Czy właściwe pozycjonowanie marki i jego efekt w postaci silnego brandu wpływają na pozycję firmy w wyszukiwarce Google? Czym jest pozycjonowanie marki? Jaka jest relacja między pozycjonowaniem marki a pozycjonowaniem SEO? Opowiemy o tym na przykładzie naszych klientów, ADAM BARON i Queisser Pharma.
O silnym brandzie możemy mówić, gdy marka jest nie tylko rozpoznawalna, lecz wywołuje również konkretne – pożądane przez nas – wyobrażenia oraz emocje w umysłach konsumentów. Gdy słyszymy Coca-Cola, McDonalds, Volvo, Gucci – wiemy dokładnie, czego się spodziewać i jakie wartości niosą z sobą te marki: radość, przewidywalność, bezpieczeństwo, nieskrępowaną wolność i wyobraźnię połączoną z luksusem.
Pojęcie brandu wiąże się z głęboko zakorzenioną gwarancją obiecywanej jakości oraz rzetelności w dotrzymywaniu obietnic, które marka składa swoim klientom. Zdobycie zaufania konsumentów sprawia, że marka nie jest jedynie „popularna” i kojarzona z nazwą, lecz osiąga dużo więcej: zdobywa lojalnych konsumentów, którzy dzięki niej zaspokajają swoje potrzeby, nie tylko te związane z posiadaniem jej produktu.
Bazując na solidnych podstawach i silnym DNA marek naszych klientów np. lodów Koral, marki Doppelherz czy ADAM BARON, robimy wszystko, by za pomocą spójnych działań wzmacniać ich wizerunek w oczach klientów i doprowadzić do odbioru zgodnego ze strategią tych marek. Umożliwia nam to spora dawka wiedzy, doświadczenia oraz szczypta magii, którą „dosypujemy”, pochylając się nad każdym poszczególnym projektem.
W przypadku obsługiwanej przez nas, znanej na polskim rynku od około 30 lat, marki Doppelherz, do tematu podeszliśmy z szacunkiem dla niemal 100-letniej tradycji i dokonań firmy Queisser Pharma. Hasło „Siła Dwóch Serc” nawiązujące do logo marki Doppelherz jest znane wszystkim Polakom, jednak w naszym kraju Doppelherz kojarzony był do tej pory głównie jako renomowany producent Vital Toniku.
Celem Veneo, który realizujemy od początku 2020 roku, jest promocja i podniesienie wyników sprzedaży również szerokiej gamy pozostałych suplementów diety Doppelherz. Jako agencja stojąca mocno w temacie strategii marek oraz strategii komunikacji, postanowiliśmy sięgnąć do DNA marki, by w komunikacji marketingowej wyjść poza typową „produktówkę” i przy okazji zrobić coś więcej – świadomie kształtować i wzmacniać również wizerunek Doppelherz w oczach odbiorców. Skoncentrowaliśmy się na rozwinięciu tego, co już jest: Siły Dwóch Serc. Ta jednak kojarzona jest z Vital Tonikiem, a mocną stroną marki są: jakość, rzetelność, doświadczenie oraz bogactwo oferowanych suplementów diety, wpływających na różne obszary funkcjonowania organizmu. Ponieważ wspierając zdrowie – poprzez prawidłowe uzupełnianie codziennej diety – wspieramy jakość życia, doszliśmy do następującej konkluzji: z produktów Doppelherz bije #SiłaŻycia i jest to najważniejsza wartość oraz obietnica marki składana swoim odbiorcom.
Pod hasłem parasolowym „Siła Życia” zebraliśmy takie „siły” jak m.in.: #SiłaRuchu, #SiłaWitalności, #SiłaUmysłu, #SiłaPiękna i inne. Pokrywają się one z kategoriami produktów marki – tym samym dzięki „siłom Doppelherz” budujemy i rozszerzamy świadomość bogatej oferty suplementów diety.
Poszczególne siły posłużyły nam jako tematy przewodnie aktywności w mediach społecznościowych, działań reklamowych Google i Facebook Ads, działań contentowych w postaci serii landing page’ów z artykułami eksperckimi, udziałem influencerów oraz mistrza olimpijskiego, Roberta Korzeniowskiego.
Tematyczne serwisy internetowe Doppelherz są połączeniem działań wizerunkowych ze sprzedażowymi. Stanowią bazę pod działania pozycjonujące w Google, które nabierają rozpędu za sprawą zaplanowanych w harmonogramie działań SEO. Warto przy tym wspomnieć, iż teksty zewnętrzne SEO są wartościowymi, zgodnymi z duchem marki treściami, ponieważ w Veneo – znając lub przeczuwając osobowość i wartości marki – nie tworzymy innych. Dla nas, jak i dla dobra klienta, najważniejsze jest, by pozycjonowanie SEO przebiegało zgodnie i spójnie z wizerunkiem marki. Tylko w ten sposób możemy uzyskać podwójny efekt: w postaci wzrostu pozycji „doppelherzowskich sił” w wynikach wyszukiwania (a tym samym dotarciu do suplementów diety), jak i skojarzenia marki z ogólną „Siłą Życia”.
