpress czy Joomla!. Choć w teorii samo posiadanie panelu administracyjnego do modyfikacji zawartości strony mogłoby klasyfikować witrynę jako aplikację, jeśli serwis pełni funkcję jedynie wizytówki, nie powinien być nazywany aplikacją.

Języki programowania i technologie aplikacji internetowych

Do potrzeb tworzenia aplikacji webowych rozdziela się je na front-end i back-end. Obie te części działają osobno i komunikują się ze sobą za pomocą protokołu http. Specjalista zajmujący się front-endem odpowiedzialny jest za interface i wszystkie technologie uruchamiane w przeglądarce. Programiści back-endowi zajmują się z kolei tym, co stoi za front-endem, czyli wszystkimi skryptami uruchamianymi po stronie serwera.

Przy pracy nad aplikacją webową korzysta się z różnych technologii, autorskich rozwiązań oraz języków programowania. W przeciwieństwie do tradycyjnych stron wizytówkowych, przy tworzeniu aplikacji nie jesteśmy ograniczeni wyłącznie do prostych, statycznych plików z wykorzystaniem HTML i CSS. Po stronie serwera najczęściej używa się PHP, CGI, ISAPI, ASP.NET, JSP czy Node.js. Po stronie użytkownika zaś jest to przeważnie AJAX, Adobe Flash, Aplet Javy lub JavaScript.

Aplikacje webowe jako narzędzia dla biznesu

Aplikacje internetowe tworzone są na indywidualne potrzeby klientów, z zastosowaniem autorskich rozwiązań oraz dopasowane do konkretnych potrzeb firmy, która je zamawia. Mają służyć rozwojowi przedsiębiorstwa i realizacji celów biznesowych. Oznacza to, że wśród nich można znaleźć setki różnych rodzajów aplikacji, w tym te wskazane poniżej.

  • Systemy CRM (ang. Customer Relationship Management) – są to systemy zarządzania relacjami z klientem, wykorzystywane w firmach do usprawnienia pracy w połączeniu z innymi systemami w przedsiębiorstwie (w tym m.in. systemem ofertowania). Zawierają zbiór zadań, narzędzi oraz procedur niezbędnych w kontaktach z kontrahentami.
  • Aplikacje sprzedażowe – wykorzystywane są do przeprowadzania aukcji, dokonywania zakupów oraz transakcji sprzedażowych.
  • Aplikacje konkursowe – najczęściej tworzone w ramach akcji reklamowych związanych z promocją konkretnych produktów lub usług. Są to systemy, za których pośrednictwem użytkownik ma możliwość wypełnić formularz konkursowy, przesłać pliki lub wykonać konkretne zadania konkursowe.
  • Aplikacje bookingowe – umożliwiają dokonywanie rezerwacji miejsc noclegowych, wizyt czy wstępu do konkretnych placówek, a także dokonywanie płatności za przeprowadzone rezerwacje.
  • Aplikacje e-learningowe – używane przez szkoły, uczelnie i inne ośrodki edukacyjne lub szkoleniowe. Służą do wykonywania testów, ćwiczeń, a także nauki i kontrolowania postępów w edukacji.
  • Aplikacje HR – wykorzystywane przez działy HR i rekruterów do prowadzenia procesów rekrutacji nowych pracowników.
  • Aplikacje transakcyjne – są to systemy umożliwiające dokonywanie płatności oraz obsługę zleceń w trybie online. Wykorzystuje się je między innymi na platformach e-commerce, w systemach bankowych oraz na stronach aukcyjnych.
  • Systemy ERP (ang. Enterprise Resource Planning) – służą do kompleksowego zarządzania organizacją pracy w większych przedsiębiorstwach. Przydają się w przypadku działów magazynowych czy zaopatrzeniowych, by usprawnić pracę zespołów.
  • Aplikacje ogłoszeniowe – służą do zamieszczania ofert sprzedażowych lub usługowych dla osób oferujących oraz poszukujących różnych produktów lub usług.

Zalety aplikacji internetowych

Główną zaletą aplikacji webowych jest ich profesjonalny wizerunek. Firma, która korzysta z autorskich narzędzi do tworzenia swojej strony internetowej, jest postrzegana jako ekspert w swojej dziedzinie. Jeśli wszystko jest idealnie dopracowane, użytkownicy chętnie korzystają z witryny, a co za tym idzie także z usług przedsiębiorstwa.

Z punktu widzenia użytkownika są także inne zalety korzystania z aplikacji webowych. Jest to między innymi łatwy dostęp do usług, niezależnie od rodzaju urządzenia czy systemu operacyjnego. Wystarczy jedynie dostęp do Internetu, bez konieczności instalowania programu na dysku. Dane użytkownika są całkowicie bezpieczne, nawet jeśli awarii ulegnie sprzęt, z którego korzystał do obsługi aplikacji. Znajdują się one na zewnętrznym serwerze i nie ma obaw ich utratę.

Korzyścią może być także brak konieczności wykonywania aktualizacji, jak to bywa w przypadku aplikacji desktopowych lub coraz popularniejszych aplikacji mobilnych. Nie zabierają one pamięci na dysku, a użytkownik nie musi pamiętać o przeprowadzeniu aktualizacji, pobraniu rozszerzeń czy instalacji dodatków. Wszystko leży po stronie firmy.

Jeśli chodzi o zalety dla właścicieli aplikacji, warto wspomnieć o przechowywaniu danych w bazach, które są zabezpieczane centralnie oraz o prostocie utrzymania aplikacji. Właściciel może dowolnie ją rozbudowywać, usprawniać jej funkcjonalności oraz integrować z różnymi systemami, bez konieczności oczekiwania na akcję ze strony użytkownika. Inwestycja w aplikację ma dużą szansę na zwrot, ponieważ znacząco wpływa na komfort użytkowania przez klientów lub współpracowników.

Tworzenie aplikacji internetowych – od pomysłu do realizacji

Jak wygląda proces tworzenia aplikacji webowych krok po kroku? Na początku powstaje pomysł lub zwykła chęć usprawnienia jakiegoś elementu. Następnie właściciel kontaktuje się z agencją, z którą ustala szczegóły dotyczące rozpisania funkcjonalności, jej sposobu działania, wyglądu i niezbędnych elementów.

Dzięki współpracy różnorodnych specjalistów z programistami od front-endu i back-endu, tworzony jest prototyp aplikacji, który trafia do testów. Sprawdzany jest pod kątem użyteczności, a także wprowadzane są poprawki. Gdy już będzie gotowa ostateczna wersja, trafia ona do klienta, który podejmuje decyzję o wdrożeniu aplikacji na emisję.