gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Usługi

Obsługa profili na Instagramie

Świat mediów społecznościowych stale się rozwija. Instagram już dawno przestał być wyłącznie miejscem, w którym dzielimy się swoimi prywatnymi przeżyciami. Obecnie to potężne narzędzie marketingowe, mające ogromny wpływ na wizerunek i rozpoznawalność twojej marki. Dlaczego warto przyłożyć się do prowadzenia profilu i co warto wiedzieć na temat konta firmowego na Instagramie?

Profile prywatne, a profile firmowe na Instagramie – czym się różnią?

Użytkownicy Instagrama mają dwie opcje do wyboru przy zakładaniu konta. Mogą stworzyć zwykły, prywatny profil i na tym poprzestać, lub połączyć go ze swoją stroną na Facebooku i utworzyć profil firmowy. Choć nie ma obowiązku, by każda marka postępowała w ten sposób, a ty bez problemu możesz prowadzić komunikację firmową na koncie prywatnym, są pewne różnice, które dają przewagę kontom biznesowym.

Obydwa rodzaje kont dają ci możliwość komentowania, publikacji postów oraz reagowania na zdjęcia innych użytkowników. Posiadając profil firmowy, masz jednak dodatkowo dostęp do statystyk, możliwość tworzenia postów sponsorowanych oraz dodania danych kontaktowych do profilu.

Czy warto prowadzić profile biznesowe na Instagramie?

Oczywiście, że tak! Wiele osób wychodzi z błędnego założenia, że lajfstajlowy charakter serwisu sprawia, iż nadaje się on wyłącznie do dzielenia się zdjęciami i zdobywania polubień. W rzeczywistości jest to jednak doskonały kanał komunikacji, który zbliży cię do użytkowników, zwróci uwagę na twoje produkty i przywiąże klientów do marki.

Wiele firm wykorzystuje ten luźny charakter Instagrama, by zaprezentować swoje produkty w piękny sposób, który przyciągnie oko użytkowników. Dzięki osadzeniu swojej działalności w lajfstajlowym kontekście twoja marka stanie się bliższa sercu użytkownika i zwiększy twoje szanse na utrzymanie lojalności wśród obecnych klientów.

Profil biznesowy na Instagramie to także świetne źródło statystyk – posiadając konto firmowe, możesz sprawdzić, kogo przyciągają twoje treści i dowiedzieć się, kim są twoi potencjalni klienci. Masz szansę także dotrzeć do osób, do których nie udałoby ci się trafić innymi kanałami.

Kim są użytkownicy Instagrama?

Instagram w 2017 roku liczył ponad 600 milionów użytkowników. Rok później ta liczba przekroczyła miliard, a obecnie licznik nowych kont stale rośnie. W Polsce z serwisu korzysta niemal 7 milionów użytkowników, z czego prawie 60 procent to kobiety. Znaczną część stanowią również osoby w młodym wieku – nastolatkowie oraz osoby do 34 roku życia, jednak nie brakuje też osób starszych.

Dla większości użytkowników Instagram jest źródłem inspiracji oraz miejscem, w którym mają możliwość dzielić się swoimi przeżyciami, emocjami czy pięknymi elementami dnia codziennego. Osoby przeglądające Instagrama cenią sobie ładne ujęcia i piękne fotografie. Liczy się dla nich estetyka, dlatego posty zawierające produkty powinny być ułożone na płasko (tzw. flat lay), a ludzie prezentowani na zdjęciach dobrze ubrani i przyciągający swoim wyglądem.

Oznacza to, że Instagram jest idealnym miejscem na reklamy dla firm z branży modowej, beauty, turystycznej, kulinarnej, florystycznej, wnętrzarskiej, parentingowej, spożywczej, a także jakichkolwiek usług lub produktów, które da się zaprezentować w ciekawy, miły dla oka sposób, w lajfstajlowym kontekście. To także główny kanał komunikacji osób zarabiających na życie swoim wizerunkiem, w tym influencerów.

