gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Doradztwo w zakresie Marketing Automation

Wyobraź sobie, jak wiele czasu mógłbyś zaoszczędzić, wprowadzając automatyzację do swoich działań marketingowych. Choć wielu specjalistów wie, ile korzyści może przynieść marketing automatyczny, wciąż nie każdy decyduje się na ten krok. Co powinieneś wiedzieć na temat Marketing Automation?

Co to jest Marketing Automation?

Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest Marketing Automation. To tak zwany marketing zautomatyzowany, czyli rozwiązanie pozwalające na zbieranie bardzo szczegółowych danych na temat zachowań i transakcji dokonywanych przez klientów.

Pozyskane w ten sposób informacje pozwalają na przeprowadzenie zautomatyzowanych kampanii marketingowych we wszystkich możliwych kanałach, które będą ściśle spersonalizowane pod kątem zainteresowań i potrzeb konkretnych klientów.

Jak to działa? Zaawansowane oprogramowania identyfikują użytkowników na stronie internetowej oraz monitorują ich zachowania z pomocą plików cookies. Zbierają one konkretne dane, a następnie dzięki sztucznej inteligencji i z wykorzystaniem machine learning, dostosowują spersonalizowane komunikaty marketingowe do każdego odbiorcy.

Dzięki temu ciężka praca marketingowców, którą dawniej wykonywano, badając potrzeby klientów i analizując dostępne dane ręcznie, a także planowanie wyglądu kampanii czy spora część procesu sprzedaży zostały zautomatyzowane i udoskonalone. System automatycznie dokonuje segmentacji bazy kontaktów według określonych kryteriów i pozwala na dopasowanie odbiorców do konkretnych grup.

Czym nie jest Marketing Automation?

Na temat automatyzacji procesów sprzedaży i marketingu narosło wiele legend i mitów. Wiele osób uważa, że to rozwiązanie jest przeznaczone wyłącznie dla dużych przedsiębiorstw oraz służy jedynie firmom B2B lub e-commerce. Nie jest to prawda – z automatyzacji może skorzystać niemal każdy, także niewielki gracz na rynku.

Częstym argumentem przeciwko Marketing Automation jest brak naturalności. Nic bardziej mylnego! Przekazy wysyłane z pomocą automatycznych rozwiązań nie różnią się od tych, które tworzysz ręcznie. Nie ma to nic wspólnego z mechanicznie brzmiącą komunikacją czy niechcianymi mailami z folderu SPAM. To ty tworzysz komunikaty, planujesz treści oraz ustalasz zasady komunikacji. Automat jedynie pomaga ci to wcielić w życie.

Zdarza się również, że programy do Marketing Automation są mylone z CRM. Choć oba te rozwiązania mają służyć zwiększeniu efektywności, system CRM zajmuje się zarządzaniem relacjami z klientami, a marketing automatyczny obejmuje komunikację realizowaną w kanałach digital, skierowaną do potencjalnych i aktualnych klientów.

Zalety marketingu automatycznego – dlaczego powinieneś wdrożyć go w swojej firmie

Na efekty zautomatyzowanych działań nie będziesz musiał długo czekać. Oczywistą korzyścią jest oszczędność czasu i większa precyzja w działaniach reklamowych. Jakie są jednak inne zalety Marketing Automation?

Przede wszystkim rozwiązanie to daje ci możliwość mierzenia efektów i skuteczności poszczególnych działań. Dobrze dopasowane ustawienia kampanii pomagają optymalizować koszty i skoncentrować się na metodach, które przynoszą realne korzyści biznesowe. To pozwala ci trzymać rękę na pulsie i kontrolować pracę działu marketingu, a także poprawić współpracę między nim a działem sprzedaży.

Co więcej, dostarczając odbiorcy realne wartości, budujesz relacje w oparciu o zaspokajanie ich aktualnych potrzeb, a to z kolei prowadzi do zwiększenia ilości pozyskanych leadów (lead generation) i sprzedaży.

Obszary zastosowania marketingu automatycznego

Większość osób kojarzy Marketing Automation z e-mail marketingiem. Jest to prawdopodobnie najbardziej popularne rozwiązanie, które pozwala wysyłać odbiorcom nie tylko newslettery, ale również maile z ofertami (np. kody rabatowe) dostosowane do ich potrzeb. Jest to o tyle istotny obszar, że reklamy kierowane są wyłącznie do osób, które wyraziły zgody marketingowe.

