blog_small.png

Wzrost biznesu dzięki mediom społecznościowym, czyli o potencjale sprzedażowym SoMe

Pinterest – inspiracje, pomysły, zakupy marzeń

Liczba użytkowników Pinteresta w Polsce: 3,7 mln osób, a w tym 86% kobiet i 14% mężczyzn. [15]
Najliczniejsze grupy wiekowe na Pintereście w Polsce: 25-34 (47%), 18-24 (25%), 35-44 (15%.) [15]
Zauważalność reklam na Pintereście przez polskich odbiorców: 9%. [4]

W porównaniu z Facebookiem, Instagramem czy LinkedInem, Pinterest może sprawiać wrażenie niszowego portalu społecznościowego, ale z e-commercowego punktu widzenia zdecydowanie należy poświęcić mu uwagę. Zwłaszcza że w 2021 roku Polska znalazła się w pierwszej dziesiątce krajów, w których Pinterest cieszył się dużym zainteresowaniem wśród użytkowników. [16] 

Na początek warto wiedzieć, że jego nazwa pochodzi od słów: (z ang.) „pin” – szpilka lub przypiąć) i (z ang.) „interest” – zainteresowanie) [17]. Pinterest umożliwia swoim użytkownikom tworzenie tablic tematycznych, na których „przypina się” inspirujące zdjęcia, grafiki, infografiki, gify czy wideo związane z indywidualnymi zainteresowaniami. 

Użytkownicy znajdują tam mnóstwo treści związanych z kulinariami, modą, urodą, zdrowym stylem życia, podróżami, domem, zwierzętami, technologią i dzielą się wszystkim tym, co uważają za estetyczne, inspirujące oraz godne uwagi.

Pinterest z punktu widzenia konsumenta umożliwia:

  • eksplorowanie nieskończonej ilości pomysłów, inspiracji, zdjęć i treści pochodzących zarówno od innych użytkowników, jak i od marek
  • subskrybowanie tablic innych oraz śledzenie pojawiających się pinów
  • tworzenie tablic tzw. moodboardów, porządkowanie ich za pomocą sekcji, repinów oraz funkcji dodawanie notatek
  • współtworzenie tablic grupowych u marek
  • sprzyjający algorytm wyświetlania treści oraz sugerowania podobnych materiałów
  • przycisk Pinteresta – rozszerzenie do przeglądarki umożliwiające zapisywanie materiałów graficznych z odwiedzanych stron na własnych tablicach
  • wygodna alternatywa do zapisywania zdjęć na komputerze lub robienia screenshotów produktów w kontekście planowania, tworzenia list zakupów, list życzeń itd.

Pinterest na pierwszym miejscu stawia zainteresowania użytkownika oraz prezentację produktów i usług aniżeli budowanie bliskich relacji z innymi. Taki model sprawia, że na tej platformie jest zdecydowanie mniej zachowań dewiacyjnych, hejtu, spamu czy botów, co pozycjonuje ją jako bezpieczną i godną zaufania. Dlaczego jest to istotna informacja? 

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Pinterest w 2020 roku [18] im bardziej pozytywne środowisko online, tym bardziej ma to wpływ na każdy etap ścieżki zakupowej – 6 na 10 badanych decyduje się na zakup, jeśli marka jest widoczna właśnie w takiej przestrzeni. Pinterest pod tym względem zdecydowanie wyróżnia się na tle innych mediów społecznościowych. W jaki sposób marketerzy mogą wykorzystać jego potencjał?

Pinterest z punktu widzenia korzyści wspierających sprzedaż umożliwia firmom: 

