Żyjemy w czasach, w których nieustannie poszukujemy nowych sposobów dotarcia do odbiorców. Agencje i działy marketingu prześcigają się w pomysłach, które przynoszą wymierne rezultaty dla klientów, ich produktów lub samej marki. Dlatego, na początku 2020 roku, zdecydowaliśmy się na krok, który – w historii naszej firmy – możemy uznać za „milowy”. Do obsługiwanych przez nas kanałów komunikacji Social Media dołączyła aplikacja, która w 2019 roku była najchętniej pobieraną na świecie – TikTok! Od początku dostrzegliśmy jej potencjał i na bieżąco odkrywaliśmy nowe funkcjonalności tej kolorowej przestrzeni internetowej, wypełnionej muzyką. Samo medium okazało się wprost idealne dla jednego z naszych wieloletnich klientów – marki Lody Koral. Przede wszystkim ze względu na grupę docelową, dla której marka od lat buduje przekaz – osoby pomiędzy 13 a 18 rokiem życia. To właśnie oni najchętniej sięgają po Lody Koral oraz w przeważającej większości tworzą społeczność, którą możemy spotkać w samej aplikacji. Dostrzegając tę synergię, nie pozostało nam nic innego, jak tylko zaplanować mocne wejście w muzyczny świat TikToka!
4 500 000 odbiorców, 10 000 obserwujących konto @lodykoral i tysiące pozytywnych komentarzy w przeciągu miesiąca – to wyniki naszych działań. Jak osiągnąć takie liczby w aplikacji, która jeszcze niedawno nie była znana szerszemu gronu odbiorców? Co powinniśmy wiedzieć o samej aplikacji i sposobie jej działania oraz na jakich elementach warto się skupić, aby zmaksymalizować rezultaty? Na te pytania odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Zanim zacznę wyjaśniać, jak działa sama aplikacja, warto spojrzeć nieco wstecz. Przenieśmy się wspólnie do roku 2013. To właśnie wtedy swoją premierę miał serwis społecznościowy i aplikacja Vine. Wielu uznaje go za prekursora formatu, w którym króluje teraz TikTok. Właścicielem tego serwisu był Twitter, a cała idea opierała się na tworzeniu krótkich, 6-sekundowych, zabawnych filmów. W szczytowym okresie zarejestrowanych było 13 milionów użytkowników, a dziennie w aplikacji publikowano ponad milion filmów.
Pomysł, który został zapoczątkowany przez Vine, rozwinął się w innej aplikacji – musical.ly. Ta również umożliwiała użytkownikom tworzenie krótkich filmów, dodając jeszcze jeden, ważny element: synchronizację z muzyką. To właśnie muzyka była czynnikiem, który różnił obie aplikacje. Znane piosenki popularnych artystów stanowiły tło każdego filmu. Ta „drobna” zmiana spowodowała, że nowa aplikacja stała się niezwykle popularna. Gdy wystartowała w 2015 roku, miała 10 milionów zarejestrowanych użytkowników, a już dwa lata później, w okresie największego zainteresowania, użytkowników było 200 milionów. To wtedy, widząc potencjał aplikacji, przedsiębiorstwo ByteDance – właściciel TikToka, wykupiło za 1 miliard dolarów konkurencyjną musical.ly i połączyło obie aplikacje, powiększając tym samym swoją bazę użytkowników oraz ulepszając go o rozwiązania znane z musical.ly Od tego czasu aplikacja stale zyskuje i nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie jej popularność miała nagle zmaleć. Czerwiec 2018 roku to już 500 milionów użytkowników, natomiast koniec 2019 i początek 2020 roku to absolutna detronizacja Facebooka i WhatsAppa w kwestii najczęściej pobieranej aplikacji.
Wszystkie te liczby oraz tempo rozwoju samej aplikacji skłaniają do jednego wniosku – TikTok już wkrótce może stać się obowiązkowym elementem działań marketingowych firm i marek. Plany rozwoju aplikacji są naprawdę ambitne: wprowadzenie nakładki umożliwiającej przejście bezpośrednio do sklepu w celu zakupienia produktu z filmiku, nakładki Augmented Reality (AR), łączącej świat rzeczywisty z generowanymi komputerowo obiektami czy jeszcze większe rozwinięcie systemów live umożliwiających oglądanie na żywo. Dlatego lepiej wyprzedzić konkurencję i już teraz zaplanować obecność marki na tym kanale komunikacji.
