blog_small.png

Marketingowe trendy i wyzwania na 2024

Strategie marketingowe
Marketingowe trendy i wyzwania na 2024

Jako marketerzy, których głównym zadaniem jest budowanie silnych marek nieustannie wybiegamy w przyszłość. Myśląc o kolejnym miesiącu, kwartale, roku, estymujemy budżety, dobieramy i szacujemy konkretne wskaźniki, projektujemy komunikację. Każdego dnia analizujemy rzeczywistość, bo doskonale wiemy, że nasze działania muszą być adekwatne do realiów, a zatem przydatne i interesujące dla użytkowników. Tak będzie i tym razem – w naszym opracowaniu przyglądamy się zjawiskom, które pojawiły się już w 2023 roku i co do których przewidujemy, że będą miały duże znaczenie w działaniach marketingowych w ciągu najbliższych miesięcy, a nawet lat. 

Najważniejszy kierunek marketingu w 2024

Trzeba podkreślić, że w warunkach zmienności i niepewności, które w trzeciej dekadzie XXI wieku stają się normą, dużo trudniej jest cokolwiek przewidywać. Z drugiej strony, biorąc na siebie odpowiedzialność (z)budowania silnej marki w digitalu, powinniśmy wiedzieć w jakim miejscu ma być ta marka za rok czy 5 lat i krok po kroku – realizując wyznaczone cele marketingowe – podążać w tym kierunku. Nie dotrzemy przecież we właściwe miejsce, jeżeli nie wiemy po co i dokąd się wybieramy… 

Chcąc prowadzić skuteczny marketing dla swojego brandu, w pierwszej kolejności należy w ogóle mieć wizję swojej marki – silną ideę, która jest wyznacznikiem wszelkich działań marketingowych, związanych również z adaptacją kolejnych trendów. Nie da się zbudować silnej, rozpoznawalnej wśród target group marki, bazując na często krótkotrwałych trendach czy kreatywnych, ale adhockowych pomysłach – to działania taktyczne, które długoterminowo się nie sprawdzą. 

Zwróćmy również uwagę, że w czasach, gdy w zaledwie kilka sekund – z pomocą sztucznej inteligencji – jesteśmy w stanie stworzyć tekst, grafikę czy plan kampanii sprzedażowej, należy zmienić podejście do marketingu. 

W zamieszczonych poniżej wypowiedziach specjalistów z działów Content & Kreacja, Social Media & Influencer Marketing, SEO/SXO & Content Marketing, Grafika & UX oraz PPC na temat konkretnych trendów marketingowych, jakie przewidują na 2024 rok jeden temat wyraźnie się wybija – dalszy rozwój narzędzi sztucznej inteligencji. To jasny sygnał, że warto zaimplementować lub rozwinąć narzędzia AI i efektywnie z nich korzystać – z ważnym zastrzeżeniem! Już w cyklu Veneo vs. AI, który zrealizowaliśmy w 2023 roku pokazaliśmy, że ta stale rozwijająca się technologia niewiele zdziała bez ludzkiej kreatywności, umiejętności analizy, zdolności wykorzystania rozmaitych danych oraz najważniejszych elementów, czyli wiedzy specjalistycznej, tzw. wiedzy niejawnej i empatii. 

W obliczu tak zarysowanych wyzwań najważniejszym kierunkiem w 2024 roku staje się budowanie kompetencji marketingowych, stała obserwacja otoczenia i umiejętność wejścia w buty core target (co wcale nie jest tak proste), by na końcu skutecznie egzekwować ideę marki. Ale nie pisząc artykuły, publikując posty w SoMe czy kręcąc filmiki, tylko tworząc  k o m u n i k a c j ę. Tylko w ten sposób zapewnimy marce rozwój. Bo marki muszą się rozwijać i odnajdywać w aktualnej rzeczywistości, przynosząc konsumentom realne i atrakcyjne korzyści. Jak mogą się rozwijać w ramach egzekucji swoich marketingowych założeń strategicznych?

Przyjrzyjmy się trendom dla poszczególnych obszarów, które przygotowali specjaliści z Veneo i Veneo Performance, pamiętając, że warto zaimplementować jedynie takie rozwiązania, które gwarantują spójność z wizją marki i są atrakcyjne dla grupy docelowej. 

 

Content & Kreacja

1238-wiktor-orzel

Wiktor Orzeł
Content Manager

Trendy 2024 w Content Marketingu 

Autentyczność to na pewno jeden z trendów, który będzie zwyżkował w roku 2024 oraz kolejnych latach. To z kolei będzie miało wpływ zarówno na content hybrydowy, jak i renesans formatów tradycyjnych. Do łask wrócą vlogi, wywiady, na wartości będą nadal zyskiwać podcasty i niezmiennie – relacje live (ludzkość od zawsze uwielbiała się podglądać). Na wartości będą zyskiwać także content creatorzy w kontrze do tradycyjnego rynku Influencer Marketingu. Otwartym pozostaje pytanie, czy jesteśmy u progu kolejnej rewolucji, którą zapoczątkowała aplikacja Be Real (być może i tam wkrótce pojawi się kanał typu business dla marek?), czy jednak świat nadal czeka na inny przełomowy format społecznościowy, który stanie się podobnym fenomenem jak niegdyś Facebook.

