Aby działania marketingowe na TikToku były skuteczne i przyniosły zamierzone efekty, potrzebna jest przemyślana strategia komunikacyjna, znajomość trendów i dostępnych na platformie funkcjonalności. Określenie grupy docelowej i jej preferencji ma kluczowe znaczenie dla kreowania treści. Twój firmowy content musi wyróżnić się spośród nieskończonej ilości filmików i przyciągnąć uwagę, aby nakłonić użytkowników do interakcji poza platformą. Chcesz uruchomić konto biznesowe na TikToku, ale nie wiesz jak ugryźć temat? Przeczytaj tej wpis.
TikTok to obecnie jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych, która cieszy się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem użytkowników. Obecnie pozwala na nagranie filmów o maksymalnej długości do 10 minut, oraz przesyłanie materiałów trwających nawet 60 minut. Jednak na tej platformie wciąż królują krótkie, kilku-kilkunastosekundowe filmiki, które inni użytkownicy chętnie lajkują, komentują, zapisują i przesyłają dalej.
Obecnie świat przyspieszył. Ciągły pośpiech życia codziennego, pogoń za obowiązkami i nadmiar informacji przyczynił się do popularyzacji krótkiej formy przekazu. Platforma TikTok idealnie wpisuje się w ten trend. Ludzie chętnie sięgają po tego typu treści, gdyż są one łatwo i szybko dostępne, a ponadto nie wymagają specjalnej uwagi i zaangażowania.
Przewagą TikToka jest również jego algorytm, który podpowiada użytkownikom treści i viralowe trendy, które mogą trafić w ich gusta i nakłonić do pozostania w aplikacji nieco dłużej.
Aplikacja jest popularna przede wszystkim wśród młodzieży, ale jej użytkownicy obejmują także młodych dorosłych, osoby w średnim wieku oraz seniorów. TikTok stanowi dla nich miejsce, w którym mogą odkrywać nowe rzeczy, czy poprawiać sobie nastrój. W kontekście działań marketingowych, wyróżnić należy tutaj pokolenie z generacji Z, które deklaruje, że często rozpoczyna wyszukiwanie interesujących ich produktów właśnie w tej aplikacji.
Użytkownicy TikToka są niezwykle zaangażowanymi odbiorcami publikowanych tam treści. Przeciętny użytkownik otwiera aplikację średnio 19 razy dziennie i spędza w niej 90 minut na dobę, a średni wskaźnik zaangażowania obserwowany przez firmy oscyluje na poziomie 5,6%.
Co ciekawe, w przeciwieństwie do innych platfom społecznościowych, na TikToku większy wskaźnik zaangażowania notują mikro i makroinfluencerzy, z wynikiem 17,96%. Jest to istotne w kontekście finansowym, gdyż współpraca z influencerami o tym statusie jest co do zasady tańsza, a w przypadku tej aplikacji może przynieść satysfakcjonujące efekty.
TikTok to miejsce, gdzie dobrze zaprezentowany produkt może rozprzestrzenić się niczym wirus, wzbudzając pożądanie szerokiego grona odbiorców. Chodzi tutaj o tzw. viral. Według badania TikTok Marketing Science Global Retail Path to Purchase Study 35% użytkowników kupiło produkt, który odkryli na platformie, a 29% twierdzi, że nie byli w stanie kupić produktu, który stał się viralem, ponieważ był wszędzie wyprzedany. To pokazuje, jak potężnym narzędziem marketingowym może być TikTok.
Wybór formatów reklamowych na TikToku zależy od kilku kluczowych czynników. Przede wszystkim, należy określić cele kampanii – czy chodzi o zwiększenie świadomości marki, generowanie leadów, czy promocję produktu. Na wybór i dostępność różnych formatów reklamowych wpływa także budżet kampanii. Dodatkowo, istotną kwestią jest zrozumienie grupy docelowej, jej zainteresowań i preferencji. Jakie są najpopularniejsze formaty TikTok Ads?
