blog_small.png

5 topowych nowości na Instagramie

Social Media
5 topowych nowości na Instagramie

Z miesiąca na miesiąc, a niekiedy nawet z tygodnia na tydzień platforma społecznościowa Instagram prezentuje swoim użytkownikom nowe, nieznane im dotąd funkcje. Jako że zdecydowana większość z nas, użytkowników Instagrama, kocha nowości, a podbijanie nieznanych nam dotąd lądów, sprawia nam radość, to do ich wypróbowania zazwyczaj nie trzeba nas specjalnie zachęcać. Stąd, obierając taki punkt widzenia, aby sprostać oczekiwaniom odbiorców, marki również powinny uwzględniać je w swoich wirtualnych działaniach marketingowych. Tak więc, czy wiesz, jakie nowe Instagramowe funkcje ukazały się na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy? Oto lista 5 najważniejszych nowości z praktycznymi przykładami, które pozwolą Twojej marce pozostać na topie i osiągać lepsze wyniki!

1. Pulpit profesjonalny, czyli profesjonalizm pełną parą

Jest to jedna z pierwszych opcji, którą wprowadzono na początku 2021 roku. Pulpit profesjonalny podzielony został na trzy główne grupy działań: śledź swoje wyniki, rozwijaj swoją firmę oraz dodatkowe zasoby. Pierwsza, a zarazem i najistotniejsza opcja – śledź swoje wyniki, pozwala dokonywać analizy kluczowych statystyk dotyczących profilu Twojej marki za okres maksymalnie 60 ostatnich dni.

Wygląd pulpitu profesjonalnego

Jakie wskaźniki marka powinna systematycznie monitorować za pomocą panelu profesjonalisty?

„Zacznę od ulubionego powiedzenia wszystkich marketerów – to zależy. Zależy przede wszystkim od biznesu, który prowadzisz. Jeśli jest to profil dla lokalnego biznesu, to warto zwrócić uwagę przede wszystkim na miasto, z którego pochodzi największa liczba Twoich odbiorców. A następnie dążyć do tego, aby systematycznie to grono powiększać.  Natomiast jeśli Twoja firma działa głównie w witrynie np. jako sklep internetowy, to istotnym staje się, aby poddawać systematycznej analizie wskaźnik „Dotknięcie adresu witryny”, który znajdziesz na samym dole w sekcji „Liczba kont, do których udało się dotrzeć”. Oprócz tego warto śledzić statystyki dotyczące wieku oraz płci Twoich odbiorców. Z pomocą tych danych możesz jeszcze lepiej, a przede wszystkim trafniej, dostosować swój komunikat do konkretnej grupy docelowej. Kolejną i już ostatnią dobrą praktyką jest – regularna dokumentacja statystyk (nawet w formie screenów), gdyż aktualnie Instagram pozwala na ich odczytanie maksymalnie do 3 miesięcy wstecz. Oczywiście jestem zdania, że wskaźniki należy poddawać całościowej analizie, a nie interpretować w sposób wybiórczy, bo tylko na podstawie wielu danych jesteśmy w stanie porównywać wyniki i dojść do odpowiednich wniosków” – radzi Anna Wąsik, Social Media Specialist w Veneo, Instagram Enthusiast.

Jak zapewniają twórcy Instagrama, to dopiero początek wielkich zmian w zakresie analityki. Tak więc wszystko, co najlepsze jeszcze przed nami!

banner_blog

2. Collabs równa się sytuacja win-win

Najnowsza opcja collabs pozwala na kolaboracje pomiędzy dwoma kontami. Niesie to za sobą ogromne możliwości biznesowe, ponieważ za jej pośrednictwem dodany post czy rolka trafia do followersów dwóch Instagramowych twórców. Stąd, jeżeli taka forma współpracy ma miejsce pomiędzy marką, a influencerem, to dochodzi do wzajemnego wymieszania się właśnie tych dwóch środowisk. 

Jak opublikować wspólne zdjęcie na Instagramie (collabs)?

Przy dodawaniu posta do feedu lub publikowaniu rolki należy wybrać opcję – oznacz osoby, a następnie pojawi nam się możliwość zaproszenia współtwórcy (zaproś współtwórcę) publikowanego materiału. Teraz pozostaje tylko czekać na jego akceptację – i voilà!

