blog_small.png

Nowa polityka bezpieczeństwa Google – pozyskaj certyfikat SSL dla swojej witryny

Czy klienci czują się w Twojej witrynie bezpiecznie? 
Ponad 50% użytkowników do korzystania z internetu używa przeglądarki Google Chrome. Dbając o swoich klientów, Google postanowiło zaostrzyć politykę bezpieczeństwa i wprowadzić dodatkowe zabezpieczenia już od października. Dowiedz się, jak wspomniane zmiany mogą wpłynąć na wyniki wyszukiwania Twojej witryny, a co za tym idzie na Twój biznes

Z poniższego artykułu dowiesz się m.in.:

  • jak niezabezpieczone strony internetowe są oznaczane przez Google Chrome
  • czym jest protokół HTTPS i jak wpływa na bezpieczeństwo użytkowników
  • co to jest certyfikat SSL
  • dlaczego posiadanie certyfikatu SSL w witrynie jest ważne
  • jak posiadanie certyfikatu SSL może wpłynąć na wyniki wyszukiwania

Jak Google Chrome oznacza strony, które nie korzystają z protokołu HTTPS?

Być może już zauważyłeś, że niektóre strony w przeglądarce giganta z Mountain View oznaczane są jako niezabezpieczone:

strona bez certyfikatu SSL

Inne natomiast prezentują użytkownikowi tzw. „zieloną kłódkę” oraz informację o tym, że są bezpieczne w użytkowaniu:

strona z certyfikatem SSL

Konkurencyjne przeglądarki nie pozostają w tyle – również informują użytkowników o potencjalnych niebezpieczeństwach wynikających z korzystania ze stron, które nie stosują protokołu HTTPS.

Jednak już od października Google wchodzi na wyższy poziom ochrony danych i wprowadza nową politykę bezpieczeństwa przeglądania witryn w Chrome. Warto przygotować się do tej zmiany i wdrożyć na swojej stronie internetowej protokół HTTPS.

Czym jest protokół HTTPS i jak wpływa na bezpieczeństwo?

Protokół HTTPS jest szyfrowaną wersją protokołu HTTP, czyli rozwiązania wciąż wykorzystywanego na bardzo wielu stronach internetowych. HTTPS zabezpiecza dane przesyłane pomiędzy użytkownikiem, a witryną internetową takie jak informacje o kartach i rachunkach bankowych, hasła czy loginy używane w formularzach. Dzięki wykorzystaniu protokołu HTTPS dane Twoich klientów i odwiedzających witrynę pozostają bezpieczne.

Pamiętaj, że jednym z obowiązków właściciela witryny jest ochrona tych danych!

Google od stycznia 2017 roku rozpoczęło walkę o bezpieczny internet i zaczęło oznaczać niezabezpieczone witryny, które zawierały formularze logowania i rejestracji. Poinformowało także o nadchodzących, kolejnych zmianach, które mają jeszcze bardziej restrykcyjnie traktować witryny niewykorzystujące szyfrowania HTTPS:

ostrzeżenie przed niezabezpieczoną witryną

Przygotuj swoją stronę, dołącz do Google w walce o bezpieczny internet i pozyskaj certyfikat SSL.

Czym jest certyfikat SSL?

Aby wyjaśnić czym są certyfikaty, należy najpierw poruszyć kwestię protokołu SSL.
SSL został stworzony w 1994 roku przez firmę Netscape Communications Corporation i używany jest w szyfrowaniu danych w HTTPS. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych metod szyfrowania z kluczem publicznym, niemal niemożliwe jest przejęcie danych przesyłanych np. pomiędzy klientem a sklepem w momencie dokonywania transakcji. Protokół ten został rozwinięty w standardzie TLS. Nieodłączną częścią protokołu SSL są certyfikaty. Certyfikaty SSL pozwalają na jednoznaczną identyfikację firm czy organizacji.

Posiadając certyfikat w swojej witrynie dajesz klientom pewność, że ich dane zawsze pozostaną bezpieczne.

Firmy i instytucje, którym zależy na bezpieczeństwie użytkowników od zawsze korzystają z certyfikatów. Zapewne spotykasz się z nimi na co dzień korzystając z bankowości internetowej, czy robiąc zakupy na popularnych portalach aukcyjnych. Niemniej jednak obecnie jedynie nieco ponad 6% witryn w polskim internecie korzysta z certyfikatów SSL.

Uzyskaj przewagę konkurencyjną i zadbaj o swoich klientów wdrażając certyfikat SSL.

Certyfikaty SSL nadawane są przez tzw. Urzędy Certyfikacji i muszą zawierać szereg informacji:

  • Tożsamość i informację o właścicielu certyfikatu (i najczęściej całej witryny),
  • Nazwę, identyfikator i podpis elektroniczny urzędu certyfikacji,
  • Czas ważności,
  • Klucz publiczny.

Dzięki nim użytkownicy mogą sprawdzić czy firma jest wiarygodna oraz mieć pewność że ich dane nie trafią w niepowołane ręce.

przykład certyfiku ssl w witrynie

Jak posiadanie certyfikatu SSL może wpłynąć na wyniki mojej witryny w Google?

W 2014 roku Google poinformowało webmasterów, iż wykorzystywanie szyfrowania HTTPS w witrynie stało się nowym czynnikiem rankingowym. Od tej pory posiadanie zabezpieczonej strony internetowej jest rozpatrywane bardziej przychylnie w tworzeniu rankingu Google.

Specjaliści odpowiedzialni za algorytmy najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie zaznaczają również, że respektowanie bezpieczeństwa danych użytkowników w internecie, będzie miało coraz większy wpływ na kreowanie wyników wyszukiwania.
W dobie tak wysokiej konkurencji, liczy się każda przewaga jaką możesz uzyskać. Wdrażając SSL w swojej witrynie masz szansę poprawić nie tylko pozycję w wyszukiwarce ale i zapewnić swoim klientom prywatność i bezpieczeństwo.

Chcesz uzyskać certyfikat SSL dla swojego sklepu internetowego lub strony firmowej? Skontaktuj się z naszymi specjalistami. Pomożemy Ci sprawnie przejść przez ten proces, z zachowaniem wszystkich zaleceń Google i dobrych praktyk pozycjonowania.

Aktualizacja – 26.07.2018:

Google spełnia swoją obietnice – witryny bez HTTPS oznaczane są jako niezabezpieczone!

W najnowszej aktualizacji przeglądarki Google Chrome z 24 lipca, wprowadzone zostały planowane zmiany dot. oznaczania witryn niewykorzystujących protokołu HTTPS:

aktualizacja chrome o protokole https

Od tego momentu witryny wykorzystujące protokół HTTP oznaczane są jako niezabezpieczone. Użytkownicy otrzymują również informację, iż ich prywatne dane mogą zostać przechwycone przez osoby trzecie:

informacja o braku ssl w witrynie

Google kontynuuje swoją walkę o bezpieczny internet i wie jak ważna jest świadomość zagrożeń wynikających z korzystania z niezabezpieczonych stron, dlatego też przygotowało specjalny poradnik migracji, który znaleźć można pod adresem: http://bit.ly/poradnik-migracji-na-https