Wkradł się w ludzkie życia. I rozgościł. Wygląda, że na dobre. Facebook - największy serwis społecznościowy świata. To już nawet nie serwis. To platforma społecznościowa i komunikacyjna o niespotykanym dotychczas potencjale marketingowym. Ekosystem. Facebook czy może już, jak twierdzą niektórzy, Facebóg!? Z ponad 550 mln użytkowników na świecie i ponad 6 mln w Polsce. 70% z nich korzysta z tzw. „aplikacji facebookowych”. Aplikacji łącznie jest ponad 500 tys., a ponad połowa z nich ma więcej niż mln aktywnych użytkowników. Na Facebooku obecnych jest już ponad 1,5 mln firm. Nawet jeśli jesteś „antyfacebookowcem”, to nie możesz nie zauważyć faktu, że on wciąż zwiększa swoją popularność i raczej nie zniknie w dającej się przewidzieć przyszłości.

Facebook jest wykorzystywany w Social Media Marketingu - najnowszym trendzie marketingu i komunikacji internetowej, oznaczającym komunikację z klientami z wykorzystaniem sieci serwisów społecznościowych oraz mikroblogowych. Popularność i polityka Facebooka sprawiają, że to właśnie on ma największe powodzenie wśród marketerów. Polityka ta, w połączeniu z niespotykaną nigdy i nigdzie wcześniej otwartością technologiczną jaką oferuje Facebook, pozwala na niebywałą swobodę w kreowaniu niestandardowych form reklamowych. Do najbardziej interesujących należą aplikacje marketingowe.

Czym są? Tzw. FacebookApps to programy i mechanizmy interaktywne dostępne z poziomu platformy Facebook. Są nimi quizy, sondy, testy, konkursy, gry i inne aplikacje promocyjne. Najczęściej utrzymane w lekkiej, rozrywkowej konwencji oraz w klimacie dobrej zabawy i zachęcające do interakcji. Należą do tzw. Engagement Ads i obok Fan Page oraz SocialAds są najczęściej wykorzystywanymi narzędziami marketingowymi na Facebooku. Engagement – zaangażowanie – jest przesłaniem Facebooka. Siła Engagement Ads polega na angażowaniu użytkownika. Angażowaniu w dialog - z firmą, marką czy konkretnym produktem.

Zalet i korzyści z wykorzystania aplikacjinie sposób nie zauważyć:

  • bezpłatna dystrybucja - Facebook nie pobiera opłat za uruchamianie własnych aplikacji
  • możliwość zastosowania indywidualnej kreacji graficznej zgodnej z systemem identyfikacji wizualnej marki
  • możliwość budowy wizerunku i świadomości marki poprzez zastosowanie mechanizmów wirusowych – użytkownik widząc, że któryś z jego znajomych korzysta z aplikacji sam może zacząć z niej korzystać, a nawet jeśli nie skorzysta, to przynajmniej dowie się i zauważy obecność marki
  • wykorzystanie zaangażowania użytkowników - użytkownikmoże polecać aplikację znajomym, a nie ma bardziej wiarygodnego źródła informacji o marce jak rekomendacje znajomych. Ten kanał akwizycjidaje możliwość pozyskania klientów, których w inny sposób trudno byłoby zdobyć lub wręcz byłoby to niemożliwe
  • możliwość powiązania aplikacji z witryną www marki - aplikacje są dostępne z poziomu Facebooka, ale nie są instalowane na Facebooku, dlatego niektóre mogą być dostępne również na witrynie www marki. Można też częściowo przekierowywać użytkowników na witrynę  marki poza Facebookiem – nie zawsze jednak jest to wskazane!
  • sprzężenie zwrotne - informacje, komentarze i posty związane z aplikacją mogą stanowić istotny wkład w zrozumienie zachowań klientów, tudzież cenne źródło informacji o tym co mówią i sądzą na temat marki. W związku z tym, iż rozwój Internetu, a w szczególności mediów społecznościowych zmienia nie tylko sposób komunikacji pomiędzy ludźmi, ale wprowadza też wyraźne korekty do kanonu zasad i sposobów komunikacji marki z klientem, wiedza ta może być cenna dla tworzenia strategii tejże komunikacji.

Możliwości kreacji na Facebooku są praktycznie nieograniczone. Poniżej kilka przykładów jak niektóre znane marki wykorzystują aplikacje facebookowe.