Innym obszarem działań MA są reklamy w sieciach RTB oraz w mediach społecznościowych. Masz wówczas możliwość dotarcia do osób, które nie reagują na inne formy komunikatów, a jednocześnie są potencjalnie zainteresowane twoją ofertą. Sporo możliwości odkrywa także integracja Marketing Automation z Facebook Custom Audiences, która pozwala na precyzyjne określenie targetu.

Bardzo ciekawym elementem są dynamiczne treści na stronie WWW – każda osoba odwiedzająca twoją witrynę zobaczy nieco inną formę treści, dopasowaną do jej historii zakupowej, zainteresowań i innych kryteriów. Dzięki temu łatwiej będzie zachęcić klienta do dokonania zakupu, niż w przypadku wyświetlania losowych ofert.

Marketing Automation – najważniejsze funkcje

Systemy marketingu automatycznego posiadają wiele rozbudowanych funkcjonalności. Oto niektóre z nich:

  • Scoring – punkty, przydzielane użytkownikowi za określone działania. Jeśli internauta obejrzy materiał, polubi profil na Facebooku lub zapozna się z treścią zakładki na twojej stronie, uzyska określoną ilość punktów za każde działanie. Dzięki temu będziesz mógł określić zaangażowanie użytkownika i ustalić, który klient jest najbardziej priorytetowy i do którego warto zwrócić się w pierwszej kolejności.
  • Lead Nurturing – strategia polegająca na stopniowym pozyskiwaniu leadów od osób zainteresowanych, jednak niezdecydowanych. Jest to cykl komunikatów edukacyjnych wysyłanych do „świeżych” użytkowników, które pomagają nieprzekonanemu odbiorcy podjąć decyzję o zakupie.
  • Segmentacja – prosty sposób przypisania poszczególnych użytkowników do różnych segmentów, dzięki czemu będą oni dostawać wyłącznie komunikaty, które ich interesują. Działa to na zasadzie tagowania: system przypisuje konkretne tagi do odbiorcy. Każdy użytkownik może posiadać więcej niż jeden przypisany tag.
  • Komunikaty dynamiczne one-to-one – wszystkie wiadomości, które wysyłane są punktowo do pojedynczego użytkownika. Są to zarówno maile powitalne, urodzinowe, przypominające o porzuconym koszyku, jak i wiadomości pop-up wyświetlane w podobnych sytuacjach.

Popularne narzędzia do Marketing Automation

Na rynku dostępne są różne narzędzia do marketingu automatycznego. Wśród najważniejszych można znaleźć:

  • SalesManago – prawdopodobnie najpopularniejsza platforma do Marketing Automation, wykorzystująca zaawansowane technologie AI oraz machine learning. Pozwala zebrać, przetworzyć i zinterpretować dane, a następie zbudować strategię omnichannel od postaw.
  • Hubspot – to wielofunkcyjna platforma dedykowana do inbound marketingu. Oferuje rozwiązania do monitoringu social media, darmowy system CRM, technologię do live chatów, e-mail marketingów, automatyczne dostosowanie treści na landing page, a także wiele innych elementów. Hubspot nastawiony jest głównie na sprzedaż, jednak wiele funkcji można wykorzystać w działaniach wizerunkowych.
  • FreshMail – przeznaczony do działań e-mail marketingowych z elementami automatyzacji. Platforma ta jest jednym z najbardziej znanych w Polsce systemów do obsługi mailingów i newsletterów. Obsługuje także systemy transakcyjne oraz SMS.
  • GetResponse – kojarzona głównie z e-mail marketingiem platforma umożliwiająca tworzenie autoresponderów, pop-upów, landing page oraz zarządzanie bazą subskrybentów.

Doradztwo w zakresie Marketing Automation

Choć z założenia automatyzacja działań marketingowych ma za zadanie zaoszczędzić ci czasu i wysiłku włożonego w ich prowadzenie, nie oznacza to, że samo stworzenie efektywnej strategii Marketing Automation jest banalnie proste.

Aby system działał poprawnie, musisz najpierw zdecydować, jakie rozwiązania chcesz zastosować w ramach swoich działań. Jeśli nie czujesz się na siłach, by samodzielnie podejmować tego typu decyzje, zwróć się do nas! Prowadzimy doradztwo w zakresie marketingu automatycznego, podpowiemy ci, co zrobić, by zoptymalizować twoje działania, a także jakie narzędzia warto wybrać, by móc cieszyć się dobrymi wynikami. Nie zwlekaj, skontaktuj się z nami!