gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Tworzenie Landing Page

Prowadząc działania marketingowe, w których zależy ci na realizacji konkretnego celu, czasem warto zrezygnować z kierowania kampanii na stronę internetową swojej firmy. Co to znaczy Landing Page i kiedy należy się na niego zdecydować?

Co to jest Landing Page?

Landing Page to po polsku strona docelowa lub strona lądowania. To pojedyncza witryna, mająca konkretny cel, która wyświetla się użytkownikom po kliknięciu w reklamę display, link sponsorowany, kreację mailingową, post reklamowy na Facebooku czy inne źródło reklamy.

Strona lądowania charakteryzuje się bardzo prostą strukturą, która świetnie sprawdza się w jednorazowych akcjach marketingowych, konkursach czy sezonowych promocjach. Zbudowana jest w taki sposób, by nie odciągać użytkownika od realizacji celu, którym najczęściej jest np. wypełnienie formularza lub pobranie e-booka. Usunięte zostały wszystkie niepotrzebne elementy, by strona szybko się ładowała i zapewniała maksymalnie wysoką konwersję oraz zwrot z inwestycji.

Narzędzia do tworzenia stron lądowania

Stworzenie strony docelowej na potrzeby własnej kampanii reklamowej to nic trudnego. W sieci dostępnych jest mnóstwo narzędzi, które umożliwiają tworzenie Landing Page. Są to zarówno osobne, ogólnodostępne kreatory, jak i profesjonalne szablony oraz wtyczki.

Przy wyborze narzędzia należy zwrócić uwagę na to, by wymiary Landing Page stworzonego z jego pomocą pozwalały na bezproblemowe wyświetlanie na urządzeniach mobilnych. Coraz więcej osób podejmuje kluczowe decyzje zakupowe przy użyciu smartfonów i tabletów, dlatego obecnie responsywna strona lądowania jest koniecznością.

Warto zwrócić uwagę również na to, czy kreator Landing Page pozwala na integrację z innymi narzędziami, które wykorzystujesz do analityki, a także czy masz możliwość swobodnego zarządzania zawartością strony, a gotowe szablony realizują w stu procentach twoje potrzeby. Dobrze jest podejść do tego zadania z należytą starannością – czasem nawet niewielka zmiana CTA, nagłówka czy innych elementów, może znacząco odbić się na ilości konwersji.

Jak zrobić Landing Page w WordPress?

Bardzo popularnym rozwiązaniem, zwłaszcza wśród osób posiadających stronę na tej platformie, jest projektowanie Landing Page w WordPress. Jest to stosunkowo proste i wygodne, a tworzenie stron lądowania może przebiegać na kilka różnych sposobów. Jak zrobić Landing Page w WP?

Najprostszą opcją jest instalacja gotowej wtyczki w WordPress, która pozwoli ci na tworzenie Landing Page oraz ich modyfikację z użyciem prostego w obsłudze edytora wizualnego. Przy wykorzystaniu tego narzędzia możesz stworzyć gotową stronę docelową w zaledwie kilka chwil.

Możliwe jest także skorzystanie z gotowych szablonów, dostępnych w ramach platformy. Występują one zarówno w wersji płatnej, jak i darmowej. W sieci można znaleźć również profesjonalne edytory przystosowane do tworzenia Landing Page w WordPressie. Są one proste i wygodne w obsłudze, jednak należy za nie zapłacić. Opcją bardziej zaawansowaną jest wykorzystanie gotowego szablonu w PHP oraz zmiana jego struktury na HTML/CSS. To jednak wymaga nieco wiedzy i nie zawsze jest opłacalne.

Zasady tworzenia Landing Page

Choć sam proces tworzenia Landing Page może wydawać się banalnie prosty, wielu klientów zapomina o podstawowych zasadach, które są konieczne, by strona lądowania przyniosła pożądane korzyści.

Jeden Landing Page = jeden cel

Powód powstania strony lądowania powinien być jasno określony. Każdy Landing Page powinien realizować jeden cel, wokół którego będą skupiały się wszystkie działania. Nie ma sensu tworzenie strony, która będzie miejscem docelowym dwóch akcji specjalnych, podobnie jak nie ma sensu kierowanie ruchu z reklam do kilku różnych stron. Warto o tym pamiętać jeszcze zanim przejdzie się do tworzenia Landing Page.

CTA – jak i gdzie?

Każdy Landing Page powinien zawierać wyraźny, wyróżniający się przycisk CTA (call to action). Ma on skłonić użytkownika do realizacji konkretnego zadania, dlatego powinieneś zadbać o to, by był on doskonale widoczny. Internauta nie może szukać go z lupą, ma go widzieć już na pierwszy rzut oka. Dobrze, by wyróżniał się wielkością i kolorem oraz był umiejscowiony powyżej tzw. linii zgięcia — tak, by nie trzeba było scrollować strony, żeby go odnaleźć.

Błędem jest także zamieszczanie dwóch różnych przycisków CTA prowadzących do dwóch różnych akcji. Button powinien być tylko jeden i ma pełnić funkcję jedynego klikalnego elementu na stronie. Nie warto rozpraszać użytkownika możliwością przejścia do innego serwisu. Dobrze jest także poeksperymentować z napisem, który wyświetla się na przycisku. Tu dobrze sprawdzają się zwroty w trybie rozkazującym, które jasno określają, co ma zrobić osoba odwiedzająca.

