blog_small.png

WordPress czy Autorski CMS

Strona internetowa to najważniejsza wizytówka Twojej firmy – z pewnością tak zacząłby się ten wpis 6 lat temu… Mamy 2019 rok i praktycznie każdy kto otarł się o digital marketing wie, że dobra strona internetowa to handlowiec pracujący 24 na dobę, maszyna generująca konwersje, leady, potencjalne prospecty do remarketingu, generator baz mailingiwych, kluczowy czynnik większości kampanii online. Strona internetowa to podstawowe narzędzie w niemal każdej strategii marketingu internetowego. Narzędzie, które może przełożyć się na ogromny sukces, lub kolosalne straty kładąc całą kampanię promocyjną.

To właśnie głównie dzięki tym czynnikom zlecając wykonanie nowej witryny, zwracamy uwagę na wygląd, a także funkcjonalność. Warto jednak przyjrzeć się bliżej jeszcze jednemu, kluczowemu aspektowi – temu, na jakim systemie CMS będzie oparta. Pomijając skrajne sytuacje (mam tu na myśli użycie Joomla lub Wix), w większości przypadków rozważa się dwie opcje:

  • WordPress,
  • autorski CMS.

Wybór tylko z pozoru wydaj się prosty. Na czym opierane są decyzje marketerów? Zazwyczaj na dotychczasowych doświadczeniach. Niestety nadal niewiele osób patrzy w szerszym ujęciu na zagadnienie systemu zarządzania treścią na serwisie WWW. W tym na to, kto i w jakim zakresie będzie administrował stroną, jakie cele ma realizować, jakich błędów nie powielać…

Z kupnem strony www jest trochę jak z kupnem samochodu (wybaczcie to wyświechtane przez handlowców porównanie, ale jestem tylko prostym sprzedawcą :). Kupno samochodu nie jest zakupem, który zdarza się często. W wyniku czego bez względu na to, czy decydujemy się na nowy, czy używany, tani, czy markowy… nie mamy doświadczenie w podejmowaniu takiej decyzji. W wyniku tego możemy być bardzo łatwo zmanipulowani przez nasze doświadczenie, porady „szwagra”, presję żony, czy marketing danej marki, albo właściciela komisu (wiadomo!). Zmierzam do tego, że istnieje duże ryzyko, że podjęta decyzja będzie zafałszowana. Podobnie ze stroną www…

W praktyce możliwości CMS oceniamy głównie przez pryzmat zdolności agencji, która wdrożyła aktualną stronę www.

agencja veneo

Czym w ogóle jest CMS?

CMS to „Content Management System”, czyli system do zarządzania treścią strony internetowej. Jest potrzebny do codziennej obsługi serwisu – m.in. do aktualizowania tekstów, publikowania nowych, obsługi formularzy, czy zarządzania dodatkowymi funkcjonalnościami strony. CMS pozwala właścicielowi serwisu WWW zarządzać nim samodzielnie i na bieżąco, bez konieczności znajomości języku programowania.

Obecnie większość stron jest wdrażanych w oparciu o WordPressa, otwarty system open source, rozwijany przez specjalistów z całego świata. Alternatywą jest autorski system CMS, a więc szyty na miarę, przygotowany przez firmę tworzącą serwis, w oparciu o jej własne rozwiązania programistyczne. Co wybrać?

WordPress: czy na pewno zawsze najlepszy?

WordPress to system typu open source, nie trzeba mieć większych umiejętności aby postawić na nim stronę. To głównie dzięki temu system ten stał się tak popularny, również za sprawa agencji SEO, które na potęgę stawiały na nim strony „zapleczowe”.

Niestety ta pozorna łatwość wdrożenia powoduje, że wiele agencji realizuje działania z użyciem Wordpresa w bardzo „atrakcyjnych” cenach. Jedna czy dwie osoby są w stanie uruchomić stronę w oparciu o gotowy szablon i dokonać jego wstępnej konfiguracji czy modyfikacji. Z czasem okazuje się, jak wiele elementów nie działa poprawnie, pojawiają się trudności z prędkością ładowania strony przez zbędne skrypty i wtyczki lub ze skalowaniem na urządzeniach mobilnych.