Warto jednak pamiętać o tym, że w 2024 roku konsumenci nadal szukają odtrutki na konsumpcyjny i wyidealizowany przekaz reklamowy, który przez dekady serwowały im Marki. Do łask powróci więc: maksymalizm, estetyka kampowa czy wręcz – kiczowata. Coraz mniej pożądane staną się wymuskane kreacje czy minimalistyczne kompozycje, które do tej pory uchodziły za wzór. W przestrzeni narracyjnej będziemy też obserwować coraz sprawniejsze adaptowanie retromarketingowych wzorców z lat 2000., które już teraz dla dużej części pokolenia Z mają charakter sentymentalny.

2024 rok oraz kolejne lata to także weryfikacja greenwashingowych praktyk marek. Zmiany klimatyczne będą coraz bardziej widoczne i dotkliwe, zaostrzać się będzie tym samym dyskurs dotyczący polityki klimatycznej i społecznej odpowiedzialności biznesu, co będzie miało niebagatelny wpływ na komunikację marketingową i wymagania konsumentów dot. zrównoważonego rozwoju.

Rok 2024 to także weryfikacja przydatności AI jako narzędzia dla marketerów, contentowców grafików itp. W kontrze do ilościowego i bardzo często śmieciowego contentu generowanego przez algorytmy, na jakości będą zyskiwać treści tworzone bez bezpośredniego udziału „maszyn”. Wydaje się całkiem prawdopodobne, że już niebawem content może zacząć być „etykietowany” lub „flagowany” jako ten tworzony z lub bez udziału sztucznej inteligencji. Z drugiej strony trudno wykluczyć, że mimo wszystko, AI zabierze część etatów także w sektorze reklamowym oraz w IT, co może negatywnie odbić się na kondycji branży.

 

SEO/SXO & Content Marketing

Ewa Zięba

Ewa Zięba
SXO Manager

Trendy 2024 w SEO 

SEO jest i w dalszym ciągu będzie jednym z najtańszych sposobów pozyskiwania ruchu na strony internetowe i nie należy ignorować tego narzędzia w drodze do osiągania zamierzonych celów biznesowych. Trzeba natomiast podkreślić, że utrzymanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania będzie wymagało dostosowania działań optymalizacyjnych i pozycjonujących do najnowszych trendów, które warto omówić. 

Bez wątpienia najważniejsze zmiany w SEO będą wynikiem dynamicznego rozwoju narzędzi sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego. Jeżeli jeszcze nie wykorzystujesz możliwości AI do zwiększenia skuteczności w realizacji określonych działań z zakresu SEO, to czas to zmienić. Kolejne aktualizacje algorytmów pokazują, że Google nieustannie dąży do prezentowania użytkownikom jak najbardziej trafnych i spersonalizowanych wyników wyszukiwania na dane zapytania, wykorzystując nowe technologie. Poziom rozumienia kontekstu, intencji i preferencji przez algorytmy jest coraz wyższy, dlatego twoja strona musi dostarczać bezpośrednie i precyzyjne odpowiedzi na pytania użytkowników, tak aby zaspokajać ich potrzeby pośrednio już na etapie SERP’ów i bezpośrednio wewnątrz witryny. 

10 najważniejszych trendów SEO w 2024 roku

  1. Wykorzystuj narzędzia oparte o sztuczną inteligencję
  2. Doświadczenia użytkownika stawiaj na pierwszym miejscu (SEO+UX)
  3. Prowadź działania wyłącznie na podstawie opracowanej strategii SEO
  4. Dostarczaj jakościowe treści zgodne z zasadami content marketingu
  5. Buduj zaufanie i wizerunek eksperta przy zastosowaniu zasad koncepcji E.E.A.T.
  6. Podkreśl swoją obecność w wynikach zero (Zero Click Searches)
  7. Nie ignoruj rosnącej popularności wyszukiwania głosowego
  8. Zacznij optymalizować materiały wideo
  9. Stawiaj na dywersyfikację źródeł pozyskiwania linków w procesie linkbuildingu
  10. Optymalizuj strony pod urządzenia mobilne

W 2024 roku postaw na jakość – jakość contentu, linkowania i całości doświadczeń użytkownika ze stroną internetową. Wszystkim prowadzonym przez ciebie działaniom SEO powinien przyświecać jasno określony cel oparty o wypracowaną strategię oraz to, w jaki sposób możesz zaspokoić potrzeby odbiorców. Przede wszystkim pozwól użytkownikom cię odnaleźć! Pamiętaj, że w SERP’ach robi się coraz ciaśniej dla organicznych wyników wyszukiwania, dlatego wykorzystuj znane ci metody i szukaj nowych perspektyw pozycjonowania, aby nie dać się wyprzedzić konkurencji. Wraz z ewolucją algorytmów powinny ewoluować także Twoje sposoby docierania do odbiorców. Ignorowanie wspomnianych trendów SEO na 2024 rok może skutkować cofnięciem się o trzy kroki.

Czy w 2024 będziemy ponosić konsekwencje bezrefleksyjnego wykorzystywaniu narzędzi AI, tak popularnego anty-trendu z 2023? Być może. :)