gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Usługi

Kampanie reklamowe display

Wyobraź sobie, że reklama twojej firmy może pojawić się niemal w każdym miejscu w Internecie. Ustawiając jedną kampanię, masz szansę, że zobaczą ją zarówno czytelnicy największych portalów informacyjnych, jak i użytkownicy małych serwisów branżowych. Brzmi niewiarygodnie? Taką możliwość dają właśnie reklamy display!

Czym są reklamy display?

Reklamy display to, najprościej mówiąc, reklamy w formie graficznej, wyświetlane na ekranach komputerów, tabletów i smartfonów. To obok e-mail marketingu jeden z najstarszych formatów reklamowych w internecie, który rozpowszechnił się w latach dziewięćdziesiątych, gdy rozwinęły się możliwości wyświetlania kampanii graficznych. Czy to oznacza, że reklamy display mogą być traktowane jako niemodne i przestarzałe?

Nie! Ta forma marketingu wciąż doskonale sprawdza się w kampaniach sprzedażowych i wizerunkowych. Choć na przestrzeni lat zmieniło się podejście do tego typu reklam, ciągle spełniają one swoją funkcję, pozwalając dotrzeć do ogromnego grona użytkowników w krótkim okresie.

W sieci reklamowej Google Display Network znajduje się ponad dwa miliony witryn, aplikacji oraz kanałów wideo, które zezwalają na wyświetlanie kampanii display ustawianych w Google Ads. Są to zarówno wielkie portale, jak i małe strony internetowe, stąd możliwości, jakie daje kampania display, są ogromne.

Format reklamy display

Reklama display występuje w czterech różnych formach. Może przybierać też różne formaty i rozmiary: od niewielkich buttonów, poprzez nieco większe kwadratowe boxy i prostokątne banery, aż po pionowe skyscrapery ustawione z boku strony i billboardy, które przez swój rozmiar zwane są często megabanerami.

Za najbardziej skuteczne uważane są reklamy multimedialne, które łączą w sobie elementy animowane z treścią, a także popularne reklamy tekstowe, wyświetlane w wynikach wyszukiwania jako linki sponsorowane. Kolejny typ to reklama graficzna, która może występować w formie statycznej lub animowanej, a także reklama video w postaci ruchomego obrazu.

Istotnym elementem, jeśli chodzi o format reklam display, jest sposób ich wyświetlania. Przyjrzyjmy się najpopularniejszym z nich.

  • Pop-up – reklama występująca w formie wyskakującego okienka na ekranie przeglądarki, zasłaniającego przeglądaną stronę internetową.
  • Top Layer – znana także pod nazwą „floating ad”, najczęściej występuje w formie animowanej z włączonym dźwiękiem. Umiejscowiona jest na warstwie znajdującej się nad stroną.
  • Tapeta – reklama emitowana w tle przeglądanej witryny internetowej, sprawiająca wrażenie spodniej warstwy.
  • Expanding Ad – reklama, która zmienia swój rozmiar wpływając na wygląd strony internetowej.
  • Interstitial – pojawia się na całej stronie przeglądarki, zanim wyświetli się właściwa witryna.
  • Superstitial – podobnie jak interstitial, jednak występuje w formie animowanej lub wideo.

Skuteczność i mierzalność kampanii display

Choć reklama display nie należy do najtańszych form kampanii w Internecie, każdy właściciel firmy, która chce zaistnieć wśród nowych odbiorców, powinien sięgnąć po to rozwiązanie. Dzięki swojemu formatowi kampanie banerowe zwiększają świadomość marki oraz podnoszą jej rozpoznawalność w oczach internautów, a duży zasięg i możliwości kierowania sprawiają, że możliwe jest dotarcie do odbiorców niemal z każdego zakątka świata.

