blog_small.png

Nowe atrybuty Google: „sponsored” i „ugc”. Czym są i jak działają?

Google Marketing
Nowe atrybuty Google: „sponsored” i „ugc”. Czym są i jak działają?

Wprowadzony blisko piętnaście lat temu Google’owski atrybut nofollow ewoluował.

Do tej pory atrybut rel=”nofollow” funkcjonował jako główne narzędzie do oznaczania linków, które z założenia nie miały służyć do pozycjonowania. Sprawiało to, że nie były one uwzględniane przez algorytmy wyszukiwarki. 10-tego września została zamieszczona informacja o wprowadzeniu przez Google dwóch nowych atrybutów, które pójdą z duchem czasu i będą zakres funkcji nofollow uzupełniać. 

  • rel=”sponsored” oznacza linki sponsorowane, które zostały zamieszczone na witrynie w celach marketingowych;
  • rel=”ugc” (z ang. User Generated Content) oznacza linki zamieszczone przez użytkowników witryny, np. znajdujące się w sekcji komentarzy.

Można więc w skrócie powiedzieć, że oba atrybuty będą pełniły rolę wskazówek zawierających informację o związku pomiędzy linkującą, a linkowaną stroną, dzięki czemu łatwiejszy stanie się proces ich klasyfikacji i nadawania wartości. Co jednak się z tym wiąże? Wspomniane linki nie będą całkowicie ignorowane, jak to miało miejsce do tej pory.

banner_blog

Wprowadzenie nowych atrybutów może spowodować spore zamieszanie – stąd Google od razu rozwiał najczęściej pojawiające się wątpliwości

  • Czy należy edytować już istniejące atrybuty nofollow?
    Nie ma takiej potrzeby, możemy dalej korzystać z nofollow w takiej formie, w jakiej korzystaliśmy do tej pory.

  • Czy można używać więcej niż jednego atrybutu rel?
    Oczywiście, będzie to poprawnym rozwiązaniem. Dla przykładu:rel=”ugc sponsored” zostanie zaliczony jako link sponsorowany zamieszczony w sekcji tworzonej przez użytkowników.

  • Od kiedy nowe atrybuty Google będą w użyciu?
    Wszystkie trzy atrybuty już funkcjonująw użyciu. Atrybut nofollow będzie pracować w swojej starej formie do marca 2020 roku, kiedy podobnie jak sponsored i ugczacznie funkcjonować wyłącznie jako pewna „wskazówka”.

Co to wszystko oznacza w praktyce?

Stworzenie nowych atrybutów jest odpowiedzią Google na wszechobecny content marketing. Oba atrybuty mogą stanowić dobrą alternatywę dla mocno ograniczonego nofollow, który z góry „dyskryminuje” wszystkie merytoryczne treści tworzone przez użytkowników. Dla samych SEO-wców powstał zaś materiał do refleksji pod względem testów i analiz, tj. w jaki sposób używać nowych atrybutów, aby było to jak najbardziej optymalne.

 

Lorem ipsum

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.