Strona główna Interii została udostępniona w nowej odsłonie. To drugi po WP.pl czołowy portal, który zmienia właśnie swoją wersję, a także identyfikację wizualną na czele z logo. Nową „jedynkę” Interii dla Wirtualnemedia.pl oceniają specjaliści z agencji interaktywnych.

Nowa strona główna Interii jest podzielona na dwie zasadnicze sekcje: ta po lewo, głównie z linkami, ma charakter informacyjny, a ta po prawo, gdzie dominują grafiki, jest lifestylowa. Na zmienionej stronie głównej znajduje się nowe logo Interii.

Naszym zamiarem było stworzenie strony, która w pełni odpowiada na potrzeby użytkowników. A oni oczekują przede wszystkim informacyjności, przejrzystości i czytelności strony głównej - komentuje Krzysztof Fijałek, dyrektor wydawniczy Grupy Interia. - Na tym jednak nie poprzestajemy i nadal będziemy ulepszać nasz główny produkt, zgodnie ze zmieniającymi się oczekiwaniami użytkowników. Podczas prac nad nową stroną opracowaliśmy kilka ciekawych mechanizmów, które będziemy testować i sukcesywnie wdrażać - zapowiada.

Przypomnijmy, że z początkiem września logo i stronę główną zmieniła Wirtualna Polska

W czerwcu br. portal Interia.pl odwiedziło 7,46 mln internautów (real users), którzy wykonali 716,4 mln odsłon, a każdy spędził na nim przeciętnie 3 godziny i 27:48 minuty, natomiast sama strona główna zanotowała 4,11 mln użytkowników, 242,6 mln odsłon i 61:55 minuty na przeciętnego użytkownika (według Megapanelu PBI/Gemius).

Jak prezentuje się nowa odsłona Interii, w kontekście rebrandingu WP.pl? Poniżej komentarze specjalistów z branży interaktywnej.


Bartłomiej Pawluk, prezes Zjednoczenie.com

Nowa strona główna Interia.pl jest bardzo nowoczesna w porównaniu z jej poprzednią wersją, jednak wiele elementów pozostało rozwiązanych w dość tradycyjny sposób. Przykładem może być sekcja informacyjna, w której przeważają linki. W porównaniu z częścią rozrywkowo-lifestylowe'a, zdominowaną przez zdjęcia, to najmniejsza zmiana. Prawdopodobnie z punktu widzenia użytkownika jest to bezpieczny krok, który pozwoli stopniowo przyzwyczajać się do korzystania z serwisu z większą liczbą grafik.

W porównaniu z obecną wersją najważniejsze zmiany związane są z powiększeniem takich elementów jak: czcionki, zdjęcia, szerokość strony, co znacznie poprawiło czytelność i estetykę strony. Szatę graficzną oraz układ strony głównej ogólnie można więc podsumować jako proste, czyste, czyli korzystne dla internautów. Szkoda że nie jest w pełni responsywnie, ale w pewnym zakresie strona dopasowuje się do szerokości ekranu, więc to też plus.

Zestawiając ją z nową stroną główną WP, strona Interii jest zdecydowanie bardziej zachowawcza. Więcej linków, ich tradycyjne umieszczenie pod zdjęciami, powoduje, że interia.pl nie może zostać uznana za prekursora w projektowaniu portali, ale z drugiej strony może dzięki wykorzystaniu sprawdzonych rozwiązań, będzie mniej kontrowersji i niezadowolenia wśród użytkowników.


Piotr Kozłowski, UX designer w GoldenSubmarine

Interia.pl pokazała w ostatnim czasie ciekawą, nową odsłonę identyfikacji wizualnej i zapowiadało to rewolucję portalu. Nowa wersja jest krokiem do przodu - dobrym w odbiorze, ale moim zdaniem nie do końca odważnym. Ostateczna weryfikacja efektu prac zespołu projektowego to jednak statystyki serwisu i przychody z reklam po redesignie, a nie subiektywne opinie. Czy zmiana okaże się udana w tym najważniejszym aspekcie będą mogli odpowiedzieć tylko analitycy  Interii i sami jej użytkownicy - choć każda zmiana wymaga czasu na adaptację.