Ogromna popularność Wordpresa bardzo mocno sprofilowała również narzędzia hakerskie, które bardziej opłaca się tworzyć i uruchamiać pod ten właśnie system. Należy brać pod uwagę , że zaniedbanie aktualizacji samego systemu lub wtyczek może skończyć się tym, że pewnego dnia na naszej witrynie odkryjemy dziwne podstrony, linki odsyłające do podejrzanych witryn lub zwyczajnie nie odkryjemy nic, bo strona zniknie!

W przypadku WordPressa można wymienić takie zalety jak:

  • popularność i powszechność stosowania, sprawdzone rozwiązanie pod warunkiem, że będzie dobrze wdrożone,
  • prostotę obsługi, panel administratora jest bardzo intuicyjny i wiele systemów CMS podpatruje standardy właśnie w Wordpresie,
  • szeroki zakres kompatybilnych wtyczek rozszerzających funkcjonalność serwisu,
  • łatwość wdrożenia responsywności, a więc dostosowania serwisu do wczytywania się na dowolnym urządzeniu.

I rzeczywiście, ta open source’owa platforma wyróżnia się wszystkimi tymi cechami. Pytanie jednak, czy zawsze są one zaletami? A co, jeśli spojrzeć na nie z perspektywy bezpieczeństwa serwisu WWW lub stabilności działania? Co, jeżeli strona internetowa ma być wyposażona w specyficzne funkcjonalności? Wówczas pojawia się szereg wątpliwości i obawa o ogólną stabilność systemu.

Autorski CMS: fakty i mity

Wokół autorskich CMS narosło wiele stereotypów, które sprawiają, że czasem traktuje się je „po macoszemu”. Znacznie droższe niż WordPress? Trudne w obsłudze? Mało funkcjonalne? Zbierzemy w jednym miejscu fakty i mity.

1. Mit nr 1: Autorskie CMS są dużo droższe

Skoro WordPress jest gotowym i z pozoru darmowym rozwiązaniem, oznacza to, że jego wdrożenie trwa krócej. Wystarczą lekkie modyfikacje, dodanie kilku wtyczek i już? Teoretycznie – tak, jednak nie na tym polega poprawna implementacja, której efektem będzie bezpieczny, działający stabilnie serwis. Prawidłowe wdrożenie serwisu działającego w oparciu o WordPress – z uwzględnieniem oczekiwań klienta oraz starannością – potrwa niemal tyle samo, co wykonanie autorskiego CMS. Analiza i zaplanowanie struktury, opracowanie szablonu graficznego, dopracowanie customer journey, bez względu na wybrany system wymaga tyle samo czasu, zaangażowania czy wiedzy. To oznacza, że koszty nie będą się od siebie drastycznie różnić.

2. Mit nr 2: strony na WordPressie są tak samo bezpieczne jak te oparte o autorski CMS

Powszechność WordPressa działa jak obosieczny miecz. Z jednej strony sprawia, że użytkownicy są z nim dobrze zaznajomieni. Z drugiej jednak – powoduje, że system jest znacznie bardziej podatny na ataki, zwłaszcza jeżeli się go nie aktualizuje. W teorii każdy może aktualizacji dokonać samodzielnie, ale w praktyce bardzo często zmiany w szablonie tego uniemożliwiają. Zdarza się, że coś idzie nie tak i strona przestaje działać. Poza tym pozostaje jeszcze kwestia wtyczek. Jest ich rzeczywiście tysiące. Pytanie jednak: jak z ich bezpieczeństwem? To właśnie luki w zastosowanych wtyczkach są najczęstszą przyczyną włamań. Zhackowana strona oznacza nie tylko ryzyko wycieku danych, ale również utratę pozytywnego wizerunku.

Inwestycja w autorski system CMS znacznie zmniejsza ryzyko, że dojdzie do takiej sytuacji – zwłaszcza, jeśli został przygotowany przez ekspertów, w oparciu o najnowsze rozwiązania w zakresie zabezpieczeń.

3. Mit nr 3: stronę na WordPressie można dowolnie rozbudowywać, tworząc nawet bardzo zaawansowane serwisy

WordPress powstał z myślą o obsłudze blogów, ale na przestrzeni lat mocno się rozwinął. Na stronie firmowej może być sekcja blogowa, ale zazwyczaj są też inne, bardziej zaawansowane. Spersonalizowane widoki potrzebują dobrego zaplecza technicznego, którego popularna open-source’owa platforma może nie zapewnić. To tak, jakbyś chciał tuningować Fiata 126 p, czyli popularnego „malucha” (to już ostatnie porównanie z samochodami w tym artykule). Możemy dodać spoilery, przemalować karoserię i dodać zaawansowane nagłośnienie, ale… Fiat nie zamieni się nagle w Ferrari.

