Słowa kluczowe mają niezwykle ważny wpływ na istotę pozycjonowania, począwszy od wpisania ich w okno wyszukiwarki (a nawet wcześniej) aż do osiągnięcia celu – dotarcia na stronę, zapoznanie się z informacją, czy dokonanie zakupu. Dobrze dobrane potrafią wygenerować upragniony ruch i konwersje na stronie. Przyglądnijmy się temu bliżej.
Wszystko zaczyna się od myśli, która powstaje w głowie użytkowników. Ich celem jest pozyskać dokładną i szybką informację na swoje zapytanie.
Pytanie -> Odpowiedź -> Zadowolenie
Brzmi sensownie prawda? Tak, dopóki nie następuje sytuacja, której zapewne wielu z nas doświadczyło. Treść nie zgadza się z podanym zapytaniem i automatycznie wracamy do wyników wyszukiwania. Dlatego niezwykle istotne jest, aby content na naszej stronie był zgodny z opisującymi go frazami.
Postaw się na miejscu użytkownika. Są pewne schematy, którymi kierujemy się podczas wyszukiwania. Mogą to być między innymi:
Dlaczego wypadają mi włosy na głowie – pierwszy etap, występujący problem lub potrzeba
Jak zapobiec wypadaniu włosów – drugi etap, zdajemy sobie sprawę z problemu, wiemy, jakie mogą być przyczyny, szukamy możliwych rozwiązań
Biotyna w tabletkach – ostatni etap, czyli decyzja o konkretnym rozwiązaniu problemu.
Krótkie pytania, na które chcemy znać szybko odpowiedź, często są to wyniki w pozycji 0, tzw. „Direct Answers”.
Jeżeli prowadzimy np. usługi budowlane związane z wykończeniem mieszkań pod klucz, warto stworzyć dedykowaną podstronę, która wyczerpuje temat i odpowiada na różne pytania z nim związane. Przede wszystkim skupia się na tej frazie (bez nadmiernego i sztucznego przesycenia).
Ok, to było dość łatwe. Prowadzimy usługę lub sprzedajemy produkt, więc na tej podstawie możemy wybrać swoje pierwsze słowa kluczowe. Co możemy zrobić, aby były jak najbardziej trafne?
Każda fraza ma swoją konkurencyjność. Na czym to polega? Im więcej osób wyszukuje dane słowo tym lepiej, jednak przy intensywnych działaniach dużych firm jak Ikea lub H&M, możemy im nie dorównać.
Pozycjonowanie się na frazy o niskiej liczbie wyszukiwań, może przynieść pozytywne efekty w momencie, kiedy dana fraza zacznie zyskiwać na popularności. Wówczas będziemy mieć zbudowaną solidną podstawę i jako pierwsi w tym temacie możemy zyskać w oczach alorytmu Google na autorytecie.
Należy wziąć też pod uwagę istniejącą w marketingu i ekonomii zasadę Pareto, która pokazuje, stosunek 80/20, co w tym przypadku oznacza, że 20% produktów przynosi 80% przychodów.
Najlepszym rozwiązaniem do sprawdzenia danych wyszukiwania w Google… jest Google! Planer słów kluczowych (Keyword Planner) jest dostępny w systemie reklamowym Google Ads. Tutaj możesz sprawdzić zarówno pokrewne słowa kluczowe z tymi, które wpisałeś, jak i te związane z Twoją stroną oraz poznać średnią miesięczną liczbę ich wyszukiwań wraz z prognozami.
Sugerując się własną stroną, pamiętaj, że Google weźmie pod uwagę słowa, które już się na niej znajdują. Dlatego warto, aby opisy były dopracowane i tematyczne. Znając naszą podstawę, jaką jest „herbata na odchudzanie”, możemy pomóc sobie w tworzeniu nowych treści lub nawet dopasowaniu asortymentu do potencjału, jaki niosą ze sobą zapytania.
Dzięki analizie różnych odmian słów kluczowych lub ich pokrewnych, możemy wyznaczyć nagłówki, nazwy kategorii czy nazwy produktów.
Keyword Planner ma wiele zalet, ale ma też swoją wadę. Aby otrzymać dokładne wyniki (nie przedziały), konieczne jest posiadanie aktywnej kampanii reklamowej lub niedawno zakończonej. Zamiast tego, możemy skorzystać najzwyczajniej z Google. Na dole strony każdego wyszukiwania możemy znaleźć podobne wyniki, opracowane na podstawie zapytań użytkowników. Są bardzo pomocne przy tworzeniu artykułów, gdyż znając rozterki i długie zapytania klientów, możemy przyjść z pomocną odpowiedzią w postaci naszego wpisu, jak superbohater!
Podobne wnioski możemy wyciągnąć z okienka, które chętnie pomoże dokończyć za nas szukane hasło.
Sugestie w wynikach mogą wyświetlać się w różny sposób:
Niezawodnym rozwiązaniem przy poszukiwaniu słów kluczowych, na których chcemy się oprzeć podczas pozycjonowania i zdobywania ruchu na stronie, jest Google Search Console.
W zakładce Skuteczność znajdują się zapytania, na które wyświetla się nasza strona. Widzimy również ilość kliknięć w stosunku do tych wyświetleń oraz pozycję uśrednioną ze wszystkich zapytań, na jakiej znajdowała się wtedy dana fraza.
Określimy w ten sposób nasze mocne strony. Warto skupić się na tych frazach, które mają średnią pozycję w okolicach 10 miejsca i wysoką (w porównaniu do innych) ilość wyświetleń. Przy optymalizacji podstrony i prowadzących do niej nowych, wartościowych linków, możemy spodziewać się w przyszłości poprawienia ilości kliknięć. Super!
Poza Google, dostępnych jest wiele platform, które oferują pomoc w analizie i wyszukiwaniu słów kluczowych.
Dzięki nim, analiza fraz może stać się bardzo wygodna, jednak należy pamiętać o tym, że takie narzędzia nie należą często do bezpłatnych. Semstorm pokaże nam ilość słów kluczowych na jakie wyświetla się nasza witryna, nowo odkryte, największe spadki i wzrosty.
Warto sprawdzać słowa kluczowe naszej najbliższej konkurencji, ponieważ analizując ich frazy z wysokimi pozycjami, możemy porównać ich działania z naszymi. Następnie pozostaje wprowadzenie zmian i obserwowanie, kogo wybierze Google.
Wygodnym narzędziem jest Senuto, które również posiada podobne zestawienia fraz dla danej witryny oraz ich spadki i wzrosty. Analityka jest podstawą przy wyznaczaniu korzystnych słów, na których powinna opierać się dobrze zoptymalizowana dla przeglądarek strona, gdyż te cenią sobie konkrety i przejrzystość w treści.
Jeżeli już wiemy na czym powinniśmy się skupić, warto podkreślić, jakie słowa kluczowe powinniśmy zostawić dla „firm gigantów”, przez które istnieje marna szansa na przebicie, ze względu na nieosiągalny w porównaniu do nich budżet. Są to między innymi:
Nie próbuj kombinować. Naszpikowanie słowami kluczowymi, które nawet nie muszą być związane z tym, co jest na stronie, z pewnością zostanie zauważone po jakimś czasie przez Google.
Rozsądne rozplanowanie, umieszczenie i zorganizowanie fraz oraz ich dobra analityka i bieżący monitoring z pewnością ułatwi pracę przy osiąganiu postawionych sobie celów w działaniach marketingowych w Internecie.