Warto przy tym zwrócić uwagę, że TikTok to stosunkowo nowa aplikacja z ambitnymi planami rozwoju. Zapowiedziane i testowane rozszerzenia funkcjonalności już teraz spowodowały większe zainteresowanie tym medium wśród innych marek i firm. Dodatkowo jest duże prawdopodobieństwo, że już jest lub niedługo będzie tam również i Twoja grupa docelowa. Ponad 500 milionów aktywnych użytkowników, których wciąż przybywa to jasny znak, że warto wejść w świat TikToka!
Aby lepiej zrozumieć, z czym mamy do czynienia oraz jakie czynniki wpływają na sukces na TikToku, artykuł ten podzieliłem na 5 części:
Lektura każdej z nich przybliży Ci schemat działania samego medium i zwróci uwagę na najważniejsze czynniki, które decydują o sukcesie na TikToku. Pozwoli Ci również prześledzić drogę, którą przeszliśmy, aby osiągnąć tak pozytywne rezultaty kampanii dla Lodów Koral. Wierzymy bowiem w holistyczne podejście do marketingu i wiemy, że aby odnieść pełen sukces, należy dobrze skoordynować wszystkie elementy, a działania poprzedzić solidną analizą. Dlaczego tak uważamy?
Przeczytaj Case Study – Lody Koral podbijają TikTok!
Karta „Dla Ciebie” to pierwsza rzecz, jaką zobaczysz po zalogowaniu się w aplikacji. Zawiera ona filmy, które algorytm uznaje za „najciekawsze” dla użytkownika pod kątem wcześniejszych aktywności w aplikacji. Jako marketer jestem obecny w tej aplikacji. Posiadam profil i testuję możliwości TikToka, by później wykorzystać tę wiedzę w pracy z markami. Muszę przyznać, że funkcjonalność „Dla Ciebie” działa naprawdę dobrze! Bardzo rzadko bowiem trafiam na treści, które zupełnie nie pokrywają się z moimi zainteresowaniami. Zdecydowana większość proponowanych mi filmów sprawia, że jeszcze chętniej zanurzam się w świat TikToka. Jak więc tam się znaleźć? Można to zrobić na kilka sposobów:
Na przykładzie marki Lody Koral, którą wprowadziliśmy na TikToka, mogę powiedzieć jedno – połączenie wszystkich trzech składowych gwarantuje sukces: 4 500 000 osób to zasięg całej naszej akcji w aplikacji. W jej szczytowym momencie materiały z naszego konta wyświetlono prawie 400 000 razy w ciągu 7 dni, a 10 000 osób obserwuje regularnie konto @lodykoral na TikToku. Wszystkie te rezultaty osiągnęliśmy zaledwie w miesiąc! Stało się tak za sprawą Influencer Marketingu, kreacji TikTok Ads i trafnie dobranej grupy docelowej oraz pojawieniu się naszych materiałów w karcie „Dla Ciebie”. Wykorzystaliśmy viralowy potencjał aplikacji i zasięgi naszych Influencerów, aby nowi odbiorcy jak najczęściej i najdłużej widzieli treści w swoich feedach. Dzięki temu wygenerowaliśmy prawie 80 000 ruch organiczny, na który składały się wyświetlenia profilu @lodykoral i filmów udostępnionych na kanale oraz aktywność pod materiałami Influencerów. To właśnie za sprawą ich zasięgów oraz specjalnie dobranym hashtagom (w tym oczywiście nierozerwalnie związanym z Marką #zawszejestpora), osiągnęliśmy ten wynik. Użytkownicy, którzy zapoznawali się z tymi treściami, chętnie decydowali się na przejście na profil @lodykoral i równie chętnie zapoznawali się z nowym, nieznanym jeszcze hashtagiem. Te działania są również dowodem na to, że Influencer Marketing może na TikToku przeżyć swoisty renesans.