Duński producent biżuterii Pandora Beads udostępnił aplikację flashową „PANDORA Bracelet Designer” do tworzeniawłasnychwzorów i modeli biżuterii. Z gotowych elementów jubilerskich można zaprojektować własną bransoletkę - widoczny jest jej koszt aktualizowany każdorazowo po dołożeniu nowego elementu. Bransoletkę można wydrukować lub kupić (dostępna jest mapa z najbliższymi sklepami). Projekt można zamieścić na swojej tablicy. Prowadzony jest ranking najlepszych projektów i projektantów. Aplikacjama ponad 450 tys. użytkowników miesięcznie.

Serwis TripAdvisor.com - ułatwiający planowanie i organizację wycieczek- promuje się za pomocą aplikacji "CitiesI'veVisited". Pozwala ona na zaznaczanie na mapie miejsc, które się odwiedziło (informacja o tym jest publikowana na tablicy) oraz na dodaniu takiej mapy do swojego profilu. Można przeglądać mapy znajomych. Aplikacja zachęca do założenia konta w TripAdvisorze (formularz jest już w aplikacji!) oraz do oceniania hoteli, w których się było (co zwiększa ilość contentu w samym serwisie). Z aplikacji korzysta ponad 7,6 mln użytkowników miesięcznie i ma ponad 1,7 mln fanów.

Taiski operator telefonii komórkowej przy pomocy aplikacji facebookowej promuje swój wizerunek. Za pomocą aplikacji „dtac one D.I.Y” można tworzyć indywidualne avatary na swoje telefony komórkowe - blisko 270 tys. użytkowników miesięcznie i ponad 44 tys. fanów.

Hallmark udostępnił „HallmarkSocialCalendar” - do stworzenia własnego kalendarza i zapisywania w nim wydarzeń związanych z naszymi znajomymi. Można dodawać przypomnienia o wydarzeniach oraz wysyłać znajomym życzenia, prezenty czy e-kartki - blisko 550 tys. użytkowników miesięcznie i 170 tys. fanów.

Firma Sugar Inc., właściciel sieci blogów skierowanych do kobiet, we współpracy z firmami odzieżowymi uruchomiła aplikację „PopSugar's Retail Therapy”. Terapia Zakupowa służy do zarządzania własnym sklepem z odzieżą - tworzymy własną kolekcje ubrań oraz bazę klientów. Zaczynamy od małego butiku, który można rozbudować do sieci sklepów (możemy sobie pomóc kupując FacebookCredits). Współpracuje się z autentycznymi markami, które  wykorzystują ją do autopromocji dając użytkownikom zniżki- blisko 390 tys. użytkownikówmiesięcznie i ponad 130 tys. fanów/fanek?J

SONY za pomocą gry „Media Monster Wars” promuje notebooki VAIO. Gra polega na toczeniu walk ze znajomymi za pomocą potworów. Każdy gracz ma własnego potwora o określonej sile i prędkości, które zależą od ilości like’ów, zdjęć na profilu, filmów i postów. Im aktywniejszy na Facebooku użytkownik, tym jego potwór jest silniejszy. Gdy jest wystarczająco silny może zmierzyć się z Justinem Timberlake’m. Gra blisko 14 tys. użytkowników miesięcznie.

Marka Skittles przeprowadziła akcję „Dazzle the rainbow” - 18.10.2010 r. fani mogli zatopić DavidaPhoenix’a w beczce cukierków. Phoenix zapowiadał, że planuje przetrwać pod 2 mln cukierków przez 24 godz. Im więcej fanów, tym więcej cukierków spadło na Phoenix’a. Fanów zebrało się blisko 1,4 mln.

Aplikację facebookową wykorzystał również prezydent USA Barack Obama w kampanii prezydenckiej. „Obama” umożliwiała rozpowszechnianie przemówień, filmów, wpisów na blogach i innych informacji o kandydacie - blisko 150 tys.fanów. Po wyborach jego przeciwnicy za pomocą aplikacji „Nobama” publikują negatywne posty na jego temat, prowokują dyskusje i odliczają czas do końca kadencji - ponad 220 tys. fanów.

