Pinterest – inspiracje, pomysły, zakupy marzeń
Liczba użytkowników Pinteresta w Polsce: 3,7 mln osób, a w tym 86% kobiet i 14% mężczyzn. [15]
Najliczniejsze grupy wiekowe na Pintereście w Polsce: 25-34 (47%), 18-24 (25%), 35-44 (15%.) [15]
Zauważalność reklam na Pintereście przez polskich odbiorców: 9%. [4]
W porównaniu z Facebookiem, Instagramem czy LinkedInem, Pinterest może sprawiać wrażenie niszowego portalu społecznościowego, ale z e-commercowego punktu widzenia zdecydowanie należy poświęcić mu uwagę. Zwłaszcza że w 2021 roku Polska znalazła się w pierwszej dziesiątce krajów, w których Pinterest cieszył się dużym zainteresowaniem wśród użytkowników. [16]
Na początek warto wiedzieć, że jego nazwa pochodzi od słów: (z ang.) „pin” – szpilka lub przypiąć) i (z ang.) „interest” – zainteresowanie) [17]. Pinterest umożliwia swoim użytkownikom tworzenie tablic tematycznych, na których „przypina się” inspirujące zdjęcia, grafiki, infografiki, gify czy wideo związane z indywidualnymi zainteresowaniami.
Użytkownicy znajdują tam mnóstwo treści związanych z kulinariami, modą, urodą, zdrowym stylem życia, podróżami, domem, zwierzętami, technologią i dzielą się wszystkim tym, co uważają za estetyczne, inspirujące oraz godne uwagi.
Pinterest z punktu widzenia konsumenta umożliwia:
Pinterest na pierwszym miejscu stawia zainteresowania użytkownika oraz prezentację produktów i usług aniżeli budowanie bliskich relacji z innymi. Taki model sprawia, że na tej platformie jest zdecydowanie mniej zachowań dewiacyjnych, hejtu, spamu czy botów, co pozycjonuje ją jako bezpieczną i godną zaufania. Dlaczego jest to istotna informacja?
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Pinterest w 2020 roku [18] im bardziej pozytywne środowisko online, tym bardziej ma to wpływ na każdy etap ścieżki zakupowej – 6 na 10 badanych decyduje się na zakup, jeśli marka jest widoczna właśnie w takiej przestrzeni. Pinterest pod tym względem zdecydowanie wyróżnia się na tle innych mediów społecznościowych. W jaki sposób marketerzy mogą wykorzystać jego potencjał?
Pinterest z punktu widzenia korzyści wspierających sprzedaż umożliwia firmom:
Wnioski dla marketera:
Rzeczywistość digitalowego świata opisujemy trafnymi słowami i atrakcyjnymi obrazami, z którymi ludzie wchodzą w interakcję, kochają, nienawidzą, pragną bądź unikają. Na Pintereście użytkownicy kolekcjonują tylko te wirtualne marzenia, które chcą urzeczywistnić lub rzeczy, które uważają za niezwykle istotne – nie ma tam miejsca na przypadkowość! Aż 90% badanych wskazało, że to medium społecznościowe inspiruje do zakupów! Ponadto w opozycji do Facebooka lub Instagrama jest wolne od negatywnego wydźwięku, a jego pozytywny przekaz, rzetelność informacji i jakość są wpisane w politykę serwisu. [18]
Ta platforma może być odpowiednim miejscem dla przedsiębiorców z tych branż, w których wizualny content odgrywa dużą rolę np. moda, kulinaria, wystrój wnętrz i DIY, beauty czy motoryzacja. [19] Jak pokazują badania, 57% polskich użytkowników kupiło produkt, który znalazło na Pinterest. [15]
Vitaliya Maliuk – PPC Specialist: „Przepisem na sukces sprzedażowy na Pintereście jest zbilansowana kompozycja składników z obszaru SMM (z ang. Social Media Marketingu), SEO (z ang. Search Engine Optimization) oraz PPC (z ang. Pay Per Click). Warto zacząć od połączenia konta firmowego na Pintereście z e-sklepem, przesłania katalogu produktów oraz pełnej konfiguracji tagu Pinteresta, w tym opcji „Poprawionego Dopasowania” (tzw. Enhanced Match). Regularna publikacja wysokiej jakości wizualnych treści (od 15 do 25 pinów dziennie [20]), interakcja z contentem tworzonym przez innych użytkowników oraz optymalizacja pojedynczych pinów, tablic i konta pod wyszukiwarkę to podstawa zapewnienia odpowiedniego zasięgu w sieci Pinterest. Zrozumienie odbiorców – dobór właściwych ustawień kierowania, dostosowanie kreacji do preferencji potencjalnych klientów, określenie przedziału czasowego konwersji i długości ścieżki użytkownika – sprawią, że wyniki w kampaniach na Pintereście pozytywnie nas zaskoczą.
Ze względu na inspirujący charakter Pinteresta warto potraktować go głównie jako kanał rozpoczynający i wspomagający ścieżkę zakupową użytkowników w ramach wielokanałowej strategii reklamowej. Mimo iż platforma szybko nabiera popularności, nie możemy w tej chwili spodziewać się tak dużych zasięgów wśród polskich internautów na Pintereście, jak w przypadku innych sieci społecznościowych. Bierzemy te czynniki pod uwagę, planując kampanie Pinterest Ads dla naszych klientów. Jednocześnie reklama Pinterest Ads na rynku polskim jest rzadką praktyką, co pozwala wczesnym adaptującym się markom na zdobycie przewagi konkurencyjnej w walce o uwagę odbiorców”.
Przejdź na kolejną stronę i przeczytaj o tym, jak można sprzedawać na TikToku! >>>
Cały artykuł jest dostępny w formie e-booka!
Kliknij i pobierz go!