blog_small.png

Pokolenia konsumentów. Jak do nich dotrzeć, żeby nas słuchali... i kupowali?

Strategie marketingowe
Pokolenia konsumentów. Jak do nich dotrzeć, żeby nas słuchali... i kupowali?

Czy babcię zauroczy młody influencer? Czego generacja X szuka na YouTubie? Czy Milenialsi wyleczyli się z FOMO? Czy warto robić kampanie Facebook Ads dla Zetek? Jak robić SEO dla pokolenia Alfa? O tym wszystkim dowiecie się z naszego e-booka.

 

Żyjemy w „interesujących” czasach… Od kilku lat uczestniczymy w procesach, na które nie mamy wpływu. Pandemia, wojna, inflacja to czynniki destabilizujące, które każą nam rewidować nasze przyzwyczajenia, wartości, a także domowe i firmowe budżety. W tym budżet na marketing, którego nie warto ograniczać – lepiej nauczyć się nim efektywniej dysponować. Coraz bardziej liczy się to, co łatwo mierzalne, policzalne, coraz więcej komunikacji przenosi się do Internetu.

Od czasów pandemii konsumpcja treści i zakupy online upowszechniły się i nabrały na sile wśród wszystkich grup wiekowych. Obecnie na rynku siłą nabywczą są pokolenia: Z, Y, X oraz Baby Boomers, a wkrótce dołączy do nich generacja Alfa, która już teraz ma duży wpływ na decyzje zakupowe rodziców z generacji Y.

 

Sytuacja demograficzna w e-commerce 

Jak wykazują najnowsze wyniki badań opublikowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2022”, zakupy przez Internet robi 77 proc. Polaków, dokładnie tyle ile rok temu. Zapytani o inflację deklarują, że obecnie kupują tyle samo, co zwykle (58 proc. badanych), kupują mniej (28 proc. badanych), kupują więcej (14 proc.), jednak w przyszłości swoje zakupy online zamierza ograniczyć aż 34 proc. badanych.

Dlaczego warto dostosować komunikację marketingową do konkretnej grupy wiekowej?

Jak nie stracić klientów? Jak w czasie kryzysu prowadzić efektywne działania marketingowe w Internecie? Jak za pomocą działań online wzmacniać również sprzedaż offline?

W trudnych czasach kluczem do utrzymania biznesu na satysfakcjonującym poziomie jest wartość i postrzeganie marki przez konsumentów, a nie tylko doraźne działania performance’owe. Ważna jest strategia i spójne działania mieszczące się w jej ramach.

Są marki kierujące swoje produkty i usługi do określonych grup wiekowych, są też takie, które kierują je do wszystkich pokoleń. W takim wypadku warto zdywersyfikować strategie komunikacji dla poszczególnych grup wiekowych. Żeby jednak prowadzić konsekwentne, spójne dla marki działania, trzeba znać charakterystykę, rozumieć zachowania i motywacje target group w szerszym kontekście – kontekście pokoleniowym.

Dlaczego jest to ważne? Dlatego, że ludzie urodzeni w tym samym przedziale czasowym i wychowani w podobnej sytuacji gospodarczej prezentują podobny styl życia, mają zbliżone przekonania i wyznają podobne wartości. Każde z tych pokoleń znacznie różni się sposobem i stylem bycia w Internecie: stylem wyszukiwania informacji (kto by pomyślał, że „Zetki”, szukając miejsca na lunch, raczej posłużą się Instagramem, a nie wyszukiwarką Google?), przyzwyczajeniami, preferowanymi kanałami komunikacji, stylem wypowiedzi (zarówno werbalnej jak i estetycznej), stylem robienia zakupów. Co innego przekonuje ich w produkcie lub usłudze, patrzą na nie z zupełnie innej strony.

Aby złapać TG w lejek marketingowy, należy na pierwszym etapie wzbudzić wstępne zainteresowanie i zachęcić do przejścia dalej, następnie, dzięki działaniom content marketingowym, wzbudzić ciekawość produktu/ usługi oraz przekonanie, że dany produkt/ usługa jest odpowiedzią na nasze aspiracje/ preferencje/ potrzeby/ problemy. Ten proces prowadzi do zakupu, lecz obecnie na tym się nie kończy – pozostaje również ocena po zakupie, która… pomaga innym klientom w przejściu przez lejek.

Dowiesz się więcej z naszego e-booka


Na potrzeby prowadzenia efektywnej komunikacji marek w Internecie przeanalizowaliśmy pod tym kątem pokolenia: Alfa, Z, Y, X i Baby Boomers.

Z tego e-booka dowiesz się:

• jakie wartości wyznają i jaki wpływ mają one na przywiązanie do marki oraz zakup jej produktów
• czego oczekują od marki, jej usług i produktów – czy cena jest najważniejsza, czy przekonują ich rabaty, zniżki, czy liczy się dla nich popularność marki, chwilowe trendy, czy może stawiają na jakość
• jakich treści szukają w Internecie
• jaki wpływ mają na nich influencerzy
• dlaczego lubią zakupy przez Internet
• jakie urządzenia wykorzystują do dokonywania transakcji
• co cenią w procesie zakupu i czego oczekują podczas tego procesu
• na ile dotyczy ich efekt ROPO (research online, purchase offline) lub odwrócony efekt ROPO, zjawisko show roomingu i web roomingu
• na ile zwyczaje z Internetu przenoszą się do sklepów stacjonarnych
• jakie media i rodzaje reklamy będą najbardziej efektywne, by do nich dotrzeć