gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Prowadzenie blogów

W ostatnich latach coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie firmowych blogów. Dzięki temu nie tylko zwiększają oni swoje zasięgi, docierając do większej liczby osób, ale także kreują swój wizerunek branżowego eksperta. Jakie są korzyści z prowadzenia bloga firmowego i co należy wiedzieć, by robić to dobrze?

Czym jest blog firmowy?

Wielu osobom słowo „blog” kojarzy się z internetowym pamiętnikiem, jaki u zarania Internetu każdy mógł założyć, by dzielić się osobistymi przemyśleniami. Blog biznesowy w niczym nie przypomina jednak prywatnego dzienniczka – to kompletnie inne miejsce w sieci. Służy budowaniu relacji i publikacji tekstów nawiązujących do branży oraz działalności firmy. Blog jest miejscem na darmowy PR, w którym firma może pokazać się w pożądanym świetle, jednocześnie dbając o swój wizerunek jako eksperta w danej dziedzinie.

Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego?

Prowadzenie bloga firmowego wiąże się z ogromnym zaangażowaniem. Tego nie da się robić od czasu do czasu – wówczas ten kanał komunikacji nigdy nie osiągnie zamierzonego celu. Aby wszystkie działania odniosły pożądany efekt, należy poświęcić sporo czasu oraz energii na systematyczną publikację treści, promowanie ich oraz analizę wyników. Dlaczego to miałoby się komukolwiek opłacić?

Pierwszym powodem, dla którego warto to robić, jest budowanie wizerunku marki. Blog pozwala przedstawić firmę z najkorzystniejszej strony. Nadaje jej ludzką twarz i pomaga zaprezentować ją potencjalnym klientom i współpracownikom w sposób zgodny ze strategią komunikacji — w tym kanale mamy pełną kontrolę nad treściami, które nas dotyczą. Dzięki temu marka może budować pozycję eksperta w branży, budując tym samym określony wizerunek. To także możliwość zainteresowania swoją działalnością większego grona odbiorców, które do tej pory nie miało kontaktu z branżą lub nie zdawało sobie sprawy z własnych potrzeb. W dodatku łatwiej można nawiązać z nimi relację, dzięki bezpośredniej komunikacji z zainteresowanymi w komentarzach i wiadomościach.

Kolejną korzyścią jest wsparcie wszelkich działań marketingowych – treści na blogu są doskonałym materiałem do promocji firmy w mediach społecznościowych czy innych kanałach komunikacji. To świetne miejsce do zbierania leadów, między innymi poprzez zapisanie się do newslettera. Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że w znacznym stopniu wspierają one działania SEO, zwiększając widoczność firmy w Google i przyczyniając się do poprawy współczynnika konwersji.

Przedsiębiorstwa prowadzące blogi posiadają znacznie więcej linków zewnętrznych, a także otrzymują więcej zapytań i generują więcej odwiedzin niż strony bez blogów. Znacznie poprawia się także świadomość marki i zainteresowanie nią, ponieważ ludzie chętniej czytają blogi prowadzone przez specjalistów w branży. Te wszystkie aspekty przekładają się natomiast na realne korzyści finansowe firmy.

Blog jako element strategii marketingowej

Jeśli blog ma być traktowany poważnie i realizować konkretne cele, jego prowadzenie powinno zostać uwzględnione jako element strategii marketingowej. Dzięki temu nie tylko łatwiej będzie zachować systematyczność w publikacji artykułów, ale także zwiększy się szansa na odniesienie marketingowego sukcesu. Content publikowany na blogu łatwo może stać się elementem promocji w mediach społecznościowych i innych kanałach online marketingu.

Nieustannie śledząc trendy w Internecie i pisząc na interesujące tematy, istnieje większe prawdopodobieństwo przyciągnięcia uwagi nowych osób. Dlatego, zanim zatrudni się copywritera i przystąpi do tworzenia artykułów, warto najpierw przygotować dokładny plan dotyczący tematyki treści, a także ich publikacji oraz dystrybucji. Warto także przygotować się do odpowiedniej optymalizacji bloga i analizy przychodzących na stronę odbiorców. Dzięki temu można będzie tworzyć coraz bardziej trafne treści i doskonalić całą swoją działalność.

Prowadzenie bloga firmowego a SEO

Prawidłowo prowadzony blog biznesowy jest ogromnym wsparciem dla strony firmowej w wynikach wyszukiwania. Google ceni sobie dobry content, który odpowiada na potrzeby użytkowników. Jak dokładnie prowadzenie bloga firmowego wpływa na pozycjonowanie?