Prostota – co za dużo to niezdrowo

Landing Page jest skuteczny właśnie dlatego, że jest nieskomplikowany. Tu liczy się przede wszystkim prostota i minimalizm. Im mniej elementów mogących rozproszyć użytkownika, tym prostsza droga do konwersji. Dlatego warto unikać dodatkowych linkowań, zbyt dużej ilości treści i nadmiaru okienek w formularzu. Jeśli odwiedzający będzie musiał wypełnić kilkanaście pól, zanim osiągnie swój cel, prawdopodobnie zrezygnuje z dokonania konwersji.

Powiedz „dziękuję” – strona po konwersji

To element, o którym wielu twórców stron lądowania zapomina. Po realizacji celu warto podziękować użytkownikowi za jego zaangażowanie poprzez przygotowanie prostej strony po konwersji. Dodatkowo upewni to internautę, że udało mu się wysłać formularz i nie wystąpił żaden błąd.

Testy A/B

Landing Page to doskonałe narzędzie do prowadzenia testów A/B. Możesz wykorzystać je do optymalizacji strony docelowej i pozyskania wiedzy na temat tego, co wpływa pozytywnie na konwersję. Każdy wariant strony lądowania powinien być testowany minimum przez dwa tygodnie, a testy powinny być wielokrotnie powtarzane. Warto pamiętać o tym, by przy każdym teście sprawdzać tylko jeden element Landing Page. Ponadto wersja A nie powinna być całkowicie inna od wersji B, ponieważ zafałszuje to wynik badań.

Zachęć użytkownika

Zwróć uwagę na elementy, które mogą zwiększyć konwersję. Warto zadbać o to, by na stronie docelowej pojawiły się obrazy lub filmy, które zastąpią nadmiar tekstu. Ludzie są wzrokowcami, dlatego dobrze jest umieścić zdjęcia produktu w kontekście i zadbać o estetykę strony. Nagłówki powinny być spójne z treścią reklamy, a wszystkie elementy tekstowe napisane językiem korzyści.

Przykłady Landing Page — jak można wykorzystać stronę docelową?

Inspiracji do Landing Page można znaleźć mnóstwo. Strony docelowe mogą mieć bardzo różny cel. Jednym z najbardziej popularnych rozwiązań są strony Lead Generation, które mają za zadanie generowanie leadów, czyli pozyskanie danych kontaktowych odwiedzającego, które zostaną wykorzystane w późniejszych kampaniach lub działaniach reklamowych (np. do wysyłki newslettera czy mailingu).

Oczywiście pozyskane przez ciebie informacje powinny być pozostawione przez użytkownika całkowicie świadomie i w zgodzie z zasadami ochrony danych osobowych. W tym celu stosowane są rozmaite zachęty. Internauta za wypełnienie formularza może otrzymać interesujący e-book, kupon zniżkowy, darmowy webinar czy próbkę lub prezent-niespodziankę.

Innym typem Landing Page są strony sprzedażowe, które mają na celu przeprowadzenie szybkiej akcji sprzedażowej jakiegoś konkretnego produktu, bez konieczności przekierowania na inną witrynę czy rejestracji w sklepie. To rozwiązanie często wykorzystywane jest między innymi do promocji przedsprzedaży książek.

Istnieją również Landing Page typu Click Through, które są wykorzystywane do działań SEO. Takie strony są pozycjonowane na konkretne słowo kluczowe, które nie jest wykorzystywane przy pozycjonowaniu strony głównej. Zadaniem tego Landing Page jest nakłonienie użytkownika do przejścia na docelową, rozbudowaną witrynę.

Dlaczego warto kierować reklamy na strony lądowania?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – kierując reklamę na Landing Page, często odniesiesz znacznie większe korzyści niż w przypadku strony głównej witryny. Użytkownik, wchodząc na twoją witrynę, rozpraszany jest przez mnóstwo elementów, które odwodzą go od realizacji celu.

Dzięki prostej budowie strony lądowania i redukcji wszystkich zbędnych dodatków, uwaga użytkownika skupia się wyłącznie wokół celu, który ty chcesz osiągnąć. Cała strona zdaje się nakłaniać go do skorzystania z oferty, dokonania zakupu czy zostawienia danych. To przekłada się na wzrost współczynnika konwersji, a co za tym idzie również twój sukces.

O czym warto pamiętać, tworząc Landing Page?

Oprócz dbałości o poprawność wykonania Landing Page, jego estetykę oraz responsywność, warto pamiętać o jeszcze jednym elemencie – analityce. Strona lądowania powinna mieć wdrożone narzędzia, które pozwalają śledzić zachowanie użytkownika oraz zbierają dane na jego temat. Bez tego nie będziesz w stanie mierzyć skuteczności swoich działań i nie poznasz realnego wpływu akcji promocyjnej z użyciem Landing Page na współczynnik konwersji. To szczególnie ważne zwłaszcza wówczas, gdy zdecydujesz się prowadzić testy A/B z użyciem stron lądowania.

Ile kosztuje Landing Page?

Koszt strony lądowania ustalany jest indywidualnie, na etapie projektowania. Przeważnie zaczyna się od około 1000 złotych i rośnie w zależności od celu i stopnia zaawansowania Landing Page, a także opcji dodatkowych, które mają zostać wdrożone.