Podczas kreacji aplikacji należy pamiętać o specyfice mediów społecznościowych i zasadach obowiązujących w Internecie. Dlatego: myśl o odbiorcach! – zdefiniuj odbiorców aplikacji; myślkreatywnie! – myśl o elementach i funkcjonalnościach, których jeszcze nie ma, albo które nie są jeszcze zbyt rozpowszechnione; myśl wirusowo! - zastanów się jakie aplikacje użytkownicy mogą chcieć polecać znajomym; myśl o bodźcach! – dostarczaj bodźce, impulsy, prowokuj i odwołuj się do emocji oraz zachęcaj do utrzymania zainteresowania; myśl użytecznie! - oferuj coś użytecznego a zarazem lekkiego, rozrywkowego i zabawnego; myśl prosto! - pamiętaj o prostocie aplikacji - zbyt skomplikowane zniechęcają użytkowników; myśl o WebUsability! - stosuj standardyUsability;

Uruchamiając aplikację pamiętaj aby:

  • dodać ją do katalogu aplikacji
  • umożliwić użytkownikowi umieszczenie jej na swoim profilu
  • umożliwić użytkownikowi zapraszanie znajomych do jej użytkowania
  • umożliwić znajomym użytkownika przyjęcie zaproszenia do zapoznania się z aplikacją i korzystania z niej,
  • zamieszczać komunikaty związane z aplikacją na tablicy użytkowników – inni  mogą się stąd o niej dowiedzieć i skorzystać
  • stworzyć profil aplikacji
  • rozpowszechnić informacje o niej w kanałach informacyjnych Facebooka
  • zachować standardy platformy Facebook dotyczące prywatności

Przygotowując aplikacjęstosuj teżzasady i metody SMO (ang. Social Media Optimization). Dotyczą one:

  • wizualnej optymalizacji przycisków, butonów, linków
  • optymalizacji nawigacji
  • wprowadzania mechanizmów zwiększania klikalności w pożądane elementy
  • wprowadzenia mechanizmów rozprowadzania informacji
  • wyposażenia w funkcje społecznościowe (oceny, komentarze, opinie)
  • optymalizacji powiadomień, komunikacji i przekazywanych treści pod kątem technik wirusowych
  • wprowadzenia „bookmarkowania”
  • wykorzystania danych i statystyk udostępnianych przez Facebooka

Stosowane zasady SMO powinny być zgodne ze strategią ORM (ang. Online Reputation Management) marki, dotyczącą generalnej dbałości o jej obecność w świecie on-line.

Aplikacje na Facebooka powinny być tworzone przy pomocy narzędzi technologicznych kompatybilnych z platformą Facebook - udostępnia ona rozbudowane API (ang. Application Programming Interface) i narzędzia SDK (ang. Software Development Kit) dla różnych platform programowych. API stanowi interfejs programowania aplikacji i mówi o sposobie komunikacji platformy z systemami operacyjnymi i innymi programami - w ten sposób możliwe jest tworzenie własnych, nawet złożonych aplikacji i uruchamianie ich na Facebooku. API to można podzielić na cztery części: 1) Graph API - rdzeń platformy Facebook - pozwala na odczyt i zapis danych zgromadzonych w systemie Facebook oraz zapewnia jednolity sposób dostępu do obiektów (takich jak użytkownicy, zdjęcia, wydarzenia i strony) oraz połączeń między nimi (jak znajomości, przyjaźnie czy tagi do zdjęć);  2) Uwierzytelnianie - autoryzacja poprzez Facebook umożliwia aplikacji interakcję z Graph API w imieniu użytkownika Facebooka. Mechanizm ten udostępnia szeroki wachlarz możliwości do zastosowania na różnego rodzaju platformach programowych (strony www, telefony komórkowe oraz aplikacje desktopowe);3)Wtyczki społecznościowe – narzędzia udostępniane przez Facebooka (najczęściej postaci widgetów), które można umieścić na dowolnej witrynie internetowej, aby umożliwić użytkownikom korzystanie z danej witryny; 4) protokół Open graph - umożliwia dowolnej stronie internetowej stać się obiektem w społecznym grafie (społeczny graf to mapa wszystkich osób w danej sieci i powiązań między nimi) - w tym wypadku pozwala on stronie internetowej mieć te same funkcjonalności co dana strona Facebooka.Jeśli chodzi o SDK to platforma udostępnia JavaScript SDK, PHP SDK, Python SDK, iOS SDK dla iPhone iiPad oraz Android SDK. Tworzenie aplikacji na Facebooka i powiązanych z Facebookiem wymaga dokładnej znajomości powyższych technologii i protokołów. Te wraz z dynamicznym rozwojem Facebooka ciągle się zmieniają i wymagają stałego monitorowania.

Firmy i marki chcą być wiarygodne – by ich wizerunek i reputacja były wiarygodne. Budowanie i wzmacnianie wizerunkujak i prowadzenie działań efektywnościowychnajskuteczniej realizuje się będąc wśród ludzi. Od kilku lat ludzie w coraz większym stopniu skupiają się w serwisach społecznościach. Dlatego warto korzystać z social marketingu, a aplikacje facebookowe są doskonałym narzędziem.