Zwiększanie widoczności w Google

Tego nie da się ukryć – im więcej ciekawych, oryginalnych treści, tym większa szansa na poprawę widoczności w wynikach wyszukiwania. Dla wielu przedsiębiorców to właśnie wsparcie w pozycjonowaniu jest głównym celem prowadzenia bloga firmowego. To nie tylko większa ilość długoogonowych słów kluczowych, ale także znacznie większa szansa na pozyskanie cennych, zróżnicowanych linków zewnętrznych.

Ponadto, dzięki aktualizacji treści na blogu, potencjalni klienci trafiają na stronę firmy jeszcze zanim podejmą decyzję zakupową. Osoba szukająca konkretnych porad w wyszukiwarce może trafić na bloga, gdzie znajdzie odpowiedzi na swoje pytania, wątpliwości oraz potrzeby. Oferując jej to, czego potrzebuje, można wzbudzić w niej chęć dokonania zakupu i tym samym zdobyć nowego, lojalnego klienta.

Co więcej, prowadzenie bloga wpływa nie tylko na jego pozycję w wyszukiwarce, ale także zwiększa szanse na wybicie się twojej strony firmowej, czyniąc ją bardziej wartościową. Przy dobrych wpisach łatwiej również o naturalny profil linków zewnętrznych, ze względu na większą okazję do podzielenia się URL-em, co także ma istotny wpływ na ranking Google.

Dobór odpowiednich słów kluczowych

Nie warto umieszczać na blogu losowych treści, kierując się wyłącznie własnym przeczuciem co do ich słuszności. Wszystko, co tutaj się pojawia, powinno być efektem skrupulatnej analizy, by jak najlepiej dopasować tematykę i kształt tekstów do potrzeb użytkowników.

Oznacza to nie tylko konieczność dogłębnej analizy grupy docelowej, ale przede wszystkim dobór właściwych fraz kluczowych, które będą pojawiać się w tekstach. Treści powinny mieć jednak odpowiednią strukturę i nie mogą być przesycone słowami kluczowymi, by nie zniechęcić użytkowników niezrozumiałym przekazem. Warto dbać przede wszystkim o słowa kluczowe z długiego ogona, które szybko wybiją się w wynikach wyszukiwania oraz o śledzenie pojawiających trendów i odnoszenie się do nich w artykułach.

Blog w katalogu czy subdomenie?

To pytanie należy sobie postawić na samym początku pracy nad blogiem. Można osadzić go zarówno w subdomenie (czyli np. www.blog.nazwa-firmy.pl), jak i w katalogu (np. www.nazwa-firmy.pl/blog). Obydwa rozwiązania mają swoje zalety oraz wady. To, które z nich warto wybrać, zależy od specyfiki strony.

Wybierając blog w subdomenie można prowadzić odrębną analizę ruchu, słów kluczowych oraz kampanii remarketingowych, a ewentualne błędy w pozycjonowaniu i linkowaniu nie wpłyną na spadek strony głównej w wynikach. Niestety, minusem tego rozwiązania jest to, że wartościowe treści nie wpływają w żaden sposób na poprawę pozycji strony głównej w rankingu, dlatego nie jest to najlepsza decyzja pod kątem pozycjonowania.

Gdy zamierzamy osadzić blog w katalogu, ten problem się rozwiązuje. Każdy artykuł opublikowany na blogu ma wpływ na SEO strony głównej. Dzięki temu łatwiej jest wypozycjonować stronę na frazy z długiego ogona, a wartościowe treści będą zwiększać ruch na stronie i budować pozycję w wynikach. Niestety, ze względu na pozycjonowanie różnych adresów URL na te same słowa kluczowe, może dojść do zjawiska kanibalizacji fraz, a ewentualne błędy i nadużycia mogą skutkować karą dla całego serwisu. Mimo tego jednak osadzenie bloga w katalogu jest lepszym rozwiązaniem ze względu na pozycjonowanie.

Wartościowe treści = więcej konwersji

Pisząc teksty, które odpowiadają na potrzeby użytkowników, można łatwo dotrzeć do osób, które jeszcze nie podjęły decyzji zakupowej. Edukując je i dbając o to, by otrzymały odpowiedź na nurtujące je pytania, można łatwo wzbudzić w nich potrzebę zakupu, a następnie zdobyć nowych, lojalnych klientów. W ten sposób można także przekazać innym wartości, jakimi kieruje się firma oraz opowiedzieć jej historię czy chwalić się sukcesami.

Jak dobrze prowadzić bloga firmowego?

Przede wszystkim do tego tematu należy podejść z pełnym zaangażowaniem. Jak już zostało wspomniane, na początku należy wykonać analizę słów kluczowych oraz przygotować listę tematów, które powstaną w pierwszej kolejności. Bardzo ważna jest poprawność językowa i systematyczność. Publikując posty nieregularnie (np. raz w miesiącu), ciężko będzie zdobyć zainteresowanie szerszego grona odbiorców. Za to ustalając stały dzień publikacji postów, można dorobić się zaangażowanych fanów. Z tego powodu warto mieć zawsze kilka tekstów w zapasie, które będzie można opublikować w razie nagłego wyjazdu lub choroby.