Metamorfoza Interia.pl z pewnością będzie często porównywana do niedawnego przeobrażenia WP.pl i tutaj można mówić o mniejszej przebojowości wdrożenia. Na pierwszy rzut oka rysują się pewne podobieństwa pomiędzy kierunkami projektantów: postawienie większej roli na przekaz multimediami, silne oddzielenie treści z różnych grup tematycznych i posiadających różny priorytet. Moim zdaniem lepiej jest to zrealizowane w przypadku WP.pl. Na plus Interii jest wpasowanie reklam, które zadziwiająco dobrze komponują się z layoutem. Względem poprzedniej wersji portalu zrezygnowano z jednej kolumny treści , uporządkowano sekcje oraz ujednolicono w dużej mierze ich wygląd. Na plus też wprowadzenie adaptywności, która pozwala na większą czytelność na szerszych ekranach.

Całość sprawia pozytywne wrażenie, w dużej mierze prostotą i przyswajalnością przez powtarzalność. Z punktu widzenia oczekiwania na „fajerwerki” to może być minus i zawód, ale z punktu widzenia roli designu portalowego to już inna sprawa - czynniki sukcesu są zupełne inne. W moim odczuciu nowa odsłona WP.pl pokazała więcej i jest lepsza, ale Interia.pl to także dobre dzieło. Czy większa doza zachowawczości zostanie lepiej odebrana przez użytkowników i przełoży się na wzrost portalu - czas pokaże.


Bartłomiej Juszczyk, dyrektor zarządzający Grupy Adweb

Nowa witryna Interia.pl przede wszystkim wprowadza, istotnie, nową jakość na rynek portali. Zaskakuje złamanie standardu polskich dużych serwisów informacyjnych, przenosząc linki do treści newsowych na lewą stronę. Czy to dobry ruch? Trudno oceniać, jako że graficznie jest on spójny, niestety w kontekście intuicji, już mniej. Przyzwyczajeni do klasycznego, prawego, usytuowania treści, możemy mieć trudności na Interia.pl . Z drugiej strony, gdyby spojrzeć na portal jako na całość i mocną ekspozycję treści lifestylowych, ma to sens. Bardzo dobrze wyróżnione jest logo nowej witryny, podział strony również jest jasny i czytelny. Spore ryzyko wydawcy łamiącego znany i akceptowalny schemat, ale jednocześnie z puntu widzenia odbiorcy i marketera, nie widzę negatywnych konsekwencji pójścia nieco „pod prąd”


Krzysztof Łabno, art director w Veneo

Z pewnością na uwagę zasługuje nowy logotyp, w którym zrezygnowano z żółtej tarczy i „.pl”. To całkowite odejście od prekursora sugeruje nową jakość i świeże podejście do strategii komunikacyjnej serwisu. Całość identyfikacji wizualnej jest należycie spójna i mocna, a przez to niezwykle interesująca. Osobiście drażni mnie nieco brak konsekwencji w literze „i”, która jest różna w dwóch miejscach logotypu.

Jeżeli chodzi o aspekt wizualny portalu, uwydatnione zostało tu tchnienie lifestyle’owego ducha w serwis, który wcześniej wydawał się być tylko jednym z wielu portali informacyjnych. Dzięki wprowadzeniu dużej typografii i obrazków strona stała się bardziej czytelna i przykuwa uwagę. Widać również subtelne inspiracje trendami zachodnimi, co jest w tym przypadku niewątpliwym plusem projektu. Niestety miejscami brakuje koloru, co powoduje, że serwis jest w odbiorze chłodny i surowy.


Mariusz Rokicki, senior web developer w Netizens

Od razu po wejściu na stronę rzuca się w oczy nowa ikonografia oraz logotyp serwisu Interia.pl  Niestety zmiana nie została wykonana na plus. Tekstura użyta w ikonkach powoduje, że są one nieczytelne i tylko pozornie nawiązują do pozostałych części strony. Odświeżone logo samo w sobie wygląda schludnie i nowocześnie.

