blog_small.png

Wzrost biznesu dzięki mediom społecznościowym, czyli o potencjale sprzedażowym SoMe

Instagram – rozrywka, inspiracja, zakupy

Liczba użytkowników Instagrama w Polsce: 9,5 mln osób, a w tym 58,4% kobiet i 41,6% mężczyzn. [9]
Najliczniejsze grupy wiekowe na Instagramie w Polsce: 18-24 (35,7%), 25-34 (29,4%), 35-44 (14,8%). [9]
Zauważalność reklam na Instagramie przez polskich odbiorców: 25%. [4]

Instagram z punktu widzenia konsumenta:

Ten serwis społecznościowy umożliwia użytkownikom publikację zdjęć w charakterystycznych prostokątnych i kwadratowych formatach, a także krótkich wideo (Instagram Stories) i dłuższych materiałów (IGTV oraz relacji na żywo). Intuicyjna nawigacja (za sprawą przewijanego feedu, hashtagów, oznaczeń innych osób w postach czy funkcji „Eksploruj”) pozwala użytkownikom na dotarcie do treści znajdujących się w kręgu zainteresowań i pochodzących z całego świata! W kilku słowach: znajdują tam rozrywkę, inspiracje i zakupy.

W kontekście relacji użytkownik-marka, oprócz kontaktu z brandami, followowania (z ang. follow – podążać, śledzić) ich publikacji, wchodzenia w interakcję czy brania udziału w konkursach z punktu sprzedażowego umożliwia użytkownikom:

  • dowiadywanie się o nowych trendach, produktach i usługach, które modelują intencje zakupowe
  • podejmowanie interakcji z efemerycznym contentem w Instagram Stories np. w kontekście unikalnych promocji ograniczonych czasowo czy kodów rabatowych
  • eksplorowanie wirtualnych sklepów (Instagram Shops)
  • możliwość płatności przez aplikację (Instagram Checkout) – opcja dostępna na ten moment za granicą
  • szybkie przejście z karty produktu na Instagramie do sklepu internetowego marki, znajdującego się poza aplikacją
  • obserwowanie influencerów będących ambasadorami marki, promujących produkty innych brandów i oferujących atrakcyjne kody rabatowe
  • zapisywanie postów w prywatnej kolekcji i tworzenie list życzeń (również zakupowych)

Instagram z punktu widzenia korzyści sprzedażowych dla brand managerów:

Instagram już od dawna nie jest traktowany jako medium, w którym użytkownicy dzielą się swoimi zdjęciami z danej chwili, tylko stał się wartościowym narzędziem wspierającym sprzedaż B2CAż 60% osób twierdzi, że dzięki niemu dowiaduje się o nowych produktach. [10] 

Przyjrzyjmy się możliwościom platformy, które wspierają sprzedaż w digitalu:

  • dedykowane konto biznesowe dla firm dające dostęp do statystyk dot. obserwujących, umożliwiające uproszczoną obsługę wiadomości czy dodanie danych kontaktowych firmy i tworzenie reklam
  • uzyskanie oznaczenia potwierdzającego weryfikację oficjalnego profilu marki na Instagramie, co potwierdza jej autentyczność
  • powiązanie instagramowego konta marki z fanpage’em na Facebooku w celu np. udostępniania postów lub relacji z Instagrama bezpośrednio na Facebooku, co pozwala zwiększać zasięg treści
  • konfiguracja sklepu na Instagramie i funkcji „Zakupy” pozwalająca na prezentację produktów z katalogu, oznaczanie ich na zdjęciach, w filmach i relacjach wraz z krótkim opisem, ceną i linkiem kierującym do sklepu internetowego
  • możliwość nagłośnienia akcji promocyjnej lub oferty ograniczonej czasowo w Instastories, które są widoczne w aplikacji do 24 godzin
  • różne formaty reklamowe (promocja postów statycznych i wideo, reklamy z oznaczonymi produktami kierujące do e-sklepu – Instagram Shopping Ads, reklamy w relacjach Instastories, karuzelowe z wieloma produktami, w formie kolekcji z oznaczonymi produktami czy w sekcji „Eksploruj”)
  • precyzyjne targetowanie reklam po lokalizacji, geolokalizacji, danych demograficznych, zainteresowaniach czy zachowaniach
  • możliwość stworzenia grupy podobnych odbiorców (tzw. lookalike) i niestandardowych grup na podstawie adresów e-mail z bazy lub po numerach telefonów
  • możliwość wykorzystania stworzonych na potrzeby Facebooka grup odbiorców i skierowanie do nich reklamy powiązanej z profilem marki na Instagramie
  • dodanie linku afiliacyjnego (tzw. swipe up) w relacji na Instagram Stories lub w opisie profilu (w tzw. bio) przekierowującego do wybranej strony internetowej
  • korzystanie z dedykowanych i unikalnych dla danej marki hashtagów, które agregują wszystkie posty z profilu i stanowią swoisty wyróżnik, zapewniając ciągłość komunikacji, zwłaszcza jeśli są wykorzystywane także w innych kanałach społecznościowych lub w materiałach online lub offline
  • oznaczanie lokalizacji postów i relacji, co ułatwia użytkownikom znajdującym się w pobliżu na odkrycie produktowych treści na profilu, a także zameldowanie się podczas wizyty w sklepie stacjonarnym, restauracji lub w innym obiekcie
  • współpraca z influencerami generująca duże zasięgi (w zależności od potencjału zasięgowego influencera) i możliwość cross promocji z markami na poziomie Instagrama

