Digitalowy Marketing Funcjonalny
Portale i systemy internetowe
Nie zawsze tradycyjna strona internetowa będzie w stanie podołać potrzebom właściciela. Czasem aby zrealizować cele biznesowe klienta, konieczne będzie tworzenie portali, które będą odpowiadać jego wymaganiom. Co powinieneś wiedzieć na temat portali internetowych?
Czym różni się portal od standardowej strony www?
Tradycyjna strona internetowa posiada mało zaawansowaną architekturę informacji. Nie wymaga złożonych mechanizmów oraz funkcjonalności, które wspierają zarządzanie treścią. Portale internetowe są już znacznie bardziej skomplikowanym rozwiązaniem. Posiadają szeroki zakres tematyczny i adresowane są do różnych grup odbiorców, podczas gdy strony WWW koncentrują się wokół konkretnej dziedziny i skupiają się na wąskiej grupie docelowej. Podstawową różnicą jest więc wielkość i poziom zaawansowania, a także modułowa konstrukcja portalu.
W praktyce oznacza to, że tworzenie rozbudowanych serwisów internetowych jest znacznie bardziej złożone i wymaga wyższego poziomu bezpieczeństwa, a także dbałości o UX. Portale łączą w sobie wiele różnych narzędzi, a nad ich działaniem czuwa przeważnie grupa administratorów.
Różne rodzaje portali internetowych
Typów portali jest niemal tyle, ile pomysłów na ich realizację. Bardzo ważny jest cel – od tego zależy budowa i funkcjonalność portalu. Jakie są popularne rodzaje portali internetowych?
- Portal społecznościowy – może budować społeczność wokół marki, umacniać komunikację z klientami i łączyć sprzedaż z networkingiem. Portale społecznościowe współtworzone są dzięki interakcji użytkowników.
- Portal ogłoszeniowy – działający w ramach organizacji, atrakcyjny portal z ogłoszeniami o zasięgu ogólnopolskim lub lokalnym.
- Portal aukcyjny – w zależności od potrzeb może działać na zasadzie aukcji czasu rzeczywistego lub aukcji holenderskich.
- Portal miejski – portal działający w obrębie miasta i okolic, posiadający szereg modułów, umożliwiający wymianę wiadomości między samorządem a obywatelami i będący źródłem informacji dla mieszkańców oraz turystów.
- Portal tematyczny (wortal) – dotyczy jednej dziedziny, pozwala nawiązać nowe relacje z potencjalnymi klientami i umożliwia stworzenie nowego kanału sprzedaży.
- Portal e-learningowy – umożliwia prowadzenie zajęć edukacyjnych, szkoleń i webinarów przez internet.
- Portal korporacyjny – może funkcjonować zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz korporacji. Służy dostarczaniu informacji, narzędzi oraz aplikacji korporacyjnych współpracownikom, kadrze zarządzającej, klientom i użytkownikom zewnętrznym.
- Portal horyzontalny – ma bardzo szeroki zakres tematyczny oraz funkcjonalny. Tworzy przyjazne środowisko dla współczesnych użytkowników Internetu, umożliwia pozyskanie informacji, a także skorzystanie z szeregu usług, takich jak forum, poczta elektroniczna czy katalog stron.
- Portal abonamentowy – umożliwia efektywną obsługę klientów.
Zasady tworzenia portali
Projektowanie portali internetowych składa się z kilku istotnych etapów. Na początku należy określić cel i sposób zarządzania, by następnie utworzyć wstępny projekt. Jakie zasady powinny obowiązywać przy tworzeniu portali?
Cel portalu
W przeciwieństwie do tradycyjnej strony internetowej, która pełni jedynie funkcję informacyjną, portal może mieć kilka różnych celów, które skupiają się na zbieraniu informacji od użytkowników oraz świadczeniu im konkretnych usług. Należy je dokładnie określić, zanim przystąpi się do pracy nad projektem, by odpowiednio zaplanować budowę oraz zakres tematyczny portalu.
Efektywne zarządzanie
Przed przystąpieniem do projektowania portalu, należy omówić również kwestie wszystkich niezbędnych funkcjonalności oraz sposobu zarządzania treścią i elementami wewnątrz serwisu. Warto już na początku zaznaczyć, jakie funkcje powinien posiadać system CMS, żeby uniknąć wprowadzania czasochłonnych zmian na późniejszym etapie.
Przejrzysty projekt
Estetyczny wygląd oraz odpowiednie proporcje elementów graficznych, multimedialnych i tekstowych sprawiają, że portal staje się rozpoznawalny i zapada w pamięć osobom, które go odwiedzą.
