W świecie social mediów nigdy nie ma nudy. Obserwujemy to chociażby na przykładzie firmy Meta, która wprowadziła na rynek kolejną nowość – Threads. Na czym polega fenomen tej aplikacji? Dlaczego uważana jest za konkurencję X (dawniej Twitter)? W jaki sposób możesz wykorzystać Threads w działaniach marketingowych? Odpowiadamy!
Threads (ang. wątki) to aplikacja społecznościowa opracowana przez firmę Meta (właściciela Facebooka, Instagrama i WhatsAppa), która oficjalnie została uruchomiona w lipcu 2023 roku, jednak w Polsce dostępna jest od grudnia 2023 roku. Jest to platforma, która podobnie jak X (dawniej: Twitter) pozwala na szybkie dzielenie się krótkimi tekstami, zdjęciami i wideo. Pod postami użytkownicy mogą prowadzić dyskusje na różne tematy, odpowiadając sobie nawzajem w sekcji komentarzy, a także lajkować i udostępniać wątki.
Jak twierdzi założyciel Mety, Threads to przestrzeń do prowadzenia przyjaznych i otwartych dyskusji, stworzona w kontrze do dobrze znanej, uważanej za kontrowersyjną, platformy X (dawnej Twitter), gdzie tej przestrzeni zaczęło brakować.
Uruchomienie nowej aplikacji w 2023 roku odbiło się szerokim echem wśród użytkowników mediów społecznościowych. Ostatni taki sukces zaraz po starcie przypisuje się platformie TikTok. Po roku funkcjonowania z Threads korzystało już 200 mln aktywnych użytkowników miesięcznie, a liczba ta wciąż rośnie.
Co wpłynęło na ten sukces? Co wyróżnia Threads na tle innych platform społecznościowych? Dużym udziałem tego osiągnięcia jest zapewne unikalne podejście do kwestii interakcji społecznych. Aplikacja ta łączy w sobie prostotę mikroblogowania z rozbudowanymi możliwościami budowania zaangażowanej społeczności. To czyni ją niezwykle atrakcyjną nie tylko dla twórców treści, ale również dla firm, które chcą rozwijać swoją obecność w świecie marketingu cyfrowego.
Threads jest bezpośrednio powiązany z Instagramem, co pozwala użytkownikom na łatwe przejście między tymi aplikacjami, a także na automatyczne przenoszenie obserwujących z Instagrama do Threads. To oznacza również, że założenie konta na tej platformie wymaga wcześniejszej rejestracji w serwisie Instagram. Połączenie obu aplikacji obniża próg wejścia dla użytkowników i zachęca do korzystania z nowej platformy. Dzięki temu liczba aktywnych użytkowników Threads notuje wzrosty.
Pomimo braku oficjalnych statystyk, dotyczących użytkowników tej platformy, możemy przypuszczać, że społeczność obecna na Threads jest podobna do tej z Instagrama. Są to głównie młodzi ludzie w przedziale wiekowym 18-34 lata, którzy aktywnie korzystają z mediów społecznościowych oraz nowych technologii.
Można również przypuszczać, że użytkownicy Threads to osoby w pewnym stopniu zmęczone atmosferą, panującą na X (dawniej Twitter), które szukają alternatyw dla prowadzenia krótkich, interaktywnych rozmów, przypominających bardziej osobiste posty niż masową komunikację.
Rozwój tej platformy z pewnością dostarczy szczegółowych danych na temat profilu jej użytkowników. Aby lepiej zrozumieć ich potrzeby i oczekiwania warto śledzić zmiany i pojawiające się trendy, również na własną rękę.
Obecność w mediach społecznościowych stała się już nie tyle wyborem, co koniecznością, ponieważ to właśnie tam użytkownicy (czyli potencjalni klienci) spędzają większość swojego wolnego czasu. Wiele marek aktywnie działa na najpopularniejszych platformach, takich jak Instagram, Facebook czy LinkedIn. Mimo swoich unikalnych zalet, Threads wciąż pozostaje nieco w cieniu, co sprawia, że wiele firm traci okazję na wyróżnienie się. Dlaczego warto być na Threads? Oto kilka powodów:
Chociaż Threads na ten moment nie oferuje możliwości uruchamiania płatnych kampanii reklamowych, to platforma daje wiele innych sposobów na prowadzenie działań marketingowych. Warto podkreślić, że brak reklam nie oznacza ograniczonych możliwości dla marek – przeciwnie, otwiera to przestrzeń na bardziej organiczne i autentyczne formy komunikacji z użytkownikami. Prawdopodobnie w przyszłości Meta wprowadzi na Threads opcje płatnych kampanii, ale już teraz platforma może być skutecznym narzędziem w strategiach marketingowych. A oto kilka przykładów:
Threads to doskonała platforma do angażowania społeczności w czasie rzeczywistym. Marki mogą wykorzystać tę aplikację do prowadzenia dynamicznych dyskusji z użytkownikami, odpowiadania na ich pytania, organizowania sond czy krótkich ankiet. Oprócz tego, jest to dobra okazja do dzielenia się ekskluzywnymi treściami, dostępnymi tylko na tej platformie. Na Threads szczególnie ważna jest regularność, zarówno postowania, jak i angażowania się w dyskusje i odpowiadania na wątki innych użytkowników. Dzięki takiej interakcji możliwe jest budowanie silniejszej więzi z najbardziej zaangażowanymi fanami marki.