W tym miejscu trzeba również wspomnieć, jak niezwykle ważny jest moment udostępnienia materiałów w aplikacji. Czas dodania filmu pomoże Ci bowiem trafić do karty „Dla Ciebie”. Warto wspomóc się tutaj analityką, która jest dostępna w aplikacji i zweryfikować, kiedy odbiorcy są najbardziej aktywni na naszym profilu. Powinno przynieść to wymierne efekty, które będziemy mogli zaobserwować w szybko rosnącym zasięgu naszych treści. W naszym wypadku była to godzina 12:00. To właśnie w południe, 24 marca, zostały udostępnione wszystkie filmy naszych Influencerów.
W jednym momencie zawładnęliśmy aplikacją. W pierwszych godzinach od startu, materiały na naszym kanale zostały wyświetlone przeszło 60 000 razy a zasięg hashtagu konkursowego wzrósł do 2 000 000 wyświetleń! Pierwsze godziny naszego challenge’u to również i pierwsze zgłoszenia konkursowe – ponad 50 filmów zostało stworzonych i dodanych pod naszym hashtagiem.
Podsumowując:
#1 Karta „Dla Ciebie” to najważniejsza karta całej aplikacji, która gwarantuje wysoki zasięg, o ile Twój film tam trafi.
#2 Szczególnie promowane treści w aplikacji to filmy nieprzekraczające 15 sekund, zawierające ciekawą interpretację Hashtag Challenge, który jest dostępny w aplikacji. Ważnym elementem takiego wideo jest również dobranie odpowiedniej ścieżki dźwiękowej. Szybki i dynamiczny montaż będzie dodatkowym atutem filmu.
Warto zapamiętać:
Challenge to podstawowa forma „komunikacji” na TikToku. To wokół nich regularnie buduje się społeczność. Miesięcznie TikTok tworzy trzy takie wyzwania i udostępnia w aplikacji. Każde z nich jest inne, aby treści tworzone i publikowane w tym medium były zróżnicowane. Dla wybranych tworzone są również specjalne nakładki graficzne jak: rysowanie nosem, animowane naklejki czy efekty specjalne. Dzięki takiemu zabiegowi użytkownicy chętnie i długo korzystają z aplikacji – średnio aż 2 godziny dziennie! To był również nasz punkt wyjścia przy planowaniu akcji dla Lodów Koral. Stworzyliśmy specjalny hashtag, który był zarezerwowany dla konta @lodykoral. To pod nim przeprowadziliśmy nasz konkurs – challenge, którego założenie było proste: „Pokaż, że #zawszejestpora na Twoją zajawkę!”. Tak skonstruowane zadanie było odpowiedzią na sytuację, która aktualnie panowała w naszym kraju. Akcja #zostańwdomu, która nawoływała do ograniczenia kontaktu i wyjścia z domu w związku z pandemią COVID-19, pozwoliła użytkownikom na kreatywne i pomysłowe przedstawienie swojego hobby #wdomu. Liczba zgłoszeń mówi sama za siebie – ponad 300 filmów nagranych specjalnie na nasz konkurs!
Jednak zanim się on rozpoczął, należało zakomunikować odbiorcom, że Lody Koral – jako pierwsze polska marka z sektora FMCG– weszła na TikToka. W tym celu poprosiliśmy Influencerów, aby stworzyli – jeszcze przed startem pierwszego etapu akcji – filmy z produktami Koral. Następnie, w drugim etapie akcji i po rozpoczęciu konkursu, również nagrali swoje materiały, na których pokazują, że #zawszejestpora na zajawkę! Efekt przerósł najśmielsze oczekiwania! Przed startem konkursu nasz hashtag, pod którym miał odbyć się konkurs, został wyświetlony ponad 1 000 000 razy! Materiały od Influencerów, które dodaliśmy na kanał @lodykoral zostały bardzo ciepło przyjęte przez społeczność TikToka. 70 000 wyświetleń w ciągu pierwszych dni przed startem konkursu, setki interakcji i komentarzy! A to był dopiero początek…
Konkurs, który był drugim etapem całej akcji, rozpoczął się 24 marca o 12:00. Wtedy udostępniliśmy naraz 11 filmów, na których Influencerzy pokazują swoje zajawki i zachęcają do wzięcia udziału w konkursie. To właśnie wtedy „zawładnęliśmy” aplikacją. W ciągu jednego dnia nasz hashtag #zawszejestpora zyskał kolejnych 1 000 000 wyświetleń. Zaobserwowaliśmy również wzrost liczby obserwujących. Z początkowych 70 000 tysięcy odtworzeń naszych materiałów, licznik po pierwszych dniach zatrzymał się dopiero na 315 000. To wzrost o ponad 400%! W świecie Social Media nieczęsto notuje się takie skoki, ale na TikToku osiągnęliśmy go dzięki dobrze zaplanowanym działaniom. Oddolnie stworzyliśmy hashtag challenge, który okazał się hitem w aplikacji. Zrealizowaliśmy cel. Obecnie pod hashtagiem znajduje się ok. 500 filmów, a jego zasięg to 3 500 000.