Najważniejsze funkcje Instagrama

Prowadzenie profilu na Instagramie to nie tylko publikacja zdjęć na swoim koncie, ale też kilka innych form komunikacji, charakterystycznych dla tej platformy. Zacznijmy jednak od najbardziej podstawowej funkcji Instagrama – publikacji zdjęć i filmów na profilu.

Fotografia, którą dodajesz, może zostać szybko upiększona przy pomocy dostępnych w aplikacji filtrów, które nadadzą jej bardziej artystycznego wyrazu. Publikując zdjęcie, możesz wybrać kadr, oznaczyć inny profil, a także dodać lokalizację i napisać krótki opis. Możesz opublikować pojedyncze zdjęcie lub kilka fotografii tworzących galerię. Użytkownicy mogą zostawiać komentarze oraz reakcje w formie serduszek pod twoimi zdjęciami.

Opis do zdjęcia nie może zawierać klikalnych linków, a jedynie słowa, oznaczenia i hasztagi. Jeśli chcesz umieścić np. link do swojej strony, w profilu możesz zrobić to jedynie tworząc posty sponsorowane lub zamieszczając klikalny link w tzw. bio – opisie twojego konta na Instagramie.

Inną popularną formą komunikacji na Instagramie są stories – kilkusekundowe slajdy składające się ze zdjęć, grafik z tekstem lub filmików, które są widoczne przez 24 godziny, a następnie znikają, o ile nie zostaną zapisane.

Dzięki swojej niezobowiązującej formie ta funkcja Instagrama stała się prawdziwym hitem w świecie social media. Firmom pozwala to na zbliżenie się do użytkownika i pokazanie się od bardziej naturalnej strony. Użytkownicy mogą wysyłać reakcje na poszczególne slajdy, odpowiadać na ankiety tam zamieszczone oraz wysyłać wiadomości prywatne na twój profil z konkretnymi zapytaniami.

Oprócz tego profil na Instagramie daje możliwość publikowania relacji na żywo. Możesz prowadzić je indywidualnie lub zaprosić do transmisji innego użytkownika, dzięki czemu ekran relacji zostanie podzielony na pół. Ta forma komunikacji dodaje autentyczności i może być stosowana do obwieszczenia obserwującym ważnych informacji.

Ostatnią funkcją jest IGTV – to osobna aplikacja od Instagrama, która pozwala na dodawanie filmików w pionie, charakteryzujących się znacznie dłuższym czasem trwania. W przeciwieństwie do kilkusekundowych Insta Stories, filmy udostępnione przez Instagram TV mogą trwać nawet godzinę. Dotyczy to jednak filmów wysłanych z komputera, smartfon ogranicza czas trwania wrzucanych video do dziesięciu minut.

Reklama na Instagramie dla firm

Tworząc konto biznesowe na Instagramie, możesz również prowadzić kampanie reklamowe. Obecnie media społecznościowe są jednym z najpopularniejszych kanałów promocji marki, dlatego nie warto z tego rezygnować. Reklama na Instagramie może poprawić twoje zasięgi, zwiększyć ilość obserwujących oraz przywiązanie klientów do marki.

Kampanie na Instagramie mogą przyjąć formę postów sponsorowanych, wyświetlanych w aktualnościach w formie zdjęcia, grafiki, wideo lub serii karuzelowych obrazów prezentujących produkty. Oprócz tego istnieje także możliwość tworzenia sponsorowanych relacji w Instagram stories, które wyświetlają się na całym ekranie. Tam również możesz umieścić krótki film, grafikę lub karuzelę zdjęć produktowych.

Instagram – poradnik dla początkujących

Aby aktywować profil firmowy, musisz najpierw posiadać prywatne konto w serwisie. Jak przekształcić je w biznesowy Instagram krok po kroku? To proste!