Co więcej, reklamy display, w przeciwieństwie do tych zamieszczonych w mediach tradycyjnych, takich jak radio, gazeta, telewizja czy billboard na mieście, jesteś w stanie dokładnie monitorować. W każdym momencie możesz sprawdzić, jaka ilość osób zobaczyła twoją reklamę, a także ile z nich w nią kliknęło i podjęło dalsze interakcje, dokonując konwersji i realizując twoje cele.

Zalety i wady reklam display

Jak każda forma reklamowa, kampanie display mają swoje wady i zalety. Ich niezaprzeczalnym plusem jest ogromny zasięg oraz możliwość zwrócenia uwagi użytkownika dzięki wykorzystaniu dużego formatu. Dobrze zaprojektowana i kreatywna reklama pozwala umieścić ciekawe elementy graficzne, które przyciągną klienta. Są świetnym narzędziem w kampaniach wizerunkowych, gdzie celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki, ale odpowiednio przygotowane sprawdzą się także w kampaniach sprzedażowych.

Bardzo istotną zaletą jest także możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej oraz miejsca kierowania reklam, a także dostęp do dokładnych statystyk. Pozwala to na optymalizację kampanii w taki sposób, by maksymalnie zwiększyć jej skuteczność i zminimalizować wydatki.

A jakie są wady kampanii display? Wiele osób może zrazić koszt tego typu reklamy. W dużej mierze zależy on od wybranych kryteriów, jednak często jest on wyższy niż w przypadku innych formatów reklamowych. Istotne jest też stworzenie odpowiedniej grafiki i sposobów wyświetlania. Jeśli będzie on zbyt agresywny i nachalny, użytkownicy mogą zrazić się do marki, a kampania odniesie efekt odwrotny do zamierzonego.

Na co zwracać uwagę tworząc reklamy display?

Aby kampania display spełniała swoją funkcję, musisz zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów. Przede wszystkim bardzo istotny jest dobór grupy docelowej. O tym, jakie możliwości kierowania reklam daje Google, przeczytasz w dalszej części tekstu. Od tego, jaką grupę docelową wybierzesz, zależny jest również wygląd reklamy. Kampania kierowana do osób młodych nie będzie wyglądała identycznie jak reklama dedykowana osobom po 50. roku życia.

Bardzo ważna jest także sama grafika. Warto zlecić to zadanie profesjonalnemu grafikowi, który odpowiednio dobierze kolorystykę i zaprojektuje estetyczną kreację, zawierającą jasny i oczywisty przekaz dla użytkownika. Reklama nie powinna ginąć w tłumie, a jednocześnie nie powinna być zbyt jaskrawa, by nie zrazić potencjalnych zainteresowanych do marki.

Ustawiając kampanię, zwróć również na wybór odpowiednich rozmiarów i formatów, a także zdefiniuj cel reklamy. Od tego, czy kampania ma za zadanie podnieść sprzedaż, czy zwiększyć rozpoznawalność marki, zależy cała reszta ustawień, włącznie z wyglądem kreacji. Na koniec musisz pamiętać o dopasowaniu stawek i budżetu na każdą z przygotowanych reklam, a w trakcie emisji kampanii – o weryfikacji skuteczności działań i optymalizacji kampanii.

Modele rozliczeń kampanii display

Mówiąc o modelach rozliczeń, warto na początku wspomnieć o wskaźniku, który ma ogromne znaczenie dla analizy i optymalizacji kampanii. Mowa o CTR (click through rate), czyli stosunku ilości kliknięć w reklamę do liczby jej wyświetleń. Im wyższy wskaźnik CTR, tym bardziej skuteczna kampania.

W kampaniach display stosowane są trzy główne rodzaje rozliczeń, które opisujemy niżej.

CPM – cost per mille – to model rozliczeń, w którym płacisz za tysiąc wyświetleń reklamy. Świetnie sprawdza się przy kampaniach typowo wizerunkowych, w których nie liczy się samo kliknięcie w kreację, a przede wszystkim jej dostrzeżenie przez osoby zainteresowane. Ważne, by korzystając z tego sposobu rozliczenia, pamiętać o ustawieniu cappingu, czyli limitu wyświetleń dla unikalnego użytkownika, by uniknąć sytuacji, w której reklama wyświetli się kilka razy tej samej osobie.