Tu jednak trzeba wspomnieć o pewnej zależności, którą rządzi się ta aplikacja. Niestety TikTok nie jest wyjątkiem i działa według zasady Pay to Win. Im więcej wydasz na reklamę, tym większy zasięg ona zdobędzie. Nasz konkurs był oddolną inicjatywą, a co za tym idzie – nie był prowadzony w oficjalnej współpracy z TikTokiem i nie posiadał tak szerokiej promocji, jak challenge tworzone przez moderatorów aplikacji. Dlatego tak ważne w tym wypadku są liczby. Akcje i hashtag challenge, które są organizowane w porozumieniu z TikTokiem mają dużo szerszą promocję, lecz również sporo kosztują. My wybraliśmy trudniejszą drogę, która okazała się równie dobra.
W tym miejscu, dla porównania, przedstawiam: po lewej hashtag challenge, który został stworzony przez TikToka. Challenge #gastrodomia jest promowany w aplikacji za pomocą specjalnych banerów w sekcji „szukaj” oraz wyświetla się na trzeciej pozycji wśród hashtagów trendujących. Taka promocja, jest dość kosztowna, lecz gwarantuje miliony użytkowników, które są w stanie go zobaczyć. Po prawej natomiast widzimy hashtag konkursu stworzony przez nas – bez promocji dodatkowej promocji. Promocję naszego konkurs oparliśmy bowiem w dużej mierze na zbudowanym w obrębie platformy zasięgu organicznym.
Oba screeny pochodzą z okresu około jednego tygodnia od momentu pierwszego udostępnienia w aplikacji:
Warto zapamiętać:
#1 Stworzenie Hashtag Challenge dla Twojej marki to świetny sposób, aby pokazać ją w innym świetle i zainteresować nią nowych użytkowników.
#2 Konkurs prowadzony na TikToku jest dobrą okazją do zdobycia nowych obserwujących.
#3 Użytkownicy aplikacji chętnie komentują materiały wideo. Warto wykorzystać ich aktywność i podejmować z nimi interakcje. W ten sposób wydłużymy czas życia naszych treści, a sami użytkownicy poczują się docenieni.
TikTok to zarówno fenomen pod względem przyrostu użytkowników i liczby pobrań, jak i algorytmu, który rządzi całą aplikacją. Tutaj treści, które udostępniasz, generują wyświetlenia i reakcje nawet kilka miesięcy od daty publikacji. To również na tej platformie społecznościowej każdy może poczuć się (i stać się!) topowym twórcą i jednym materiałem wygenerować tysiące wyświetleń! Właśnie ten charakterystyczny element przyciąga przede wszystkim użytkowników z Pokolenia Z, którzy tak licznie i chętnie decydują się postawić pierwsze kroki w aplikacji i często zostają na dłużej. Dlaczego tak się dzieje?