  • połączenie konta na Pintereście z witryną, kontem Instagram, YouTube oraz Etsy
  • przekierowanie ruchu z pinów na dowolną stronę internetową
  • śledzenie konwersji w witrynie za pomocą tagu Pinteresta
  • dostęp do statystyk konta firmowego, w tym wyników organicznych, płatnych oraz uzyskanych pod wpływem reklam
  • publikację i segregację wizualnych elementów ze sklepu internetowego
  • tworzenie tablic inspiracyjnych z produktami podzielonymi na kategorie, które mogą odpowiadać kategoriom na stronie e-sklepu lub kategoriom tematycznym Pinteresta
  • dodanie do strony internetowej widgetów przekierowujących do poszczególnych tablic produktowych (board widget) czy zachęcających do śledzenia marki na Pinterest (follow button)
  • ułatwienie użytkownikom zapisywanie interesujących ich produktów ze strony sklepu i dodawanie do własnych tablic za pomocą funkcjonalności Pin It
  • tworzenie katalogów pinów na podstawie źródła danych (listy produktów ze sklepu internetowego), automatyczne generowanie grup produktów z katalogu w oparciu o kategorie „najlepiej sprzedające się”, „znów w magazynie”, „najlepsze oferty”, „nowości”, „ulubione przez pinnerów” oraz tworzenie własnych grup produktów z użyciem reguł
  • wyświetlanie użytkownikom podobnych produktów z katalogu produktów podczas przeglądania opublikowanych treści na tablicy
  • tworzenie pinów produktowych z automatyczną synchronizacją informacji dot. produktów, które pochodzą z witryn: cena, dostępność produktu i jego opis
  • realizację celów marketingowych dzięki reklamom Pinterest Ads – wybór konkretnego celu reklamowego (świadomość marki, wyświetlenia filmu, rozważenie zakupu, konwersje, sprzedaż katalogowa) 
  • wybór różnych formatów kreacji reklamowych pozwalających wyeksponować produkt w atrakcyjny sposób
  • targetowanie na podstawie zainteresowań, słów kluczowych, danych demograficznych i urządzeń
  • retargetowanie w oparciu o grupy odbiorców, którzy odwiedzili stronę WWW, zaangażowali się na tablicy marki, na podstawie adresów mailowych lub podobnych grup odbiorców (tzw. lookalike) 
pinterest magmac pin produktowy
Źródło: Pinterest MagMac 

Wnioski dla marketera:

Rzeczywistość digitalowego świata opisujemy trafnymi słowami i atrakcyjnymi obrazami, z którymi ludzie wchodzą w interakcję, kochają, nienawidzą, pragną bądź unikają. Na Pintereście użytkownicy kolekcjonują tylko te wirtualne marzenia, które chcą urzeczywistnić lub rzeczy, które uważają za niezwykle istotne – nie ma tam miejsca na przypadkowość! Aż 90% badanych wskazało, że to medium społecznościowe inspiruje do zakupów! Ponadto w opozycji do Facebooka lub Instagrama jest wolne od negatywnego wydźwięku, a jego pozytywny przekaz, rzetelność informacji i jakość są wpisane w politykę serwisu. [18]

Ta platforma może być odpowiednim miejscem dla przedsiębiorców z tych branż, w których wizualny content odgrywa dużą rolę np. moda, kulinaria, wystrój wnętrz i DIY, beauty czy motoryzacja. [19] Jak pokazują badania, 57% polskich użytkowników kupiło produkt, który znalazło na Pinterest. [15]

Vitaliya Maliuk – PPC Specialist: „Przepisem na sukces sprzedażowy na Pintereście jest zbilansowana kompozycja składników z obszaru SMM (z ang. Social Media Marketingu), SEO (z ang. Search Engine Optimization) oraz PPC (z ang. Pay Per Click). Warto zacząć od połączenia konta firmowego na Pintereście z e-sklepem, przesłania katalogu produktów oraz pełnej konfiguracji tagu Pinteresta, w tym opcji „Poprawionego Dopasowania” (tzw. Enhanced Match). Regularna publikacja wysokiej jakości wizualnych treści (od 15 do 25 pinów dziennie [20]), interakcja z contentem tworzonym przez innych użytkowników oraz optymalizacja pojedynczych pinów, tablic i konta pod wyszukiwarkę to podstawa zapewnienia odpowiedniego zasięgu w sieci Pinterest. Zrozumienie odbiorców – dobór właściwych ustawień kierowania, dostosowanie kreacji do preferencji potencjalnych klientów, określenie przedziału czasowego konwersji i długości ścieżki użytkownika – sprawią, że wyniki w kampaniach na Pintereście pozytywnie nas zaskoczą.

Ze względu na inspirujący charakter Pinteresta warto potraktować go głównie jako kanał rozpoczynający i wspomagający ścieżkę zakupową użytkowników w ramach wielokanałowej strategii reklamowej. Mimo iż platforma szybko nabiera popularności, nie możemy w tej chwili spodziewać się tak dużych zasięgów wśród polskich internautów na Pintereście, jak w przypadku innych sieci społecznościowych. Bierzemy te czynniki pod uwagę, planując kampanie Pinterest Ads dla naszych klientów. Jednocześnie reklama Pinterest Ads na rynku polskim jest rzadką praktyką, co pozwala wczesnym adaptującym się markom na zdobycie przewagi konkurencyjnej w walce o uwagę odbiorców”.

Przejdź na kolejną stronę i przeczytaj o tym, jak można sprzedawać na TikToku! >>>

Cały artykuł jest dostępny w formie e-booka!
Kliknij i pobierz go!

Strony: 1 2 3 4 5 6 7