CPC – cost per click – w tym modelu rozliczeń płacisz za kliknięcie użytkownika w reklamę. To doskonale sprawdza się w reklamach nastawionych na sprzedaż lub promocję, gdzie liczy się interakcja z odbiorcą.

CPA – cost per action – to stosunkowo najrzadziej wykorzystywany model rozliczeń, w którym płacisz za wykonanie przez użytkownika konkretnej akcji. Może to być wypełnienie formularza, założenie konta lub złożenie zamówienia w sklepie internetowym. Minusem tego rozwiązania jest dość wysoki koszt opłaty za jednorazowe wykonanie akcji.

Kierowanie reklam – jak można targetować kampanię banerową?

Możliwości kierowania kampanii display, jakie udostępnia system Google Ads, są ogromne. Przede wszystkim możesz korzystać z opcji reklamy kontekstowej, czyli kierowania treści reklamy na wybrane przez ciebie słowa kluczowe lub w bardziej ogólny sposób skierować kampanię do witryn powiązanych z konkretną kategorią tematyczną.

Istnieje możliwość wyboru szczegółowych danych demograficznych, regionu, który cię interesuje, a także skierowanie kampanii do osób o konkretnych zainteresowaniach lub mających zdefiniowane plany. W takim wypadku twoje reklamy mogą wyświetlać się osobom, które akurat szukają pracy, chcą kupić określony produkt lub planują ślub czy wyjazd zagraniczny.

Jeśli posiadasz na swojej stronie kody śledzące, możesz również przeprowadzić kampanię remarketingową z użyciem reklamy display. Wówczas akcja będzie skierowana do osób, które już weszły w interakcję z twoją witryną, jednak nie dokonały konwersji, na której ci zależy.

Gdzie wyświetli się kampania?

Sieć reklamowa Google Display Network obejmuje ponad dwa miliony rozmaitych witryn internetowych, które zostały zweryfikowane w systemie Ad Sense. Należą do nich zarówno portale takie jak Onet czy Wirtualna Polska, jak i mniejsze strony oraz blogi, a także aplikacje dostępne w sklepie Google Play oraz kanały na YouTube. We wszystkich tych miejscach masz możliwość wyświetlenia swojej reklamy.

Czy to oznacza, że twoje kampanie będą wyświetlać się wszędzie? Nie do końca – miejsce emisji zależy od typu wybranej przez ciebie reklamy, grupy docelowej oraz metod kierowania, które wybrałeś. Jeśli zależy ci na konkretnym serwisie, możesz wybrać go w ustawieniach kampanii. Tego, gdzie wyświetli się twoja reklama, możesz dowiedzieć się, korzystając z narzędzia do planowania kampanii.

Dlaczego warto wdrożyć kampanię display?

Reklamy display nie bez powodu od wielu lat cieszą się dużą popularnością wśród produktów Google. Możliwość precyzyjnego ustalenia metod kierowania i określenia grup docelowych sprawiają, że jest to świetne narzędzie do budowania świadomości marki w oczach potencjalnych klientów, dające szansę na dotarcie do osób zainteresowanych, ale niekoniecznie aktywnie poszukujących informacji w danym temacie.

Odpowiedni dobór kreacji, przygotowanie kampanii zgodnie z wszystkimi zasadami, a także późniejsza optymalizacja na pewno wymagają niemało wysiłku. Jednak jeśli uda ci się skomponować atrakcyjną reklamę, masz szansę na osiągnięcie celów marketingowych przy stosunkowo niskim budżecie, a dzięki stałemu monitoringowi możesz dynamicznie wprowadzać zmiany i precyzyjnie dobierać odpowiednie kryteria.