Przede wszystkim aplikacja stara się być przyjazna dla nowych odbiorców. Jeżeli stworzony materiał był kreatywny, estetyczny i dobrze zmontowany – będzie on widoczny długo po udostępnieniu. TikTok stawia bowiem na viral, czyli dba o to, aby dobre jakościowo materiały były wyświetlane przez długi czas użytkownikom w aplikacji. Taki zabieg pozwala wypłynąć każdemu twórcy na jeszcze szersze wody i zaskarbić serca tysięcy odbiorców. Potencjał ten wykorzystaliśmy również przy naszej akcji. Zależało nam, aby materiały przygotowane przez Influencerów były widoczne w sekcji „Dla Ciebie” przez długi czas – tak, aby jak największa liczba osób dowiedziała się o konkursie. Połączenie działań Influencerów, którzy mają różne grupy odbiorców i wysokie zasięgi oraz ciekawych materiałów, stworzonych z naszą pomocą w celu promocji konkursu, zdecydowało o sukcesie. W rezultacie wypracowaliśmy wysokie zasięgi, które pozwoliły nam zgromadzić 10 000 obserwujących na profilu, a materiały, które są udostępnione pod naszym hashtagiem konkursowym do tej pory generują wyświetlenia. Oczywiście, ich przyrost jest dużo mniejszy, niż w momencie dodania lub dzień po, niemniej treści są nadal widoczne.
Należy jeszcze wyjaśnić, co to znaczy „dobre jakościowo materiały”. Przez to określenie rozumiem materiały, które nie trwają dłużej niż 15 sekund, przyciągają uwagę odbiorcy już w pierwszych sekundach (najczęściej za pomocą pytania lub chwytliwego tytułu filmu) oraz są zgrane z podkładem muzycznym. Muzyka odgrywa również kluczową rolę podczas tworzenia. Aplikacja posiada bardzo bogatą bibliotekę, a wśród twórców znajdują się często nazwiska, które kojarzy każdy, np. Billie Elish, Die Antwoord czy Rihanna. Wystarczy obejrzeć kilka tiktoków pod hashtagiem, na którego temat chcemy nagrać nasz film, aby zorientować się, jakie piosenki są aktualnie na czasie. Dobór muzyki również zwiększy nasze szanse przebicia się do karty „Dla Ciebie”.
Tworząc treści, warto pamiętać:
#1 Potencjał viralowy TikToka to rzecz, która odróżnia go od innych kanałów Social Media. Już pierwszy Twój film może wygenerować dziesiątki tysięcy wyświetleń.
#2 Filmy, które docenia społeczność aplikacji generują nowe wyświetlenia i polubienia nawet kilka tygodni po ich udostępnieniu.
#3 Jeżeli Twój film znajdzie się w karcie „Dla Ciebie”, to algorytm TikToka zwiększa ilość wyświetleń Twoich kolejnych wideo. Jest to swoista zachęta dla twórców, aby tworzyć dobre materiały.
Do współpracy przy naszej akcji wybraliśmy 11 Influencerów, którzy zadbali, aby nasze konto na TikToku było spójnie z dotychczasową komunikacją marki – miejscem rozrywki i beztroskiej zabawy. @ola_nowak, @pawelofficial czy @nataliasisik to tylko niektórzy z naszych twórców. Ich profile są pełne zróżnicowanych filmów, a sami twórcy odnotowują wysokie zasięgi, dzięki czemu wspólnie szeroko wypromowaliśmy akcję, jak i Markę oraz jej produkty. TikTok to medium, na którym Influencer Marketing przynosi wymierne korzyści. Sama aplikacja i jej algorytm nie lubi bowiem oczywistych reklam, takich jak „Wybierz Lody Koral – są najsmaczniejsze” lub „Ten produkt jest lepszy, niż inne!”. Tego typu content zawsze ma mniejszy zasięg, a co za tym idzie – szansa na znalezienie się w „Dla Ciebie” jest stosunkowo niska. Dlatego zależało nam, aby produkty Lodów Koral pojawiły się na filmie, lecz żeby stanowiły one tylko jeden z jego elementów.
Dzięki takiemu podejściu, filmy dotarły do szerokiego grona odbiorców, a oni zadbali już o resztę: tysiące pozytywnych reakcji pod filmami i ciepłych komentarzy. Takiego odbioru może pozazdrościć niejedna marka!
Podsumowując:
#1 Wybór odpowiednich dla Twojej marki Influencerów to kolejny z czynników, składających się na sukces w aplikacji.
