Branża fashion wyznacza trendy nie tylko na pokazach mody czy na ulicy – robi to również w marketingu. Angażuje swoich odbiorców w wyjątkowo skuteczny sposób. Współcześnie nikogo już nie dziwi, że coraz śmielej i z ogromną dozą kreatywności sięga po narzędzia marketingu internetowego. Nie chodzi przy tym wyłącznie o kampanie sprzedażowe, ale – co wydaje się szczególnie interesującym zagadnieniem – budowanie tożsamości marki (brand identity) za pomocą Content Marketingu. Jak budować atrakcyjny content modowy w Sieci i stworzyć coś więcej niż fashion blog?
Miłośnicy mody to zdecydowanie jedna z najbardziej oddanych grup fanów na świecie. Często swoje ulubione magazyny modowe traktują jak Biblię. W ich codzienność wplata się czytanie newsów modowych prosto z fashion weeków czy szukanie inspiracji modowych. To prawdziwi pasjonaci oraz esteci – aby pozyskać ich uwagę, działania content marketingowe powinny dążyć do wzbudzenia ciekawości a nawet zachwytu, a gdy to się już wydarzy – zapraszać ich do świata marki. W większości przypadków podejście wielu marek jest inne – ich głównym celem jest bezpośrednia reklama produktu i szybka sprzedaż.
Z drugiej strony da się zaobserwować, że grono oddanych fanów contentu fashion rośnie w siłę – moda to jedna z najsilniejszych branży na rynku. Nawet najlepsi fotografowie oraz topmodelki często decydują się na współpracę z magazynem Vogue za darmo, nie oczekując wynagrodzenia. Przypomnijmy też sobie pierwsze wydanie polskiej edycji magazynu i głośną okładkę z supermodelkami pozującymi na tle zamglonego Pałacu Kultury i Nauki. To wydarzenie odbiło się szerokim echem i podzieliło fanów mody!
Przytoczone fakty idealnie obrazują niesamowitą władzę i siłę, którą posiada branża fashion. Okazuje się przy tym, że content tworzony w ramach internetowego magazynu modowego też może oddziaływać z wielką mocą – oczywiście jeśli będziemy go umiejętnie kreować!
Tworząc content modowy, musisz zapewnić odbiorcom wyczerpującą i konkretną dawkę informacji i to na poziomie eksperckim. Biorąc pod uwagę specyfikę branży fashion i oczekiwania jej fanów – to może jednak nie być wystarczające. Odbiorca wyczulony na estetykę potrzebuje zachęty wizualnej do konsumowania treści, jak i do późniejszego podtrzymania jego uwagi. Tekst wraz z wybranym ilustracjami/zdjęciami muszą tworzyć spójny i estetyczny całokształt. Fani mody to najczęściej osoby kreatywne o artystycznej duszy, wyczulone na piękno. Oprawa wizualna, jak i sama treść są dla nich tak samo ważne.
Wszystko zaczyna się od…strategii marki i jej komunikacji. To na założeniach strategicznych powinien bazować cały content, czyli de facto komunikacja. Strategia wyznacza nam drogę, którą marka powinna podążać – określa sposób, w jaki marka zamierza komunikować się z odbiorcą oraz to, jak chce być wizerunkowo postrzegana. Dopiero (albo i już?) po stworzeniu strategii komunikacji i zdefiniowaniu jej założeń, możemy skupić się na budowaniu komunikacji – między innymi poprzez treści blogowe.
Nie działaj po omacku. Potraktuj bloga jako jeden z głównych elementów egzekucji strategii marketingowej, wyznacz jego konkretne cele. Pamiętaj jak ważna jest systematyczność – to wręcz klucz do sukcesu. Dziel się wartościowymi treściami, podanymi w odpowiednim kontekście i momencie. Tworzenie contentu dla marki modowej potraktuj dokładnie tak, jak odbiorcy magazynów fashion traktują modę – musi być on tworzony z pasją i zainteresowaniem, stanowić swego rodzaju zaproszenie dla odbiorcy do wspólnego odkrywania świata marki. Świata, który sprawi, że odbiorca będzie sam chciał zagłębiać się w niego coraz bardziej.
Tworzenie dobrego contentu – czyli takiego, który odbiorcy chcą czytać – przekłada się na zasięg bloga, co skutkuje zwiększoną rozpoznawalnością marki. Im więcej oryginalnych i ciekawych treści, tym lepsze pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.
Co więcej, regularne dzielenie się wiedzą z odbiorcami to idealny sposób na zdobycie zasięgów w sposób organiczny – czyli całkowicie darmowy. W ten sposób sami zdobywamy uwagę klienta, zamiast ją kupować – np. poprzez wykorzystywanie płatnych reklam. Po wyczerpaniu budżetu reklamy przestają działać, natomiast treści na blogu opublikowane raz – generują zasięg non stop!
Warto nadmienić, że pułapką przy stosowaniu płatnych reklam może stać się również ślepota banerowa. To zjawisko, gdzie internauci automatycznie (często też nieświadomie) ignorują reklamy w witrynach internetowych. Płatne reklamy mają ogromny potencjał i skuteczną siłę działania. Logicznym jest więc, że zyskały bardzo dużą popularność wśród reklamodawców. Internauci przyzwyczaili się do ich obecności w Sieci tak bardzo, że w swojej podświadomości wiedzą, w której część strony wyświetlona zostanie reklama – przez to je ignorują, dosłownie ich nie zauważając. A zatem płatna promocja wcale nie musi być najskuteczniejszym (czy też jedynym) rozwiązaniem na zdobycie zasięgów przez markę. To dlatego tak ważne jest tworzenie dobrego contentu, którego odbiorcy nie zignorują, a wręcz przeciwnie – sami będą go poszukiwać, a potem z zaangażowaniem konsumować.
