gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Usługi

Projektowanie stron www

Przy tworzeniu każdej profesjonalnej strony internetowej powinien brać udział doświadczony web designer. Projekt przez niego wykonany musi być estetyczny, wspierać sprawną nawigację w obrębie witryny oraz uwzględniać zarówno potrzeby użytkownika, jak i najnowsze trendy. Co to jest Web Design i jak wygląda projektowanie stron internetowych?

Czym jest Web Design?

Sama definicja Web Designu jest prosta: to po prostu projektowanie stron internetowych. Pod tym określeniem może jednak kryć się wiele elementów, a samo pojęcie często jest mylnie używane w kontekście tworzenia stron od A do Z.

Web designer zajmuje się planowaniem oraz kreowaniem projektu strony internetowej z uwzględnieniem wszelkich zasad estetycznych i użytkowych. Nie tworzy gotowej, działającej strony WWW i nie wdraża jej na emisję – tym zajmują się web developerzy. Web designer wykonuje jedynie (albo aż) projekt serwisu, wraz z ewentualnym projektem strony mobilnej, który po akceptacji jest wdrażany w życie.

Projektowanie graficzne stron internetowych – korzyści dla właściciela

Jakie są zalety posiadania dobrze zaprojektowanej strony internetowej? Jeśli użytkownik dobrze czuje się, przeglądając serwis i nie ma problemu ze znalezieniem potrzebnych informacji, z większym prawdopodobieństwem dokona konwersji, przez co najczęściej rozumie się zakup produktu.

Skuteczna strona internetowa, która szybko się ładuje, ma czytelną strukturę, przejrzystą nawigację oraz interesujące treści, a także jest responsywna (lub posiada dobrze skonstruowaną wersję mobilną) i z łatwością można znaleźć tam odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania, jest czymś, czego szuka każdy użytkownik. Posiadając dobry projekt strony, można zminimalizować współczynnik odrzuceń i zwiększyć lojalność swoich klientów.

Od projektu po gotową stronę internetową

Jak już zostało wspomniane, rolą web designera jest stworzenie projektu graficznego strony. Na początku grafik rozplanowuje strukturę strony, dobiera odpowiednie sekcje oraz elementy. Nie tylko wybiera kolorystykę całego serwisu, zdjęcia oraz elementy graficzne, ale także tworzy od podstaw całą nawigację i zapewnia jasny, czytelny układ strony. Całość musi być intuicyjna, funkcjonalna oraz tworzona w zgodzie z zasadami RWD, dzięki czemu będzie dobrze wyświetlać się na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfon czy tablet.

Na tym jednak nie koniec. Od makiety do gotowej strony jest jeszcze daleko. Po zaakceptowaniu ostatecznej wersji projektu strona musi przejść cały proces kodowania oraz wdrożenia na emisję. Przygotowywany jest także CMS – system zarządzania treścią, który umożliwia właścicielowi wprowadzanie zmian tekstowych wewnątrz serwisu oraz publikację nowych artykułów.

Projektowanie stron WWW dla firm — nie tylko grafika

Web Design to nie tylko layout serwisu i spójna kolorystyka. Oprócz zmysłu graficznego, wyczucia oraz wiedzy na temat łączenia kolorów czy architektury informacji, web designer powinien mieć także wiedzę z zakresu user experience lub współpracować ze specjalistą UX, który zbada potrzeby osób z grupy docelowej i sprawi, że strona internetowa będzie dopasowana do ich oczekiwań.

Z tego powodu projektowanie serwisu należy rozpocząć od określenia roli, jaki ma on pełnić. Znając cel, można dostosować strukturę i rodzaj strony: czy to będzie landing page, one pager, klasyczna strona internetowa z wieloma podstronami, czy rozbudowany serwis e-commerce. Dzięki temu strona będzie bardziej przejrzysta dla użytkowników, oferując im dokładnie to, do czego została zaprojektowana.

