„Widziałem to na TikToku” – brzmi znajomo? Z pewnością usłyszałaś/eś to zdanie przynajmniej raz w życiu. Czym jest TikTok, do kogo jest kierowany i o co w nim chodzi?
Popularność platformy do publikacji krótkich filmów nagrywanych na urządzeniach mobilnych rośnie z roku na rok. W 2021 roku TikTok był najczęściej instalowaną aplikacją mobilną na świecie, z 740 milionami pobrań. Początkowo skupiony na młodszych grupach odbiorców, z biegiem czasu rozszerzył swój zasięg także wśród starszych pokoleń. Tematyka publikacji jest dostosowywana do użytkownika przez algorytmy, które na podstawie wyświetlanych treści i stopnia zainteresowania nimi (czas spędzony na oglądaniu, dodanie filmu do ulubionych/zapisanych lub opublikowanie komentarza) dopasowują do widza podobne formaty.
Co odpowiada za sukces TikToka? Zdecydowanie różnorodność publikowanego contentu (każdy znajdzie tam coś dla siebie) oraz większa autentyczność, której w ostatnich latach brakowało użytkownikom korzystającym chociażby z najpopularniejszych aplikacji Mety – Facebooka oraz Instagrama. Na TikToku nie brakuje treści o tematyce lifestylowej, hobbystycznej, kosmetycznej, wnętrzarskiej, sportowej czy nawet budowlanej. Znajdziemy tam szerokie spektrum treści edukacyjnych, publikowanych przez specjalistów i naukowców. Aczkolwiek – aby nie popaść w zbyt poważne tony – czekają tam na nas filmy nacechowane humorystycznie i takie, które mają na celu wprowadzać w dobry nastrój poprzez stosowanie różnych technik relaksacyjnych (np. ASMR – z ang. Autonomous Sensory Meridian Response, czyli wprowadzenie organizmu w stan relaksu i odpoczynku, najczęściej przed snem). Przedstawione powyżej przykłady to prawdopodobnie ułamek tego, co tak naprawdę ma nam do zaoferowania TikTok.
Według statystyk z przeprowadzonych w ostatnich latach badań dotyczących odczuć użytkowników:
Równie interesująco wyglądają statystyki dotyczące działań marketingowych oraz Influencer Marketingu:
62% badanych osób z branży marketingowej uważa, iż TikTok wkrótce stanie się liderem w przestrzeni influencer marketingu.
Jedną z pozytywnych cech, które zachęcają do spędzania tam swojego czasu wolnego jest integracja użytkowników z całego świata, np. w formie publikowanych filmów odnoszących się do popularnych obecnie TRENDÓW. To zjawisko, które ma swój początek u jednego twórcy, zaś w miarę rosnącej popularności opublikowanego przez niego filmu (np. o tematyce tanecznej), jest odtwarzane ponownie przez innych użytkowników TikToka, także tych najpopularniejszych. Tik tokowe trendy są narzędziem wykorzystywanym często przez marki działające na tej platformie – przy umiejętnym wykorzystaniu i wykonaniu wybranych przez nie inspiracji, publikacja spotyka się z bardzo dobrym odbiorem przez użytkowników, co wpływa pozytywnie na wizerunek.
Treści sprzedażowe, które ograniczają się tylko do pokazania produktu, jego właściwości i efektów? Zapomnijmy o tym. Na TikToku prawdziwym trendem stały się haule zakupowe, w których użytkowniczki i użytkownicy pokazują, co kupili danego dnia. Typ zakupów? Przeróżny – kosmetyki, ubrania, jedzenie, chemia gospodarcza, artykuły hobbystyczne i wiele innych. Czy ich obserwatorzy są zainteresowani tego typu contentem? Jak najbardziej! W końcu są to osoby, które nie bez powodu kliknęły na profilu danego twórcy przycisk „Obserwuj”. Relacja między twórcą a odbiorcą jest wyraźnie skrócona, a druga osoba traktuje tą pierwszą jak dobrą przyjaciółkę – wiarygodną, która „nie wciśnie byle czego, bo w końcu sama to kupuje i tego używa”.
Ten trend na tik toku często jest wykorzystywany również przy okazji współpracy marek z influencerami – publikacja opiera się wtedy na produktach, które twórca dostał, przetestował i może szczerze polecić np. ze względu na skład, działanie i efekt, którego oczekiwał. Najpopularniejsze TikTokerki kosmetyczne podchodzą do współprac bardzo odpowiedzialnie – na ich profilach nie ma miejsca na „niepewne” produkty, które „odstraszają” składem, czy np. nie współgrają z ich cerą.
Na TikToku możemy natknąć się na treści oznaczone hashtagiem #storytime – video, w którym twórca dzieli się z nami wybraną przez siebie historią z życia. W przypadku influencerek kosmetycznych możemy spotkać się z opowiadaniem w trakcie… malowania się. Trend ten często skupia uwagę widzek – mamy: ciekawą historię, tutorial z makijażu, a obok – to, co tworzy metamorfozę na twarzy, czyli PRODUKTY. W komentarzach nie brakuje pytań o konkretne kosmetyki, które zostały wykorzystane w filmie. Wykorzystanie produktów marek z branży beauty w publikacjach przy okazji współpracy to dobry sposób na nienachalną reklamę na TikToku.