Potencjalny klient może szukać w Sieci odpowiedzi na swoje pytania i tym sposobem trafić na bloga marki całkowicie przypadkowo – ale za to już całkiem świadomie tam zostać! Początkowym zamiarem odbiorcy nie musi być już od razu dokonanie zakupu, ale chęć uzyskania odpowiedzi na jego pytania i wątpliwości. Może satysfakcja wynikająca z zaspokojenia jego głodu wiedzy przełoży się na chęć zakupu produktu marki?
Magazyn internetowy „The art of life”, który tworzymy (obok wielu innych aktywności) dla Marki ADAM BARON to nie tylko inspirujące treści i porady. W obrębie podstrony blogowej można znaleźć zakładkę odsyłającą bezpośrednio do e-sklepu Marki, przy czym w żaden sposób nie jest ona wyróżniona. Nie nakłania do zakupu – to content publikowany regularnie na blogu Marki gra główną rolę. Oczywiście, skupiamy się również na produktach, ale robimy to w sposób nienachalny, nie zaburzając koncepcji internetowego magazynu modowego.
Niektórzy twierdzą, że blogi swoje lata świetności mają już za sobą. Nic bardziej mylnego – nadal docierają do dużej liczby osób, zwiększając przy tym świadomość marki wśród klientów oraz budując jej pozycjonowanie. Blogi – szczególnie w dzisiejszym świecie – są idealnym narzędziem do podzielenia się z odbiorcami swoją ekspercką wiedzą. Wtedy równocześnie kreujemy nasz wizerunek – właśnie jako branżowego eksperta. Content publikowany na blogu może stać się również elementem promocji w social mediach.
Tworząc blogowy content, warto uwzględnić dobre praktyki SEO – wówczas zwiększymy widoczność naszych treści, a co za tym idzie – świadomość marki. Pamiętajmy, że każdy kontakt użytkownika z naszą treścią, to kontakt z marką.
Warto wspomnieć jeszcze, że content blogowy może być dystrybuowany w newsletterach – wówczas możemy mieć pewność, że nasze treści trafią do odbiorców realnie zainteresowanych marką i jej ofertą.
Konsekwencja w publikowaniu treści idąca w parze z zaangażowaniem – to jedna z głównych zasad w content marketingu. Prowadząc bloga, musisz zadbać o regularność oraz cykliczność publikowanych na nim treści. Osiągnięcie zamierzonego celu często wymaga sporo czasu oraz energii – oprócz systematyczności oraz tworzenia kreatywnego contentu musisz dodatkowo zadbać o późniejszą analizę wyników, w czym pomoże ci odpowiednio skonfigurowane narzędzie Google Analytics.
Prowadzenie bloga jest bardzo ważne z punktu widzenia budowania wizerunku oraz tożsamości marki. Spójnie ze strategią komunikacji marki, możemy zaprezentować klientom jej określony wizerunek. Autentyczność oraz tworzenie interesujących treści wpłynie na dotarcie i zainteresowanie szerszego grona osób – co więcej, nie tylko tych związanych czy zainteresowanych branżą fashion!
Reasumując – prowadzenie bloga może być świetnym miejscem na realizację marketingu wizerunkowego, gdyż poza możliwością dzielenia się wiedzą ekspercką, przedstawiamy wizerunek marki w określonym kierunku, zgodnie z jej ideą.
Jak więc w praktyce tworzyć ciekawy content?
Rezultat? Jeden z pierwszych z opublikowanych przez nas wpisów blogowych trafił na pozycję zero w Googlu (jako fragment z odpowiedzią). To oznacza około 500 organicznych wejść miesięcznie na stronę tego konkretnego artykułu, a więc na stronę Marki.
Tak jak zostało już wyżej wspomniane (warto to podkreślić jeszcze raz), tworząc magazyn internetowy dla Marki ADAM BARON, nie skupiamy się tylko i wyłącznie na produktach samej Marki – poruszamy tematy o najnowszych trendach, modzie, historii, a nawet kwestiach społecznych. Skupiamy się na tym, aby każdy artykuł tworzony był w duchu marki i oddawał wartości, którymi się kieruje. Nasz magazyn postrzega branżę fashion w szerszy sposób – nawiązuje do stylu życia fanów fashion, zrównoważonego rozwoju, idei zero waste i minimalizmu czy przemian społecznych. Naszym głównym celem nie jest prezentacja samego produktu. Chcemy, aby wartości prezentowane przez Markę ADAM BARON miały realny wpływ na naszych czytelników i klientów Marki.
Kreatywny i niepowtarzalny content to sposób na budowanie wizerunku w Sieci. Dzięki dzieleniu się zdobytą wiedzą i doświadczeniem z czytelnikiem, zaciekawisz go i sprawisz, że będzie chciał wejść do Twojego świata – i miejmy nadzieję, zostać w nim na zawsze! Brzmi magicznie, ale o to właśnie chodzi w tworzenie dobrego contentu!
Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z jego mocy i wykorzystuje content do celów wizerunkowych czy biznesowych. Zdobywając najpierw zaufanie odbiorcy bez atakowania go nachalną reklamą, możesz zdobyć grono naprawdę oddanych klientów. To często długotrwały proces, ale tworzenie wartościowego contentu może być kluczem do sukcesu. Zadajmy sobie pytanie – ile w dzisiejszym świecie znajdziemy treści w treści? Wniosek jest bardzo prosty – odbiorcy potrzebują kreatywnego i wartościowego contentu!