Podział wiadomości na linki oraz duże zdjęcia z nagłówkami jest jak najbardziej korzystny. Dodatkowym atutem jest  przystosowanie serwisu dla dwóch rozdzielczości - mniejszych i większych. Na obydwu jest bardzo wygodny w użytkowaniu. Jedyne, czego brakuje to wyraźne podziału na najważniejsze wiadomości danego dnia. Nowa szata graficzna konkurencyjnej Wirtualnej Polski dostarcza nam dużo lepszego rozwiązania, jeśli chodził o nadawanie priorytetów treści. W Interii brakuje takiego uporządkowania, co skutkuje tym, że wszystkie treści wyglądają jakby były tak samo ważne. Co gorsza, kolumna z lifestylowymi wydarzeniami skutecznie odwraca uwagę od najistotniejszych newsów. Na plus zaliczę natomiast wykorzystanie doczytywania treści po tzw. scrollu. Wpływa to na szybkość i wygodę użytkowania.

Nowy elementem na stronie jest boczne menu. Sama idea eksponowania wszystkich serwisów tematycznych na jednej liście bardzo mi się podoba. To rozwiązanie według mnie jest lepiej przemyślane niż w przypadku wp.pl. Lista serwisów jest zawsze dostępna i nie zasłania w sposób natarczywy głównego kontentu strony. Niestety sama ikonka rozwijania menu z serwisami jest nieintuicyjna i bardziej przypomina element logotypu niż nawigacji.

Ogólnie rzecz ujmując zmiany zastosowane w nowej szacie są poprawne. W końcowym oglądzie serwis prezentuje się ładnie i przejrzyście, choć mam wrażenie, że Interia niepotrzebnie zrezygnowała z części wypracowanych przez siebie przez lata rozwiązań


Tomasz Chabowski, creative director w artflash interactive

Tak odważne zmiany na stronach typowo portalowych są zawsze trudne. Dobrze, że zaangażowano do projektu agencję badawczą, bo na podstawie jej pracy można ocenić jakość proponowanych rozwiązań funkcjonalnych. Warto jednak przy tej okazji zaznaczyć, że w takich przypadkach siła przyzwyczajeń internautów jest na tyle duża, że zmiana będzie w dużej części odebrana jako negatywna - tylko dlatego, że jest zmianą.

Moim zdaniem nie oznacza to jednak, że nie warto dokonywać tego typu rewolucji, szczególnie jeśli można poprawić klikalność serwisu i czas zaangażowania odbiorców.

Osobiście jestem fanem czystych, bogatych w treść a nie ozdobniki serwisów informacyjnych (nytimes.com, telegraph.co.uk). Wyjątkiem jest jednak usatoday.com, który skutecznie, jednak nienachalnie pokazuje obrazy jako swego rodzaju nagłówki artykułów.

Na pewno podział strony głównej na dwie sekcje to odważne rozwiązanie. Jest to o tyle ciekawe, że rzeczywiście można wyraźnie podzielić czytelników na dwie grupy, nie wiem jednak, czy przez to paradoksalnie czyta się całość trudniej. Wiele informacji może zostać pominiętych.

Część informacyjna została potraktowana gorzej. Serwis na tym poziomie nie powinien pomijać kluczowych informacji z kraju i ze świata i zamykać je w prostej kolumnie z małym zdjęciem w tytule.

Patrząc na projekt globalnie wygląda to całkiem poprawnie. Szczególnie porównując nowy projekt do aktualnej strony interia.pl. Widać wyraźny skok jakościowy i bardziej poważny charakter serwisu, mimo iż treści lifestyle'owych jest więcej. Dużo dała nowa kolorystyka czcionek i desaturacja barw.
Na minus niestety logotyp (zdecydowanie niepotrzebnie dominujący) - nie on jest tu przecież najważniejszy - oraz ikony, kompletnie niepasujące do charakteru strony.