Ciekawym case’em wizerunkowym, nad którym mamy przyjemność pracować już od kilku lat, jest ADAM BARON. To polska marka luksusowej galanterii skórzanej dla osób z charakterem. Firma została założona przez Adama Barona tuż po upadku ustroju komunistycznego, a jej powstanie było wyrazem umiłowania wolności i dążenia do wyrażania własnego indywidualizmu. W DNA marki zakodowane są więc niezależność i autentyczność, co wykorzystaliśmy, przeprowadzając jej rebranding oraz opracowując strategię marki.
Od tej pory prowadzimy spójną komunikację marketingową oraz intensywne działania efektywnościowe dla sklepu internetowego www.adam-baron.pl.
Jak widać na poniższym screenie, sklep widnieje na pierwszej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania na jedną z najważniejszych dla nas fraz (pozycje wyżej to płatne reklamy).
Ponieważ produkty marki wykonane są z najlepszych włoskich skór, dużo mówimy o naturalnej skórze: akcentując jej przewagę, edukujemy jak o nią dbać oraz podpowiadamy jak odróżnić ją od sztucznej. Google to docenia – trafiliśmy na pozycję zero (jako fragment z odpowiedzią) z naszym contentem, co zapewnia nam około 500 organicznych wejść miesięcznie na stronę tego konkretnego artykułu. To jedna z najczęściej odwiedzanych podstron, która – budując autorytet i wiele mówiąc o marce i jej produktach – finalnie kieruje użytkowników do sklepu.
Rozbudowane działania na blogu firmowym, Instagramie, Facebooku i Pintereście oraz kampanie Google Ads i Facebook Ads, budują spójny wizerunek marki ADAM BARON. Wzbogacone są przez współpracę z trendsetterami i blogami modowymi takimi jak: Casualizm, Minimalissmo, Pinot Noir Fashion, 4gentleman. Całkiem świadomie pozycjonujemy markę wyłącznie wśród grupy docelowej, czyli osób zamożnych, ceniących najwyższą jakość i niebanalny, lecz nadal klasyczny design. Stawianie na ogólną rozpoznawalność marki, kierowanie działań contentowych oraz targetowanie reklam do wszystkich grup docelowych byłoby niczym innym, jak przepalaniem budżetu klienta.
Efektem naszych działań są najwyższe pozycje na nazwę brandową już na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, z której klienci szukający informacji o marce, dowiadują się, że ADAM BARON to marka wiarygodna sprzedająca luksusową galanterię skórzaną z charakterem.
Jak to osiągnęliśmy? Troszcząc się o markę w sposób zintegrowany i stosując brand SEO, czyli:
• dostosowując działania z zakresu pozycjonowania w wyszukiwarce oraz kreując komunikaty spójne z osobowością marki, czego efektem jest pożądany jej wizerunek
• rozszerzając kanały komunikacji (punkty styku z marką), z których odbiorca trafi docelowo na stronę e-sklepu
• budując lojalność w stosunku do marki, dbając o dobre opinie o firmie, kontrolując opinie w internecie i odpowiednio reagując
• zbierając cały ruch z zapytań brandowych, co sprawia że w wynikach wyszukiwania znajdzie się nasza marka i jej strona internetowa
• budując sieć powiązań, wpływających na wiarygodność firmy w wyszukiwarce Google i jego mocną pozycję
• wykonując działania contentowe (blog, wideo, foto, social media) i reklamowe
Wróćmy jednak do zadanego na początku pytania. Jakie znaczenie ma silny brand dla procesu pozycjonowania? Jaka jest zależność między pozycją brandu, a pozycją w wyszukiwarce Google? Duża!
Popularność i wiarygodność marki mają wpływ na pozycjonowanie i zachowanie użytkowników w internecie. Im silniejsza świadomość marki, tym większa częstotliwość zapytań w wyszukiwarce o firmę i jej produkty, a także większa ilość wzmianek, opinii klientów, często z linkami prowadzącymi do strony sklepu. Dzięki swojej renomie marka zyskuje coraz większą liczbę odsłon, kliknięć oraz dłuższy czas przebywania na stronie internetowej. I odwrotnie – umiejętnie prowadzone pozycjonowanie fraz brandowych, zgodne z duchem marki, powoduje zwiększenie wiarygodności marki oraz buduje lojalność klientów. Kiedy użytkownik internetu trafia na nagłówki, zdjęcia oraz strony przedstawiające markę w taki sposób w jaki byśmy chcieli, brand ma szansę rozkwitnąć i osiągać jeszcze większe sukcesy!