Autorskie CMSy złą sławą owiane…

Kiedy zapytamy 100 marketerów co im się kojarzy z autorskim CMS, pierwsze co usłyszymy to: „uzależniamy się od jednej agencji”, „nie rozbudujemy strony”…. i mają rację. Tylko, że w przypadku WordPressa jest podobnie. Rozbudowa strony to fikcja, szczególnie jeśli nie zaplanuje się jej na etapie koncepcyjnym, bez względu na system CMS. Przekazanie dużej strony WWW z mocno pokomplikowanym WordPressem, uniezależni nas od jej twórców, wszystko jednak zależy od tego, w jaki sposób Agencja zrealizuje swój projekt, ale jeśli nie będziemy chcieli im zlecać rozwoju to najpewniej będzie to wynikało z ich braku profesjonalizmu, co może niezwykle utrudniać pracę nowym programistom, którzy wejdą w ten zabałaganiony kod.

Trzy najważniejsze zalety autorskiego CMS to:

  • szybkie ładowanie się serwisu – CMS będzie lżejszy, pozbawiony zbędnych wtyczek i perfekcyjnie zoptymalizowany pod wymogi strony, co przełoży się na lepsze doświadczenia użytkowników, a przy okazji na skuteczność działań SEO,
  • pełne dopasowanie do oczekiwań Klienta – panel administracyjny zostanie wykonany tak, abyś dawał maksymalną wygodę obsługi serwisu i miał wszystkie potrzebne (i tylko takie) opcje „pod ręką”,
  • brak konieczności aktualizacji i zamknięty kod – system będzie działał stabilnie, bez zagrożenia atakami hakerskimi, mimo że nie będziesz wymagał częstych aktualizacji.

Odpowiedzialność za wybór spoczywa na wybierającym

Bez względu na wybór rozwiązania, ważne jest aby podjąć decyzję świadomie. Znacznie ważniejsze niż samo wybranie systemu CMS, jest odpowiednie podejście do realizacji. Zadbanie o przygotowanie struktury, doprecyzowaniu funkcjonalności. WordPress jak i autorski CMS mogą z powodzeniem się sprawdzić w realizacji tej funkcji w promocji marki, firmy i pozyskiwaniu Klientów. Analizując potencjalne rozwiązanie dla swojej firmy, warto zadbać o kilka informacji od potencjalnego wykonawcy:

W przypadku WordPressa:

  1. Jakie wtyczki zewnętrzne planuje wykorzystać i jakie ma z nimi doświadczenia (czy są płatne, jak często są aktualizowane).
  2. Jakie zabezpieczenia przez atakami hackerów planuje zastosować.
  3. W jaki sposób zadba o szybkość ładowania strony w Google Page Speed
  4. Które elementy zarządzania treścią będą wymagały stosowania kodów HTML lub innych bardziej skomplikowanych niż podstawowy edytor tekstowy.

W przypadku autorskiego CMS:

  1. Od kiedy wykonawca pracuje nad swoim autorskim CMS.
  2. Kiedy miał ostatnie wdrożenie.
  3. Ile aktualnie stron funkcjonuje w oparciu o jego system.
  4. Jakiego typu strony WWW stoją na tym konkretnym CMS.
  5. Czy posiada wersję demo.
  6. Czy zapewnia szkolenie z obsługi systemu.
  7. Jakie wsparcie zapewnia po wdrożeniu strony.

Mam nadzieję, że nie zraziłem Was do żadnego z systemów. Szczególnie, że od blisko 8 lat pracuje nie tylko na WordPressach, autorskich CMS, ale i innych systemach, które są mniej znane, ale i bardziej skomplikowane. Jak wspomniałem wcześniej – to nie system CMS determinuje sukces, a sposób jego wdrożenia.


Dlatego zanim zdecydujecie się podpisanie umowy, koniecznie zapytajcie o zespół projektowy. Jeśli w realizacji zamiast analityka UX, specjalisty SEO, marketera, grafika (zespołu grafików), programisty, frontent developera, testera i project managera będzie uczestniczyć samozwańczy informatyk… to łatwo się domyślić jakie będzie zwieńczenie projektu – bez względu na CMS.