Następnym krokiem jest określenie odbiorców – tworząc persony, należy zastanowić się, czego konkretnie będą oczekiwać użytkownicy i jakimi cechami będą się odznaczać. Wszystko to robi się na podstawie badań oraz wnikliwej analizy rynku.

Projekt strony dla użytkowników

Dopiero mając określony cel oraz grupę odbiorców można przejść to tworzenia projektu w oparciu o potrzeby użytkownika. Specjalista UX tworzy ogólny projekt strony, rozpisując elementy, które powinny się znaleźć oraz odpowiednio je porządkując. Patrzy na to okiem idealnego użytkownika, który wchodząc na stronę, chce zrealizować konkretny cel. Decyduje, co powinno być widoczne na pierwszy rzut oka, co można schować oraz jakie informacje można całkowicie usunąć z serwisu.

Ten sam proces należy wykonać w przypadku podstron – ich rozmieszczenia, zawartości oraz ewentualnego problemu z duplikacją informacji. Na początku warto zaplanować architekturę strony z pomocą kartki i ołówka, a dopiero później przekazać projekt do oprawy graficznej.

W zakresie UX bardzo istotną kwestię pełnią także kolory, przyciski CTA oraz ułożenie informacji na stronie. Specjalista od web designu powinien znać się na typografii i dokładnie wiedzieć, w jaki sposób użytkownik będzie kierował swój wzrok, przeglądając stronę internetową i właśnie w tych miejscach powinien umieścić kluczowe elementy.

Jak zaprojektować stronę internetową? Najważniejsze reguły.

Pierwszą i najważniejszą zasadą jest zasada funkcjonalności i intuicyjności. Wszystko, co znajduje się na stronie internetowej, powinno być przejrzyste i zrozumiałe. Użytkownik nie powinien mieć problemu z poruszaniem się po serwisie oraz szybkim znalezieniem konkretnych informacji. Oczywiście projektując stronę, należy wziąć pod uwagę nie tylko ogół użytkowników, ale przede wszystkim osoby z grupy docelowej. Zupełnie inaczej poruszają się po stronie mężczyźni w wieku 50+ niż kobiety w przedziale wiekowym 16-20 lat. Inne są ich oczekiwania oraz cele, które chcą zrealizować, dlatego ważne jest, by architekturę informacji dostosować do potencjalnych klientów.

Kolejną kwestią są elementy graficzne na stronie. Zbyt jaskrawe kolory, nieczytelne grafiki, za małe lub zbyt duże zdjęcia oraz niedopracowana kolorystyka szybko zniechęcą odbiorcę. Warto zadbać o to, by strona z punktu widzenia użytkownika była po prostu estetyczna. Elegancki layout graficzny, spójna kolorystyka i czytelne grafiki z pewnością sprawią, że z serwisu będzie się korzystać wygodniej.

Podczas projektowania nie należy zapominać również o robotach Google. Wyszukiwarka bierze pod uwagę bardzo wiele czynników, dlatego współpraca ze specjalistą SEO przy projekcie strony jest obecnie koniecznością. W końcu, by ktoś w ogóle trafił na stronę, najpierw musi ją jakoś znaleźć. Tu warto zadbać między innymi o responsywność strony, czyli dopasowanie do wymogów ekranów urządzeń mobilnych, a także zgodność z wytycznymi RODO.

Kolejną regułą projektowania stron jest dobór odpowiedniego CMS. W zależności od potrzeb można sięgnąć po autorskie systemy zarządzania treścią lub CMS-y udostępniane na licencji typu open source.

Obecnie bardzo ważne jest także zintegrowanie witryny z mediami społecznościowymi. To one często napędzają ruch na stronie i pozwalają użytkownikom poznać firmę bliżej niż poprzez stronę internetową. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest możliwość budowania coraz większej społeczności, a także zwiększania lojalności stałych klientów. Dlatego projektując stronę internetową, warto zadbać o to, by elementy integracji z social mediami były dobrze widoczne i łatwo dostępne dla odwiedzających.