Zachowanie zasad użyteczności UI UX i zgodność z aktualnymi standardami
Samo stworzenie portali ogłoszeniowych, społecznościowych itd. nie wystarczy. Należy również zadbać o to, by użytkownicy chcieli korzystać z twojego serwisu. Portal powinien być zaprojektowany w zgodzie z nowoczesnymi standardami, odpowiadając na potrzeby internautów. W przypadku portali jest to znacznie bardziej utrudniony proces, niż przy tradycyjnych stronach WWW, dlatego konieczna jest efektywna współpraca ze specjalistami UX i UI.
Dostosowanie do osób niepełnosprawnych
Coraz więcej osób niepełnosprawnych aktywnie korzysta z Internetu. Niestety, wiele portali nie jest do tego przystosowanych. O czym warto pamiętać? Oprócz dostosowania kolorystyki portalu i wielkości kluczowych elementów, dobrym pomysłem jest dodanie alternatywnych opisów do obrazków, które nie tylko usprawnią działania SEO, ale również pomogą osobom niewidomym zrozumieć, co mieści się na obrazku (dzięki specjalnym „czytaczom”). Innym elementem, o który warto zadbać, są napisy we wszystkich materiałach wideo, dzięki czemu osoby niesłyszące będą miały szansę zrozumieć zawartość filmu.
Podstawowe funkcje portalu internetowego
To, jakie funkcjonalności zostaną wdrożone w serwisie, zależne jest przede wszystkim od przeznaczenia portalu. Poniżej prezentujemy te najważniejsze.
Zarządzanie artykułami
Dzięki prostej budowie systemu CMS nie ma problemów, jeśli chodzi o publikację artykułów, modyfikację treści na stronie, czy zarządzanie elementami tekstowymi. Możliwe jest utworzenie wewnętrznej wyszukiwarki, a także specjalnej listy artykułów, która usprawni poruszanie się po serwisie.
Forum dyskusyjne i możliwości komentowania
Tworząc portal społecznościowy, oczywistością jest umożliwienie użytkownikom komentowania. Dobrym pomysłem jest nie tylko uruchomienie opcji komentowania pod artykułami, ale także stworzenie osobnego forum dyskusyjnego, z bazą użytkowników, w całości zarządzanego z systemu.
Integracja z portalami społecznościowymi i analityką
Powszechność serwisów społecznościowych jest tak wielka, że ciężko wyobrazić sobie prowadzenie działalności w Internecie bez obecności w nich. Wiele elementów warto połączyć także z narzędziami Google – oprócz wdrożenia koniecznej analityki, która pozwoli prowadzić efektywne działania marketingowe, można między innymi zintegrować portal z Google Maps czy kalendarzem, jeśli jest taka potrzeba.
Moduł aukcji internetowych
Tworząc portal aukcyjny, konieczne jest wdrożenie modułu aukcji internetowych. Ta opcja może przydać się także w przypadku rozbudowanych serwisów ogłoszeniowych, w których może pełnić funkcję dodatkową, lub w sklepach internetowych, w których wybrane produkty będą oferowane w formie aukcji.
Sekcja blogów dla każdego z użytkowników
Ciekawą opcją w portalach społecznościowych lub tematycznych są sekcje blogowe przeznaczone dla użytkowników. Dzięki temu internauci mogą tworzyć własne treści, dzielić się swoimi przeżyciami i mocniej związać się z marką. To zwiększa ich lojalność, a także generuje darmową reklamę, gdy użytkownik dzieli się swoimi wpisami w serwisach społecznościowych.
Dlaczego Veneo?
Dlaczego warto, żeby twój pomysł na portal wszedł w życie z naszą pomocą? Nasi specjaliści każdy projekt traktują indywidualnie. Zanim w ogóle przejdziemy do tworzenia jego struktury, dogłębnie ustalamy z klientem wszystkie kluczowe elementy oraz strategie. Poznajemy cel i motywację, a także potrzeby, które nim kierują.
Następnie tworzymy specyfikację oraz rozrysowujemy strukturę projektu i wykonujemy elementy graficzne. Na tym etapie masz możliwość zobaczyć, czy wszystko idzie po twojej myśli. Przy prezentacji makiety ponownie dyskutujemy wszelkie części projektu i wprowadzamy ewentualne poprawki. Gdy wszystkie etapy zostaną zakończone, a poprawki wdrożone, dopiero przechodzimy do realizacji projektu. Tak, by na sam koniec przekazać gotowy, idealny produkt.