Stworzenie własnego sklepu internetowego w dzisiejszych czasach to z pozoru banalna sprawa. Platformy e-commerce oferują założenie go w kilku prostych krokach oraz gwarantują prostą obsługę i stuprocentowy sukces. Istnieje jednak szereg kwestii, o których należy pamiętać, gdyż są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania sklepu. W tym przypadku naprawdę warto się uczyć na cudzych błędach i oszczędzić sobie wiele czasu, pieniędzy, a także nerwów. Na co więc zwrócić uwagę i o czym pamiętać przy załadunku sklepu internetowego? Oto kilka niezbędnych porad.
W internecie można znaleźć i kupić wszystko. Od produktów pierwszej potrzeby po najbardziej wymyślne i spersonalizowane gadżety wykonywane na zamówienie. Trudno zatem znaleźć niszę, w której od razu odnieślibyśmy sukces. Jeżeli jednak mamy pomysł na biznes i jesteśmy pewni (albo mamy wystarczająco dużo środków, żeby to sprawdzić), że on wypali, możemy przystąpić do budowania sklepu internetowego.
Pamiętajmy przy tym, że sklep nie jest dla nas, a dla potencjalnego Klienta!
Musimy więc oferować to, czego Klient szuka i potrzebuje. Musimy mieć to ciągle na względzie przy tworzeniu sklepu internetowego.
Od czego zacząć? Od wyboru domeny sklepu. Najlepiej, żeby w jak najprostszej linii kojarzyła się ona z naszą marką. Dlatego właśnie zazwyczaj jako adres sklepu wybiera się nazwę marki. Przekaz jest wtedy spójny i nie wprowadza zamętu, a to zdecydowanie pomaga w budowaniu silnego i stabilnego obrazu naszej marki. Nie ma potrzeby, aby w adresie domeny dodawać informację, co ona oferuje. Tym, aby sklep wyświetlał się w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi frazami, zajmie się pozycjonowanie. Ale to późniejszy etap.
Kolejnym krokiem przy budowaniu sklepu internetowego jest wybór odpowiedniej platformy. Znaleźć ich można całą masę, ale wybrać trzeba tylko jedną. Zatem jaką? Uzależnione jest to od naszego budżetu oraz potrzeb. Możemy wybrać proste platformy, które są łatwe w obsłudze, ale oferują mało dodatkowych funkcjonalności, lub bardzo rozbudowane i złożone, dedykowane i bardzo drogie we wdrożeniu. Są również rozwiązania pośrednie, które w większości przypadków sprawdzą się najlepiej. Są one przyjemne i intuicyjne w obsłudze, a przy tym zapewniają sporo ważnych funkcjonalności. Platformy takie zazwyczaj oferują określone szablony. Ich personalizacja jest oczywiście możliwa w znacznym, jednak nie całkowitym stopniu. Należy więc pamiętać, aby mierzyć siły na zamiary.
Personalizacją sklepu płynnie przechodzimy do kolejnego ważnego zagadnienia – wyglądu sklepu. Wiąże się to z szeregiem innych kwestii: jak chcesz, aby twoja marka/sklep były postrzegane, co sprzedajesz, jaka jest twoja grupa docelowa itp. Przede wszystkim zadbaj jednak, aby sklep był przejrzysty i przyjemny w obsłudze! Przy tworzeniu każdego z jego elementów pamiętaj: robisz go dla Klienta, nie dla siebie. Wygląd sklepu musi być spójny z proponowanym towarem oraz grupą docelową, do której chcesz go skierować. Strona sklepu w ostrych i krzykliwych kolorach, która oferuje akcesoria biurowe, nie przyciągnie odpowiedniego odbiorcy. Sklep w mdłych kolorach, bez sporej ilości grafik i zdjęć, oferujący koszulki z wizerunkami superbohaterów nie zainteresuje młodych osób, do których jest kierowany. Cały przekaz związany z marką i sklepem internetowym musi być spójny, konsekwentny i przemyślany.
