W ramach naszego podsumowania roku w mediach i marketingu zajmujemy się mediami społecznościowymi. Najważniejsze wydarzenia i trendy z ostatnich 12 miesięcy oraz prognozy na najbliższy rok przedstawiają menedżerowie z czołowych polskich nadawców i agencji, m.in. Natalia Nowak, PR & marketing specialist w Veneo.

1222672735256790f72c0354.png

Wydarzenie roku

Powroty. I to nie tylko „Powrót do przyszłości”, który był planowany na 2015 rok, ale również nowe odsłony i działania starych/nowych marek. Na polski rynek wrócilo piwo EB, na ekrany kin „Star Wars”, „Jurassic Park”, „Mad Max”. Każdy z powrotów został wypromowany w social media. Jak dobrze, pokazuje chociażby przykład filmu zrealizowanego przez AbstrachujeTV dla marki EB. Wspomniany film jest tym najczęściej oglądanym przez polskich użytkowników YouTube.

Sukces roku

Sprawne wykorzystanie mechanizmu real-time marketing i interesujące treści, jakie za sobą niesie. W 2015 roku marki prześcigały się w nawiązywaniu do bieżących wydarzeń, tak by zaciekawiały użytkowników i skłaniały do interakcji. Elementem oceny dobrze prowadzonego profilu stało się sprawdzanie jak wiele materiałów RTM jest na nim zamieszczonych.

Porażka roku

Kochamy blogerów. Chcemy czytać ich wypowiedzi, kierować sie ich opiniami, oglądać, co zjedli na obiad. Co w przypadku, kiedy chcą sprzedać nawet naintymniejsze chwile ze swojego życia i na dodatek chcą to zrobić w niespecjalnie udany sposób? Blogogody, czyli ślub znanego blogera przeprowadzony w barterze, pozostawił niesmak i pytanie, co jeszcze internetowi twórcy mają na sprzedaż. I nawet jeśli kontrowersyjny zamysł akcji dawał nadzieję na powodzenie, z wykonaniem poszło nieco gorzej. Świadczy o tym nie tylko masa negatywnych wypowiedzi, ale również wycofanie się wielu sponsorów w trakcie trwania akcji.

Człowiek roku

Najpierw był kojarzony z prozą, potem zaliczył małą wpadkę na małym ekranie, by w końcu wrócić na rynek z grami komputerowymi i osiągnąć sukces. Ten rok był dla niego wyjątkowo korzystny również w social media. Geralt z Rivii, dla przyjaciół Wiedźmin, zyskał ponad milion fanów, stał się bohaterem memów i rozmaitych działań RTM. Fani tworzyli jego podobizny, a marki starały się wspomnieć o nim na swoich profilach. Niezwykle popularne stało się również wykorzystywanie cosplay’ów w komunikacji marek w kanałach społecznościowych. Angażująco. Dobrze mieć taki produkt eksportowy.

Kampania / projekt roku

Kampanie contentowe z wykorzystaniem youtuberów. Jest ich coraz więcej, są coraz lepsze i ciężko wybrać jedną. Youtuberzy wiedzą, jak sprzedać produkt w nowy, insprujący i angażujący sposób. Co więcej, z promowanym produktem coraz częściej pojawiają się również w pozostałych kanałach, umacniając przekaz. Takie działania muszą procentować.

Trend roku

Obecność marek na Snapchacie. Snapchat szybko wkradł się w łaski młodzieży, a marki sprytnie to wykorzystały. Komunikacja z fanami poprzez oficjalne profile, a także z pomocą blogerów i vlogerów staje się coraz bardziej popularna i coraz lepiej postrzegana. Mocna pozycja Snapchata i Instagrama pokazuje, że komunikacja obrazkowa to to, co ludzie chcą oglądać.

Prognoza na 2016 rok

Pozycja wideo na rynku jest bardzo mocna i nie wygląda na to, by coś miało się w tej kwestii zmienić. Aby utrzymać zainteresowanie użytkownika, prawdopodobnie coraz więcej marek będzie wykorzystywać wideo również w nowych formach. Dlatego w 2016 roku coraz popularniejsze powinny stać się wideo 360 stopni oraz transmisje na żywo.

Więcej: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2015-roku-w-social-media-prognozy-na-2016-wydawcy-i-agencje/page:6