Wystarczy, że otworzysz aplikację w telefonie, wejdziesz na swój profil, a następnie klikniesz w menu w prawym-górnym rogu. Wówczas na dole wyświetli się ikonka z napisem „Ustawienia”. Po kliknięciu w nią pojawią się różne opcje, w tym napis „przejdź na konto profesjonalne”. Dalej masz do wyboru profil twórcy lub firmy. Po wybraniu drugiej opcji należy wybrać kategorię, dodać dane kontaktowe, a na końcu połączyć konto ze stroną na Facebooku i gotowe! Co dalej?

Nie możesz poprzestać na samym założeniu konta. Powinieneś zadbać o to, by było prowadzone regularnie, z największą starannością. Dbaj o to, by wrzucane przez ciebie treści były kreatywne, a zdjęcia estetyczne i dobrze skomponowane. Komunikacja wewnątrz profilu powinna być spójna – zarówno w kontekście opisów i treści, jak i stylu, w jakim są dodawane posty czy kolorach, które dominują na zdjęciach i grafikach. Zadbaj także o krótki i chwytliwy opis w „bio”, a w postach stosuj wezwania do działania. Nie ograniczaj się jedynie do dodawania treści w aktualnościach – pamiętaj o regularnym wykorzystywaniu Insta Stories, by zbliżyć się do swoich potencjalnych klientów.

Pod postami powinieneś dodawać tematyczne tagi, które zwiększą zasięg postów i pozwolą nowym osobom dotrzeć do twojego profilu. Każdy hashtag powinien być dobrze przemyślany i związany z tematyką posta. Korzystając wyłącznie z tych popularnych tagów, twoje komunikaty mogą zniknąć w natłoku zdjęć. Stawiając na te z węższym zakresem tematycznym, masz szansę się wybić, dlatego warto zdywersyfikować hashtagi, których używasz. Jak dodawać tagi? Tworzysz je w opisie, poprzedzając tagowane słowo symbolem #. Popularność konkretnych hashtagów możesz sprawdzić, korzystając z wyszukiwarki Instagram lub programów zewnętrznych takich jak Websta czy Top-hashtags.

Oprócz poprawnego tagowania zdjęć ważne są także interakcje oraz aktywność na koncie. Nie powinieneś poprzestawać wyłącznie na tworzeniu postów i wrzucaniu Insta Stories – pamiętaj, że liczą się obserwujący i twoje relacje z nimi. Nie czekaj aż followersi sami do ciebie przyjdą. Docieraj do nowych osób, zostawiając polubienia i komentując podobne tematycznie zdjęcia użytkowników będących w twojej grupie docelowej. Obserwuj również profile, zadawaj pytania w opisie postu i oznaczaj inne konta w swoich zdjęciach czy Stories, a także reaguj, gdy ktoś oznaczy twój profil. To najlepsza strategia na zbudowanie zaangażowanej społeczności!

Wsparcie konta biznesowego na Instagramie

Jak zapewne się domyślasz, obsługa profilu na Instagramie nie należy do najprostszych zadań. Należy podejść do tego tematu poważnie i pamiętać o odpowiednim doborze zdjęć, treści, a także form promocji. Wszystko powinno być odpowiednio dopracowane, uporządkowane i spójne, by jak najlepiej przedstawić wizerunek twojej marki. To wymaga nie tylko ogromnych nakładów czasu, ale przede wszystkim dużej wiedzy i umiejętności z zakresu fotografii, marketingu w social mediach oraz copywritingu.

Jeśli więc nie czujesz się na siłach, by samodzielnie poprowadzić komunikację z użytkownikami poprzez profil na Instagramie, zwróć się do nas. Nasz zespół specjalistów nie tylko poprowadzi za ciebie wszystkie działania marketingowe wewnątrz profilu, ale również wykona estetyczne zdjęcia twoich produktów i dobierze tagi w taki sposób, by jak najbardziej zwiększyć szansę na dotarcie do grupy docelowej.