Funkcjonalność to bardzo istotny element, o którym trzeba pamiętać przed, w trakcie i po uruchomieniu sklepu internetowego. To często jego być albo nie być. Niejednokrotnie ona zadecyduje o tym, ile czasu Klient spędzi na naszej stronie, czy na nią wróci i – co najważniejsze – czy dokona na niej zakupu. Tak zwane usability istotne jest od samego wejścia na stronę główną sklepu, poprzez przeglądnie produktów, aż do ostatniego kroku w koszyku. A nawet i później, bo kontakt ze sklepem nie kończy się wraz z dokonaniem zakupu. Kontaktujemy się przecież z Klientem również drogą mailową, co też wymaga przemyślenia.
Wracając jednak do sklepu, należy zwrócić uwagę, czy jest on przyjazny dla odbiorcy. Postarajmy się, aby najważniejsze rzeczy dla użytkownika, a także te, które chcemy, aby były dla niego najważniejsze, były dobrze widoczne. Niech poruszanie się po sklepie będzie intuicyjne, a wyskakujące nagle trzy pop up’y nie zniechęcą nikogo do zaglądnięcia na kolejną kategorię. Zapewnijmy również wygodny kontakt z nami w razie jakichkolwiek pytań ze strony zainteresowanych. Dobrze jest też ograniczyć proces zakupowy do maksymalnie trzech kroków. Długie formularze w 10 etapach zniechęcają do zakupu i nie powodują, że do sklepu chce się często wracać. Pamiętajmy także o konieczności dodania:
Odpowiednia prezentacja towaru wpływa bezpośrednio zarówno na wrażenie o marce, jak i na wyniki sprzedażowe. Asortyment powinien być zaprezentowany w przejrzysty i przyjemny w odbiorze sposób. Dużo chętniej przeglądnie się na jednej stronie 30 dużych zdjęć produktów niż 150 miniaturek. W pierwszym przypadku szansa na przejrzenie kolejnych podstron i kategorii jest znacznie większa. Nie zapomnijmy także o wyszukiwarce, która musi być intuicyjna i łatwa w użyciu. W tym wypadku liczy się czas. Klient nie będzie wyszukiwał interesującej go pozycji kilka razy. Jeżeli nie znajdzie jej za pierwszym razem, opuści stronę. Podobnie jest z filtrami – powinny być dobrze skonfigurowane, aby Klient szybko i w przyjemny sposób znalazł to, czego szuka. Prezentacja samego produktu winna zawierać sporo dobrej jakości zdjęć, krótki, ale wyczerpujący opis produktu, w którym znajdą się wszelkie istotne dla kupującego informacje. Warto również przemyśleć opcję recenzji produktu i dodawania komentarzy.
Sklep prawie gotowy, wszystko wygląda poprawnie. Przed uruchomieniem zostało już tylko jedno zadanie… Testy, testy i jeszcze raz testy. To jeden z najbardziej istotnych elementów przy uruchamianiu sklepu. Testom należy poddać cały sklep: każdą stronę, funkcjonalność, wszystkie opcje. Rekomenduje się przeprowadzenie kilku testowych transakcji, w celu sprawdzenia, czy proces zakupowy działa poprawnie, czy jest przejrzysty i czytelny dla odbiorcy oraz czy nie pojawiają się błędy w opcjach dostawy lub płatności. Należy także pamiętać o wspomnianych już mailingach – nasz bezpośredni kontakt z Klientem również może zadecydować o tym, czy będzie on korzystał z naszego sklepu w przyszłości. Pamiętać też należy o responsywnej wersji swojej strony internetowej! Obecnie większość ruchu na stronach odbywa się przecież przez tablety czy telefony komórkowe, a z roku na rok rośnie także ilość zakupów dokonywanych przez urządzenia mobilne.
Jak widać, założenie sklepu internetowego to niebanalny i pracochłonny proces, który wymaga sporo wiedzy, czasu i zaangażowania. Powyższe punkty to jednak podstawowe minimum potrzebne do prawidłowego funkcjonowania sklepu. Musimy koniecznie zadbać o to, aby sklep był jak najbardziej przyjazny dla odbiorcy. Pamiętajmy, że to pierwsze wrażenie zazwyczaj decyduje, czy Klient zrobi zakupy w danym sklepie i czy do niego wróci.