Instagram – rozrywka, inspiracja, zakupy
Liczba użytkowników Instagrama w Polsce: 9,5 mln osób, a w tym 58,4% kobiet i 41,6% mężczyzn. [9]
Najliczniejsze grupy wiekowe na Instagramie w Polsce: 18-24 (35,7%), 25-34 (29,4%), 35-44 (14,8%). [9]
Zauważalność reklam na Instagramie przez polskich odbiorców: 25%. [4]
Instagram z punktu widzenia konsumenta:
Ten serwis społecznościowy umożliwia użytkownikom publikację zdjęć w charakterystycznych prostokątnych i kwadratowych formatach, a także krótkich wideo (Instagram Stories) i dłuższych materiałów (IGTV oraz relacji na żywo). Intuicyjna nawigacja (za sprawą przewijanego feedu, hashtagów, oznaczeń innych osób w postach czy funkcji „Eksploruj”) pozwala użytkownikom na dotarcie do treści znajdujących się w kręgu zainteresowań i pochodzących z całego świata! W kilku słowach: znajdują tam rozrywkę, inspiracje i zakupy.
W kontekście relacji użytkownik-marka, oprócz kontaktu z brandami, followowania (z ang. follow – podążać, śledzić) ich publikacji, wchodzenia w interakcję czy brania udziału w konkursach z punktu sprzedażowego umożliwia użytkownikom:
Instagram z punktu widzenia korzyści sprzedażowych dla brand managerów:
Instagram już od dawna nie jest traktowany jako medium, w którym użytkownicy dzielą się swoimi zdjęciami z danej chwili, tylko stał się wartościowym narzędziem wspierającym sprzedaż B2C. Aż 60% osób twierdzi, że dzięki niemu dowiaduje się o nowych produktach. [10]
Przyjrzyjmy się możliwościom platformy, które wspierają sprzedaż w digitalu:
Wnioski dla marketera:
Komunikacja na Instagramie jest niezwykle „nośna” i użytkownicy nawet 58 razy częściej (w przeliczeniu na obserwatora) angażują się w tym medium niż na Facebooku [11], zwiększając tym samym zasięgi treści pochodzących od marek. Jednocześnie posiada „ulotny” charakter, więc użytkownicy tym bardziej chcą pozostać z aktualnościami na bieżąco. Instagram stanowi więc idealne miejsce dla dynamicznie rozwijających się i podążających za trendami marek z branż: beauty, fashion, parentingowej, FMCG, handlu detalicznego czy usług (ale nie tylko!).
Czynnikami determinującymi efektywność działań i rozwój firmowego profilu na Instagramie są: odpowiednie zrozumienie oczekiwań i zachowań grupy docelowej, poczucie estetyki, umiejętność tworzenia wysokiej jakości treści wizualnych oraz wykorzystanie wszystkich funkcjonalności platformy, którymi sprawnie operują sami jej użytkownicy.
Relacje zza kulis, autentyczność, rozrywka, inspirowanie, wzbudzenie intencji zakupowych poprzez wysokiej jakości content kierujący do WWW i współprace z influencerami… to wszystko ma oczarować odbiorcę. Każdy z tych elementów bowiem składa się na ścieżkę zakupową potencjalnego klienta, którego od wizyty na profilu marki do dokonania zakupu w e-sklepie dzieli tylko kilka kliknięć. Instagramowy content będzie pomocny w przeprowadzeniu go po tej ścieżce – aż do ostatniego kliknięcia finalizującego zakup.
Aleksandra Gawin – Junior Paid Social Media Specialist: „Firmowy profil na Instagramie ma duży potencjał sprzedażowy, szczególnie jeśli jest zintegrowany z fanpage’em na Facebooku, ponieważ wówczas uzyskujemy dostęp do zaawansowanych funkcji reklamowych, wspierających cele sprzedażowe. Z doświadczenia wiemy, że o powodzeniu kampanii performance na Instagramie decyduje wysokiej jakości kreacja graficzna, ponieważ użytkownicy „kupują oczami”. Liczy się także język korzyści, gdyż produkt ma spełniać ich potrzeby, które marka musi doskonale rozumieć.
Ponadto nie może zabraknąć wyraźnego CTA spełniającego cel reklamowy, co ma istotne znaczenie w generowaniu konwersji. Na koniec najważniejsze – budżet i właściwe targetowanie reklamy (z korzyścią dla użytkowników, bo nie tracą czasu na treści, które ich nie interesują oraz dla reklamodawców, gdyż pozwala to na optymalne wykorzystanie budżetu). Skuteczna kampania reklamowa na Facebooku i na Instagramie zdecydowanie wymaga odpowiedniej znajomości panelu reklamowego, więc zasadne jest powierzenie jej specjalistom, którzy posiadają know-how i za każdym razem, optymalizując kampanię, nie tracą z oczu celu biznesowego swoich klientów”.
Przejdź na kolejną stronę i dowiedz się więcej o potencjale sprzedażowym LinkedIna! >>>
Cały artykuł jest dostępny w formie e-booka!
Kliknij poniżej i pobierz go!