Od 13 maja 2023 roku obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące reklamy wyrobów medycznych. Co wolno, a czego nie wolno i jak prowadzić komunikację w digitalu, by nie narazić się na administracyjne kary pieniężne?
Po e-booku Law is the limit, czyli reklama suplementów diety w Internecie, dotyczącym reklamy suplementów diety, bierzemy pod lupę kolejną grupę produktów – wyroby medyczne.
Wprowadzone w tym roku regulacje prawne dotyczące reklamy wyrobów medycznych zobligowały do zmian: podmioty medyczne, podmioty gospodarcze działające na rynku wyrobów medycznych oraz branżę kosmetyczną i kosmetologiczną z zakresu usług medycyny estetycznej. Mają też wpływ na influencerów i celebrytów zaangażowanych w promocję wyrobów medycznych.
Zapewne producenci i dystrybutorzy z branży wiedzą, co jest a co nie jest produktem medycznym, jednak nie zawsze wiedzą to marketerzy, którzy powinni być na bieżąco z rynkiem reklamy. Poniżej krótko o tym, co uznajemy za wyrób medyczny.
Wyrób medyczny to artykuł (m.in. narzędzie, sprzęt np. ciśnieniomierz, aparat USG, implant, odczynnik), przeznaczony do zastosowań medycznych. Wyrobem medycznym jest też produkt przeznaczony do celów kontroli poczęć lub wspomagania poczęcia (czyli np. prezerwatywy) oraz produkty przeznaczone do czyszczenia, dezynfekcji lub sterylizacji wyrobów.
Nowe przepisy dotyczące reklamy tych produktów stosuje się również do innych wyrobów niemających zastosowań medycznych oraz ich wyposażenia: soczewek kontaktowych, okularów korekcyjnych, oprawek do okularów, substancji przeznaczonych do wstrzykiwania pod skórę (np. botoks czy kwas hialuronowy), sprzętu do liposukcji, lipolizy lub lipoplastyki, różnego rodzaju laserów stosowanych w kosmetologii.
O tym, czy wyrób jest czy nie jest wyrobem medycznym, decyduje jego producent poprzez nadanie mu określonego przeznaczenia.
Uwaga: przedmiotem reklamy nie może być specjalistyczny wyrób medyczny wykorzystywany w klinice czy stosowany wyłącznie przez lekarza. Przedmiotem reklamy mogą być tylko i wyłącznie takie wyroby medyczne, których pacjenci mogą używać samodzielnie.
Przepisy nakazują, aby dane dotyczące reklamowanego wyrobu były przekazywane w brzmieniu zgodnym z instrukcją jego używania lub etykietą, w przypadku reklamy audiowizualnej i wizualnej w sposób widoczny i czytelny, a w przypadku reklamy dźwiękowej – w sposób wyraźny.
Zasady, jakie obowiązują w reklamowaniu wyrobów medycznych, sprowadzają się do poniższych wytycznych:
Przepisy te mają zastosowanie w przypadku wystąpienia w materiale promocyjnym treści związanych z wyrobem medycznym, zastosowania jego nazwy bądź samego produktu lub logo wskazującego na konkretny produkt.
Zgodnie z najnowszym rozporządzeniem reklama wyrobów medycznych kierowana do publicznej wiadomości powinna zawierać obowiązkowe elementy:
Dylematem social mediowców i marketerów jest zawsze kwestia, czy oznaczenia muszą być zamieszczane na grafice, skoro na post czy reklamę w social mediach składają się grafika i tekst. Wg radcy prawnego, Marka Koennera (za: gabinetodzaplecza.pl), wystarczy zamieścić stosowne informacje i ostrzeżenia, których wymagają przepisy, w treści posta. Nie ma potrzeby powielania ich na grafice. Wiele firm jednak, na wszelki wypadek, zamieszcza je na grafikach.
Przedstawienie miejsca nie stanowi reklamy wyrobu medycznego. Relacja samego zabiegu bez wskazania produktu czy sprzętu, z jakiego pomocą zostaje wykonany, nie jest reklamą, a tym samym nie narusza przepisów. Ustawa będzie miała natomiast zastosowanie, gdy w materiale wystąpią treści związane z produktem medycznym, zostanie użyta jego nazwa bądź wyeksponowany produktu np. logo wyrobu.
Influencer musi mieć świadomość, że reklama wyrobu medycznego nie może być prowadzona przez niego samodzielnie – musi on uzyskać pisemne zatwierdzenie reklamy przez podmiot gospodarczy zlecający usługę, czyli np. producenta wyrobu. Odpowiedzialność za zgodność z prawem reklamy opublikowanej w Internecie przez influencera spoczywa na podmiocie gospodarczym.
Jeśli chodzi o sam content, influencer powinien dostosować publikowane przez siebie reklamy do nowych wymogów określonych przez Ministra Zdrowia w drodze rozporządzenia, czyli właściwie oznaczyć treści, oznaczyć charakter współpracy, czy nawet wskazać na odpłatność prowadzonej kampanii reklamowej tak, aby uniknąć wprowadzania w błąd odbiorców.
Uwaga: współpraca podmiotów medycznych z influencerami nie jest zgodna z prawem i tym samym zakazana.
Czasami trudność sprawia rozróżnienie co jest, a co nie jest reklamą. Reklamą wyrobu medycznego nie są:
Oznacza to, że do powyższych publikacji nie stosuje się zasad przewidzianych w ustawie i rozporządzeniu, o których mowa powyżej.
Ustawa i regulacje weszły w życie z dniem 1 stycznia 2023 roku, rozporządzenie Ministra Zdrowia 13 maja 2023 r. Reklamy, posty w social mediach, artykuły sponsorowane niespełniające nowych wymogów, rozpowszechniane przed 2023 rokiem, należało dostosować lub usunąć do 30 czerwca 2023 roku.
Jeśli przespałeś ten termin, zrób to jak najszybciej, by uniknąć ewentualnych kar.
WYRÓB MEDYCZNY – DEFINICJA
Rozporządzenia unijne dla wyrobów medycznych
Reklama wyrobów medycznych – nowe regulacje w branży wyrobów medycznych
https://www.prawo.pl/zdrowie/ustawa-o-wyrobach-medycznych-a-influencerzy,519116.html
Zmiany w zakresie reklamy usług medycyny estetycznej. Zakaz reklamy wyrobów medycznych w świetle ustawy o wyrobach medycznych oraz regulacji unijnych.
https://www.termedia.pl/mz/Konczy-sie-okres-przejsciowy-dla-reklamy-wyrobow-medycznych-co-dalej-,52110.html
Uwaga! Reklama wyrobów medycznych i produktów leczniczych — nowe przepisy
https://politykazdrowotna.com/artykul/zmiany-w-rozporzadzeniu/939098
Czy uporządkowałaś już wszystkie stare reklamy? Jak przygotować się na 1 lipca?
Zakaz reklamy niektórych zabiegów od 1 stycznia 2023? O co chodzi? Kogo to dotyczy?
https://politykazdrowotna.com/artykul/mdr-bedzie-dotyczyl-branzy-kosmetycznej-i-szkiel-kontaktowych/823682
https://creativa.legal/jak-reklamowac-salon-optyczny