#2 Duża ilość obserwujących na koncie Influencera nie zawsze oznacza wysokie zaangażowanie odbiorców. Do współpracy warto wybrać takie osoby, które systematycznie gromadzą daną liczbę wyświetleń. Dzięki temu mamy pewność, że materiał reklamowy stworzony z Influencerem również zyska podobne wyniki.
#3 Unikaj agresywnej reklamy swoich produktów lub usług. Algorytm TikToka obniża zasięgi filmów, które są stworzone w charakterze komercyjnym.
Holistyczne podejście do promocji akcji, które zawarliśmy w naszej strategii zakładało również płatną promocję na TikToku. Jest to, sprawdzony przez nas, przepis na pełen sukces. TikTok Ads jako zewnętrzna platforma nie jest jeszcze dostępna w Polsce, dlatego płatną promocję musisz zamówić u oficjalnego partnera aplikacji.
Aby uatrakcyjnić przekaz reklamowy stworzyliśmy animację, która miała zachęcać odbiorców do udziału w naszym konkursie. Promocja była skierowana do precyzyjnie określonej przez nas grupy docelowej, a rozpoczęła się 24 marca, czyli w chwili startu drugiego etapu akcji. Poniżej garść statystyk, które odnotowaliśmy:
2 069 654 sekund to łączny czas wyświetlania naszej animacji reklamowej. Wyświetlono ją łącznie 559 233 razy. Dotarliśmy dzięki tej promocji do 398 427 unikalnych odbiorców, których zaangażowanie utrzymało się na poziomie 38 224. To suma wszystkich kliknięć, komentarzy oraz lajków, które pojawiły się pod animacją reklamową. Dzięki temu zanotowaliśmy 3 865 nowych obserwujących konto @lodykoral na TikToku. Te liczby to idealne podsumowanie płatnej promocji. To również ponad PÓŁ MILIONA okazji, aby odbiorca zapoznał się z Twoją marką lub jej produktami!
Animacja wyświetlała się użytkownikom z naszej grupy docelowej w karcie „Dla Ciebie”. Dzięki takiemu zabiegowi zyskaliśmy szeroki zasięg oraz – finalnie – ponad 500 filmów pod hashtagiem #zawszejestpora. Dodanie płatnej promocji jako części naszej strategii było strzałem w dziesiątkę! Okazała się ona świetnym wsparciem dla wszystkich naszych działań na TikToku oraz innych kanałach Social Media naszego klienta. Zdecydowanie rekomendujemy jej użycie w przypadku innych kampanii – to prosty sposób na wysoki zasięg i skuteczne zdobycie nowych obserwujących.
Warto zapamiętać:
#1 TikTok Ads to platforma, która jeszcze nie jest dostępna w Polsce. Aby stworzyć płatną kampanię reklamową, musisz posiadać kontakt do autoryzowanego partnera reklamowego TikTok w Polsce.
#2 Aktualnie dostępnych jest kilka formatów reklamowych w różnych cenach. Podjęcie decyzji o wyborze najlepszego formatu w kontekście Twojej marki to jeden z czynników, który będzie determinować skuteczność kampanii reklamowej.
#3 TikTok Ads gwarantuje daną ilość wyświetleń reklamy w każdej z dostępnych formatów. Dzięki temu masz pewność, że Twoja kampania odniesie wymierne efekty.
Informacje i wskazówki zawarte w tym artykule są poparte wynikami naszej kampanii oraz długimi obserwacjami samej aplikacji. Dzięki opisaniu podstawowych funkcjonalności i zasad działania jesteś w stanie ocenić, czy TikTok to medium, którym warto się zainteresować podczas planowania przyszłej strategii marketingowej. Naszym zdaniem – jest to punkt obowiązkowy. Aplikacja stale zyskuje na popularności a przypływ nowych użytkowników jest znaczący. Opisane powyżej metody to wskazówki, jak może wyglądać komunikacja Twojej marki w świecie TikToka. Musimy jednak pamiętać, że, podobnie jak każdy inny kanał Social Media, tak i TikTok opiera się na ciągłym testowaniu i odkrywaniu nowych sposobów dotarcia do odbiorców. My odkryliśmy już kilka z nich, a jednym postanowiliśmy się podzielić. A Ty? Pozwolisz nam odkryć sposób idealny dla Ciebie i Twojej Marki?