WP zamieniła się w jedną wielką galerię, co niestety spowodowało, że treść jest na niej kompletnie nieczytelna. Widać mocną inspirację serwisem usatoday.com, ale w tym wypadku nieco niestety przesadzono. A szkoda, bo np, kampania reklamowa jest bardzo ciekawa. Interia próbuje zastosować złoty środek, jednak moim zdaniem część informacyjna wgląda dość blado.

Wypadałoby dopracować z pewnością elementy graficzne, typografię, wielkości nagłówków i ogólną czytelność serwisu. Zmiany idą jednak z pewnością w dobrą stronę.


Tomasz Mazurek, account manager, Imagine

Mamy ewidentny sezon rebrandingowy wśród portali w Polsce i po zmianach w WP.pl w blasku reflektorów postanowiła stanąć interia.pl. Nie sposób będzie uniknąć porównywania obu portali, szczególnie, że są bezpośrednią konkurencją. I o ile w przypadku nowego logo i portalu wp.pl zmiany wypadły pomyślenie, o tyle interia.pl nie ma już tak dobrego otwarcia.

Najmocniejszym akcentem jest nowe logo interii - nowoczesne, przykuwające uwagę i z dużym potencjałem w wykorzystaniu go w kreacjach reklamowych. Szkoda, że nie użyto jego modyfikacji w nagłówkach poszczególnych działów.

Gorzej wypada rebranding samego portalu. Twórcy nowej strony chwalą się, że została ona podzielona na dwie równoważne części - informacyjną oraz lifestylową. Jedna ma zachowała dotychczasowy charakter linków tekstowych, druga bazuje na klikalnych grafikach. Odnoszę wrażenie, że ten zabieg jest nie do końca właściwym kierunkiem. Tak jakby twórcom zabrakło odwagi, aby zdecydować się na jedną z opcji i wybór czystego, tekstowego przekazu jak ma to miejsce na nytimes.com lub układu kafelkowego jak obecnie wygląda wp.pl. Mam też mieszane odczucia co do rozmiaru grafik, które mogłyby być nieco większe.

Na plus na pewno trzeba zaliczyć floating menu, które pozwala w każdym miejscu strony łatwo nawigować między różnymi działami portalu. Na kolejny plus zasługuje to, że projektanci zrezygnowali również z banerów reklamowych pod belką nawigacyjną (aczkolwiek myślę, że z czasem reklamy pojawią się w tym miejscu).

Uruchomienie nowej odsłony interii zostało poprzedzone gruntownymi badaniami, ale mnie jako użytkownika efekt nie przekonuje. Oczekiwałbym trochę bardziej odważnego projektu, po którego otwarciu powiedziałbym „wow”. Tym razem to było tylko krótkie westchnienie


Martyna Wnuk, UX designer w Veneo

W nowym serwisie ciekawym rozwiązaniem jest zmiana formy nawigacji i wykorzystanie zasad projektowania dotychczas stosowanych z myślą o urządzeniach mobilnych.  Szkoda jednak, że działy nie zostały wyraźnie podzielone na sekcje oraz nie użyto żadnych ikon. Plusem jest fakt, że intuicyjnie odnajdujemy rozwijane menu, niestety wyszukiwanie w nim serwisów tematycznych nie jest już tak wygodne.

Podział całego serwisu na dwie części jest mało funkcjonalny: lewa część w formie bardzo długiej listy linków nie zachęca do zapoznania się z prezentowanymi treściami, natomiast prawa strona przypomina galerię randomowych zdjęć bez podziału na kategorie, co wprowadza chaos. Pod tym względem strona główna WP.pl wypada dużo lepiej. Przewagą jest głównie wyraźny podział na sekcje tematyczne (również kolorystyczny) oraz wyróżnienie najważniejszych informacji z danego działu polecanych przez redakcję.

Więcej na: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nowa-strona-glowna-interii-pod-lupa-interaktywnych-lepsza-czy-gorsza-od-wp-pl