Idealnie wysprzątany dom w 30 sekund (oczywiście na przyspieszeniu), triki na utrzymanie porządku w łazience, widok wypełnionej i idealnie zorganizowanej lodówki – witamy w sekcji dbania o dom. Każdemu użytkownikowi TikToka na pewno choć raz wyświetlony został film z tej kategorii, gdzie twórca pokazuje jak:
Zainteresowanie tym trendem na tik toku w 2023 roku nie maleje, a potencjał reklamowy jest bardzo duży. Jest to świetny pomysł na prezentację dla wszystkich marek, których produkty znajdują lub mogą znaleźć swoje zastosowanie w domu, a więc: spożywcze, kosmetyczne, gospodarcze, meblowe, dekoracyjne i wiele, wiele innych.
Internetowi twórcy stosują różne metody zbliżania się do swoich odbiorców oraz budowania poczucia, iż żyją „obok” nich. Jednym ze sposobów jest nagrywanie i publikowanie kilkuminutowych video blogów, w których pokazują jak wyglądał ich ostatni tydzień. Co (i gdzie) jedli, nad czym pracowali, z kim spędzali czas? Popularność TikTokerów sprawia, iż ich widzowie z chęcią oglądają filmy, z których mogą dowiedzieć się czegoś ciekawego na temat swoich idoli.
Gdzie w tych publikacjach jest miejsce na promocję? Wszędzie! Tiktokowy twórca pokazuje swój styl życia, a więc to, co je (produkty spożywcze, ale też restauracje i bary), jak dba o ciało (produkty do pielęgnacji, kosmetyki), gdzie robi zakupy (sklepy internetowe i stacjonarne), gdzie bywa wieczorami (kluby, wydarzenia kulturalne). Vlogi są częstym sposobem komunikacji twórców obracających się wokół wielu tematów – lifestyle’u, parentingu, self care/skin care, hobby i wielu innych.
Publikując na TikToku, warto brać pod uwagę nie tylko stałe trendy, ale także być czujnym na te, których popularność „wybucha” nagle (w ciągu kilku dni) i maleje w przeciągu dwóch-trzech tygodni. Są to najczęściej filmy, które nawiązują do:
W obserwacji i wychwytywaniu aktualnych, krótko trwających trendów zdecydowanie pomaga bycie na bieżąco z tym, co pokazuje nam TikTok na co dzień, a więc regularny monitoring, zapisywanie popularnych treści oraz umiejętność przełożenia ich na możliwości swojego biznesu. Niezawodna jest przy tym pomoc tych, którzy zawodowo zajmują się obecnością marek w Social Media. Jest to jeden z działów, którym zajmujemy się jako Veneo – nasi Klienci mogą liczyć na dogłębny research, propozycje działań oraz ich realizację.
Sprawdź jak rozkręciliśmy największe konto marki lodowej w Polsce, wprowadzając na TikToka Markę Lody Koral.
Na zakończenie warto poruszyć jeszcze dwie istotne kwestie dotyczące TikToka, które mogą być ważne i przełomowe w przypadku wahań nad wyborem tej platformy w celu prezentowania swoich usług lub produktów.
Absolutnie nie! Liczba użytkowników z pokolenia naszych rodziców czy dziadków sukcesywnie rośnie, co sprawia, iż docieranie z naszym przekazem także do tej grupy odbiorców za pomocą działań organicznych oraz płatnych staje się możliwe. Pokolenie Silver czyli osoby po 50. roku życia coraz chętniej korzystają z najnowszych technologii oraz opcji, które mają na celu zapewnienie im dobrej zabawy, pozytywnych emocji oraz ubarwiają życie codzienne. Istotne przy tym jest ułatwienie im dostępu np. do platform e-commerce (przejrzysty interfejs, jak najkrótsza ścieżka zakupu) lub informacji dotyczących dostępności danych produktów lub usług w ich najbliższym otoczeniu (czyli offline).
Niech najlepszą odpowiedzią będą informacje podane przez portal Business Insider na temat tej platformy:
„Według raportu Gemiusa w Polsce z TikToka korzysta już ponad 13 mln użytkowników.”
„Badania, którymi dysponujemy, pokazują, że możemy zaoferować średnio o 30 proc. wyższy zwrot z inwestycji niż rynek, dzięki zaangażowaniu użytkowników – podsumowuje Sylwia Chada (szefowa TikToka w Polsce i Europie Centralnej – przyp.aut.)”
„Z danych Gemiusa wynika, że średni czas spędzony dziennie przez użytkownika jest wyższy o kilka procent niż w przypadku Facebooka i czterokrotnie wyższy niż w przypadku Instagrama.”.
https://www.tiktok.com/about?lang=pl-PL
https://businessinsider.com.pl/biznes/tik-tok-jest-w-telefonie-co-trzeciego-polaka-tak-rosnie-biznes-nad-wisla/xcwb481
https://cyrekdigital.com/pl/baza-wiedzy/tiktok/
https://passport-photo.online/pl/blog/tiktok-statystyki/#3-dane-demograficzne-u%C5%BCytkownik%C3%B3w