Jakie elementy posiada dobrze zaprojektowana strona?

Są pewne elementy strony internetowej, które powinny pojawić się w każdej dobrze zaprojektowanej witrynie. Każdy z nich powinien być starannie zaplanowany, by zapewnić jak największą wygodę użytkownikowi. Absolutną podstawą funkcjonalną jest przejrzysta nawigacja (w tym także sitemapa), która pozwala na swobodne korzystanie z serwisu oraz wygodnie skonstruowane oferty, dzięki czemu odbiorca od razu wie, co ma robić.

Bardzo ważny jest także element graficzny – indywidualny projekt świadczy o profesjonalnym podejściu do biznesu i wzbudza zaufanie. Istotne jest także dopracowanie kolorystyki, dopasowanie zdjęć, grafik oraz plików wideo, wyróżnień linków, przycisków, CTA oraz stopek tak, by wszystko było spójne, a jednocześnie odpowiadało na potrzeby użytkowników, będąc w zgodzie z zasadami User Experience. Ważne, by strona zawierała informację o cookiesach, była responsywna i zgodna z zasadami RODO.

Należy zadbać o odpowiednie zaprojektowanie wszystkich podstron, a także przygotować stronę na możliwość dodania kolejnych kategorii, zdjęć, filmów i innych elementów, wraz z rozwojem serwisu. Szczególnie ważna jest zakładka kontaktu, która powinna być jak najbardziej czytelna. Jeśli strona dotyczy biznesu stacjonarnego, obowiązkowym elementem powinna być interaktywna mapa dojazdowa, która ułatwi znalezienie siedziby.

Oprócz tego warto zapewnić na stronie przydatne przy administracji opcje techniczne – możliwość dodania innej wersji językowej, dodawania lub usuwania administratorów oraz definiowania uprawnień, a także możliwość edycji logo, pozycji menu, zawartości podstron, treści czy zdjęć.

Najciekawsze trendy w Web Design

To, co cieszy się zainteresowaniem w świecie web designu, w dużej mierze zależy od użytkowników. To oni wyznaczają trendy i weryfikują przydatność konkretnych rozwiązań. Tu nie ma miejsca na artystyczną wizję – trzeba skupić się na pozytywnych wrażeniach odbiorcy i dostarczaniu realnej wartości.

Jednym z ciekawych trendów, który staje się coraz bardziej popularny, są strony typu one-page, które nie posiadają typowych podstron i ładują się poprzez scrollowanie zawartości, a nie jej przeklikiwanie.

Kolejny trend to tzw. „mobile first” czyli wyższość technologii mobilnych nad tradycyjnymi. Oznacza to, że strony tworzone są przede wszystkim dla użytkowników smartfonów i tabletów, a przy okazji można korzystać z nich na komputerze — nie na odwrót, jak było robione to do tej pory. Trend ten cieszy się dużym zainteresowaniem, przede wszystkim dzięki mediom społecznościowym, które skupiły ludzi wobec ruchu mobile i zmieniły ich nawyki, między innymi popularyzując nagrywanie wideo w pionie.

Coraz częściej web designerzy stawiają również na wideo i przedstawianie treści w sposób graficzny, które stanowią podstawę narracji na stronie. Mało tekstu, dużo obrazu – to coraz lepiej sprawdza się przy prezentacji produktów i usług na stronie. Równie popularny staje się także minimalizm – prosta symetryczna siatka, którą można łatwo skalować, duże przyciski, dostosowane do telefonów komórkowych oraz białe tło, duże marginesy i niewielka ilość elementów dekoracyjnych – to wszystko sprawia, że uwaga użytkownika jest skupiona wyłącznie na dokonaniu konwersji, bez zbędnych rozproszeń.