Z racji integracji z Instagramem, marki mogą skutecznie promować swoje treści zarówno na Threads, jak i na Instagramie. Ta cross-promocja pozwala na dotarcie do szerszej grupy odbiorców i umożliwia szybkie przenoszenie uwagi z jednej platformy na drugą. Ponadto, w wątkach możliwe jest umieszczenie linków do produktów, co również jest ważnym elementem prowadzenia działań sprzedażowych i marketingowych w social mediach.
Rozpoczęcie działalności na platformie Threads nie wymaga tworzenia zupełnie nowych treści. Wręcz przeciwnie – Threads to doskonałe narzędzie do dywersyfikacji kanałów dotarcia, które pozwala markom poszerzyć zasięg bez konieczności dużych inwestycji w nowy content. Zamiast generować całkowicie nowe posty, można łatwo przenieść na Threads materiały opublikowane wcześniej na Instagramie, Facebooku czy X, dostosowując je do formy wątków i wzbogacając o dodatkowe informacje. Takie podejście pozwala efektywnie wykorzystać już istniejące treści, jednocześnie zwiększając zasięg i angażując nową publiczność.
Threads, dzięki swojej dynamicznej i interaktywnej naturze, może być używany przez marki do rozszerzania działań z zakresu influencer marketingu. Publikując posty na Threads, twórcy mogą angażować swoich obserwujących w akcje, promocje lub wyzwania. Możliwość oznaczania profilu marki czy umieszczania bezpośrednich linków to funkcjonalności, które skutecznie wspierają działania marketingowe z udziałem influencerów. Warto korzystać z takiej formy promocji marki, gdyż brak płatnych reklam w aplikacji sprawia, że posty influencerów wyglądają bardziej autentycznie i mniej nachalnie, co zwiększa ich wiarygodność w oczach użytkowników.
Przeczytaj również: Influencer Marketing Dos and Don’ts – czyli jak zarządzać relacjami z Influencerem?
Threads to idealne narzędzie do budowania świadomości marki, szczególnie dzięki możliwościom angażowania użytkowników poprzez interaktywne wyzwania i kreatywne kampanie. Marki mogą inicjować akcje, które zachęcają użytkowników do dzielenia się treściami związanymi z produktem lub tematem kampanii, co skutkuje większym zasięgiem i przyciąganiem uwagi. Tworzenie viralowych wyzwań lub tematów na Threads pozwala marce na szybkie zyskanie rozgłosu i angażowanie społeczności w sposób bardziej autentyczny i kreatywny.
Jak wykorzystać autentyczność do własnych celów marketingowych? Przeczytaj tekst: 4 zasady, dzięki którym Twoja Marka będzie autentyczna.
Threads umożliwia markom łatwe zbieranie opinii i feedbacku od użytkowników, co jest nieocenione w procesie ulepszania produktów czy usług. Sondy, ankiety czy otwarte pytania pozwalają firmom uzyskać cenne informacje zwrotne od swojej społeczności. Tego rodzaju dane mogą być pomocne przy wprowadzaniu nowych produktów, dostosowywaniu oferty do potrzeb klientów, a także przy monitorowaniu satysfakcji i oczekiwań odbiorców.
Threads to dobra przestrzeń do rozszerzania działań z zakresu marketingu cyfrowego. Właściwe wykorzystanie specyfiki tej platformy pozwala uzyskać wiele korzyści, zgodnych z celami biznesowymi firmy. Z uwagi na (jeszcze) niewielką konkurencję, obecność na Threads to krok w kierunku budowania przewagi rynkowej. Jednak jak w przypadku każdej platformy społecznościowej, komunikacja marketingowa powinna być oparta o dobry plan i strategiczne podejście.