Jest to jeden z najczęściej pojawiających się formatów reklam na TikToku. Reklama pojawia się na stronie głównej („Dla Ciebie”). Największą zaletą takiej formy dotarcia jest możliwość interakcji z reklamą, gdyż użytkownicy mogą komentować, serduszkować i podawać dalej wideo. Ponadto, reklama In-Feed pozwala na umieszczenie CTA („Kup teraz”, „Sprawdź”, „Dowiedz się więcej”), co stanowi przekierowanie ruchu z TikToka na docelową platformę. Format ten wyświetlany jest w modelu aukcyjnym i przewiduje rozliczenia: CPM (koszt 1000 wyświetleń), CPV (koszt obejrzenia) oraz CPC (koszt kliknięcia). Pamiętaj jednak, że reklamy na tablicy głównej są często pomijane przez użytkowników. Dlatego kluczowe jest tworzenie ciekawych i angażujących treści, zwłaszcza w kontekście reklamy, które zatrzymają uwagę użytkownika w pierwszych 2-4 sekundach.
Reklama w tym formacie wyświetla się jako pierwsza treść, jaką widzi użytkownik po otwarciu aplikacji, zajmując pełny ekran na stronie „Dla Ciebie”. To zapewnia wysoką widoczność, jednak aby reklama została obejrzana musi być dobrze zrealizowana i zatrzymać uwagę użytkownika w pierwszych sekundach. TopView angażuje grupę odbiorców za pośrednictwem wielu interakcji i miejsc docelowych, w tym polubienia, komentarza, udostępnienia, czy wizyty na stronie głównej konta marki. Zakupu TopView dokonuje się na podstawie kosztu 1000 wyświetleń.
Format ten wydaje się mieć podobny mechanizm działania jak wyżej opisana reklama TopView – również jest to pierwszy filmik, wyświetlający się na stronie „Dla Ciebie” po uruchomieniu aplikacji. Jednak w formacie Brand Takeover na TikToku cała powierzchnia ekranu, na którym wyświetla się reklama jest interaktywna. Oznacza to, że każde kliknięcie w dowolne miejsce na ekranie automatycznie przekierowuje użytkownika na dedykowaną stronę docelową. Ten rodzaj reklamy zapewnia natychmiastowe i łatwe połączenie z treściami promocyjnymi, maksymalizując potencjalne interakcje użytkowników. Co więcej, z tego formatu może skorzystać tylko jedna marka na dzień. To oznacza, że użytkownik nie zobaczy innej reklamy tego typu przez cały dzień. Reklamy Brand Takeover wpływają na wzrost rozpoznawalności marki, jednak jest to dość kosztowne rozwiązanie.
Branded Effects na TikToku to format reklamowy, który umożliwia markom tworzenie spersonalizowanych filtrów AR, naklejek i soczewek. Te efekty mogą być używane przez użytkowników w ich filmach przez okres do 10 dni, co pozwala na kreatywną i zabawną interakcję z marką. Dzięki Branded Effects, firmy mogą angażować swoją publiczność w unikalny sposób, zwiększając rozpoznawalność i zaangażowanie wokół swojej marki.
Branded Hashtag Challenge to format, który oferuje markom zarówno organiczne, jak i sponsorowane zasięgi. Ten typ reklamy opiera się na user-generated content, czyli treściach generowanych przez użytkowników – angażuje użytkowników w tworzenie własnych treści z użyciem dedykowanego hasztagu, co skutecznie zwiększa świadomość marki. Klikając w hashtag, użytkownicy trafiają na stronę docelową zawierającą logo firmy, krótki opis, link do strony internetowej oraz filmy z hashtagiem. Ten format ma duży potencjał viralowy, co może znacząco zwiększyć rozpoznawalność marki. W tym przypadku kluczowe jest precyzyjne określenie celu kampanii, np. promocję nowego produktu lub generowanie leadów.
TikTok to platforma, która idealnie wpisuje się w ideę szybkiego życia. Trendy szybko się zmieniają. Tak szybko, jak dany trend staje się viralem, tak szybko może zostać zastąpiony przez nastepny. Jeśli chcesz zainwestować w reklamę na TikToku zadbaj o większą ilość i różnorodność kreacji reklamowych – użytkownicy na tej platformie szybko się nudzą i nie lubią powtarzalności.
Znajomość aktualnych trendów jest niezwykle istotna – zwłaszcza w przypadku tworzenia contentu w ramach profilu na TikToku. Jednak zaplanowanie i stworzenie kampani reklamowej zwykle zajmuje więcej czasu. Dlatego lepiej postawić na kreację bardziej ponadczasową i uniwersalną, która nie jest podatna na przemijające trendy.