Oznaczenie współtwórcy na publikacji

W ostatnich dniach w praktyce funkcję tę wykorzystały dwa międzynarodowe brandy – Vans oraz Napapijri, prezentując światu swoją najnowszą kolaborację. W ten oto sposób pod jednym postem spotkali się odbiorcy dwóch marek, a więc opublikowany post zyskał podwójny support.  Warto zwrócić uwagę, że na obu profilach, pod postem widoczna jest taka sama liczba polubień oraz identyczna ilość i treść komentarzy.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez vans (@vans)

 

Kiedy jeszcze można wykorzystać opcję Collab?

Według mnie funkcja ta jest wręcz stworzona do współpracy na polu marka-influencer. Tym bardziej, jeśli twórca pasuje do charakteru oraz estetyki marki. Drugim – równie istotnym – sposobem wykorzystania tej opcji jest kolaboracja dwóch marek. Tylko na przestrzeni ostatnich  dni byliśmy naocznymi świadkami współpracy dwóch bardzo znanych marek – Gucci oraz Xbox. Sądzę, że tego typu kolaboracje, polegające na skumulowaniu zasięgów obu marek, powodują, że w wynikach statystyk obu brandów  dzieje się magia! A odpowiada za nią magiczna różdżka w postaci – opcji collabs. Warto jeszcze podkreślić, że – poza wspólnymi statystykami – takie posty mają również identyczną treść (przy czym tylko autor posta ma możliwość jego edycji)” – mówi Anna Wąsik, Social Media Specialist w Veneo, Instagram Enthusiast.

Pamiętaj, że publikowany kontent musi pasować do dwóch feedów – Twojego oraz profilu, z którym współpracujesz, co może stanowić nie lada wyzwanie!

3. Możliwość utworzenia nowego posta z poziomu desktopa

Opcja publikacji posta z poziomu przeglądarki na PC, Maca oraz iPada jest globalnie dostępna dla wszystkich użytkowników platformy. Jej zastosowanie wydaje się jednak niezwykle istotne przede wszystkim dla biznesowych profili, które przedtem mogły tego dokonać tylko za pośrednictwem Creatora Studio lub Business Managera.

Widok funkcji „Utwórz nowy post” na desktopie

4. Naklejka z linkiem dla wszystkich

Opcja swipe up odeszła już w nie pamięć, a jej miejsce zajęła – naklejka z linkiem, która – co zaskakujące – dostępna jest dla wszystkich użytkowników, niezależnie od liczby followersów. Tak więc, względem tej funkcji – nie ma równych i równiejszych. Ma ona głównie zadanie sprzedażowe, jednak czasami może wiązać się jedynie z generowaniem ruchu na danej witrynie. Obecnie na udogodnieniu tym zyskają mikro influencerzy oraz mikro biznesy, które dzięki możliwości dodania naklejki z linkiem na IG stories, mogą przenieść swoich obserwujących bezpośrednio na konkretną witrynę internetową.

Screen z relacji marki ADAM BARON

5. Live Scheduling

Z opcji – live scheduling, czyli wcześniejszego zaplanowania swojej transmisji live na Instagramie, możesz skorzystać aż z 90-dniowym wyprzedzeniem! Stąd, jeżeli Twoja marka ma w planach prezentacje nowej kolekcji, a ty koniecznie chcesz zabrać swoich obserwatorów na sesję zdjęciową i pokazać, co dzieje się behind the scenes, to świat może się o tym dowiedzieć aż z 90-dniowym wyprzedzeniem. Pozwoli Ci to zbudować wokół wydarzenia odpowiednie napięcie, a co najważniejsze – Twoi widzowie będą mogli zagospodarować sobie czas, aby wziąć w nim udział!

Powyższe przykłady jednoznacznie pokazują, że Instagram to nie tylko wirtualny pamiętnik składający się z ładnych zdjęć, a przede wszystkim – źródło niekończących się możliwości biznesowym. Co więcej, ukazują, że bycie na topie wymaga od nas nieustannego dryfowania wśród Instagramowych trendów. Jednak to nie wszystko, bo na końcu okazuje się, że należy łapać tylko te fale, które zgodne są ze strategią marketingową marki.

 

Źródła:

[1] Instagram Business – blog, https://business.instagram.com/blog?
[2] Instagram Features, https://about.instagram.com/features
[3] New features starting to roll out on Instagram – Marketing Magazine, https://www.marketingmag.com.au/news-c/new-features-starting-to-roll-out-on-instagram/