Eksperci z branży interaktywnej ocenili serwisy internetowe tygodników opinii. Wg ekspertów najlepszy serwis internetowy ma „Polityka”. Natomiast najsłabiej wypadła witryna „Gazety Polskiej”.Wśród oceniających jest Beata Mordarska, prezes Veneo.

polityka.pl

Serwis www.polityka.pl jest przyjazny dla użytkownika. Posiada czytelne menu i uporządkowaną strukturę treści oraz w miarę przejrzystą grafikę nawiązującą do szaty graficznej tygodnika. Użytkownik łatwo orientuje się w jakim miejscu serwisu w danym momencie jest – to należy pochwalić. Nawigacja po serwisie jest łatwa, choć w kilku miejscach wymagałaby poprawy – dziwi, że z niektórych sekcji nie można wrócić do serwisu, jak chociażby ze sklepu internetowego, sekcji blogowej czy sekcji poświęconej rankingowi największych firm w Polsce.

To co szczególnie  rzuca się w oczy w tym serwisie to to, iż serwis nie zachęca użytkowników do zachowań interaktywnych. Nie ma nawet możliwości ocenienia danego artykułu a aby go skomentować poprzez wypowiedzenie się na forum trzeba się wpierw postarać na niego dostać – niby nie tak trudno, ale mogłoby być znacznie łatwiej. Sekcja blogowa nie należy do najbogatszych funkcjonalnie. Serwis  nie dba też szczególnie o czas użytkownika. Między artykułami i innymi treściami nie ma odpowiednich powiązań  chociażby przez dobry system tagów. Tak więc witryna  nie przyciąga uwagi użytkownika tak jakby mogła  –  użytkownik nie zostanie specjalnie zachęcony do spędzenia na niej więcej czasu niż sam zakłada.  Mamy też śladową liczbę materiałów video, a jeśli już są to nie zawsze dobrej jakości. W serwisie brakuje kilku oczywistych elementów – jak chociażby aktualnej daty.  Dość ciekawie zorganizowane jest archiwum artykułów jakie się ukazały w tygodniku  Na pochwałę zasługuje udostępnienie aplikacji z wydaniem tygodnika na iPada.

Podsumowując: w serwisie zwiększyłabym nacisk na komunikację i interakcję z użytkownikami.

newsweek.pl

Pierwsze co czuć po wejściu na www.newsweek.pl to to, że witrynie brakuje przestrzeni. Wynika to między innymi ze zbyt wąskiej szerokości strony niedostoswanej do aktualnych standardów. Grafika nawiązuje co prawda do szaty graficznej tygodnika, ale niestety nie zachwyca. Serwis graficznie nie jest bowiem dopracowany. W wielu miejscach mamy chaotyczne i nieuporządkowane bloki tematyczne. Niedoróbki graficzne widać chociażby na przykładzie zbyt małego pola do wyświetlenia liczby fanów na Facebooku umieszczonym na stronie głównej czy nie mieszczących się opisów pod zdjęciami w galerii (przeglądarka Chrome). Użyta też została też zbyt mała czcionka, której nie można powiększyć co jest sporym utrudnieniem szczególnie dla osób starszych.

W serwisie mamy natomiast czytelne menu i dość łatwą nawigację – choć tu również z niektórych sekcji, jak np e-Kiosku nie można wrócić do serwisu. Witryna stosuje funkcjonalności i mechanizmy zachęcające użytkowników do zachowań interaktywnych - do pisania komentarzy pod artykułami i oceniania ich, do pisania i zakładania nowych blogów czy komentowania ich. Czytelnie zaprezentowana jest komunikcja z witrynami społecznościowymi: takimi jak Facebook, Blip, Twitter czy Wykop.