Wszystkie artykuły, a także zdjęcia na bloga firmowego powinny być wysokiej jakości. W końcu ma on za zadanie stawiać cię w pozycji eksperta w branży – nie ma więc miejsca na amatorszczyznę. Teksty oraz strona bloga powinny być pisane przystępnym językiem — tak, by zainteresować odbiorcę, a także być optymalizowane pod kątem SEO. W przypadku starszych wpisów, które ulegają dezaktualizacji, warto poświęcić czas, by odświeżyć informacje, przedłużając tym samym przydatność tekstu.

Nie należy skupiać się na jednej tematyce i formie. Czasem warto zainwestować w ciekawą grafikę czy wideo, ponieważ ten rodzaj contentu łatwiej trafia do użytkownika. Artykuły powinny być różnorodne, jednak stale poruszać się w obszarze konkretnej branży. Dobrym zwyczajem jest słuchanie tego, co proponują użytkownicy i czerpanie od nich inspiracji do kolejnych wpisów.

Jak zwiększyć zaangażowanie użytkowników na blogu?

Blog firmowy powstaje po to, by czerpać z niego korzyści. Ciężko jednak osiągnąć zadowalający efekt, gdy artykuły trafiają w próżnię. Co można zrobić, by zwiększyć zaangażowanie użytkowników?

Najprostszym sposobem jest wykorzystanie w tym celu mediów społecznościowych. Udostępniając artykuł na fanpage’u lub grupie można w prosty sposób zwiększyć nie tylko zasięg tekstu, ale także aktywność użytkowników. Warto uczestniczyć w dyskusjach i na bieżąco odpowiadać na pojawiające się komentarze, zarówno w social mediach, jak i pod wpisami na blogu.

Świetnym sposobem na zwiększenie zaangażowania jest newsletter, dzięki któremu odbiorcy będą na bieżąco z artykułami publikowanymi przez firmę. Dobrym pomysłem jest także promowanie bloga firmowego poprzez płatne reklamy w social mediach, wpisy gościnne czy fora branżowe.

Błędy, których należy unikać, prowadząc bloga swojej firmy

Często zdarza się, że firmy popełniają błędy, przez które prowadzenie bloga osiąga efekt odwrotny do zamierzonego. Najczęstszym problemem jest brak systematyczności oraz dokładności w pisaniu i publikacji artykułów. Jeśli teksty pojawiają się zbyt rzadko i nie mają wielkiej siły przebicia, na efekt trzeba czekać bardzo długo. Z kolei nadmiar tekstów może sprawiać wrażenie spamu i nie być mile odebrany przez użytkowników.

Bardzo ważne jest, by artykuły były napisane w sposób przystępny dla przeciętnego odbiorcy. Oznacza to, że zbyt fachowy, techniczny język, którym na co dzień posługują się osoby w branży, niekoniecznie sprawdzi się w tekście przeznaczonym dla laika. Treść powinna być również całkowicie oryginalna – przekopiowywanie fragmentów innych artykułów czy tłumaczenie 1:1 zagranicznych tekstów może szybko odbić się czkawką. Nie tylko z powodu braku zainteresowania użytkownika, ale także ze względu na karę, którą może nałożyć Google za zduplikowany content.

Niestety, bardzo często można zauważyć również blogi, które powstały wyłącznie po to, by wesprzeć działania pozycjonujące. W ten sposób powstają treści przesycone słowami kluczowymi, których żaden normalny użytkownik nie jest w stanie przeczytać bez zmęczenia. Warto pamiętać, by teksty były skierowane przede wszystkim do ludzi, a dopiero w drugiej kolejności – do robotów wyszukiwarki.

Kiedy zostawić prowadzenie bloga biznesowego specjalistom?

Jeśli przedstawiciele firmy nie czują się na siłach, by w pełni profesjonalnie zająć się prowadzeniem bloga, lepiej by skonsultowali to ze specjalistami. Zbyt techniczny język, brak właściwej analizy słów kluczowych i tematów, nieumiejętność śledzenia trendów oraz brak systematyczności w dodawaniu artykułów na bloga firmowego, mogą być sporą przeszkodą w jego prowadzeniu. Powierzając to zadanie copywriterom i specjalistom SEO, samemu sprawując jedynie pieczę nad merytoryką, można być pewnym, że teksty zostaną napisane w sposób przystępny i rzetelny, dzięki czemu z większym prawdopodobieństwem odniosą sukces.