Wnioski dla marketera:

Komunikacja na Instagramie jest niezwykle „nośna” i użytkownicy nawet 58 razy częściej (w przeliczeniu na obserwatora) angażują się w tym medium niż na Facebooku [11], zwiększając tym samym zasięgi treści pochodzących od marek. Jednocześnie posiada „ulotny” charakter, więc użytkownicy tym bardziej chcą pozostać z aktualnościami na bieżąco. Instagram stanowi więc idealne miejsce dla dynamicznie rozwijających się i podążających za trendami marek z branż: beauty, fashion, parentingowej, FMCG, handlu detalicznego czy usług (ale nie tylko!). 

Czynnikami determinującymi efektywność działań i rozwój firmowego profilu na Instagramie są: odpowiednie zrozumienie oczekiwań i zachowań grupy docelowej, poczucie estetyki, umiejętność tworzenia wysokiej jakości treści wizualnych oraz wykorzystanie wszystkich funkcjonalności platformy, którymi sprawnie operują sami jej użytkownicy.

Relacje zza kulis, autentyczność, rozrywka, inspirowanie, wzbudzenie intencji zakupowych poprzez wysokiej jakości content kierujący do WWW i współprace z influencerami… to wszystko ma oczarować odbiorcę. Każdy z tych elementów bowiem składa się na ścieżkę zakupową potencjalnego klienta, którego od wizyty na profilu marki do dokonania zakupu w e-sklepie dzieli tylko kilka kliknięć. Instagramowy content będzie pomocny w przeprowadzeniu go po tej ścieżce – aż do ostatniego kliknięcia finalizującego zakup.

Aleksandra Gawin – Junior Paid Social Media Specialist: „Firmowy profil na Instagramie ma duży potencjał sprzedażowy, szczególnie jeśli jest zintegrowany z fanpage’em na Facebooku, ponieważ wówczas uzyskujemy dostęp do zaawansowanych funkcji reklamowych, wspierających cele sprzedażowe. Z doświadczenia wiemy, że o powodzeniu kampanii performance na Instagramie decyduje wysokiej jakości kreacja graficzna, ponieważ użytkownicy „kupują oczami”. Liczy się także język korzyści, gdyż produkt ma spełniać ich potrzeby, które marka musi doskonale rozumieć.

Ponadto nie może zabraknąć wyraźnego CTA spełniającego cel reklamowy, co ma istotne znaczenie w generowaniu konwersji. Na koniec najważniejsze – budżet i właściwe targetowanie reklamy (z korzyścią dla użytkowników, bo nie tracą czasu na treści, które ich nie interesują oraz dla reklamodawców, gdyż pozwala to na optymalne wykorzystanie budżetu). Skuteczna kampania reklamowa na Facebooku i na Instagramie zdecydowanie wymaga odpowiedniej znajomości panelu reklamowego, więc zasadne jest powierzenie jej specjalistom, którzy posiadają know-how i za każdym razem, optymalizując kampanię, nie tracą z oczu celu biznesowego swoich klientów”.

Przejdź na kolejną stronę i dowiedz się więcej o potencjale sprzedażowym LinkedIna! >>>

Cały artykuł jest dostępny w formie e-booka!
Kliknij poniżej i pobierz go!

Strony: 1 2 3 4 5 6 7