Podsumowując: zmieniłabym przede wszystkim szatę graficzną serwisu.

wprost.pl

Serwis www.wprost.pl wychodzi poza ramy serwisu tygodnika opinii i upodabnia się bardziej do wortalu – ma najbogatsze zasoby treści na tle pozostałych serwisów tygodników jak również posiada powiązane z nim samodzielne serwisy wychodzące poza główny nurt tygodnika jak np. www.smaki.pl czy www.gover.pl (z większości z nich można łatwo powrócić do strony głównej Wprost). Oferuje nawet  usługę poczty elektronicznej w domenie wprost.

Po wejściu na serwis zwraca uwagę nienowoczesna grafika o zbyt dużych kontrastach. W rezultacie robi się tu zbyt jarmarcznie. Kolejna rzecz to zbyt przeładowana strona główna wraz z jej menu bocznym, na której nie ma odpowiednio podkreślonej hierarchii i w rezultacie użytkownik ma wrażenie chaosu.  Przykładem dodatkowego elementu powodującego mniejszą przejrzystość strony jest sposób podawania obok tytułów artykułów informacji o liczbie komentarzy i zachęcanie do skomentowania artykułu – można by go z powodzeniem zastąpić innymi formami graficznymi.  Reorganizacja układu funkcjonalnego serwisu wraz ze zmianą grafiki na bardziej nowoczesną i przejrzystą to jest coś na co użytkownicy z pewnością by się nie obrazili.

Witrynę z kolei można pochwalić za o zachęcanie użytkowników do interaktywnych zachowań oraz  spędzania na niej czasu. Służą temu zastosowane w całym serwisie niemal na każdym kroku rozmaite formy i mechanizmy funkcjonalne, w tym również o charakterze rozrywkowym - jak np. możliwość zaprojektowania własnej okładki tygodnika czy zabawy komiksowe. Elementem wyróżniającym ten serwis od innych jest bieżący przegląd prasy krajowej i zagranicznej - zaprezentowany w przystępny sposób.

Podsumowując: zaprojektowałabym funkcjonalnie i graficznie nową główną stronę serwisu.

uwazamrze.pl

Serwis www.uwazamrze.pl ma w miarę przyjazny i czytelny styl graficzny. Pod względem poprawności graficznej witryna ma jedynie drobne niedociągnięcia – przykładem niech będą niemal niewidoczne znaki nawigacyjne „dalej” pod artykułami, co akurat w serwisie opartym na artykułach nie jest bez znaczenia.

Trochę gorzej wypada struktura i ergonomia serwisu. Na stronie głównej mamy dwa poziomy menu rozróżnione kolorem wyglądające na dwa niezależne menu główne. Dodatkowo opis butonów tych menu nie zawsze jest adekwatny do tego co zawiera dana sekcja  – np „Uwazamrze” oraz „Blogi” niemal niczym się nie różnią. Zaś po opisie „Spis treści” można raczej się spodziewać  mapy serwisu niż  opisu aktualnego wydania tygodnika. Dolny poziom menu głównego w niezrozumiałych powodów został skopiowany również do stopki serwisu. Przykładem nie do końca przemyślanej użyteczności niech będzie reklamowanie w sekcji „Subskrypcja” dostępu do treści archiwalnych bez umożliwienia zamówienia ich przez użytkownika czy chociażby bez podania informacji w jaki sposób i gdzie można za nie zapłacić (nie walidujący się formularz rejestracyjny do subskrypcji to drobne niedociągnięcie technologiczne,  które zapewne zostanie poprawione). Pozytywne jest udostępnienie wtyczek do serwisów społecznościowych.

Sporą część serwisu zarówno pod względem funkcjonalnym np. Blogi, jak i treściowym stanowią przekierowania na witrynę pisma Rzeczpospolita (www.rp.pl) oraz na witryny innych serwisów rp.pl - na tych serwisach kwestie użyteczności, struktury jak i nawigacji są lepiej rozwiązane.

Dostępne w serwisie materiały video, choć nie jest ich wiele, są w dobrej jakości.

Podsumowując: poprawiłabym użyteczność i strukturę serwisu.

Więcej:

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tygodniki-opinii-polityka-z-najlepszym-serwisem