Jaki był mijający rok w branży marketingu internetowego? Co wydarzy się w przyszłym roku? Dla Wirtualnemedia.pl komentują przedstawiciele czołowych agencji reklamy internetowej, m.in. Beata Mordarska, prezes agencji Veneo.
Wydarzenie roku
Polska: Podjęcie przez PBI decyzji o zmianie, po ponad 10 latach, firmy dostarczającej badania Internetu w Polsce. Jak ta zmiana wpłynie na rynek dowiemy się dopiero w 2016 roku.
Ponadto otwarcie przez Facebooka biura w Polsce. Dowodzi to dojrzałości segmentu social media na polskim rynku reklamy internetowej.
Świat: Oficjalny koniec Flasha. Bannery reklamowe tworzone we Flashu ostatecznie przechodzą do historii na rzecz kreacji reklamowych na bazie HTML5.
Sukces roku
Polska: Zdobycie i utrzymanie przez Grupę Wirtualna Polska pozycji nr 1 wśród polskich wydawców internetowych.
Świat: SnapChat. Zdobył na tyle dużą liczbę użytkowników, że zaczyna się stawać znaczącym kanałem marketingowym.
Porażka roku
Polska: "KacVegas? Scenariusz pisany przez Żytnią" - reklama wódki "Żytnia" na Facebooku z wykorzystaniem archiwalnego zdjęcia działaczy "Solidarności", niosących śmiertelnie postrzelonego przez ZOMO kolegę.
Ponadto utrata przez Grupę Onet pozycji nr 1 wśród polskich wydawców internetowych, co jeszcze kilka lat temu wydawało się absolutnie niemożliwe.
Świat: Twitter. 2015 rok pokazał, że Twitter ostatecznie przegrał z Facebookiem i innymi serwisami tego typu. Liczba użytkowników przestała rosnąć, a spółka została zmuszona do przeprowadzenia masowych zwolnień.
Człowiek roku
Polska: Youtuber.
Świat: Mark Zuckerberg. Postać wielce kontrowersyjna, ale obietnica przekazania na cele charytatywne 45 mld dolarów musi robić wrażenie.
Kampania / projekt roku
Polska: Wśród ciekawszych kampanii 2015 roku na uwagę na pewno zasługuje "Podwórko NIVEA".
Świat: Primaaprilisowa niespodzianka od Google - gra Pac-Man na stronach Google Maps, udostępniona jednocześnie na całym świecie. Z kolei ważnym projektem było wprowadzenie Instagram Ads połączonych z mechanizmami Facebooka.
Trend roku
Polska: Wzrost znaczenia kanału mobilnego we wszystkich segmentach rynku.
Niestety dla polskich wydawców większość pieniędzy z reklamy mobilnej zabierają firmy globalne.
Świat: Wzrost znaczenia kanału mobilnego we wszystkich segmentach rynku.
W USA w przedziale wiekowym 16-30 korzystanie ze smartfonów wyprzedziło sumaryczną konsumpcję pozostałych mediów (zawierającą telewizję i klasyczny Internet!). Zaś we wszystkich grupach wiekowych czas korzystania z Internetu poprzez smartfon jest już większy niż czas korzystania z Internetu za pomocą komputera stacjonarnego i laptopa.
Prognoza na 2016 rok
Dalszy wzrost znaczenia kanału mobilnego. Dalszy rozwój nowych form reklamowych, w tym reklamy programmatic, reklamy natywnej oraz Content Marketingu. A także ewolucja SEO na rzecz SXO.