Kampania reklamowa na TikToku to tylko część strategii marketingowej – równie ważne jest zarządzanie treściami na profilu marki. Regularne publikowanie atrakcyjnego i angażującego contentu na profilu marki jest kluczowe dla budowania długotrwałych relacji z odbiorcami. Treści powinny być kreatywne, autentyczne i zgodne z trendami TikToka, aby przyciągały uwagę i utrzymywały zaangażowanie. Regularność publikacji oraz aktywne angażowanie się w interakcje z użytkownikami wzmacnia pozytywny wizerunek marki. Analizowanie wyników i dostosowywanie strategii contentowej na podstawie danych z narzędzi analitycznych TikToka pozwala na optymalizację działań i lepsze dostosowanie treści do oczekiwań odbiorców.
Specjaliści w Veneo mogą pochwalić się doświadczeniem i sukcesami, związanymi z działaniami marketingowymi na platformie TikTok. Na swoim koncie mamy wprowadzenie Lodów Koral na TikToka i organizację akcji TikTok Challenge #zawszejestpora. Zasięg liczony w milionach i tysiące pozytywnych komentarzy to efekt strategicznego planowania działań oraz umiejętnego ich wdrażania. Zobacz jak oczarowaliśmy coraz bardziej wymagających użytkowników w Social Media!
Nowy rok szkolny to gorący czas, zarówno dla uczniów, ich rodziców, nauczycieli i studentów. Lista zakupów wydłuża się o kolejne niezbędne przedmioty, które będą przydatne w trakcie nadchodzącego semestru. I choć powrót do szkoły kojarzy się głównie z flamastrami i zeszytami dla dzieci, to w rzeczywistości jest to świetna okazja do promocji dla wielu biznesów. Więcej na ten temat pisaliśmy na blogu w tekście Back to school w e-commerce – jak się przygotować? A jaki ma to związek z TikTokiem?
Po pierwsze, jak już wcześniej wspomniano, jest to platforma, z której wielu użytkowników korzysta w celu odkrywania nowych produktów i inspiracji, co realnie wpływa na ich decyzje zakupowe. Wyjdź im naprzeciw i twórz treści, których poszukują. Pokazuj produkty i usługi, które mogą być dla nich przydatne, zwłaszcza przy okazji takich akcji jak back to school, Halloween, Mikołajki czy innych popularnych okazji, które omawiamy w V-Planerze’24.
Dlaczego warto wykorzystać ten kanał promocji w czasie najpopularniejszych okazji e-commerce? Statystyki mówią, że w 2023 roku na TikToku zostało opublikowanych ponad 469 tys. filmów oznaczonych hashtagiem #BackToSchool, co stanowi wzrost o 129% w porównaniu do roku poprzedniego.
Przy tej okazji, najczęściej kupowanymi przez rodziców produktami były przybory szkolne, odzież i akcesoria, a także jedzenie i napoje. Nieco niżej znalazły się kategorie takie jak produkty do higieny osobistej oraz pielęgnacji domu, urządzenia elektroniczne, czy produkty beauty. To pokazuje jak szerokie jest spektrum rzeczy, które konsumenci są skłonni nabyć w okresie back to school.
Bez wątpienia, TikTok ma ogromny potencjał marketingowy i może okazać się przydatnym kanałem komunikacji dla wielu biznesów. Nieważne czym zajmuje się Twoja firma – ważne jak przedstawisz to odbiorcom i czy uda Ci się przyciągnąć ich uwagę, wykorzystując przy tym każdą możliwą okazję do promocji. Zwłaszcza jeśli Twojej konkurencji jeszcze tam nie ma…
Zaangażowanie agencji do prowadzenia TikToka marki może okazać się kluczem do sukcesu na tej platformie. Specjaliści śledzą najnowsze trendy i potrafią dopasować je do unikalnego stylu marki. Współpraca z agencją to także dostęp do zespołu specjalistów – grafików, animatorów i moviemakerów – którzy zapewniają wysoką jakość treści. Agencje efektywnie zarządzają kampaniami influencer marketingowymi, od wyboru odpowiednich twórców po nadzór nad ich działaniami. Dodatkowo, zapewniają skuteczne kampanie płatne na TikToku dzięki precyzyjnemu targetowaniu. Dzięki kreatywności i zaangażowaniu zespołu agencji Twoja marka skutecznie przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i zbuduje silną obecność w cyfrowym świecie.
W Veneo uwielbiamy takie wyzwania. Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy Ci pomóc rozkręcić konto firmowe na TikToku.